O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă – modificări (Legea nr. 164/2019)

10 oct. 2019
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 82

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Actul modificat

Conferința Noi reglementări în agricultură
Actul modificator

Sumar

O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004

(M. Of. nr.  1.044 din 10 decembrie 2018)

 

   

 

Legea nr. 164/2019

pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență

(M. Of. nr. 811 din 7 octombrie 2019)

modifică: art. 20 lit. l), art. 21 alin. (1), art. 25 lit. c)-d), art. 26 alin. (1) lit. b), art. 26 alin. (2), art. 28;

introduce: art. 9 alin. (2), art. 21 alin. (3), art. 25 lit. f^1), art. 26 alin. (1) lit. d);

abrogă: art. 31.

 

În M. Of. nr. 811 din 7 octombrie 2019, s-a publicat Legea nr. 164/2019 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență.

Astfel, respectivul act normativ aduce unele modificări, dar și completări O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004.

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență.

 

Art. 9 alin. (2) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (introdus prin Legea nr. 164/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul conținut:

„(2) Conducătorii autorităților publice și administratorii operatorilor economici care asigură servicii de utilitate publică în domeniile energetic, sănătate, agricultură și alimentație, alimentare cu apă, comunicații și transporturi au obligația de a asigura continuitatea furnizării serviciilor esențiale pentru populație și pentru forțele destinate apărării”.

 

Art. 20 lit. l) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 20, lit. l) prevedea:

„Pentru aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență, autoritățile militare, precum și celelalte autorități publice prevăzute la art. 7 alin. (1) au următoarele atribuții și răspunderi:

(…)

l) să asigure paza militară a sediilor autorităților publice centrale și locale, a stațiilor de alimentare cu apa, energie, gaze, de radio și de televiziune, precum și a unor agenți economici sau obiective de importanța naționala; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apa potabilă, după caz;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 20, lit. l) se modifică  și va avea următorul conținut:

„Pentru aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și a măsurilor prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau a stării de urgență, autoritățile militare, precum și celelalte autorități publice prevăzute la art. 7 alin. (1) au următoarele atribuții și răspunderi:

(…)

l) să asigure paza militară a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a sediilor posturilor de radio difuziune și de televiziune publice, a operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică la nivel național, precum și a obiectivelor de importanță deosebită pentru apărare, prin punerea în aplicare a Planului de mobilizare a economiei naționale pentru apărare; când situația impune, dispun oprirea temporară a alimentării cu gaze, energie și apă potabilă, după caz;”.

 

Art. 21 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 21, alin. (1) prevedea:

„(1) În funcție de situația operativă concretă din unitățile administrativ-teritoriale în care a fost instituită starea de asediu sau starea de urgență, Consiliul Suprem de Apărare a Țării poate dispune ca unitățile militare din forțele destinate apărării să fie trecute în trepte superioare ale capacității de luptă, potrivit planurilor întocmite, inclusiv completarea lor cu resurse umane și materiale, conform organizării la război”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 21, alin. (1) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) În funcție de situația operativă concretă, pe timpul stării de asediu sau al stării de urgență, Consiliul Suprem de Apărare a Țării poate dispune ca unitățile militare din forțele destinate apărării să fie trecute în trepte superioare ale capacității de luptă, potrivit planurilor întocmite, inclusive completarea lor cu resurse umane și materiale, conform organizării la război”.

 

Art. 21 alin. (3) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (introdus prin Legea nr. 164/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 21, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul conținut:

„(3) În condițiile alin. (1), instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale pot concentra rezerviști pentru instruire și îndeplinirea unor misiuni sau pot chema persoane fizice apte de muncă pentru prestări de servicii în interes public”.

 

Art. 25 lit. c)-d) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)[/textmarker]

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 25, lit. c)-d) prevedeau:

„Pe durata stării de asediu se pot dispune următoarele măsuri:

(…)

c) amplificarea activităților de producție a societăților comerciale și a agenților economici care, prin natura domeniului de activitate, au atribuții în realizarea produselor cu destinație militară sau executa reparații la unele categorii de tehnica militară;

d) organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile forțelor destinate apărării;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 25, lit. c)-d) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„Pe durata stării de asediu se pot dispune următoarele măsuri:

(…)

c) amplificarea activităților de producție a operatorilor economici care, prin natura domeniului de activitate, au atribuții în realizarea produselor cu destinație militară, execută reparații la unele categorii de tehnică militară sau asigură servicii pentru forțele destinate apărării, prin punerea în aplicare a Planului de mobilizare a economiei naționale pentru apărare, în condițiile legii, și a Sistemului de priorități și alocare a resurselor pentru apărare;

d) organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicațiilor, produselor, resurselor și infrastructurii pentru nevoile forțelor destinate apărării;”.

 

Art. 25 lit. f^1) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (introdus prin Legea nr. 164/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 25, după lit. f) se introduce o nouă literă, lit. f^1), cu următorul conținut:

„Pe durata stării de asediu se pot dispune următoarele măsuri:

(…)

f^1) rechiziționarea de bunuri, potrivit legii;”.

 

Art. 26 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 26 alin. (1), lit. b) prevedea:

„(1) Pe durata stării de urgență, instituită în temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune următoarele:

(…)

b) organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile autorităților publice stabilite să acționeze;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26 alin. (1), lit. b) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) Pe durata stării de urgență, instituită în temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune următoarele:

(…)

b) organizarea și asigurarea cu prioritate a transporturilor, comunicațiilor, produselor, resurselor și infrastructurii pentru nevoile forțelor destinate apărării;”.

 

Art. 26 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (introdus prin Legea nr. 164/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26 alin. (1), după lit. c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul conținut:

„(1) Pe durata stării de urgență, instituită în temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune următoarele:

(…)

d) rechiziționarea de bunuri, potrivit legii”.

 

Art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 26, alin. (2) prevedea:

„(2) Pe durata stării de urgență, instituită în temeiul art. 3 lit. b), autoritățile și instituțiile publice, agenții economici și populația sunt obligate să respecte și să aplice prevederile legale speciale pe domeniu, precum și măsurile dispuse de autoritățile competente”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26, alin. (2) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(2) Pe durata stării de urgență, instituită în temeiul art. 3 lit. b), autoritățile și instituțiile publice, operatorii economici și populația sunt obligate să respecte și să aplice prevederile legale special pe domeniu, precum și măsurile dispuse de autoritățile competente”.

 

Art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (modificat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 28 prevedea:

„Art. 28

Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000.000 lei la 700.000.000 lei, pentru persoane juridice”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 28 se modifică  și va avea următorul conținut:

„Art. 28

Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice”.

 

Art. 31 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență (abrogat prin Legea nr. 164/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 31 prevedea:

„Art. 31

(1) Fapta personalului militar în activitate sau mobilizat, care manifesta atitudine de defetism, incita la insubordonare sau nu executa ordinele primite, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 15 la 20 de ani sau cu închisoare pe viața”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31 se abrogă.

O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență – modificări (Legea nr. 164/2019) was last modified: octombrie 10th, 2019 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter