O.U.G. nr. 7/2016 privind unele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport – modificări (Legea nr. 241/2016)

8 dec. 2016
Vizualizari: 2075
Actul modificatActu modificatorSumar
O.U.G. nr. 7/2016
(M. Of. nr. 204 din 18 martie 2016; cu modif. ult.)
Legea nr. 241/2016
(M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016)
modificăart. IV, pct. 2 alin. (1^4) al art. 7; art. XII alin. (1) și (5) 
introduce: art. XII alin. (6)
abrogă: art. XI alin. (2)
 


În M. Of. nr. 974 din 6 decembrie 2016, a fost publicată Legea nr. 241/2016 din 29 noiembrie 2016 pentru aprobarea O.U.G. nr. 7/2016 privind unele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

În continuare, vom prezenta modificările aduse O.U.G. nr. 7/2016 prin Legea nr. 241/2016.

 

Art. IV, pct. 2 alin. (1^4) al art. 7 din O.U.G. nr. 7/2016 (modificată prin Legea nr. 241/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. IV, pct. 2 alin. (1^4) al art. 7 prevedea faptul că:

(1^4) Se exceptează de la prevederile alin. (1) lit. b) lucrările de construcții care privesc realizarea, dezvoltarea sau relocarea sistemelor/rețelelor naționale de transport și de distribuție a energiei electrice, a gazelor naturale și a țițeiului, gazolinei, etanului, condensatului, realizate de către titularii de licențe, autorizații și acorduri petroliere pentru care licența, acordul de concesiune sau acordul petrolier sunt documentele pe baza cărora se eliberează autorizația de construire, cu notificarea și acordarea de indemnizații, rente, despăgubiri, după caz, proprietarilor, împreună cu dovada încheierii, în prealabil, a unei convenții între părți, având la bază extrasul de carte funciară, liber de sarcini, actualizat sau, după caz, în situația în care imobilele nu sunt înscrise în cartea funciară, titlul de proprietate și procesul-verbal de punere în posesie.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. IV, pct. 2 alin. (1^4) al art. 7 dispune următoarele:

(1^4) Se exceptează de la prevederile alin. (1) lit. b) lucrările de construcții care privesc realizarea, dezvoltarea sau relocarea sistemelor/rețelelor naționale de transport și de distribuție a energiei electrice, a gazelor naturale și a țițeiului, gazolinei, etanului, condensatului, realizate de către titularii de licențe, autorizații și acorduri petroliere pentru care licența, acordul de concesiune sau acordul petrolier sunt documentele pe baza cărora se eliberează autorizația de construire, cu notificarea și acordarea de indemnizații, rente, despăgubiri, după caz, proprietarilor, împreună cu dovada îndeplinirii următoarelor obligații:

a) în cazul în care proprietarii sunt identificați, prin încheierea, în prealabil, a unei convenții între părți, termenul de plată fiind de 30 de zile de la încheierea convenției;

b) în cazul în care proprietarii nu sunt identificați, prin dovada consemnării prealabile în conturi deschise pe numele titularilor de licențe, autorizații și acorduri petroliere a sumelor de bani aferente despăgubirilor, indemnizațiilor și rentelor, după caz, pentru respectivele imobile;

c) în cazul în care, deși proprietarii sunt identificați, refuză să încheie convenția, dovada consemnării prealabile la dispoziția acestora, în termen de 60 de zile de la data la care aceștia au fost notificați să se prezinte în vederea semnării convențiilor, dar nu s-au prezentat sau au refuzat încheierea convenției, a sumelor aferente despăgubirilor, indemnizațiilor și rentelor, după caz”.

 

Art. XI alin. (2) din O.U.G. nr. 7/2016 (modificată prin Legea nr. 241/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. XI alin. (2) prevedea faptul că în cursul unui an calendaristic beneficiarii aflați sub autoritatea/coordonarea/subordonarea Ministerului Transporturilor pot efectua plăți cu titlu de decizii ale comisiei de adjudecare a disputelor, în condițiile prevăzute de respectiva ordonanță de urgență, în procent de maximum 35% din valoarea creditelor bugetare aprobate anual, prin bugetul de stat pentru proiectele de infrastructură transeuropeană de transport.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. XI alin. (2) – se abrogă.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Art. XII alin. (1) și (5) din O.U.G. nr. 7/2016 (modificată prin Legea nr. 241/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. XII alin. (1) și (5) stabilea faptul că:

(1) Prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (8) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură de transport derulate de beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, cu modificările ulterioare, finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, beneficiarii pot efectua plăți în avans de până la 15% din valoarea contractelor de execuție lucrări/prestări servicii/livrare bunuri, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate, care se justifică prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit conform contractelor de finanțare încheiate, dar nu mai târziu de data de eligibilitate finală a programului operațional, cu respectarea eventualelor prevederi specifice din memorandumuri/acorduri/contracte/decizii/ordine de finanțare. În cazul nelivrării bunurilor, neefectuării lucrărilor și serviciilor angajate pentru care s-au plătit avansuri, recuperarea sumelor de către beneficiar se face cu perceperea de dobânzi și penalități de întârziere sau majorări de întârziere, după caz, aplicabile pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada cuprinsă între data acordării și data recuperării.

(…)

(5) Pentru proiectele de infrastructură transeuropeană de transport finanțate din titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, preluate integral sau parțial din perioada de programare 2007 – 2013 în perioada de programare 2014 – 2020, sumele reprezentând plăți în avans acordate potrivit legii se justifică, proporțional cu valoarea proiectului finanțată din fiecare program operațional, prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate, până la data de eligibilitate finală a programului operațional aferent fiecărei perioade de programare, cu justificarea integrală a avansului acordat.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. XII alin. (1) și (5) dispune următoarele:

Art. XII

(1) Prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (8) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele de infrastructură de transport derulate de beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, beneficiarii pot efectua plăți în avans de până la 15% din valoarea contractelor de execuție lucrări/prestări de servicii/livrare bunuri, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate, care se justifică prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate până la termenul stabilit conform contractelor de execuție lucrări/prestări de servicii/livrări de bunuri legal încheiate, dar nu mai târziu de data de eligibilitate finală a programului operațional, cu condiția recuperării din fiecare plată a unei cote-parte cel puțin egale cu procentul în limita căruia a fost acordat avansul, până la recuperarea integrală a acestuia. În cazul nelivrării bunurilor, neefectuării lucrărilor și serviciilor angajate pentru care s-au plătit avansuri, recuperarea sumelor de către beneficiar se face cu perceperea de dobânzi și penalități de întârziere sau majorări de întârziere, după caz, aplicabile pentru veniturile bugetare, calculate pentru perioada cuprinsă între data acordării și data recuperării.

(…)

(5) Pentru proiectele de infrastructură transeuropeană de transport finanțate din titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, preluate integral sau parțial din perioada de programare 2007 – 2013 în perioada de programare 2014 – 2020, sumele reprezentând plăți în avans acordate potrivit legii se justifică prin lucrări executate în anul 2016 în cadrul proiectelor respective”.

 

Art. XII alin. (6) din O.U.G. nr. 7/2016 (modificată prin Legea nr. 241/2016)

 

Noua reglementare

La art. XII, după alin. (5), se introduce un nou alineat, alin. (6).

Potrivit noii reglementări, art. XII alin. (6) dispune următoarele:

(6) Beneficiarii achită avansul prevăzut la alin. (1) și (2) numai după constituirea garanției de returnare a avansului de către executanții de lucrări/prestatorii de servicii/furnizorii de bunuri care au această obligație și numai dacă sunt asigurate condițiile pentru începerea îndeplinirii obligațiilor rezultate din contract. Garanția de returnare a avansului trebuie să acopere atât valoarea avansului acordat inclusiv valoarea dobânzilor, penalităților și a altor asemenea accesorii prevăzute în contract, cât și eventualele prejudicii ce ar putea fi aduse prin imobilizarea fondurilor publice, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a obligațiilor contractuale ce derivă din acordarea avansului în limita unui procent maxim de 30% din valoarea avansului acordat. Limita garanției de returnare a avansului se stabilește prin contractul de achiziție publică legal încheiat”.

O.U.G. nr. 7/2016 privind unele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport – modificări (Legea nr. 241/2016) was last modified: decembrie 8th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.