Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie (O.U.G. nr. 54/2016)

20 sept. 2016
Vizualizari: 3862
Cap. XII („Dispoziții tranzitorii”) din O.U.G. nr. 54/2016

Cap. XII prevede faptul că actele și faptele juridice încheiate ori, după caz, săvârșite sau produse înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu pot genera alte efecte juridice decât cele prevăzute de legea în vigoare la data încheierii sau, după caz, a săvârșirii ori producerii lor.

De asemenea, la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, actele juridice nule, anulabile sau afectate de alte cauze de ineficacitate, încheiate în temeiul Legii nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, cu modificările și completările ulterioare, și al normelor emise în aplicarea acesteia rămân supuse dispozițiilor legii vechi, neputând fi considerate valabile ori, după caz, eficace potrivit dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.

În termen de 30 de zile de ta data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, A.S.F. va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societățile de asigurare RCA Acestea vor fi adoptate conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată.

Respectiva ordonanță de urgență se aplică tuturor contractelor/polițelor de asigurare RCA emise ulterior intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență și în legătură cu toate prejudiciile ce se despăgubesc în baza acestora.

De asemenea, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, BAAR va prelua întregul patrimoniu al Fondului de Protecție a Victimelor Străzii și se va reorganiza în conformitate cu prevederile respectivei ordonanțe de urgență.

Fondul național de protecție, ca structură proprie a BAAR, se va constitui din Fondul comun Carte Verde deținut și administrat de BAAR și din 95% din disponibilul care va fi preluat de la Fondul de Protecție a Victimelor Străzii; diferența de 5% din disponibilul respectiv va fi utilizată pentru cheltuielile de funcționare ale BAAR.

În fine, de la data preluării patrimoniului de către BAAR, Fondul de Protecție a Victimelor Străzii se va dizolva.

Cap. XIII („Constatarea amiabilă de accident”) din O.U.G. nr. 54/2016

Cap. XIII prevede faptul că pentru evenimentele în care sunt implicate două vehicule, din care rezultă numai prejudicii materiale, informarea societăților din domeniul asigurărilor se poate face și în baza unui formular tipizat, eliberat de către societățile din domeniul asigurărilor, denumit constatare amiabilă de accident, în care conducătorii vehiculelor implicate consemnează informații privind data și locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicați, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate și ale propriilor societăți de asigurare RCA, precum și informații privind circumstanțele producerii accidentului.

De asemenea, forma, dimensiunile, conținutul și procedurile privind utilizarea formularului tipizat sunt stabilite prin reglementări ale A.S.F.

Cap. XIV („Dispoziții finale”) din O.U.G. nr. 54/2016

Cap. XIV stabilește faptul că unitățile de poliție, serviciile de urgență profesioniste, unitățile medicale din cadrul sistemului medical public și privat, medicii de familie și celelalte autorități publice competente să cerceteze accidente de vehicule ori să evalueze starea de sănătate a victimelor unui astfel de eveniment, după caz, vor comunica, la cererea asigurătorilor RCA, a BAAR și a Fondului de garantare a asiguraților, în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare, informațiile deținute cu privire la cauzele și împrejurările producerii riscurilor asigurate și la prejudiciile ori vătămările provocate, în vederea stabilirii și plății de către asigurătorii RCA și de către BAAR a despăgubirilor cuvenite. Categoria de informații se stabilește prin protocoale de colaborare încheiate între părți.

Respectiva ordonanță de urgență se completează cu dispozițiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, CU modificările ulterioare, și cu cele ale O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

A.S.F. poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem național general de control al prețurilor, în conformitate cu legislația Uniunii Europene în vigoare.

A.S.F va evalua după un an de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență aplicarea prevederilor art. 6 alin. (1) și va fundamenta dacă se justifică încheierea contractelor RCA pentru perioade mai mici de 6 luni.

În aplicarea respectivei ordonanțe de urgență, A.S.F., în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, emite reglementări privind: alte elemente ale contractului RCA, condiții și criterii de autorizare a asigurătorului pentru practicarea asigurării RCA, formatul poliței de asigurare RCA, modalitatea de constatare, evaluare a daunelor și stabilire a despăgubirilor, condiții de plată a despăgubirilor, facilități și penalități aplicabile asiguraților, lista documentelor necesare soluționării cererii de despăgubire, precum și alte elemente referitoare la asigurarea RCA.

Alte prevederi relevante din O.U.G. nr. 54/2016

Până la emiterea de către A.S.F. a reglementărilor conform prevederilor alin. (5), reglementările emise de A.S.F. în aplicarea Legii nr. 136/1995, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 51 din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în continuare, în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

În cuprinsul actelor normative, sintagma poliță de asigurare RCA se înlocuiește cu sintagma contract RCA, iar sintagma Fondul de Protecție a Victimelor Străzii se înlocuiește cu sintagma BAAR.

Modificarea Legii nr. 237/2015 privind autorizarea șl supravegherea activității de asigurare și reasigurare

– Art. 1 alin. (2) pct. 8 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, publicată în Monitorul Oficial nr. 800 din 28 octombrie 2015, se modifică și va avea următorul cuprins:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

8. birou național auto – organizație profesională constituită în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul pentru transport rutier al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite, și care grupează societățile de asigurare care sunt autorizate într-un stat să practice asigurarea de răspundere civilă auto;”.

Abrogări

La data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență se abrogă Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările și completările ulterioare.

La data preluării prevăzute la art. 36 alin. (5), se abrogă art. 51 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea și supravegherea intermediarilor în asigurări și reasigurări, publicată în Monitorul Oficial nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificările și completările ulterioare.

Intrare în vigoare

Prezenta ordonanță de urgență întră în vigoare la publicarea acesteia în Monitorul Oficial cu excepția prevederilor art. 35 care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării respectivei ordonanțe de urgență.

Respectiva ordonanță de urgență transpune prevederile Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 263 din 7 octombrie 2009, precum și prevederile art. 21 alin. (2) și art. 181 alin. (3) din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Directiva Solvabilitate II), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 335 din 17 decembrie 2009.

Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie (O.U.G. nr. 54/2016) was last modified: septembrie 22nd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.