Legea audiovizualului nr. 504/2002 – completare (O.U.G. nr. 18/2015): Măsuri de stimulare a operatorilor economici din domeniul audiovizual

18 iun. 2015
Vizualizari: 1414

Despre

  • M. Of. nr. 423 din 15 iunie 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 18/2015
  • Stabilirea unor măsuri necesare pentru asigurarea tranziţiei de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră şi implementarea serviciilor multimedia la nivel naţional
  • Completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002
Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 504/2002
(M. Of. nr. 534 din 22 iulie 2002; cu modif. și compl. ult.)
O.U.G. nr. 18/2015
(M. Of. nr. 423 din 15 iunie 2015)
introduce: Cap. IV1 (art. 491 și 492)


 

În M. Of. nr. 423 din 15 iunie 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 18/2015 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru asigurarea tranziției de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră și implementarea serviciilor multimedia la nivel național, precum și pentru completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002 (M. Of. nr. 534 din 22 iulie 2002; cu modif. și compl. ult.).

Respectiva ordonanță a fost emisă având în vedere:

– obligațiile asumate de statul român în cadrul Conferinței Regionale de Radiocomunicații pentru planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră în părți din regiunile 1 și 3 din cadrul Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor, acordul internațional fiind ratificat prin Legea nr. 378/2009 privind ratificarea Actelor finale ale Conferinței Regionale de Radiocomunicații pentru planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră în părți din regiunile 1 și 3, în benzile de frecvente 174-230 MHz și 470-862 MHz, și a celor pentru revizuirea Acordului de la Stockholm 1961, semnate la Geneva la 16 iunie 2006;

– faptul că data-limită stabilită pentru încetarea emisiei terestre în format analogic a serviciilor de programe de televiziune trebuie să înceteze, în condițiile din acordul semnat, începând cu data de 17 iunie 2015;

– faptul că implementarea rețelei de comunicații electronice necesară pentru furnizarea serviciilor publice de televiziune în sistem digital terestru este întârziată, situație în care serviciile Societății Române de Televiziune nu pot fi furnizate pe cale radio terestră în sistem digital terestru;

– faptul că în prezent serviciile publice de televiziune sunt furnizate pe cale radio terestră în sistem analogic, situație ce poate fi continuată din punct de vedere tehnic, cu caracter temporar, numai în condițiile respectării angajamentului internațional asumat de statul român;

– faptul că furnizarea serviciilor publice de televiziune pe cale radio terestră reprezintă un mijloc eficient de transmitere a mesajelor și informațiilor de interes public;

– dificultățile financiare persistente cu care se confruntă posturile de televiziune și radio din România;

– necesitatea de a oferi publicului românesc programe informative și educative de cât mai bună calitate;

– stimularea performanței în mediul jurnalistic;

– susținerea acelor posturi care alocă resurse financiare și umane importante pentru producția și difuzarea de programe de informare, culturale și educative, programe despre care se știe că sunt costisitoare în termeni economici și, în plus, au valoare comercială redusă comparativ cu programele de divertisment, film și sport.

 

Vă prezentăm, în continuare, prevederile O.U.G. nr. 18/2015:

Titlul I („Măsuri necesare pentru asigurarea tranziției de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră și implementarea serviciilor multimedia la nivel național”)

Art. 1 O.U.G. nr. 18/2015 prevede următoarele:

„(1) Emisia pe cale radio terestră a serviciilor publice și private de televiziune în sistem analogic, în banda de frecvențe radio 174-230 MHz, poate continua, cu caracter temporar, până la data de 31 decembrie 2016, în baza unui acord tehnic eliberat de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

a) nu produce interferențe stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) nu beneficiază de protecție radio din partea stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;

c) frecvențele radio să fie asignate, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice și private de televiziune în sistem analogic.

(2) În cazul apariției unor interferențe datorate continuării emisiei în condițiile alin. (1), reclamate de administrațiile de comunicații ale statelor vecine, titularul acordului tehnic va lua imediat toate măsurile necesare pentru eliminarea emisiei radio ce a produs interferența.

(3) Titularul acordului eliberat în condițiile alin. (1) nu are obligația de a plăti tariful de utilizare al spectrului în condițiile art. 62 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2016.

(4) În cazul utilizării frecvențelor radio în condițiile alin. (1) și (2), prevederile art. 50 alin. (1), art. 52 alin. (5), art. 57 alin. (2) lit. b), art. 59 alin. (1), art. 73 alin. (1) din Legea nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică”.

Art. 2 O.U.G. nr. 18/2015 are următorul conținut:

„(1) Drepturile de utilizare a frecvențelor radio acordate conform Legii nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice de radiodifuziune pot fi extinse, cu caracter temporar, până la data de 31 decembrie 2016.

(2) Utilizarea frecvențelor radio pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice de radiodifuziune, ulterior termenului stabilit conform alin. (1), este condiționată de obținerea unei licențe de emisie în condițiile legii.

(3) Licența de emisie prevăzută la alin. (2) se acordă în condițiile art. 26 alin. (2)-(6) și art. 28 din O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare”.

(4) Valabilitatea licenței de emisie prevăzute la alin. (2) este de 9 ani.

Titlul II („Măsuri privind susținerea programelor informativ-cultural-educative”)

Potrivit art. 3 O.U.G. nr. 18/2015, după Cap. IV, din Legea audiovizualului nr. 504/2002, se introduce un nou capitol, Cap. IV1 („Măsuri de stimulare a operatorilor economici din domeniul audiovizual”), cuprinzând art. 491 și 492, articole care au următorul conținut:

Art. 491

(1) Operatorii economici din domeniul audiovizual pot beneficia de finanțare în baza unei scheme de ajutor de stat aprobate prin hotărâre a Guvernului cu respectarea legislației europene în domeniul ajutorului de stat și a procedurilor prevăzute de O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

(2) Obiectivul schemei de ajutor de stat constă în stimularea operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc și difuzează emisiuni informative, culturale și educative de interes public.

(3) Schema de ajutor de stat va cuprinde cel puțin următoarele elemente: criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor, numărul estimat al acestora, categoriile de cheltuieli eligibile și procedura de acordare și monitorizare.

(4) Bugetul total al schemei de ajutor de stat este în sumă de 67,5 milioane lei, respectiv echivalentul a 15 milioane de euro, cu posibilitatea suplimentării acestuia”.

Art. 492

Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 1 iulie 2015 – 31 decembrie 2016, cu posibilitatea prelungirii acesteia”.

 

Potrivit art. 4 O.U.G. nr. 18/2015, prevederile respectivului titlu intră în vigoare la data de 1 iulie 2015.

ISTORIC
Act modificatActe modificatoare
Legea nr. 504/2002
(M. Of. nr. 534 din 22 iulie 2002; cu modif. și compl. ult.)
Legea nr. 402/2003 (M. Of. nr. 709 din 10 octombrie 2003)
O.U.G. nr. 123/2005 (M. Of. nr. 843 din 19 septembrie 2005)
O.U.G. nr. 3/2006 (M. Of. nr. 133 din 13 februarie 2006)
Legea nr. 197/2006 (M. Of. nr. 453 din 25 mai 2006)
Legea nr. 364/2007 (M. Of. nr. 898 din 28 decembrie 2007)
Legea nr. 116/2008 (M. Of. nr. 384 din 21 mai 2008)
O.U.G. nr. 181/2008 (M. Of. nr. 809 din 3 decembrie 2008)
Legea nr. 330/2009 (M. Of. nr. 762 din 9 noiembrie 2009)
Legea nr. 333/2009 (M. Of. nr. 790 din 19 noiembrie 2009)
O.U.G. nr. 19/2011 (M. Of. nr. 146 din 28 februarie 2011)
Legea nr. 187/2012 (M. Of. nr. 757 din 12 noiembrie 2012)
Legea nr. 67/2013 (M. Of. nr. 176 din 1 aprilie 2013)
O.U.G. nr. 25/2013 (M. Of. nr. 208 din 12 aprilie 2013)
Legea nr. 95/2014 (M. Of. nr. 500 din 4 iulie 2014)
Legea nr. 103/2014 (M. Of. nr. 518 din 11 iulie 2014)
O.U.G. nr. 18/2015 (M. Of. nr. 423 din 15 iunie 2015)
Legea audiovizualului nr. 504/2002 – completare (O.U.G. nr. 18/2015): Măsuri de stimulare a operatorilor economici din domeniul audiovizual was last modified: iunie 17th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.