Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfășurarea referendumului – completări (O.U.G. nr. 15/2016)

13 mai 2016
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 1588

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 
Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 3/2000
(M. Of. nr. 84 din 24 februarie 2000; cu modif. ult.)
O.U.G. nr. 15/2016
(M. Of. nr. 367 din 12 mai 2016)
introduce: art. 161

 

În M. Of. nr. 367 din 12 mai 2016, a fost publicată O.U.G. nr. 15/2016 pentru completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

GALA LADY LAWYER, ediția a VI-a

Considerente avute în vedere pentru adoptarea respectivei ordonanțe:

– în data de 5 iunie 2016 vor avea loc alegeri locale,
– în data de 5 iunie 2016 urmează să aibă loc și referendumuri locale în două unități administrativ-teritoriale,
– Hotărârea Consiliului Local al Comunei Dângeni, județul Botoșani, nr. 25 din 17 martie 2016 privind aprobarea organizării unui referendum în data de 5 iunie 2016 în vederea consultării cetățenilor din comuna Dângeni pentru înființarea satelor Gulioaia, Buneni și Coșteni,
– Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Oradea, județul Bihor, nr. 131 din 31 martie 2016 privind aprobarea organizării unui referendum în data de 5 iunie 2016 în vederea consultării cetățenilor din municipiul Oradea privind oportunitatea modificării limitei administrative a unității administrativ-teritoriale Oradea,
– dispozițiile art. 5 din Carta europeană a autonomiei locale prevăd faptul că pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale, colectivitățile locale în cauză trebuie să fie consultate în prealabil, eventual pe cale de referendum, acolo unde legea permite,
– prevederile art. 22 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că orice modificare a limitelor teritoriale ale unităților administrativ-teritoriale se poate efectua numai prin lege și numai după consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile administrativ-teritoriale respective prin referendum, care se organizează potrivit legii,
– prevederile art. 13 alin. (3) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, orașelor și județelor se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile administrativ-teritoriale respective, prin referendum,
– potrivit punctului de vedere exprimat de Biroul Electoral Central constituit pentru alegerile locale din anul 2016, dispozițiile art. 151 din Legea nr. 3/2000, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică în situația referendumului local, acestea vizând numai referendumul național,
– referendumurile locale nu pot utiliza infrastructura alegerilor locale din data de 5 iunie 2016,
– în conformitate cu dispozițiile art. 120 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, pentru toate tipurile de consultări electorale se utilizează aceleași secții de votare,
– în data de 5 iunie 2016, nu se pot desfășura referendumuri locale, întrucât primarii nu pot înființa alte secții de votare decât cele prevăzute de Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare,
– potrivit dispozițiilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 3/2000, cu modificările și completările ulterioare, obiectul și data referendumului local se stabilesc și se aduc la cunoștință publică cu cel puțin 20 de zile înainte de ziua desfășurării acestuia,
– în cazul neluării unor măsuri imediate, aproximativ 190.696 de alegători nu își vor putea exercita dreptul de vot în cadrul referendumurilor locale stabilite în data de 5 iunie 2016,
– impactul financiar negativ al organizării referendumurilor locale la o altă dată decât cea stabilită de consiliile locale menționate, precum și de necesitatea eliminării eventualelor disfuncționalități care pot apărea în dezvoltarea colectivităților locale din unitățile administrativ-teritoriale menționate în cazul neorganizării referendumurilor locale la datele stabilite de către acestea,
– restricțiile menționate reprezintă o ingerința atât în autonomia locală, cât și în principiul consultării cetățenilor pentru soluționarea unor probleme locale de interes deosebit, care trebuie eliminate, toate acestea vizând interesul public și constituind o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,

În continuare, vom prezenta modificările respective.

Art. 161 din Legea nr. 3/2000 (modificată prin O.U.G. nr. 15/2016)
 

Noua reglementare

După art. 16 se introduce un nou articol, art. 161.

Potrivit noii reglementări, art. 161 stabilește următoarele:

(1) În situația în care referendumul local are loc la aceeași dată cu alegerile locale, organizarea și desfășurarea referendumului local se realizează în baza Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

(2) În cazul prevăzut la alin. (1), ambele scrutine se realizează în cadrul acelorași secții de votare, operațiunile electorale fiind îndeplinite de către aceleași birouri electorale ale secțiilor de votare, constituite potrivit Legii nr. 115/2015.

(3) În cazul prevăzut la alin. (1), alegătorii votează în baza unor liste electorale permanente și a unor liste electorale suplimentare separate, întocmite conform legii, cu utilizarea acelorași ștampile electorale.

(4) Biroul electoral de circumscripție constituit pentru alegerile locale în comuna, orașul, municipiul sau județul, după caz, în care are loc referendumul local îndeplinește în mod corespunzător atribuțiile prevăzute de art. 28.

(5) Cheltuielile pentru confecționarea buletinelor de vot pentru referendumul local sunt suportate din bugetul local.

(6) În cazul prevăzut la alin. (1), prevederile art. 84 din Legea nr. 115/2015 se aplică în mod corespunzător”.

 
Alte prevederi relevante din O.U.G. nr. 15/2016
 
Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, publicată în Monitorul Oficial nr. 84 din 24 februarie 2000; cu modif. și compl. ult., precum și cu completările aduse prin respectiva ordonanță de urgență, se va republica, după aprobarea prin lege a acesteia, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

 

Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului – completări (O.U.G. nr. 15/2016) was last modified: mai 12th, 2016 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter