O.U.G. nr. 10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii – modificări (Legea nr. 112/2017)

25 mai 2017
Vizualizari: 1857
Actul modificatActul modificatorSumar
O.U.G. nr. 10/2017
(M. Of. nr. 79 din 30 ianuarie 2017)
Legea nr. 112/2017
(M. Of. nr. 388 din 24 mai 2017)
– modifică: art. 1; art. 2; art. 3; art. 4; art. 5 alin. (1); art. 6; art. 7; art. 8   
– introduce: anexa
– abrogă: art. 5 alin. (3)

În M. Of. nr. 388 din 24 mai 2017, a fost publicată Legea nr. 112/2017 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2017 pentru stimularea înființării de noi întreprinderi mici și mijlocii.

În continuare, vom prezenta modificările aduse O.U.G. nr. 10/2017 prin Legea nr. 112/2017.

 

Art. 1 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 prevedea faptul că:

„Art. 1

În cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat se lansează Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii, denumit în continuare Programul „Start-up Nation – Romania”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 dispune următoarele:

„Art. 1

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat implementează în perioada 2017 – 2020 Programul pentru stimularea înființării de întreprinderi mici și mijlocii, denumit în continuare Programul «Start-up Nation – Romania»”.

 

Art. 2 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 prevedea faptul că:

„Art. 2

În afara obligațiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic, întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis în condițiile Programului „Start-up Nation – Romania” are și obligația să facă dovada, la momentul depunerii cererii de decont, a angajării, cu contract de muncă pe durată nedeterminată și cu normă întreagă, a minimum 2 salariați, precum și obligația menținerii celor două locuri de muncă pentru cel puțin 3 ani, începând cu anul următor plății ajutorului de minimis”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 dispune următoarele:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„Art. 2

(1) Întreprinderile beneficiare ale Programului «Start-up Nation – Romania» sunt întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017 în baza prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, și care îndeplinesc, la data depunerii cererii de finanțare, criteriile de eligibilitate impuse de legislația în domeniul ajutoarelor de minimis, condițiile de eligibilitate prevăzute în schema de ajutor de minimis care va fi aprobată potrivit art. 8, precum și condițiile specifice în cazul finanțării din fonduri europene.

(2) Întreprinderile beneficiare sunt întreprinderile înființate după data prevăzută la alin. (1) de către persoane fizice care nu au sau nu au avut calitatea de acționar sau de asociat într-o altă întreprindere mică sau mijlocie care desfășoară sau care a desfășurat aceeași activitate autorizată pentru care aplică în cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere”.

 

Art. 3 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 prevedea faptul că:

„Art. 3

(1) Prin Programul „Start-up Nation – Romania” se poate acorda ajutor de minimis în sumă maximă de 200.000 lei/beneficiar, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, unui număr maxim anual de 10.000 de beneficiari.

(2) Sumele necesare implementării Programului „Start-up Nation – Romania” se vor asigura anual de la bugetul de stat cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și/sau din fonduri externe”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 dispune următoarele:

„Art. 3

(1) Prin Programul «Start-up Nation – Romania» se acordă un ajutor de minimis unui număr maxim anual de 10.000 de beneficiari întreprinderi mici și mijlocii în sensul Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, în sumă maximă de 200.000 lei/beneficiar, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile.

(2) Sumele necesare implementării Programului «Start-up Nation – Romania» se asigură anual de la bugetul de stat cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și/sau din fonduri externe.

(3) În procesul de implementare a Programului «Start-up Nation – Romania», indiferent de sursa de finanțare, se utilizează atât mecanismul rambursării cheltuielilor efectuate, cât și cel al decontării cererilor de plată, așa cum sunt reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, și de Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 93/2016”.

 

Art. 4 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 prevedea faptul că:

„Art. 4

În afara obligațiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic, întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis în condițiile Programului „Start-up Nation – Romania” are și obligația să facă dovada, la momentul depunerii cererii de decont, a angajării, cu contract de muncă pe durată nedeterminată și cu normă întreagă, a minimum 2 salariați, precum și obligația menținerii celor două locuri de muncă pentru cel puțin 3 ani, începând cu anul următor plății ajutorului de minimis”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 dispune următoarele:

„Art. 4

(1) În afara obligațiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic, întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis în condițiile Programului «Start-up Nation – Romania» are și obligația să facă dovada, cel târziu la momentul depunerii ultimei cereri de plată sau de rambursare, a angajării prin proiect, cu contract de muncă pe durată nedeterminată și cu normă întreagă, a minimum unui loc de muncă pentru care beneficiază de finanțare, precum și obligația menținerii acestuia pentru cel puțin 2 ani după finalizarea implementării proiectului.

(2) Înregistrarea pentru obținerea ajutorului de minimis se realizează prin parcurgerea următoarelor etape:

a) pentru a beneficia de ajutorul de minimis solicitantul trebuie să se înregistreze și să completeze on-line planul de afaceri;
b) planul de afaceri corect și integral completat se transmite și se înregistrează on-line o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, aplicația on-line nepermițând înscrierea de două ori a aceluiași solicitant în aceeași sesiune de înscriere;
c) aplicația on-line generează automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuării înregistrării planului de afaceri și punctajul obținut.

(3) Evaluarea planului de afaceri se realizează prin parcurgerea următoarelor etape:

a) pe baza criteriilor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență, aplicația on-line generează automat punctajul în urma transmiterii planului de afaceri;
b) verificarea administrativă și de eligibilitate, precum și verificarea veridicității și coerenței informațiilor înscrise în planul de afaceri se efectuează în ordinea punctajului generat de aplicația on-line, în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de minimis prevăzute la art. 5;
c) solicitanții pot beneficia de finanțare nerambursabilă obținută în cadrul Programului «Start-up Nation – Romania» o singură dată.

(4) Contractarea și finanțarea se realizează în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de minimis prevăzute la art. 5.

(5) Plata se face anual în limita creditelor bugetare evidențiate în bugetul aprobat pentru anul respectiv al Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Pentru contractele semnate într-un an în baza creditelor de angajament, plata se poate face în limita creditelor bugetare evidențiate în bugetul aprobat pentru anul respectiv și a creditelor bugetare aprobate pentru anii următori până la ultimul contract semnat”.

 

Art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 5 alin. (1) prevedea faptul că:

„Art. 5

(1) Măsurile de natura ajutorului de minimis se implementează prin intermediul unei scheme transparente de minimis, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului și se derulează cu respectarea criteriilor stabilite de normele europene și de legislația națională în domeniu”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (1) dispune următoarele:

„Art. 5

(1) Măsurile de natura ajutorului de minimis se implementează prin intermediul unei scheme de ajutor de minimis, care se aprobă prin ordin al ministrului pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat și se derulează cu respectarea criteriilor stabilite de normele europene și de legislația națională în domeniu”.

 

Art. 5 alin. (3) din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 5 alin. (3) prevedea faptul că:

„Art. 5

(…)

(3) Prin derogare de la prevederile art. 7 și 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, procedurile necesare inițierii unei noi scheme de ajutor de minimis vor fi efectuate până la elaborarea și aprobarea hotărârii Guvernului prevăzute la art. 8”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (3)  se abrogă.

 

Art. 6 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 prevedea faptul că:

„Art. 6

Activitățile și cheltuielile neeligibile în cadrul schemei de ajutor sunt cele prevăzute în legislația națională și cea europeană în domeniul ajutorului de minimis”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 dispune următoarele:

„Art. 6

Activitățile și cheltuielile eligibile sunt menționate în schema de ajutor de minimis prevăzută la art. 5”.

 

Art. 7 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 7 prevedea faptul că:

„Art. 7

(1) Recuperarea ajutorului de minimis se va efectua potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin legislația specifică națională și europeană în vigoare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 7 dispune următoarele:

„ART. 7

(1) Recuperarea ajutorului de minimis și dobânda aferentă se va efectua potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

(2) În cazul în care se constată că beneficiarii nu au respectat obligația păstrării locurilor de muncă și a investiției pe perioada prevăzută în schema de ajutor de minimis, au făcut declarații incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a obține ajutorul de minimis sau au schimbat destinația acestuia ori se constată că nu au respectat obligațiile prevăzute în contractul de finanțare, se recuperează total ajutorul de minimis acordat.

(3) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin legislația specifică națională și europeană în vigoare”.

 

Art. 8 din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 prevedea faptul că:

„Art. 8

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat va elabora și supune aprobării Guvernului o hotărâre privind aprobarea normelor de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzută la art. 5”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 dispune următoarele:

„Art. 8

Schema de ajutor de minimis prevăzută la art. 5 se elaborează și se aprobă prin ordin al ministrului pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

 

Anexa din O.U.G. nr. 10/2017 (modificată prin Legea nr. 112/2017)

 

Noua reglementare

După art. 8, se introduce anexa.

O.U.G. nr. 10/2017 pentru stimularea înființării de noi întreprinderi mici și mijlocii – modificări (Legea nr. 112/2017) was last modified: mai 25th, 2017 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.