Guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice – modificări (O.U.G. nr. 109/2011 modificată prin O.U.G. nr. 10/2015)

20 mai 2015
Vizualizari: 7495

Despre

  • M. Of. nr. 335 din 15 mai 2015
  • O.U.G. nr. 10/2015
  • Completarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
Actul modificatActul modificatorSumar
O.U.G. nr. 109/2011
(M. Of. nr. 883 din 14 decembrie 2011; cu modif. și compl. ult.)
O.U.G. nr. 10/2015
(M. Of. nr. 335 din 15 mai 2015)
introduce art. 51


În M. Of. nr. 335 din 15 mai 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 10/2015 pentru completarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (M. Of. nr. 883 din 14 decembrie 2011; cu modif. și compl. ult.).

Respectiva ordonanță a fost adoptată având în vedere următoarele:

– faptul că actualul cadru legislativ prezintă lacune în ceea ce privește funcționarea regiilor autonome pe durata procedurii de selecție a membrilor consiliului de administrație, nefiind reglementate condițiile de desemnare a administratorilor provizorii și de organizare a mandatului acestora;

– faptul că eficiența unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanța echipei de administrare și de conducere;

– faptul că este imperativ necesară asigurarea continuității activității și adoptarea deciziilor esențiale pentru derularea operațiunilor comerciale ale regiilor autonome;

– durata procedurilor de selecție a echipei de administrare și de conducere a regiilor autonome și societăților;

– faptul că reglementarea generală a societăților prevede deja mecanisme de asigurare a continuității activității până la desemnarea administratorilor de către adunarea generală a asociaților/acționarilor, dar aceste mecanisme nu au un echivalent în cazul regiilor autonome;

– faptul că în cazul regiilor autonome nereglementarea mandatului provizoriu al administratorilor este de natură a atrage blocarea activității întreprinderii publice, cu efect negativ asupra administrării patrimoniului acestora, inclusiv a bunurilor aflate în proprietatea privată a statului;

– faptul că, în lipsa constituirii și funcționării, potrivit legii, a organelor de administrare și de conducere, întreprinderea publică nu își poate îndeplini obligațiile legale, generând, pe cale de consecință, disfuncționalități ale operatorilor economici cu care intră în raporturi contractuale;

– faptul că neadoptarea prezentului act normativ ar conduce la perpetuarea actualelor disfuncționalități în activitatea regiilor autonome, disfuncționalități care sunt de natură a reduce în mod grav capacitatea de a-și desfășura activitatea a acestor operatori, esențiali în ansamblul economiei românești și în prestarea unor servicii de interes public;

– faptul că acestea reprezintă elemente care vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare și a căror reglementare nu putea fi amânată.

 

Vom prezenta, în continuare, completarea adusă O.U.G. nr. 109/2011 prin O.U.G. nr. 10/2015:

 

Art. 51 O.U.G. nr. 109/2011 (completată prin O.U.G. nr. 10/2015)

Noua reglementare

După art. 5, se introduce un nou articol, art. 51.

Potrivit noii reglementări, art. 51 prevede: „Dacă procedura prevăzută la art. 5 alin. (4)-(6) [(4) Desemnarea membrilor consiliului de administrație, inclusiv a reprezentanților autorității publice tutelare și ai Ministerului Finanțelor Publice, va fi făcută în baza unei evaluări/selecții prealabile efectuate de o comisie organizată la nivelul autorității publice tutelare și al Ministerului Finanțelor Publice, formată din specialiști în recrutarea resurselor umane. Autoritatea publică tutelară poate decide ca această comisie de selecție să fie asistată sau ca selecția să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate în condițiile legii. (5) Criteriile de selecție a administratorilor sunt stabilite de comisia sau, după caz, expertul independent prevăzut la alin. (4), cu luarea în considerare a specificului și complexității activității regiei autonome. (6) Anunțul privind selecția membrilor consiliului de administrație se publică în două ziare economice și/sau financiare cu largă răspândire și pe pagina de internet a întreprinderii publice. Acesta trebuie să includă condițiile ce trebuie întrunite de candidați și criteriile de evaluare a acestora. Selecția se realizează cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal și transparenței] nu se finalizează cu selecția unui număr suficient de administratori, autoritatea publică tutelară poate desemna, prin decizie/ordin, administratori provizorii. Durata mandatului administratorilor provizorii este de 4 luni, cu posibilitatea prelungirii, pentru motive temeinice, până la completarea numărului de membri, fără ca durata mandatului administratorilor provizorii să depășească 9 luni”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

 

ISTORIC

Act modificatActe modificatoare
O.U.G. nr. 109/2011 (M. Of. nr. 883 din 14 decembrie 2011; cu modif. și compl. ult.)O.U.G. nr. 51/2013 (M. Of. nr. 323 din 4 iunie 2013)
O.U.G. nr. 10/2015 (M. Of. nr. 335 din 15 mai 2015)

 

Guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – modificări (O.U.G. nr. 109/2011 modificată prin O.U.G. nr. 10/2015) was last modified: ianuarie 7th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.