Organizaţii corupte şi influenţate de activităţi de racket, conspiraţie la comiterea de fraudă prin cablu și spălare de bani (NCPP, L. nr. 302/2004)

16 feb. 2021
2 voturi, medie: 5,00 din 52 voturi, medie: 5,00 din 52 voturi, medie: 5,00 din 52 voturi, medie: 5,00 din 52 voturi, medie: 5,00 din 5 (2 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 97
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SP) nr. 828/2020

L. nr. 302/2004: art. 4, art. 5, art. 20 alin. (2), art. 43 alin. (3); NCPP: art. 275 alin. (6), art. 425^1 alin. (7) 

Forumul Național de Drept Bancar, ediția a II-a

Contestatorul persoană extrădabilă A. a fost trimis în judecată, prin rechizitoriul înregistrat la 19.09.2019 sub nr. x la Tribunalul Districtual al Statelor Unite pentru Districtul de Est al statului Kentucky, pentru comiterea următoarelor infracțiuni:

Cap de acuzare 1: Conspirație la comiterea unor infracțiuni „RICO” – Organizații corupte și influențate de activități de racket, cu încălcarea prevederilor Titlului 18, Secțiunea 1962(d), din Codul Statelor Unite, faptă pedepsită cu închisoarea până la 20 ani.

Cap de acuzare 7: Conspirație la comiterea de fraudă prin cablu, cu încălcarea prevederilor Titlului 18, Secțiunea 1349 și 1343 din Codul Statelor Unite, faptă pedepsită cu închisoarea până la 20 de ani.

Cap de acuzare 8: Conspirație la spălare de bani, cu încălcarea prevederilor Titlului 18, Secțiunea 1956 (h), din Codul Statelor Unite, faptă pedepsită cu închisoarea de până la 20 de ani.

În fapt, în sarcina contestatorului persoană extrădabilă A., s-a reținut faptul că, împreună cu alte persoane, a fraudat cetățeni ai Statelor Unite ale Americii prin organizarea unor licitații online, procedând ulterior la operațiuni de spălare de bani prin rețeaua Alexandria Online Action Fraud (AOAF). Astfel, numitul A. și ceilalți membri ai rețelei AOAF postau anunțuri false pe site-uri de vânzări online și cu amănuntul, prin care ofereau spre vânzare articole de lux, cum ar fi autovehicule. Ulterior, solicita persoanelor interesate plata, iar sumele trimise de victime erau utilizate apoi pentru achiziționarea de bitcoin și transferate în afara Statelor Unite.

Totodată, pe numele contestatorului persoană extrădabilă a fost emis de către Tribunalul Districtual al Statelor Unite pentru Districtul de Est al statului Kentucky mandatul de arestare nr. 5:19-CR-157REW din data de 20.09.2019.

Înalta Curte de Casație și Justiție reține că, în cauză sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 111/2008 pentru ratificarea Tratatului de extrădare dintre România și Statele Unite ale Americii, semnat la București la 10 septembrie 2007.

Pe de altă parte, potrivit art. 5 din Legea nr. 302/2004, dispozițiile cuprinse în legea privind cooperarea judiciară internațională în materie penală constituie dreptul comun în materie pentru autoritățile judiciare române. De asemenea, conform art. 4, rezultă că Legea nr. 302/2004 completează instrumentele juridice internaționale, la care România este parte în situațiile nereglementate.

Dispozițiile art. 20 din Legea nr. 302/2004, republicată, prevăd următoarele:

(1) Cetățenii români pot fi extrădați din România în baza convențiilor internaționale multilaterale la care aceasta este parte și pe bază de reciprocitate, dacă este îndeplinită cel puțin una dintre următoarele condiții:

a) persoana extrădabilă domiciliază pe teritoriul statului solicitant la data formulării cererii de extrădare;

b) persoana extrădabilă are și cetățenia statului solicitant;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) persoana extrădabilă a comis fapta pe teritoriul sau împotriva unui cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene, dacă statul solicitant este membru al Uniunii Europene.

(2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a) și c), atunci când extrădarea se solicită în vederea efectuării urmăririi penale sau a judecății, o condiție suplimentară este ca statul solicitant să dea asigurări considerate ca suficiente că, în cazul condamnării la o pedeapsă privativă de libertate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, persoana extrădată va fi transferată în vederea executării pedepsei în România.

(3) Cetățenii români pot fi extrădați în baza dispozițiilor tratatelor bilaterale și pe bază de reciprocitate.

(4) În scopul constatării îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (1) – (3), Ministerul Justiției poate solicita prezentarea unui act emis de autoritatea competentă a statului solicitant.

Astfel, din perspectiva dispozițiilor legale incidente în cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție constată, prioritar, omisiunea aplicării de către prima instanță a dispozițiilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, întrucât se impunea ca prima instanță să facă demersuri, prin Ministerul Justiției, pentru a solicita autorităților statului american emiterea unor acte prin care să se dea asigurări suficiente că, în cazul condamnării definitive la o pedeapsă privativă de libertate, contestatorul persoană extrădabilă va fi transferat în vederea executării pedepsei în România.

În consecință, se apreciază ca fiind întemeiată critica formulată de contestatorul persoană extrădabilă A. privind nerespectarea dispozițiilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, republicată, impunându-se desființarea în parte a sentinței penale atacate doar în privința măsurii extrădării și trimiterea cauzei spre rejudecare la Curtea de Apel București, cu respectarea dispozițiilor legale menționate.

Cu privire la măsura arestării provizorii în vederea extrădării dispusă față de contestatorul persoană extrădabilă A., se constată că soluția primei instanțe este legală, arestarea provizorie fiind singura în măsură să preîntâmpine sustragerea persoanei extrădabile de la procedura extrădării.

Față de incidența în cauză a dispozițiilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 302/2004, republicată, Înalta Curte de Casație și Justiție va complini hotărârea atacată, în ceea ce privește durata măsurii arestării provizorii a persoanei extrădabile și va stabili că aceasta este de 15 zile, de la 3 decembrie 2020 până la 17 decembrie 2020.

Pentru aceste considerente, Înalta Curte de Casație și Justiție, în baza art. 425^1 alin. (7) pct. 2 C. proc. pen., va admite contestația formulată de persoana extrădabilă A. împotriva sentinței penale nr. 238/F din 03 decembrie 2020 a Curții de Apel București, secția I Penală.

Va desființa în parte sentința penală atacată doar în privința măsurii extrădării și va trimite cauza spre rejudecare la Curtea de Apel București, cu respectarea dispozițiilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, republicată.

Va stabili că durata măsurii arestării provizorii a persoanei extrădabile este de 15 zile, de la 3 decembrie 2020 până la 17 decembrie 2020.

Onorariul parțial cuvenit apărătorului desemnat din oficiu pentru contestatorul persoană extrădabilă, până la prezentarea apărătorului ales, în sumă de 313 RON, rămâne în sarcina statului.

În temeiul art. 275 alin. (6) C. proc. pen., onorariul parțial cuvenit apărătorului desemnat din oficiu pentru contestatorul persoană extrădabilă, până la prezentarea apărătorului ales, în sumă de 313 RON, rămâne în sarcina statului.

Sursa informației: www.scj.ro.

Organizații corupte și influențate de activități de racket, conspirație la comiterea de fraudă prin cablu și spălare de bani (NCPP, L. nr. 302/2004) was last modified: februarie 15th, 2021 by Redacția ProLege

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter