Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări (H.G. nr. 1192/2024)

1 oct. 2024
Vizualizari: 86

Actul publicat în Monitorul Oficial

PreambulSumar

Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 1192/2024 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări

(M. Of. nr. 978 din 30 septembrie 2024)

În temeiul:

– art. 108 din Constituția României, rep.;

– art. 194 alin. (5) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.

Se organizează și funcționează Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), instituție publică cu personalitate juridică în coordonarea Ministerului Educației, cu atribuții în materie de calificări, cu sediul în municipiul București.

 

În M. Of. nr. 978 din data de 30 septembrie 2024 s-a publicat Hotărârea Guvernului (H.G.) nr. 1192/2024 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale hotărârii:

Art. 2

(1) ANC exercită atribuțiile principale prevăzute de art. 196 alin. (1) și (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și atribuțiile specifice stabilite prin prezenta hotărâre.

(2) În calitate de Punct național de contact Europass, ANC exercită următoarele atribuții specifice:

a) diseminează cunoștințele despre sistemul Europass și conectează părțile interesate la nivel național și european, oferind soluții eficiente și ușor de utilizat;

b) informează publicul despre instrumentele și serviciile Europass;

c) sprijină instituțiile partenere și persoanele care trimit documentele de mobilitate Europass;

d) participă la rețeaua europeană de centre naționale Europass și la alte inițiative și cooperează cu părțile interesate naționale relevante.

(3) În calitate de Punct național de contact Euroguidance, ANC exercită următoarele atribuții specifice:

a) asigură suportul pentru a sprijini dezvoltarea competențelor practicienilor de orientare profesională și a le crește gradul de conștientizare cu privire la valoarea mobilității internaționale;

b) desfășoară, participă și colaborează în activități care oferă informații și asigură comunicarea cu privire la dimensiunea europeană a orientării profesionale pe tot parcursul vieții.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(4) În calitate de autoritate competentă în Sistemul de informare al Pieței interne al Comisiei Europene, denumit în continuare IMI, ANC exercită următoarele atribuții specifice:

a) analizează și soluționează, în termenul prevăzut de sistemul IMI, cererile de informații primite din partea autorităților competente din alte state membre ale Uniunii Europene, inclusiv pentru recunoașterea calificărilor;

b) elaborează, configurează și direcționează cererile de informații pe baza petițiilor primite de la persoanele interesate într-o formă adecvată pentru transmiterea către autoritățile competente din alte state membre ale Uniunii Europene;

c) solicită informații privind atestarea valabilității și autenticității unui document de formare profesională – diplomă, certificat, atestat sau alt titlu oficial, eliberat de emitenții autorizați/acreditați dintr-un stat membru al Uniunii Europene, Spațiului Economic European și din Confederația Elvețiană și care certifică absolvirea cursurilor de formare profesională, cu dobândirea competențelor sau a rezultatelor învățării aferente;

d) menține contactul direct și permanent cu Ministerul Afacerilor Externe – Coordonatorul național al sistemului IMI și cu Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor – CNRED din cadrul Ministerului Educației, în calitate de Coordonator național pentru domeniul legislativ calificări profesionale în Sistemul de informare al Pieței interne și de Coordonator delegat pentru servicii din domeniul educației;

e) participă periodic la sesiunile de instruire organizate de către Coordonatorul național și Coordonatorul național delegat.

(5) În calitate de Punct național de contact pentru Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor și ocupațiilor, denumită în continuare ESCO, ANC exercită următoarele sarcini specifice:

a) implementarea sistemului de competențe din portalul european al competențelor ESCO în sistemul de educație și formare profesională din România prin standardele ocupaționale și de calificare, programe de studii sau alte forme de învățământ pe tot parcursul vieții;

b) participarea la întâlnirile grupului european ESCO, în proiectele aferente, seminare, grupuri de lucru, inclusiv mentenanța portalului ESCO România;

c) traducerea termenilor din ESCO, comunicarea cu direcția generală de traduceri a Comisiei Europene pentru ESCO, actualizarea și gestionarea versiunii în limba română a ESCO;

d) participarea cu propuneri la dezvoltarea ESCO, ca urmare a colaborării cu comitetele sectoriale, în acest scop dezvoltând o platformă națională a competențelor pe modelul ESCO.

(6) ANC realizează recunoașterea documentelor de formare profesională de nivel preuniversitar dobândite, după caz, în sistem formal, nonformal și informal, la furnizori de formare profesională, în centre de evaluare a competențelor, în cadrul altor entități cu rol echivalent din afara României, autorizate sau acreditate, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației, conform art. 188 alin. (7) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(7) ANC desfășoară activități de reglementare în domeniul educației adulților și exercită calitatea de reprezentant al României la Comisia Europeană în acest domeniu.

(8) ANC, prin decizie a președintelui, stabilește și aplică sancțiuni, în condițiile nerespectării condițiilor, criteriilor, standardelor asociate procesului de autorizare sau acreditare a centrelor de evaluare și certificare a competențelor profesionale.

(9) ANC îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin actele normative pentru domeniul său de activitate.

Art. 3

(1) ANC, în calitate de instituție de reglementare pentru ocupațiile de specialist în sisteme de calificare și de evaluator de competențe profesionale, realizează și aprobă standardele ocupaționale, de calificare, precum și rutele de dezvoltare profesională aferente, prin decizie a președintelui.

(2) ANC organizează programe de educație și formare profesională a adulților în materie de calificări specifice ocupațiilor prevăzute la alin. (1) pentru personalul instituțiilor și unităților de învățământ, precum și pentru persoane fizice sau persoane juridice de drept privat interesate, în urma cărora eliberează certificate de competențe profesionale sau transversale ori microcertificări, al căror model se aprobă în condițiile legii.

(…)

Art. 6

(1) Rolul personalului contractual care ocupă funcțiile de execuție este de a-l sprijini pe șeful ierarhic superior în structura căruia este încadrat în realizarea activităților direct rezultate din exercitarea atribuțiilor care îi sunt stabilite prin actele normative în vigoare.

(2) Scopul și atribuțiile fiecărui tip de funcții ocupate de personalul contractual de execuție se stabilesc în raport cu structura din care face parte, prin fișa postului.

Art. 7

(1) ANC funcționează cu un număr de 56 de posturi, care se încadrează în numărul maxim de posturi pentru unitățile din subordinea sau din coordonarea Ministerului Educației, structura organizatorică a ANC fiind prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(2) Personalul ANC este format din personal contractual, care se încadrează în condițiile legii.

(3) Funcțiile de președinte și vicepreședinte sunt asimilate cu funcția de director general și, respectiv, director general adjunct, prevăzute în cap. II lit. A secțiunea I pct. 1 lit. a) din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

(4) ANC administrează și gestionează resursele financiare alocate de la bugetul de stat și pe cele rezultate din venituri proprii.

(5) În cadrul structurii organizatorice, prin ordin al ministrului educației, având în vedere nevoile instituționale și structura de personal, se înființează servicii și compartimente, după caz, în condițiile legii.

(6) ANC folosește colaboratori externi, specialiști în domeniul lor de activitate, pentru evaluare, monitorizare, formare profesională, control și audit, pe bază de contract civil încheiat.

(…)

Art. 13

Regulamentul de organizare și funcționare, statul de funcții și condițiile de încadrare ale personalului ANC se stabilesc prin ordin al ministrului educației, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Art. 14

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 22 iunie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

Anexă

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Autorității Naționale pentru Calificări

 

Organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări (H.G. nr. 1192/2024) was last modified: octombrie 1st, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.