Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei – modificări (OMJ nr. 1412/C/2015)

14 mai 2015
Vizualizari: 2532

Story Highlights

  • M. Of. nr. 318 din 11 mai 2015
  • OMJ nr. 1412/C 2015
  • Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei
Actul modificat Actul modificator Sumar
Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției,
aprobat prin OMJ nr. 120/C/2011
(M. Of. nr. 116 din 16 februarie 2011; cu modif. și compl. ult.)
OMJ nr. 1412/C/2015
(M. Of. nr. 318 din 11 mai 2015)
modifică: art. 54 alin. (1), art. 57 alin. (1), art. 60 alin. (1),  art. 89 la pct. 1 lit. f), art. 98 la lit. a), art. 981 lit b), art. 981 lit. f1), art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) și k),  art. 108 pct. 3 lit. d), art. 108 pct. 4 lit. c) și d), art. 115 lit. m) și v), art. 117 lit. d), art. 149 lit. d)

introduce: art. 115 lit. q1), art. 119 alin. (4), Titlul VII1 art. 173 alin. (5)

abrogă: art. 63 lit. e), art. 68, art. 73 la lit. j), art. 89 pct. 1 lit. b) și c),  art. 98 lit. j) și k), art. 108 pct. 1 lit. j), art. 115 lit. s), art. 117 lit. c), art. 130-132


 

În M. Of. nr. 318 din 11 mai 2015, s-a publicat Ordinul Ministrului Justiției (OMJ) nr. 1412/C/2015 privind modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin OMJ nr. 120/C/2011 (M. Of. nr. 116 din 16 februarie 2011; cu modif. și compl. ult.).

Vom prezenta, în continuare, modificările aduse respectivului regulament:
 
Art. 54 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 alin. (1) prevedea faptul că în cazul absenței din instituție, directorii și ceilalți conducători ai compartimentelor din structura organizatorică a ministerului puteau delega, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le reveneau unei persoane cu funcție de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul compartimentelor pe care le coordonau, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 54 alin. (1) prevede: „În cazul absenței din instituție, directorii și ceilalți conducători ai compartimentelor din structura organizatorică a ministerului deleagă, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le revin unei persoane cu funcție de conducere din subordine sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă și justificată a preluării atribuțiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcție de execuție din cadrul compartimentelor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.

 
Art. 57 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 57 alin. (1) dispunea faptul că în cazul absenței din instituție, șefii de serviciu puteau delega, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le reveneau unei persoane cu funcție de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul direcției în care își desfășurau activitatea, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 57 alin. (1) dispune: „În cazul absenței din instituție, șefii de serviciu deleagă, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le revin unei persoane cu funcție de conducere din direcție sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă și justificată a preluării atribuțiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcție de execuție din cadrul serviciilor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.

 
Art. 60 alin. (1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 60 alin. (1) prevedea faptul că în cazul absenței din instituție, șefii de birou puteau delega, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le reveneau unei persoane cu funcție de conducere sau, în lipsa acesteia, unei alte persoane din cadrul direcției în care își desfășurau activitatea, cu acordul acesteia, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens.

 

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, art. 60 alin. (1) prevede: „În cazul absenței din instituție, șefii de birou deleagă, cu avizul șefului ierarhic superior, atribuțiile care le revin unei persoane cu funcție de conducere din direcție sau, în lipsa acesteia ori în caz de imposibilitate obiectivă și justificată a preluării atribuțiilor respective de către aceasta, unei persoane cu funcție de execuție din cadrul birourilor pe care le coordonează, cu acordul acesteia din urmă, prin decizie scrisă, întocmită în acest sens”.

 
Art. 63 lit. e) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 63 lit. e) prevedea faptul că în minister erau încadrate mai multe categorii de personal, printre care și inspectorii de probațiune.

Noua reglementare

Art. 63 lit. e) – Abrogată.

 
Art. 68 Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 68 la primul alineat prevedea faptul că inspectorii de probațiune își desfășurau activitatea în temeiul Legii nr. 123/2006 privind statutul personalului de probațiune, cu modificările și completările ulterioare, precum și al altor acte normative care reglementau activitatea specifică serviciilor de probațiune.

La următorul alineat, prevedea faptul că ocuparea posturilor vacante de inspectori de probațiune, numirea, promovarea în grad profesional, evaluarea performanțelor profesionale, salarizarea și alte drepturi, precum și răspunderea disciplinară a inspectorilor de probațiune se realizau potrivit legii.

Noua reglementare

Art. 68 – Abrogat.

 
Art. 73 lit. j) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 73 la lit. j) prevedea faptul că din cadrul compartimentelor de specialitate juridică din structura organizatorică a ministerului făcea parte și Direcția de probațiune.

Noua reglementare

Art. 73 lit. j) – Abrogată.

 
Art. 89 pct. 1 lit. b) și c) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 89 pct. 1 lit. b) și c) prevedeau faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecția drepturilor și libertăților fundamentale îndeplinea următoarele atribuții:

b) întocmea lucrările prin care ministerul solicita, din oficiu, strămutarea cauzelor penale;

c) efectua lucrările necesare pentru informarea Înaltei Curți de Casație și Justiție, în condițiile legii, în vederea soluționării cererilor de strămutare a cauzelor penale;

Noua reglementare

Art. 89 pct. 1 lit. b) și c) – Abrogate.

 
Art. 89 pct. 1 lit f) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 89 la pct. 1 lit. f) prevedea faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecția drepturilor și libertăților fundamentale verifica punerea în executare a hotărârilor judecătorești prin care s-a dispus măsura de siguranță a internării medicale sau a obligării la tratament medical, împreună cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și cu Ministerul Sănătății;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 89 la pct. 1 lit. f) prevede faptul că Serviciul judiciar, documentare, protecția drepturilor și libertăților fundamentale: „participă la comisiile mixte și verifică, împreună cu reprezentanți ai Ministerului Sănătății, modul de efectuare a lucrărilor medico-legale”.

 
 

Art. 98 lit. a) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 98 la lit. a) prevedea faptul că Direcția contencios reprezenta ministerul și apăra drepturile și interesele acestuia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale, pe baza delegației date de conducerea ministerului, precum și în raporturile cu alte organe, cu persoane fizice sau juridice și/sau formula propuneri de delegare a dreptului de reprezentare.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 98 lit. a) prevede faptul că Direcția contencios: „reprezintă ministerul și apără drepturile și interesele acestuia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale, precum și în procedurile de mediere, pe baza delegației date de conducerea ministerului, precum și în raporturile cu alte organe, cu persoane fizice sau juridice și/sau formulează propuneri de delegare a dreptului de reprezentare”.

 
 

Art. 98 lit. j) și k) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 98 lit. j) și k) prevedeau faptul că Direcția contencios elabora și promova, pe baza documentației întocmite de către Direcția drept internațional și cooperare judiciară, acțiunile întemeiate pe Convenția asupra aspectelor civile ale răpirii internaționale de copii, încheiată la Haga la 25 octombrie 1980, ratificată de România prin Legea nr. 100/1992; și, de asemenea, informa Direcția drept internațional și cooperare judiciară asupra aspectelor legate de modul de derulare și soluționare a acțiunilor promovate în temeiul Legii nr. 100/1992 pentru aderarea României la Convenția de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale răpirii internaționale de copii, în vederea aducerii la cunoștința părții reprezentate de minister a tuturor măsurilor dispuse de către organele jurisdicționale.

Noua reglementare

Art. 98 lit. j) și k) – Abrogate.

 
 

Art. 98 lit. n1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Noua reglementare

La art. 98, după lit. n) se introduce o nouă literă, lit. n1).

Potrivit noii reglementări, art. 98 lit. n1) prevede faptul că Direcția contencios „colaborează cu Direcția financiar-contabilă, la sesizarea acesteia, pentru recuperarea creanțelor exigibile, în situația neexecutării benevole și amiabile”.

 
 

Art. 981 lit. b) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 981 lit. b) prevedea faptul că Direcția contencios îndeplinea, prin Biroul avizare, care funcționa în cadrul acestei direcții, și atribuția de a verifica și aviza, sub aspectul legalității, clauzele contractelor și actelor adiționale încheiate de minister, atribuite în urma aplicării unor proceduri de achiziție publică.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. b) prevede faptul că Direcția contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcționează în cadrul acestei direcții și următoarea atribuție: „verifică și avizează, sub aspectul legalității, clauzele contractelor și actelor adiționale încheiate de minister, atribuite în urma aplicării unor proceduri de achiziție publică, precum și ale tuturor convențiilor/protocoalelor/înțelegerilor în care Ministerul Justiției este parte și elaborează, alături de Direcția investiții, modele de contract de achiziție publică”.

 
 

Art. 981 lit. f1) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Noua reglementare

La art. 981, după lit. f) se introduce o nouă literă, lit. f1).

Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. f1) prevede faptul că Direcția contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcționează în cadrul acestei direcții și următoarea atribuție: „verifică și avizează, sub aspectul legalității, deciziile de reținere sau de imputare privind recuperarea pagubelor cauzate de salariații aparatului propriu al ministerului”.

 
 

Art. 981 lit. l1) și l2) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Noua reglementare

La art. 981, după lit. l) se introduc două noi litere, lit. l1) și l2).
Potrivit noii reglementări, art. 981 lit. l1) și l2) prevăd faptul că Direcția contencios îndeplinește, prin Biroul avizare, care funcționează în cadrul acestei direcții și următoarele atribuții:

l1) întocmește puncte de vedere consultative referitoare la modalitatea de interpretare și aplicare a actelor normative, la solicitarea instituțiilor/autorităților publice sau a persoanelor fizice sau juridice, din dispoziția conducerii ministerului, în condițiile în care problema de drept intră în aria de competență a direcției;

l2) colaborează cu Direcția investiții – Serviciul gestiunea investițiilor, la solicitarea expresă a acestui compartiment, în ceea ce privește operațiunile juridice cu privire la imobilele aflate în proprietatea sau în administrarea ministerului și a instanțelor judecătorești, dacă operațiunea implică aspecte din sfera de atribuții a Direcției contencios”.

 

Art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) și k) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) și k) prevedeau faptul că Direcția afaceri europene îndeplinea, în domeniul afacerilor europene, următoarele atribuții:

a) stabilea și urmărea îndeplinirea obiectivelor României care derivau din calitatea de stat membru al UE și care intra în competența ministerului;

(…)

b) întocmea documentele programatice în relația cu UE;

c) coordona, monitoriza și sprijinea îndeplinirea obligațiilor care decurgeau din prevederile Tratatului de aderare a României la UE, ale celorlalte angajamente rezultate din procesul de aderare la UE, precum și din strategiile și programele naționale adoptate în contextul politicilor UE cu relevanță pentru domeniul justiției;

(…)

e) coordona și monitoriza transpunerea și implementarea actelor normative ale UE din domeniul justiției; asigură transmiterea către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a informațiilor privind măsurile luate de minister pentru transpunerea actelor normative ale UE;

(…)

h) reprezenta, alături de direcțiile de specialitate, ministerul la comitetele și grupurile de lucru ale Comisiei Europene și Consiliului Uniunii Europene și pregătea documentele necesare pentru participare;

i) pregătea documentele necesare pentru Consiliul Uniunii Europene – Justiție și Afaceri Interne și reuniunile COREPER, în temeiul atribuțiilor ministerului;

k) făcea propunerile necesare în vederea armonizării cadrului normativ ce intra în competența ministerului și a instituțiilor din subordinea sau coordonarea acestuia, cu normele dreptului UE.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 108 pct. 1 lit. a), b), c), e), h), i) și k) prevăd faptul că Direcția afaceri europene îndeplinește, în domeniul afacerilor europene, următoarele atribuții:

a) stabilește și urmărește îndeplinirea obiectivelor României care derivă din calitatea de stat membru al UE și care vizează aspecte de fond din aria proprie de competență a ministerului;

b) participă, după consultarea și cu sprijinul celorlalte compartimente din minister, la elaborarea documentelor programatice ale UE în domeniul justiției;

c) coordonează, monitorizează și sprijină îndeplinirea obligațiilor în domeniul justiției care decurg din prevederile Tratatului de aderare a României la UE, ale celorlalte angajamente rezultate din procesul de aderare la UE, precum și din strategiile și programele naționale adoptate în contextul politicilor UE;

(…)

e) asigură notificarea către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a măsurilor normative luate de minister pentru transpunerea actelor normative ale UE, pe baza informațiilor furnizate de compartimentele de specialitate;

(…)

h) reprezintă, alături de direcțiile de specialitate, ministerul la comitetele și grupurile de lucru ale Comisiei Europene și Consiliului Uniunii Europene și pregătește mandatele necesare pentru participare;

i) pregătește, alături de direcțiile de specialitate, mandatele necesare pentru participarea conducerii ministerului la Consiliul Uniunii Europene – Justiție și Afaceri Interne sau la alte reuniuni la nivel înalt, în domeniile de competență ale direcției;

(…)

k) formulează propunerile în vederea armonizării cadrului normativ ce intră în competența ministerului și a instituțiilor din subordinea acestuia cu normele dreptului UE, în măsura în care se impune”.

 
 

Art. 108 pct. 1 lit. j) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 108 pct. 1 lit. j) prevedea faptul că Direcția afaceri europene îndeplinea, în domeniul afacerilor europene, următoarea atribuție: analiza legislația europeană în curs de elaborare și realiza studii de impact al viitoarelor reglementări asupra legislației naționale, în sprijinul unei mai bune transpuneri a actelor normative europene.

Noua reglementare

Art. 108 pct. 1 lit. j) – Abrogată.

 

Art. 108 pct. 3 lit. d) Regulament (modificat prin OMJ nr. 1412/C/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 108 pct. 3 lit. d) prevedea faptul că Direcția afaceri europene îndeplinea, în domeniul drepturilor omului, atribuția de a analiza și formula puncte de vedere cu privire la compatibilitatea legislației naționale și a instrumentelor internaționale la care România era sau urma să devină parte cu dispozițiile internaționale în materia drepturilor omului.
 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 108 pct. 3 lit. d) prevede faptul că Direcția afaceri europene îndeplinește, în domeniul drepturilor omului, și următoarea atribuție: „analizează și formulează puncte de vedere, în domeniul justiției, cu privire la compatibilitatea legislației naționale și a instrumentelor internaționale la care România este sau urmează să devină parte cu dispozițiile internaționale în materia drepturilor omului”.

Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției – modificări (OMJ nr. 1412/C/2015) was last modified: mai 14th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.