Normele de aplicare a art. 14¹ din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale – modificări (OMFP nr. 444/2015)

14 mai 2015
Vizualizari: 3447

Despre

  • M. Of. nr. 316 din 8 mai 2015
  • OMFP nr. 444/2015
  • Modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a art. 141 din O.U.G. nr. 64/2009
Actul modificatActul modificatorSumar
Normele metodologice de aplicare a art. 141 din O.U.G. nr. 64/2009, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, și al ministrului afacerilor europene nr. 1.022/851/2012 (M. Of. nr. 557 din 7 august 2012)OMFP nr. 444/2015 (M. Of. nr. 316 din 8 mai 2015)introduce: art. 1 alin. (4) și (5)
modifică: art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7


 
În M. Of. nr. 316 din 8 mai 2015, s-a publicat OMFP nr. 444/2015 privind modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 141 din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, și al ministrului afacerilor europene nr. 1.022/851/2012 (M. Of. nr. 557 din 7 august 2012).

 

Art. 1 alin. (4) și (5) din Norme (modificate prin OMFP nr. 444/2015)

Noua reglementare

La art. 1, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5).

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (4) prevede: „În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea comunicării, Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional sectorial Transport, analizează necesarul de fonduri pentru cofinanțarea proiectelor din cadrul programului și comunică Ministerului Finanțelor Publice, respectiv Autorității de certificare și plata, Direcției generale de sinteză a politicilor bugetare și Direcției generale de programare bugetară, detalierea sumei primite suplimentar pe ordonatorii principali de credite beneficiari și solicită Autorității de certificare și plată virarea fondurilor în contul de venituri ale bugetului de stat deschis pe codul de identificare fiscală al fiecărui ordonator principal de credite, după cum urmează:

a) al Ministerului Transporturilor, pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuți la art. 5 alin. (2) [Cu respectarea prevederilor art. 12 și a prevederilor legislației naționale și comunitare privind ajutorul de stat, se asigură integral din bugetul Ministerului Transporturilor sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii și a proiectelor ai căror beneficiari sunt: a) Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A., Compania Națională de Căi Ferate «C.F.R.» – S.A., Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători «C.F.R. Călători» – S.A., Societatea Comercială de Transport cu Metroul București «Metrorex» – S.A., Regia Autonomă «Administrația Fluvială a Dunării de Jos» Galați, Compania Națională «Administrația Porturilor Maritime» – S.A. Constanța, Compania Națională «Administrația Porturilor Dunării Maritime» – S.A. Galați, Compania Națională «Administrația Porturilor Dunării Fluviale» – S.A. Giurgiu, Compania Națională «Administrația Canalelor Navigabile» – S.A., Compania Națională «Aeroportul Internațional Henri Coandă – București» – S.A., Societatea Națională «Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu» – S.A., Societatea Națională «Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța» – S.A., Societatea Națională «Aeroportul Internațional Timișoara – Traian Vuia» – S.A., Centrul National de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER; b) Autoritatea Feroviară Română – AFER, pentru realizarea proiectelor de importanță națională, precum și cele pentru integrarea sistemului de transport feroviar al României în sistemul de transport feroviar european, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 95/1998 privind înființarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2002, cu modificările și completările ulterioare; c) Autoritatea Navală Română, pentru realizarea proiectelor finanțate potrivit prevederilor art. 7 alin. (4) din H.G. nr. 133/2002 privind organizarea și funcționarea Autorității Navale Române, cu modificările ulterioare; d) Compania Națională de Radiocomunicații Navale «Radionav» – S.A., pentru realizarea proiectelor finanțate potrivit prevederilor art. 1 alin. (5) din H.G. nr. 525/1998 privind înființarea Companiei Naționale de Radiocomunicații Navale «Radionav» – S.A. Constanța] din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare;

b) al Ministerului Fondurilor Europene, pentru cofinanțarea proiectelor proprii finanțate din axa prioritară de asistență tehnică a acestui program;

c) al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, pentru cofinanțarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari din cadrul Programului operațional sectorial Transport”.

De asemenea, art. 1 alin. (5) dispune: „Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional sectorial Transport, comunică Ministerului Transporturilor, în cazul în care acesta este beneficiar de sume primite suplimentar de la Comisia Europeană în baza Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011, în termenul menționat la alin. (4), suma ce urmează a fi virată de Autoritatea de certificare și plată potrivit art. 2 alin. (1)”.
 

Art. 2 din Norme (modificate prin OMFP nr. 444/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 la primul alineat prevedea faptul că în termen de 7 zile lucrătoare de la încasarea sumelor primite suplimentar de la Comisia Europeană în baza prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 sau de la reconstituirea sumelor conform art. 1 alin. (1), respectiv în termen de 7 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice pentru sumele aflate în sold, Autoritatea de certificare și plată vira echivalentul în lei al acestor sume, calculat la cursul BNR valabil în ziua efectuării schimbului valutar, din contul 54.01.01.00 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea programelor operaționale din cadrul obiectivului convergență” în contul de venituri ale bugetului de stat 20.45.01.22 „Sume primite în cadrul mecanismului top-up” deschis pe codul de identificare fiscală al fiecărui ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management.

De asemenea, la alineatul următor se prevedea faptul că Autoritățile de management care gestionau programele operaționale pentru care primeau suplimentar sume potrivit art. 1 aveau obligația de a solicita ordonatorilor principali de credite ai ministerelor în cadrul cărora funcționau majorarea bugetelor, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la încasarea în conturile de venituri bugetare a echivalentului în lei al sumelor sus-menționate, prezentând acestora următoarele documente justificative:

a) comunicarea prevăzută la art. 1;

b) copia extrasului contului de venituri bugetare deschis la Trezoreria Statului, în care au fost încasate sumele virate de Autoritatea de certificare și plată.

 Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 prevede: „(1) În termen de 15 zile lucrătoare de la încasarea sumelor primite suplimentar de la Comisia Europeană în baza prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 sau de la reconstituirea sumelor conform art. 1 alin. (1) [În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Autoritatea de certificare și plată comunică Direcției generale de programare bugetară și Direcției generale de sinteză a politicilor bugetare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice sumele încasate și utilizate până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative, din sumele primite suplimentar de România în baza prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului în ceea ce privește anumite dispoziții referitoare la gestiunea financiară pentru anumite state membre care se confruntă cu dificultăți grave sau sunt amenințate de astfel de dificultăți cu privire la stabilitatea lor financiară, detaliate pe fiecare program operațional, respectiv pe fiecare ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management. Sumele mai sus menționate, utilizate până la data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 26/2012, se vor reconstitui de către Autoritatea de certificare și plată din sumele rambursate de Comisia Europeană], respectiv în termen de 7 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice pentru sumele aflate în sold, Autoritatea de certificare și plată virează echivalentul în lei al acestor sume, calculat la cursul BNR valabil în ziua efectuării schimbului valutar, din contul 54.01.01.00 «Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea programelor operaționale din cadrul obiectivului convergență», în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.45.22.00 «Sume primite în cadrul mecanismului top-up», codificat cu codul de identificare fiscală al fiecărui ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management, precum și al ordonatorilor principali de credite prevăzuți la art. 1 alin. (4) lit. a) [(…) al Ministerului Transporturilor, pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuți la art. 5 alin. (2) din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare] deschis la Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București și al ordonatorului principal de credite prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. c) [al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, pentru cofinanțarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari din cadrul Programului operațional sectorial Transport] deschis la Trezoreria Operativă Centrală. Contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.45.22.00 «Sume primite în cadrul mecanismului top-up» se codifică în cazul ordonatorului principal de credite prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. c) cu codul de identificare fiscală 8609468.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Autoritățile de management care gestionează programele operaționale pentru care primesc suplimentar sume potrivit art. 1 au obligația de a solicita ordonatorilor principali de credite ai ministerelor în cadrul cărora funcționează majorarea bugetelor, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la încasarea în conturile de venituri bugetare a echivalentului în lei al sumelor menționate la alin. (1), prezentând acestora următoarele documente justificative:

a) comunicarea prevăzută la art. 1;

b) copia extrasului contului de venituri bugetare deschis la Trezoreria Statului, în care au fost încasate sumele virate de Autoritatea de certificare și plată.

(3) În cazul ordonatorilor principali de credite prevăzuți la art. 1 alin. (4) lit. a) [(…) al Ministerului Transporturilor, pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuți la art. 5 alin. (2) din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare] și c) [al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, pentru cofinanțarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari din cadrul Programului operațional sectorial Transport], solicitarea prevăzută la alin. (2) se efectuează de către Direcția economică din cadrul Ministerului Transporturilor și, respectiv, de către Autoritatea de certificare și plată”.

 
 Art. 3 din Norme (modificate prin OMFP nr. 444/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 dispunea faptul că ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management analizau documentele justificative prevăzute la art. 2 alin. (2) și în termen de două zile lucrătoare le transmiteau Ministerului Finanțelor Publice în vederea introducerii modificărilor în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat, precum și în volumul și structura bugetelor ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 prevede: „Ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, precum și ordonatorii principali de credite prevăzuți la art. 1 alin. (4) lit. a) [(…) al Ministerului Transporturilor, pentru cofinanțarea proiectelor ai căror beneficiari sunt cei prevăzuți la art. 5 alin. (2) din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare] și c) [al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, pentru cofinanțarea proiectelor celorlalte categorii de beneficiari din cadrul Programului operațional sectorial Transport] solicită, în baza documentelor justificative prevăzute la art. 2 alin. (2) [Autoritățile de management care gestionează programele operaționale pentru care primesc suplimentar sume potrivit art. 1 au obligația de a solicita ordonatorilor principali de credite ai ministerelor în cadrul cărora funcționează majorarea bugetelor, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la încasarea în conturile de venituri bugetare a echivalentului în lei al sumelor menționate la alin. (1), prezentând acestora următoarele documente justificative: a) comunicarea prevăzută la art. 1; b) copia extrasului contului de venituri bugetare deschis la Trezoreria Statului, în care au fost încasate sumele virate de Autoritatea de certificare și plată], Ministerului Finanțelor Publice introducerea modificărilor în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat, precum și în volumul și structura bugetelor ordonatorilor principali de credite”.

 
 Art. 4 din Norme (modificate prin OMFP nr. 444/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 la primul alineat dispunea faptul că Ministerul Finanțelor Publice, pe baza documentelor prezentate de ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, introducea modificările corespunzătoare în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat, precum și în volumul și structura bugetelor acestora.

De asemenea, la alineatul următor se prevedea faptul că sumele introduse în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat erau prevăzute distinct atât la partea de venituri, cât și la partea de cheltuieli, după cum urmează:

a) la partea de venituri ale bugetului de stat vor fi prevăzute la capitolul 45.01 „Sume primite de la UE/alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări”, la o poziție distinctă, respectiv subcapitolul 45.01.22 „Sume primite în cadrul mecanismului top-up”;

b) la partea de cheltuieli, în bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, pentru programele operaționale care utilizează mecanismul plății indirecte, vor fi prevăzute la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, după caz, la articolele:

– 56.29 „Cheltuieli din sumele primite în cadrul mecanismului top-up”;

– 56.30 „Transferuri din bugetul de stat din sumele primite în cadrul mecanismului top-up către bugetele locale”;

– 56.31 „Transferuri din bugetul de stat către ONG-uri, societăți comerciale, instituții publice finanțate parțial sau integral din venituri proprii și alți beneficiari de drept public sau privat necesare susținerii derulării proiectelor finanțate din FEN postaderare, din sumele încasate în cadrul procedurii top-up”;

c) la ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru programul operațional care utilizează mecanismul plății directe, acestea se vor reflecta la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe n eram bursa bile (FEN) postaderare”, la poziția de clasificație 56 XX.04, unde XX reprezintă codul programului conform clasificației bugetare, la care se adaugă alineatul 04 „Cheltuieli din sumele primite în cadrul mecanismului top-up”.

Normele de aplicare a art. 14¹ din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale – modificări (OMFP nr. 444/2015) was last modified: mai 14th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.