Normele metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice – modificări (OMFP nr. 3345/2017)

26 ian. 2018
Vizualizari: 2289
Actul modificatActul modificatorSumar
OMEF nr. 1059/2008
(M. Of. nr. 319 din 23 aprilie 2008; cu modif. ult.)
OMFP nr. 3345/2017
(M. Of. nr. 70 din 23 ianuarie 2018)
– modifică: pct. 4 alin. (6), pct. 8 subpct. 8^1, pct. 8 subpct. 8.3, pct. 8 subpct. 8.4 din Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”); pct. 9 subpct. 9^1, pct. 9 subpct. 9.3, pct. 9 subpct. 9.4, pct. 11, pct. 12 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”); pct. 4 subpct. I, pct. 5 din Cap. III („Structura Contului general al datoriei publice”); pct. b.1) din anexa nr. 1; anexele nr. 9, 11 și 12

În M. Of. nr. 70 din 23 ianuarie 2018, a fost publicat Ordinul ministrul finanțelor publice (OMFP) nr. 3345/2017 privind modificarea Normelor metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor (OMEF) nr. 1059/2008 (M. Of. nr. 319 din 23 aprilie 2008; cu modif. ult.).

În continuare, vom prezenta modificările aduse OMEF nr. 1059/2008 prin OMFP nr. 3345/2017.

Art. I din OMFP nr. 3345/2017 stabilește faptul că Normele metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, aprobate prin OMEF nr. 1059/2008 se modifică.

Astfel se aduc modificări următoarelor prevederi:

– Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”);
Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”);
Cap. III („Structura Contului general al datoriei publice”);
Anexele nr. 1, 9, 11 și 12 la respectivul ordin.

 

Pct. 4 alin. (6) din Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 4 alin. (6) din Cap. I prevedea:

„Garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi se înregistrează în lei, cumulat pentru fiecare lună de raportare, pe instituție de credit”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 4, alin. (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi se înregistrează în lei, cumulat pentru fiecare lună de raportare, pe finanțator”.

 

Pct. 8, subpct. 8^1 din Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 8 subpct. 8^1 din Cap. I prevedea:

„8^1. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise în cadrul Programului guvernamental „Prima casă” cumulat pentru luna de raportare pe instituție de credit”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 8, subpct. 8^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8^1. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», respectiv în cadrul programelor «Reabilitare termică» și «Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanțate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României» cumulat pentru luna de raportare, pe instituție de credit, precum și executările de garanții, cumulat pentru luna de raportare, pe instituție de credit”.

 

Pct. 8, subpct. 8.3 din Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 8 subpct. 8.3 din Cap. I prevedea:

„8.3. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, aprobat prin O.U.G. nr. 92/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 8/2014, precum și executările de garanții, cumulat pentru luna de raportare, pe instituție de credit”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 8, subpct. 8.3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8.3. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise și diminuările de garanții în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, aprobat prin O.U.G. nr. 92/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 8/2014, precum și executările de garanții, cumulat pentru luna de raportare, pe instituție de credit”.

 

Pct. 8, subpct. 8.4 din Cap. I („Înregistrarea datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 8 subpct. 8.4 din Cap. I prevedea:

„8.4. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin O.U.G. nr. 66/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2015, cu modificările ulterioare, precum și executările de garanții, cumulat pentru luna de raportare, pe instituție de credit”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 8, subpct. 8.4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8.4. În subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate – legi speciale se înregistrează garanțiile emise și diminuările de garanții în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin O.U.G. nr. 66/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2015, cu modificările ulterioare, precum și executările de garanții, cumulat pentru luna de raportare, pe finanțator”.

 

Pct. 9 subpct. 9^1 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 9 subpct. 9^1 din Cap. II prevedea:

„9^1. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», FNGCIMM va raporta MFP Formularul 1 «Prima casă» – «Garanțiile acordate de către FNGCIMM» și Formularul 1A «Prima casă» – «Scadențarul rambursărilor de rate de capital aferente împrumuturilor garantate de FNGCIMM» cu informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare prezentate cumulat pe fiecare instituție de credit. Lunar se vor raporta rambursările de rate de capital efectuate în luna de raportare, cumulat pe fiecare instituție de credit, prin Formularul 2 «Prima casă» – «Rambursările de rate de capital efectuate în contul împrumuturilor garantate de către FNGCIMM». Formularele 1, 1A și 2 sunt prezentate în anexa nr. 9. FNGCIMM va raporta MFP informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 9, subpct. 9^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„9^1. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», FNGCIMM raportează M.F.P.: Formularul 1 «Prima casă» – «Situația utilizării plafonului de garantare la data de . . . . . . . . . .», agregat la nivel de instituție de credit, Formularul 2 «Prima casă» – «Situația garanțiilor acordate de către FNGCIMM – S.A. IFN în baza contractelor de garantare la data de . . . . . . . . . .» cuprinzând informațiile privind garanțiile emise atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare instituție de credit, Formularul 3 «Prima casă» – «Scadențarul estimativ al rambursărilor de rate de capital aferente împrumuturilor garantate de FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . .» se completează de către FNGCIMM cu estimările de rambursări de rate de capital aferente garanțiilor emise în luna de raportare, defalcate pe toată durata contractului de credit garantat, pe fiecare instituție de credit, și Formularul 4 «Prima casă» – «Rambursările de rate de capital efectuate în contul împrumuturilor garantate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . . . . . . . . .» prin care se raportează lunar rambursările de rate de capital efectuate de beneficiarii de finanțări garantate, atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare instituție de credit. Formularele 1, 2, 3 și 4 sunt prezentate în anexa nr. 9. FNGCIMM raportează M.F.P. informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi lucrătoare a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea începând cu luna publicării prezentului ordin”.

 

Pct. 9 subpct. 9.3 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 9 subpct. 9.3 din Cap. II prevedea:

„9.3. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, FNGCIMM va raporta Ministerului Finanțelor Publice Formularul 1 «Situația utilizării plafonului de garantare la data de…», agregat la nivel de instituție de credit, Formularul 2 «Situația garanțiilor acordate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de…», cuprinzând informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare instituție de credit. Formularul 3 «Scadențarul estimativ al rambursărilor de capital aferente împrumuturilor garantate de FNGCIMM – S.A. IFN la data de…» se completează de către FNGCIMM cu estimările de rambursări de capital aferente garanțiilor emise în luna de raportare, defalcate pe toată durata contractului de credit garantat, pe fiecare instituție de credit. Lunar se vor raporta rambursările de capital efectuate de beneficiarii creditelor garantate în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit, prin Formularul 4 «Rambursările de capital efectuate în contul împrumuturilor garantate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de…». Formularul 5 «Situația anulărilor de garanții/respingerilor la plată la data de…» se completează cu valoarea rezilierilor/renunțărilor de garanții, precum și cu valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizie de respingere la plată, efectuate în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit. Formularul 6 «Situația executării garanțiilor de stat la data de…» se completează cu valoarea garantată prin scrisorile de garanție emise și care au fost supuse executării, respectiv plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice, în cursul lunii de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit. Formularele 1, 2, 3, 4, 5 și 6 sunt prezentate în anexa nr. 11. FNGCIMM va raporta Ministerului Finanțelor Publice informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi lucrătoare a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 9, subpct. 9.3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„9.3. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, FNGCIMM raportează M.F.P.: Formularul 1 «Situația utilizării plafonului de garantare la data de . . .», care se completează cu numărul și valoarea garanțiilor emise și în vigoare, cumulat de la începutul Programului până la sfârșitul lunii de raportare agregat la nivel de instituție de credit, Formularul 2 «Situația garanțiilor acordate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . . . . . . . . .», cuprinzând informațiile privind garanțiile emise atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare instituție de credit. Formularul 3 «Scadențarul estimativ al rambursărilor de capital aferente împrumuturilor garantate de FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . .» se completează de către FNGCIMM cu estimările de rambursări de capital aferente garanțiilor emise în luna de raportare, defalcate pe toată durata contractului de credit garantat, pe fiecare instituție de credit. Lunar se vor raporta rambursările de capital efectuate de beneficiarii creditelor garantate atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit, prin Formularul 4 «Rambursările de capital efectuate în contul împrumuturilor garantate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . . . . . . . . .». Formularul 5 «Situația anulărilor de garanții/diminuărilor de garanții/respingerilor la plată la data de . . . . . . . . . .» se completează cu valoarea rezilierilor/renunțărilor/diminuărilor de garanții, precum și cu valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizie de respingere la plată, efectuate atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit. Formularul 6 «Situația executării garanțiilor de stat la data de . . . . . . . . . .» se completează cu valoarea garantată prin scrisorile de garanție emise și care au fost supuse executării, respectiv plățile de capital efectuate de M.F.P., atât în cursul lunii de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, pe fiecare instituție de credit. Formularele 1, 2, 3, 4, 5 și 6 sunt prezentate în anexa nr. 11. FNGCIMM raportează M.F.P. informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi lucrătoare a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea”.

 

Pct. 9 subpct. 9.4 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 9 subpct. 9.4 din Cap. II prevedea:

„9.4. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, FNGCIMM va raporta Ministerului Finanțelor Publice formularul 1 «Prima Mașină» «Situația utilizării plafonului de garantare la data de…», care se completează cu numărul și valoarea garanțiilor, cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat la nivel de finanțator, formularul 2 «Prima Mașină» «Situația garanțiilor acordate de către FNGCIMM și a comisionului de risc aferent la data de……….» cuprinzând informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare, precum și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare instituție de credit, precum și situația comisionului de risc achitat de beneficiarii Programului, aferent garanțiilor emise în luna de raportare, precum și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare finanțator, formularul 3 «Prima Mașină» «Scadențarul estimativ al rambursărilor de capital aferente finanțărilor garantate de FNGCIMM la data de………» care se completează de către FNGCIMM cu estimările de rambursări de capital ce urmează a fi efectuate, agregate pe finanțatori, pe toată durata contractului de credit garantat ….., formularul 4 «Prima Mașină» – «Rambursările de capital efectuate în contul finanțărilor garantate de către FNGCIMM la data de….», prin care se vor raporta lunar rambursările de capital efectuate de beneficiarii de finanțări garantate, atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe finanțatori, formularul 5 «Prima Mașină» «Situația renunțărilor la garanții/respingerilor la plată la data de….» care se completează cu numărul și valoarea renunțărilor la garanții, precum și valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizii de respingere la plată, efectuate în luna de raportare, precum și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat la nivel de finanțator, formularul 6 «Prima Mașină» «Situația executării garanțiilor de stat la data de…» care se completează cu valoarea garantată prin contractele de garantare emise și care au fost supuse executării, respectiv plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice, în cursul lunii de raportare, precum și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe finanțatori. Formularele 1, 2, 3, 4, 5 și 6 sunt prezentate în anexa nr. 12. FNGCIMM va raporta Ministerului Finanțelor Publice informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi lucrătoare a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 9, subpct. 9.4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„9.4. Pentru garanțiile emise în numele și în contul statului de către FNGCIMM în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, FNGCIMM raportează M.F.P.: Formularul 1 «Prima Mașină» – «Situația utilizării plafonului de garantare la data de . . .», care se completează cu numărul și valoarea garanțiilor emise, cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat la nivel de finanțator, Formularul 2 «Prima Mașină» – «Situația garanțiilor emise de către FNGCIMM – S.A. IFN și a comisionului de risc aferent la data de . . . . . . . . . .» cuprinzând informațiile privind garanțiile emise atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare finanțator, precum și situația comisionului de risc achitat de beneficiarii Programului, aferent garanțiilor emise atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe fiecare finanțator, Formularul 3 «Prima Mașină» – «Scadențarul estimativ al rambursărilor de capital aferente finanțărilor garantate de FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . . . . . . . . .» se completează de către FNGCIMM cu estimările de rambursări de capital ce urmează a fi efectuate, agregate pe finanțatori, pe toată durata contractului de credit garantat, Formularul 4 «Prima Mașină» – «Rambursările de capital efectuate în contul finanțărilor garantate de către FNGCIMM – S.A. IFN la data de . . . . . . . . . .», prin care se raportează lunar rambursările de capital efectuate de beneficiarii de finanțări garantate, atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe finanțatori, Formularul 5 «Prima Mașină» – «Situația renunțărilor la garanții/diminuărilor de garanții/respingerilor la plată la data de . . . . . . . . . .» se completează cu numărul și valoarea renunțărilor la garanții/diminuărilor de garanții, precum și valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizii de respingere la plată, efectuate atât în luna de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat la nivel de finanțator, Formularul 6 «Prima Mașină» – «Situația executării garanțiilor de stat la data de . . . . . . . . . .» se completează cu valoarea garantată prin Contractele de garantare emise și care au fost supuse executării, respectiv plățile de capital efectuate de M.F.P., atât în cursul lunii de raportare, cât și cumulat de la începutul anului până la sfârșitul lunii de raportare, agregat pe finanțatori. Formularele 1, 2, 3, 4, 5 și 6 sunt prezentate în anexa nr. 12. FNGCIMM raportează M.F.P. informațiile privind garanțiile emise în luna de raportare până în penultima zi lucrătoare a lunii următoare lunii pentru care se face raportarea”.

 

Pct. 11 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 11 din Cap. II prevedea:

„11. Nerespectarea obligațiilor de raportare de către beneficiarii finanțărilor rambursabile care constituie datorie publică guvernamentală și locală constituie contravenție și se sancționează cu amenzile prevăzute la art. 11 alin. (1) din O.U.G. nr. 64/2007, cu modificările și completările ulterioare. Răspunderea pentru realitatea, corectitudinea și exactitatea datelor privind datoria publică guvernamentală și locală, care stau la baza înregistrărilor făcute de Ministerul Economiei și Finanțelor, revine furnizorilor de informații”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 11 se modifică și va avea următorul cuprins:

„11. Nerespectarea obligațiilor de raportare de către beneficiarii finanțărilor rambursabile și de către FNGCIMM care constituie datorie publică guvernamentală și locală constituie contravenție și se sancționează cu amenzile prevăzute la art. 11 alin. (1) din O.U.G. nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare. Răspunderea pentru realitatea, corectitudinea și exactitatea datelor privind datoria publică guvernamentală și locală, care stau la baza înregistrărilor făcute de M.F.P., revine furnizorilor de informații”.

 

Pct. 12 din Cap. II („Modalitatea de raportare a datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 12 din Cap. II prevedea:

„12. Se autorizează Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin aparatul propriu și prin unitățile sale subordonate, să efectueze controale periodice în baza sesizărilor transmise de direcția de specialitate din cadrul MFP, pentru verificarea raportărilor transmise de beneficiarii finanțărilor rambursabile care constituie datorie publică guvernamentală și locală, să aplice contravențiile și să încaseze amenzile menționate mai sus, care se vor face venit la bugetul de stat”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 12 se modifică și va avea următorul cuprins:

„12. Se autorizează Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin aparatul propriu și prin unitățile sale subordonate, să efectueze controale periodice în baza sesizărilor transmise de direcția de specialitate din cadrul M.F.P., pentru verificarea raportărilor transmise de către beneficiarii finanțărilor rambursabile, precum și cele transmise de către FNGCIMM care constituie datorie publică guvernamentală și locală, să aplice contravențiile și să încaseze amenzile menționate mai sus, care se vor face venit la bugetul de stat”.

 

Pct. 4 subpct. I din Cap. III („Structura Contului general al datoriei publice”) din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 4 subpct. I din Cap. III prevedea:

„I. Garanțiile guvernamentale acordate în baza legilor speciale se raportează pe următoarea structură pentru fiecare act normativ în parte:

a) garanții emise în lei;

b) garanții emise în valută;

c) echivalent în lei,

iar total general pentru toate legile speciale, astfel:

a) garanții emise în lei;

b) garanții emise în valută;

c) echivalent în euro și în lei.

Modalitatea de completare a acestei anexe este următoarea:

– coloana 1 cuprinde actele normative în baza cărora au fost emise garanțiile;

– coloana 2 se completează cu soldul la începutul anului aferent garanțiilor emise în lei și în valută, precum și cu echivalentul în lei al acestora;

– coloana 3 se completează cu valoarea în lei sau în valută, după caz, a garanțiilor acordate de stat în cursul anului de raportare;

– coloana 4 se completează cu ieșirile din cursul anului de raportare, operate în contul garanțiilor emise în lei și în valută, astfel:

În cazul garanțiilor emise în baza legilor speciale coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5 și 7.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», respectiv în cazul programelor «Reabilitare termică» și «Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanțate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României», coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 8.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici și mijlocii, respectiv în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 7.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 7;

– coloana 5 se completează cu valoarea garanțiilor emise în baza legilor speciale stinse prin anulare ca urmare a comunicărilor primite de la bănci în cursul anului de raportare.

În cazul garanțiilor emise în cadrul programelor derulate prin FNGCIMM, coloana 5 se completează cu valoarea rezilierilor/renunțărilor aferente garanțiilor emise de către FNGCIMM, precum și cu valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizie de respingere la plată în cursul anului de raportare;

– coloana 6 se completează cu valoarea rambursărilor de capital efectuate de beneficiarii creditelor garantate în cursul anului de raportare;

– coloana 7 se completează cu sumele reprezentând valorile garantate prin scrisorile de garanție emise de Ministerul Finanțelor Publice și FNGCIMM care au fost supuse executării în cursul anului de raportare;

– coloana 8 se completează cu sumele plătite efectiv de Ministerul Finanțelor Publice în lei sau echivalent în lei, în cursul anului de raportare, astfel:

În cazul executării scrisorilor de garanție emise în baza legilor speciale, se completează cu sumele plătite de Ministerul Finanțelor Publice în echivalent lei, calculat la cursul de schimb valutar istoric sau la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României valabil la data plății.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», respectiv în cazul programelor guvernamentale «Reabilitare termică» și «Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanțate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României», se completează cu sumele plătite de Ministerul Finanțelor Publice în echivalent lei, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României valabil la data plății.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici și mijlocii, respectiv în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii, se completează în lei cu plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se completează în lei cu plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice;

– coloana 9 cuprinde soldul garanțiilor la finele anului de raportare, emise în lei și în valută;

– total datorie în euro și în lei se completează la coloanele 2 – 9, astfel:

– totalul în euro se stabilește astfel: pentru coloanele 2 și 9 valutele se transformă în euro la cursul valutar comunicat de Banca Națională a României și valabil în ultima zi a anului de raportare, reprezentând raporturile de schimb dintre valutele respective și euro, iar pentru coloanele 3 – 8 valutele se transformă în euro utilizând raportul de schimb dintre cursul valutar mediu anual calculat ca medie aritmetică a cursurilor valutare medii lunare, calculate pe baza cursurilor valutare zilnice comunicate de Banca Națională a României pentru valutele respective, și cursul mediu anual pentru euro comunicat de Banca Națională a României;

– totalul în lei pentru coloanele 2 și 9 se va calcula utilizându-se cursul valutar lei/euro comunicat de Banca Națională a României și valabil în ultima zi a anului de raportare, iar pentru coloanele 3

– 8 se va utiliza cursul valutar mediu lei/euro comunicat de Banca Națională a României”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 4, subpct. I se modifică și va avea următorul cuprins:

„I. Garanțiile guvernamentale acordate în baza legilor speciale se raportează pe următoarea structură pentru fiecare act normativ în parte:

a) garanții emise în lei;

b) garanții emise în valută;

c) echivalent în lei;

iar total general pentru toate legile speciale, astfel:

a) garanții emise în lei;

b) garanții emise în valută;

c) echivalent în euro și în lei.

Modalitatea de completare a acestei anexe este următoarea:

– coloana 1 cuprinde actele normative în baza cărora au fost emise garanțiile;

– coloana 2 se completează cu soldul la începutul anului aferent garanțiilor emise în lei și în valută, precum și cu echivalentul în lei al acestora;

– coloana 3 se completează cu valoarea în lei sau în valută, după caz, a garanțiilor emise în cursul anului de raportare;

– coloana 4 se completează cu ieșirile din cursul anului de raportare, operate în contul garanțiilor emise în lei și în valută, astfel:

În cazul garanțiilor emise în baza legilor speciale coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5 și 7.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», respectiv în cazul programelor «Reabilitare termică» și «Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanțate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României», coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 8.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici și mijlocii, respectiv în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 7.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, coloana 4 se determină prin însumarea coloanelor 5, 6 și 8.

– coloana 5 se completează cu valoarea garanțiilor emise în baza legilor speciale stinse prin anulare ca urmare a comunicărilor primite de la bănci în cursul anului de raportare.

În cazul garanțiilor emise în cadrul programelor derulate prin FNGCIMM coloana 5 se completează cu valoarea rezilierilor/renunțărilor/diminuărilor aferente garanțiilor emise de către FNGCIMM, precum și cu valoarea garanțiilor pentru care FNGCIMM a emis decizie de respingere la plată în cursul anului de raportare.

– coloana 6 se completează cu valoarea rambursărilor de capital efectuate de beneficiarii creditelor garantate în cursul anului de raportare;

– coloana 7 se completează cu sumele reprezentând valorile garantate prin scrisorile de garanție emise de Ministerul Finanțelor Publice și FNGCIMM care au fost supuse executării în cursul anului de raportare;

– coloana 8 se completează cu sumele plătite efectiv de Ministerul Finanțelor Publice în lei sau echivalent în lei, în cursul anului de raportare, astfel:

În cazul executării scrisorilor de garanție emise în baza legilor speciale se completează cu sumele plătite de Ministerul Finanțelor Publice în echivalent lei, calculat la cursul de schimb valutar istoric sau la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României valabil la data plății.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului guvernamental «Prima casă», respectiv în cazul programelor guvernamentale «Reabilitare termică» și «Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia românească, finanțate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene alocate României» se completează cu sumele plătite de Ministerul Finanțelor Publice în lei sau în echivalent lei, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României valabil la data plății.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului Mihail Kogălniceanu pentru întreprinderi mici și mijlocii, respectiv în cadrul Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici și mijlocii se completează în lei cu plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice.

În cazul garanțiilor emise în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi se completează în lei cu plățile de capital efectuate de Ministerul Finanțelor Publice.

– coloana 9 cuprinde soldul garanțiilor la finele anului de raportare, emise în lei și în valută;

– total datorie în euro și în lei se completează la coloanele 2-9, astfel:

– totalul în euro se stabilește astfel: pentru coloanele 2 și 9 valutele se transformă în euro la cursul valutar comunicat de Banca Națională a României și valabil în ultima zi a anului de raportare, reprezentând raporturile de schimb dintre valutele respective și euro, iar pentru coloanele 3-8 valutele se transformă în euro utilizând raportul de schimb dintre cursul valutar mediu anual calculat ca medie aritmetică a cursurilor valutare medii lunare, calculate pe baza cursurilor valutare zilnice comunicate de Banca Națională a României pentru valutele respective, și cursul mediu anual pentru euro comunicat de Banca Națională a României;

– totalul în lei pentru coloanele 2 și 9 se va calcula utilizându-se cursul valutar lei/euro comunicat de Banca Națională a României și valabil în ultima zi a anului de raportare, iar pentru coloanele 3-8 se va utiliza cursul valutar mediu lei/euro comunicat de Banca Națională a României”.

 

Pct. 5 din OMEF nr. 1059/2008 (modificat prin OMFP nr. 3345/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 5 din Cap. III prevedea:

„Modul de completare a Contului general al datoriei publice guvernamentale

Contul general al datoriei publice guvernamentale se completează pe baza datelor din contabilitatea generală a Trezoreriei Statului pentru finanțările rambursabile care se gestionează de Ministerul Economiei și Finanțelor, cu datele raportate de Banca Națională a României pentru finanțările rambursabile contractate de aceasta în numele statului, și pe baza datelor raportate de ordonatorii principali de credite sau de către regii autonome, societăți comerciale și autorități ale administrației publice locale, în calitate de beneficiari de subîmprumuturi și garanții de stat.

Situația garanțiilor guvernamentale se completează pe baza datelor din evidența proprie tehnico-operativă a Ministerului Economiei și Finanțelor, în ceea ce privește garanțiile guvernamentale.

Contul general al datoriei publice guvernamentale se întocmește de direcția de resort din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor împreună cu Banca Națională a României.

Contul general al datoriei publice guvernamentale este însoțit de un raport în care se analizează principalele probleme legate de nivelul datoriei publice guvernamentale directe și al serviciului datoriei publice guvernamentale directe”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 5 „Modul de completare a Contului general al datoriei publice guvernamentale” se modifică și va avea următorul cuprins:

„Contul general al datoriei publice guvernamentale se completează pe baza datelor din contabilitatea generală a Trezoreriei Statului pentru finanțările rambursabile care se gestionează de Ministerul Economiei și Finanțelor, cu datele raportate de Banca Națională a României pentru finanțările rambursabile contractate de aceasta în numele statului, și pe baza datelor raportate de ordonatorii principali de credite sau de către regii autonome, societăți comerciale și autorități ale administrației publice locale, în calitate de beneficiari de subîmprumuturi și garanții de stat.

În cazul garanțiilor emise în cadrul programelor derulate prin FNGCIMM, situația garanțiilor guvernamentale se completează pe baza datelor raportate de FNGCIMM și a datelor din evidența tehnico-operativă a Ministerului Finanțelor Publice.

Contul general al datoriei publice guvernamentale se întocmește de direcția de resort din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor împreună cu Banca Națională a României. Contul general al datoriei publice guvernamentale este însoțit de un raport în care se analizează principalele probleme legate de nivelul datoriei publice guvernamentale directe și al serviciului datoriei publice guvernamentale directe”.

Normele metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice – modificări (OMFP nr. 3345/2017) was last modified: ianuarie 26th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.