Criteriile şi metodologia privind selecţia personalului în vederea participării la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român: modificări aduse prin Ordinul nr. M.4/2015

În M. Of. nr. 90 din 3 februarie, s-a publicat Ordinul nr. M.4/2015 pentru modificarea şi completarea criteriilor şi metodologiei privind selecţia personalului în vederea participării la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.101/2011 (în M. Of. nr. 890 din 15 decembrie 2011, cu modif. şi compl. ult.).

În continuare, vom prezenta modificările aduse cu privire la criteriile şi metodologia privind selecţia personalului în vederea participării la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.101/2011.

Introducerea alin. (3)-(5) la art. 9 din Ordinul nr. M.101/2011

La art. 9, după alin. (2), se introduc trei noi alineate, cu următorul cuprins:

„(3) Dacă până la încheierea perioadei pentru depunerea candidaturilor nu există candidaţi pentru încadrarea unor structuri/funcţii, şefii/comandanţii categoriilor de forţe ale armatei/comandamentelor de armă/similar pot să aprobe înscrierea la selecţie a personalului care a participat la misiuni sau operaţii în afara teritoriului statului român în ultimele 12 luni şi care a beneficiat de perioada de concediu de odihnă şi de refacere legală, cu informarea structurilor din subordine.

(4) În situaţia în care pentru structurile participante la misiuni în afara teritoriului statului român se constituie rezerve de înlocuire rapidă, şefii/comandanţii categoriilor de forţe ale armatei/comandamentelor de armă/similar pot să aprobe înscrierea la selecţie a personalului care a participat la misiuni sau operaţii în afara teritoriului statului român în ultimele 12 luni şi care a beneficiat de perioada de concediu de odihnă şi de refacere legală, cu informarea structurilor din subordine.

(5) Rezultatele selecţiei se comunică în scris candidaţilor, prin grija secretarului comisiei de selecţie”.
 
Modificarea art. 11 alin. (3) din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

Potrivit vechii reglementări, art. 11 prevedea, la alin. (3), faptul că ierarhizarea candidaţilor admişi după aplicarea criteriilor eliminatorii se stabileşte pe baza punctajului obţinut de către aceştia, conform specificaţiilor prevăzute în anexa nr. 2.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, art. 11 prevedea, la alin. (3): „Ierarhizarea candidaţilor admişi după aplicarea criteriilor eliminatorii se stabileşte pe baza punctajului obţinut de către aceştia, conform specificaţiilor prevăzute în anexa nr. 2 sau, după caz, anexa nr. 21.

 
Modificarea art. 13 alin. (3) din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 prevedea, la alin. (3), faptul că personalul participant la selecţie poate depune contestaţii scrise la secretarul comisiei de selecţie, în termen de cel mult 24 de ore de la luarea la cunoştinţă, sub semnătură, despre rezultatul evaluării.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 prevede, la alin. (3): „Personalul participant la selecţie poate depune contestaţii scrise la secretariatul comisiei de selecţie, în termen de cel mult o zi lucrătoare de la luarea la cunoştinţă despre rezultatul selecţiei.

 
Modificarea art. 24 alin. (1) din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 24 prevedea, la alin. (1), faptul că interviul se organizează de către structurile care solicită încadrarea şi se desfăşoară după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. a)-d), pentru funcţiile-unicat prevăzute în statele de organizare ale structurilor stabilite să participe la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, altele decât misiunile individuale, numai atunci când este cazul.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 24 dispune, la alin. (1): „Interviul se organizează de către structurile care solicită încadrarea şi se desfăşoară după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. a)-d), pentru funcţiile – unicat prevăzute în statele de organizare ale structurilor stabilite să participe la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, altele decât misiunile individuale”.

 
Introducerea alin. (31) la art. 27 din Ordinul nr. M.101/2011

La art. 27, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (31), cu următorul cuprins:

În situaţia în care niciunul dintre candidaţii propuşi pentru ocuparea unei/unor funcţii nu îndeplineşte criteriile eliminatorii, Direcţia personal şi mobilizare va iniţia un nou proces de selecţie pentru ocuparea acesteia/acestora”.

 

Modificarea art. 27 alin. (4) din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 prevdea, la alin. (4), faptul că în situaţii deosebite, selecţia personalului în vederea participării la misiuni individuale în afara teritoriului statului român se putea face şi prin selecţia candidaţilor din baza de date existentă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 27, prevede la alin. (4): „În situaţii deosebite, selecţionarea personalului în vederea participării la misiuni individuale în afara teritoriului statului român se poate face din baza de date existentă, prin nominalizarea candidaţilor care au participat la o selecţie anterioară, organizată cu cel mult 6 luni înainte de apariţia situaţiei deosebite, care îndeplinesc criteriile eliminatorii, dar nu au fost stabiliţi să participe la misiunea pentru care au candidat, şi îşi exprimă acordul în acest sens, la solicitarea structurii care organizează selecţia, prin raport personal înaintat pe cale ierarhică.

 
Modificarea art. 28 lit. b) din Ordinul nr. M.101/2011

Art. 28 reglementează situaţii deosebite în sensul prevederilor art. 27 alin. (4) [În situaţii deosebite, selecţionarea personalului în vederea participării la misiuni individuale în afara teritoriului statului român se poate face din baza de date existentă, prin nominalizarea candidaţilor care au participat la o selecţie anterioară, organizată cu cel mult 6 luni înainte de apariţia situaţiei deosebite, care îndeplinesc criteriile eliminatorii, dar nu au fost stabiliţi să participe la misiunea pentru care au candidat, şi îşi exprimă acordul în acest sens, la solicitarea structurii care organizează selecţia, prin raport personal înaintat pe cale ierarhică].

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 28 lit. b) era considerată situaţie deosebită, situaţia în care perioada dintre momentul lansării ofertei de către structurile/organizaţiile internaţionale şi cel pentru ocuparea postului era mai mică de 6 luni.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la lit. b), este prevăzută ca situație deosebită: „perioada dintre momentul lansării ofertei de către structurile/organizaţiile internaţionale şi cel pentru ocuparea postului este mai mică de trei luni”.

 
Introducerea alin. (2)-(6), la art. 29 din Ordinul nr. M.101/2011

La art. 29, după alin. (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (2)-(6), cu următorul cuprins:

„(2) Structurile care nominalizează candidaţi pentru participarea la concursul de selecţie sunt responsabile de respectarea criteriilor precizate la declanşarea procesului de selecţie, precum şi de actualizarea datelor înscrise în fişele de evidenţă ale candidaţilor din cadrul aplicaţiei informatice RESMIL. Comandanţii structurilor care nominalizează candidaţi au competenţa, în urma verificării îndeplinirii criteriilor eliminatorii şi a specificaţiilor cuprinse în fişele posturilor, să respingă solicitarea militarului subordonat. Structura de personal a unităţii de provenienţă are obligaţia să aducă la cunoştinţa persoanei în cauză, în scris, motivele care au dus la respingerea cererii. Cadrul militar poate contesta hotărârea comandantului în termen de cel mult o zi lucrătoare de la luarea la cunoştinţă, competenţa de soluţionare revenindu-i comandantului eşalonului superior, a cărui hotărâre este definitivă.

(3) Pentru stabilirea ierarhiei finale a candidaţilor declaraţi admişi în procesul de selecţie se completează tabelul prevăzut în anexa nr. 6, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute în urma evaluării datelor înscrise în fişa de evidenţă din aplicaţia informatică RESMIL, potrivit criteriilor prevăzute în anexa nr. 2 sau anexa nr. 21 după caz, luându-se în considerare numai experienţa şi funcţiile îndeplinite care au conexiune cu postul pentru care candidează.

(4) Criteriile de ierarhizare a candidaţilor selecţionaţi pentru misiuni individuale în comandamente constituite pentru conducerea operaţiilor sunt prevăzute în anexa nr. 21.

(5) Şeful Statului Major General aprobă participarea la misiune a personalului pe baza ierarhiei finale a candidaţilor, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6.

(6) Pentru personalul propriu, Direcţia generală de informaţii a apărării transmite fişa cu principalele date tip RESMIL, utilizând reţeaua INTRAMAN”.

 
 Modificarea art. 31 din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 31 prevedea: „Concursul cuprinde următoarele etape:

a) ierarhizarea candidaţilor declaraţi admişi în procesul de selecţie pe baza evaluării datelor din memoriul original/dosarul profesional;

b) desfăşurarea interviului de evaluare a candidaţilor;

c) stabilirea ierarhiei finale;

d) desemnarea de către ministrul apărării naţionale a ocupantului postului scos la concurs”.

 Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31, prevede următoarele:

„(1) Concursul de selecţie pentru ocuparea funcţiilor de vizibilitate cuprinde următoarele etape:

a) ierarhizarea candidaţilor declaraţi admişi în procesul de selecţie pe baza evaluării datelor înscrise în fişa de evidenţă din aplicaţia informatică RESMIL;

b) desfăşurarea interviului de evaluare a candidaţilor;

c) stabilirea ierarhiei finale;

d) desemnarea de către ministrul apărării naţionale a ocupantului postului scos la concurs, în baza propunerii comisiei de selecţie.

(2) Concursul de selecţie pentru ocuparea funcţiilor, altele decât cele prevăzute la alin. (1), cuprinde următoarele etape:

a) evaluarea competenţei profesionale şi verificarea cerinţelor de personal, studiul documentelor de evidenţă – se execută de către structura care propune candidaţii pentru a participa la concurs;

b) evaluare nivelului de pregătire fizică, conform Regulamentului educaţiei fizice militare, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. 149/2012, cu modificările şi completările ulterioare, – se execută de către structura care propune candidaţii pentru a participa la concurs;

c) evaluarea psihologică şi a stării de sănătate;

d) evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii engleze;

e) evaluarea competenţelor de conducere a autoturismelor de teren;

f) ierarhizarea candidaţilor declaraţi admişi în procesul de selecţie prevăzut la lit. a)-e) – se execută de către Direcţia personal şi mobilizare;

g) stabilirea ierarhiei finale – se execută de către Direcţia personal şi mobilizare;

h) aprobarea ierarhiei finale a personalului de către şeful Statului Major General;

i) aprobarea ministrului apărării naţionale a personalului ce urmează a fi trimis la misiuni individuale”.

 
Modificarea art. 40 din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 reglementa atribuțiile Direcţiei personal şi mobilizare. Prin urmare, erau prevăzute următoarele atribuții:

a) întocmeşte planul de măsuri pentru organizarea activităţii de selecţie, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4;

b) întocmeşte baza de selecţie pentru organizarea activităţii de selecţie, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 5;

c) transmite structurilor din baza de selecţie întocmită în acest scop solicitarea comunicării de candidaţi în vederea desfăşurării concursului de selecţie;

d) evaluează datele înscrise în fişa de evidenţă din aplicaţia informatică RESMIL ale candidaţilor admişi după aplicarea criteriilor eliminatorii, pe baza punctajelor prevăzute în anexele nr. 2 şi 21;

e) centralizează datele şi întocmeşte tabelul cu ierarhizarea candidaţilor;

f) pregăteşte documentaţia necesară pentru susţinerea interviului de evaluare de către candidaţii pentru funcţiile de vizibilitate şi transmite preşedintelui comisiei datele necesare convocării acesteia;

g) comunică rezultatele finale ale concursului de selecţie structurilor din care provin candidaţii;

h) întocmeşte raportul adresat ministrului apărării naţionale pentru desemnarea ocupantului/ocupanţilor postului/posturilor de vizibilitate scos/scoase la concurs; raportul cu candidaţii care au susţinut interviul de evaluare va fi semnat şi de preşedintele comisiei;

i) iniţiază demersurile necesare emiterii ordinului/ordinelor de detaşare a candidaţilor declaraţi admişi.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 prevede: „Direcţia personal şi mobilizare are următoarele atribuţii:

a) întocmeşte planul de măsuri pentru organizarea activităţii de selecţie, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4;

b) întocmeşte baza de selecţie pentru organizarea activităţii de selecţie, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 5;

c) transmite structurilor din baza de selecţie întocmită în acest scop solicitarea comunicării de candidaţi în vederea desfăşurării concursului de selecţie;

d) evaluează datele înscrise în fişa de evidenţă din aplicaţia informatică RESMIL ale candidaţilor admişi după aplicarea criteriilor eliminatorii, pe baza punctajelor prevăzute în anexele nr. 2 şi 21;

e) centralizează datele şi întocmeşte tabelul cu ierarhizarea candidaţilor;

f) pregăteşte documentaţia necesară pentru susţinerea interviului de evaluare de către candidaţii pentru funcţiile de vizibilitate şi transmite preşedintelui comisiei datele necesare convocării acesteia;

g) comunică rezultatele finale ale concursului de selecţie structurilor din care provin candidaţii;

h) întocmeşte raportul adresat ministrului apărării naţionale pentru desemnarea ocupantului/ocupanţilor postului/posturilor de vizibilitate scos/scoase la concurs; raportul cu candidaţii care au susţinut interviul de evaluare va fi semnat şi de preşedintele comisiei;

i) iniţiază demersurile necesare emiterii ordinului/ordinelor de detaşare a candidaţilor declaraţi admişi”.

 
Modificarea lit. a) și d) și introducerea lit. a1) la art. 41 din Ordinul nr. M.101/2011

Art. 41 reglementează abilitarea unor structuri cu atribuţii specifice pentru evaluarea candidaţilor în vederea selecţiei se abilitează următoarele.

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 41 prevedea, la lit. a), abilitarea Laboratorului Psihologic Bucureşti/Statul Major General şi Secţiei psihologie a Direcţiei generale de informaţii a apărării, pentru examinarea psihologică;

La lit. b), se prevedea abilitarea Direcţiei management resurse umane, denumită în continuare D.M.R.U., prin Centrul naţional militar de testare limbi străine, pentru administrarea testelor de plasament/ALCPT pentru funcţiile de stat major şi a testelor de stabilire a profilului lingvistic standardizat/STANAG 6001 pentru funcţiile de vizibilitate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 41, prevede la lit. a), a1) și d) abilitarea următoarelor structuri:

a) „Centrul de investigaţii sociocomportamentale/Direcţia management resurse umane şi Secţia psihologie a Direcţiei generale de informaţii a apărării, pentru examinarea psihologică;”.

a1) „Centrul Medical de Diagnostic şi Tratament Ambulatoriu «Academician Ştefan Milcu» Bucureşti, pentru examinarea medicală;”

d) „Centrul de Limbi Străine al Universităţii Naţionale de Apărare «Carol I», pentru administrarea testelor de plasament/ALCPT şi Direcţia management resurse umane, prin Centrul naţional militar de testare limbi străine pentru stabilirea profilului lingvistic standardizat/STANAG 6001, pentru funcţiile de vizibilitate”.

 
 Modificarea art. 44 din Ordinul nr. M.101/2011

Vechea reglementare

În vechea reglementare, se prevedea faptul că anexele nr. 1-5 făceau parte integrantă din respectivele criterii şi metodologie.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, ca urmare a introducerii anexei nr. 6, art. 44 are următorul cuprins: „Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele criterii şi  metodologie”.