Normele privind procedurile simplificate de vămuire (OPANAF nr. 163/2015)

2 feb. 2015
Vizualizari: 5533

Despre

  • M. Of. nr. 74 din 28 ianuarie 2015
  • OPANAF nr. 163/2015
  • Normele privind procedurile simplificate de vămuire

Art. 23 prevede următoarele:

„(1) Plata drepturilor de import și regularizarea plății taxei pe valoarea adăugată și a accizelor, după caz, se fac în momentul depunerii declarației suplimentare, ținându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul acceptării de către biroul vamal a declarației simplificate.

(2) Când, în cadrul termenului maxim stabilit în autorizație, o declarație suplimentară face obiectul unei singure declarații simplificate, depunerea acesteia și plata drepturilor de import se fac, potrivit prevederilor art. 218 alin. (1) paragraful 1 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În cazul nerespectării termenului menționat la alin. (2) se aplică dispozițiile art. 232 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 24 prevede la, alin. (1), faptul că în aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93, în declarația suplimentară se înscrie în caseta 1, subdiviziunea a doua, codul „Y”, iar în caseta 44 se menționează perioada pentru care aceasta se întocmește și datele de referință ale declarațiilor simplificate.

Potrivit alin. (2), în situația în care declarația suplimentară face obiectul mai multor declarații simplificate pentru care codul incoterms, respectiv codul care se înscrie în prima subdiviziune a casetei 20 este același, însă locurile convenite pentru livrarea mărfurilor sunt diferite, în cea de a doua subdiviziune a casetei 20 se înscrie mențiunea „conform documentelor comerciale.

Conform art. 25, la depunerea declarației suplimentare se efectuează controlul concordanței dintre datele cuprinse în aceasta cu cele din documentele comerciale.

Secț. a 3-a: Procedura de vămuire la domiciliu

A. Definiții

Art. 26 explică anumite noțiuni în aplicarea dispozițiilor prezentei secțiuni, după cum urmează:

a) înscrierea în evidențe – înregistrarea mărfurilor în evidențele menționate la art. 266 alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 454/93, ținute de titularul autorizației într-o formă aprobată de autoritatea vamală și care respectă prevederile art. 266 alin. (3) din același regulament;

b) lucrător vamal desemnat – lucrătorul vamal desemnat prin ordin de serviciu de către șeful biroului vamal să urmărească utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu;

c) notificare de sosire – documentul prin care titularul notifică, potrivit prevederilor art. 266 alin. (1) lit. a) și b) din Regulamentul (CEE) nr. 454/93, biroului vamal sosirea mijlocului de transport încărcat cu mărfuri la locul de descărcare sau alt loc aprobat de autoritatea vamală. În cazul mărfurilor ce urmează a fi plasate în depozit temporar, notificarea de sosire constituie declarația sumară, conform art. 44 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificările și completările ulterioare;

d) declarație suplimentară – declarația vamală având caracter global, periodic sau recapitulativ depusă pentru mai multe înscrieri în evidențe, pe baza notificărilor de sosire transmise în sistemul român de procesare automată a declarației vamale la import, cu condiția ca respectivele înscrieri în evidențe să facă obiectul aceluiași regim vamal și pentru care codul incoterms și natura tranzacției sunt aceleași;

e) aplicația RCDPS – aplicație informatică de procesare automată a declarației vamale la import.

B. Condiții de autorizare

Art. 27 prevede la alin. (1) faptul că procedura de vămuire la domiciliu se realizează pe baza autorizației prevăzute la art. 253 alin. (4) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, eliberate de biroul vamal în a cărui rază de competență teritorială își are sediul sau punctul de lucru solicitantul.

Potrivit alin. (2), autorizația pentru utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu poate fi acordată persoanelor care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 264 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

C. Dosarul de autorizare

Art. 28 are următorul conținut:

„(1) Dispozițiile art. 16 se aplică în mod corespunzător și în cazul procedurii de vămuire la domiciliu. Autorizația de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu se acordă pe baza unei cereri scrise, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 67 la Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93.

(2) Declarația pe propria răspundere menționată la art. 16 alin. (2) lit. g) trebuie să conțină și următoarele precizări:

a) descrierea și localizarea punctelor în care se vor desfășura operațiunile vamale în procedură de vămuire la domiciliu, inclusiv anexe cuprinzând planurile clădirii;

b) precizarea adresei la care pot fi examinate documentele și evidențele ce trebuie păstrate în conformitate cu reglementările vamale.

(3) La cererea depusă conform dispozițiilor alin. (1) se anexează documente din care să rezulte datele menționate la art. 263 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, precum și documente care atestă calitatea sau îndeplinirea condiției de destinatar agreat pentru mărfurile supuse regimului de tranzit vamal”.

D. Emiterea autorizației

Potrivit art. 29, dispozițiile art. 17 și 18 se aplică în mod corespunzător și în cazul procedurii de vămuire la domiciliu.

Potrivit art. 30, în autorizația de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu se înscriu elementele prevăzute la art. 267 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, locul aprobat de biroul vamal pentru plasarea mărfurilor sub regim, locul în care pot fi examinate evidențele, precum și termenul în care biroul vamal poate interveni.

E. Suspendarea și revocarea autorizației

Conform art. 31, dispozițiile art. 20 se aplică în mod corespunzător și în cazul procedurii de vămuire la domiciliu.

F. Etape ale procedurii de vămuire la domiciliu

Art. 32 are următorul conținut:

„(1) Pentru derularea procedurii de vămuire la domiciliu se parcurg următoarele etape:

a) constituirea unei garanții în contul biroului vamal potrivit prevederilor art. 189-200 din Regulamentul (CEE) nr. 913/92, cu modificările și completările ulterioare;

b) sosirea mărfurilor în locurile aprobate de autoritatea vamală;

c) notificarea biroului vamal privind sosirea mărfurilor în vederea obținerii liberului de vamă și plata taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz;

d) efectuarea analizei de risc și transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă;

e) descărcarea și recepționarea mărfurilor;

f) înscrierea mărfurilor în evidențe;

g) depunerea la biroul vamal a declarațiilor suplimentare, plata drepturilor de import și regularizarea taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz;

(2) Formula de calcul a cuantumului garanției este următoarea:

cuantumul garanției = drepturi/365 x termenul de depunere a declarației suplimentare, unde prin drepturi se înțelege cuantumul drepturilor vamale convenționale, conform tarifului vamal comun, în vigoare la data depunerii cererii de autorizare, calculat pentru operațiunile de comerț exterior cu țări terțe, realizate în ultimul an, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare, iar prin termenul de depunere a declarației suplimentare se înțelege termenul exprimat în zile, stabilit de autoritatea vamală pentru depunerea declarației suplimentare.

(3) Termenul de depunere a declarației suplimentare este de maximum 30 de zile calendaristice de la data înscrierii în evidențe și se menționează în autorizația de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu”.

Sosirea mărfurilor

Potrivit art. 33, mărfurile tranzitate de la biroul vamal de intrare sunt dirijate direct la locul aprobat pentru descărcare, stabilit în autorizația pentru utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu și se îndeplinesc toate formalitățile corespunzătoare încheierii regimului vamal de tranzit.

Notificarea biroului vamal privind sosirea mărfurilor și plata taxei pe valoarea adăugată

Conform art. 34, titularul autorizației transmite biroului vamal o notificare de sosire, întocmită în aplicația RCDPS, în scopul obținerii liberului de vamă sau plasării mărfurilor în depozit temporar. Plasarea mărfurilor în depozit temporar se menționează în notificarea de sosire.

Potrivit art. 35, în aplicarea art. 266 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 notificarea de sosire poate fi completată pentru mijloacele de transport ce urmează să sosească într-o perioadă de maximum 24 de ore calculată de la momentul transmiterii. În acest caz, pentru fiecare mijloc de transport se vor preciza data și ora sosirii, prevederile privind dreptul de intervenție al biroului vamal pentru efectuarea verificării mărfurilor, prevăzute în prezenta secțiune, aplicându-se în mod corespunzător pentru fiecare mijloc de transport.

Art. 36 are următorul conținut:

„(1) În situațiile prevăzute la art. 266 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, scutirea de notificare poate fi acordată dacă sunt îndeplinite și următoarele condiții:

a) titularul deține un certificat AEO, prevăzut la art. 14a alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 454/93;

b) operațiunile derulate de titularul autorizației, pentru care se solicită scutirea de notificare au caracter repetitiv, astfel cum acesta este definit la art. 15 alin. (2),

(2) În soluționarea cererilor de scutire de la transmiterea notificării de sosire trebuie avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:

a) volumul și complexitatea operațiunilor derulate de titularul autorizației;

b) gradul de pregătire profesională a angajaților responsabili cu derularea de activități reglementate de legislația vamală;

c) modul de organizare a evidențelor, respectiv îndeplinirea condițiilor necesare desfășurării în condiții optime a supravegherii vamale și exercitării controlului ulterior asupra operațiunilor derulate;

d) informațiile transmise de alte structuri din cadrul autorității vamale române sau de alte autorități ale statului, la solicitarea expresă a autorității ce efectuează autorizarea;

e) informațiile rezultate din certificate și autorizații emise anterior pe numele titularului în cauză.

(3) În cazul în care titularul este scutit de obligația de a notifica fiecare sosire a mărfurilor, această aprobare de scutire se menționează în caseta 15 din autorizația pentru utilizarea procedurilor simplificate.

(4) În situația prevăzută la alin. (3), înscrierea mărfurilor în evidențele persoanei interesate este echivalentă cu acordarea liberului de vamă. Această înscriere în evidențe trebuie să includă data înregistrării, precum și datele cerute pentru o declarație depusă în cadrul procedurii de vămuire la domiciliu care figurează în anexa nr. 30a la Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93.

(5) Înscrierea mărfurilor în evidențe este verificată și aprobată de biroul vamal”.

Conform art. 37, în cazul operațiunilor pentru care a fost acordată scutirea de la transmiterea notificării, decizia cu privire la intervenția biroului vamal pentru efectuarea verificării mărfurilor se ia în baza avizului de sosire transmis în aplicația informatică NCTS-RO.

Art. 38 prevede la alin. (1), faptul că în cazul în care sistemul informatic vamal al autorității vamale sau al titularului autorizației nu funcționează, notificarea de sosire întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 se transmite biroului vamal prin fax, pe cale electronică sau în orice alt mod agreat de biroul vamal de comun acord cu titularul, imediat după sosirea efectivă a mijlocului de transport, atunci când aceasta are loc în timpul orelor de program al biroului vamal.

Potrivit alin. (2), modalitatea de transmitere a notificării de sosire trebuie să asigure titularului transmiterea sau eliberarea de către biroul vamal a unei confirmări de primire în care să fie indicate data, ora și minutul primirii notificării.

Potrivit art. 39, notificarea de sosire poate fi transmisă și în afara programului de lucru al biroului vamal atunci când acesta și titularul au convenit asupra prelungirii programului.

Conform art. 40, atunci când mărfurile sunt puse în liberă circulație, concomitent cu transmiterea notificării/avizului de sosire se transmite și documentul cu care s-a efectuat plata taxei pe valoare adăugată și a accizelor, după caz.

Art. 41 are următorul conținut:

„(1) De la primirea notificării de sosire biroul vamal dispune de un termen de maximum 3 ore, în cursul căruia se ia fie decizia de control, fie de acordare a liberului de vamă.

(2) În situația în care în urma analizei de risc a fost luată decizia de control, lucrătorii vamali se deplasează la locul autorizat pentru efectuarea controlului.

(3) Termenul menționat la alin. (1) este cel prevăzut în autorizația de destinatar agreat pentru mărfurile supuse regimului de tranzit vamal”.

Potrivit art. 42, în cazul în care sosirea mărfurilor are loc în afara orelor de program sau cu maximum 30 de minute înainte de ora de încheiere a programului biroului vamal, termenul menționat la art. 41 curge începând cu prima oră de program a zilei următoare de lucru.

Efectuarea analizei de risc și transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă

Conform art. 43, după primirea notificării de sosire sau a avizului de sosire transmis în aplicația informatică NCTS- RO, după caz, lucrătorul vamal desemnat ia fie decizia de control, fie de acordare a liberului de vamă, după caz.

Art. 44 prevede următoarele:

„(1) Decizia de control sau de acordare a liberului de vamă, respectiv de intervenție/neintervenție se transmite titularului autorizației prin intermediul aplicației RCDPS sau, în situațiile în care acesta nu funcționează, pe fax, pe cale electronică sau în orice alt mod agreat de biroul vamal de comun acord cu titularul autorizației.

(2) În situația în care se ia decizia de control, respectiv de intervenție mijlocul de transport și mărfurile rămân sub supraveghere vamală până la sosirea autorității vamale.

(3) În situația în care se ia decizia de acordare a liberului de vamă, respectiv de neintervenție mărfurile se consideră din acel moment în liberă circulație sau, după caz, în depozit temporar”.

Descărcarea și recepționarea mărfurilor

Potrivit art. 45, atunci când biroul vamal a luat decizia de acordare a liberului de vamă, titularul procedează la ruperea sigiliilor, descărcarea mărfurilor din mijlocul de transport, identificarea și recepționarea acestora.

Art. 46 prevede la alin. (1) faptul că, dacă titularul constată în timpul descărcării mărfurilor diferențe între datele înscrise în declarația de tranzit, notificarea de sosire, documentele însoțitoare și mărfurile descărcate, acesta este obligat să întrerupă operațiunile aflate în derulare și să informeze imediat biroul vamal. În această situație biroul vamal procedează astfel:

a) dacă informarea se face în timpul orelor de program, lucrătorul vamal desemnat se deplasează imediat la locul de descărcare a mărfurilor, efectuând controlul vamal;

b) dacă informarea se face în afara orelor de program, lucrătorul vamal desemnat se deplasează în ziua lucrătoare următoare la locul de descărcare a mărfurilor, efectuând controlul vamal.

Potrivit alin. (2), constatările rezultate în urma controlului se menționează conform reglementărilor privind regimul de tranzit.

Potrivit art. 47, scoaterea mărfurilor din depozitul temporar în vederea punerii în liberă circulație se face prin transmiterea la biroul vamal a unui noi notificări de sosire completată corespunzător, iar procedura de vămuire la domiciliu se derulează conform prevederilor prezentelor norme.

Înscrierea mărfurilor în evidențe

Potrivit art. 48, plasarea mărfurilor în liberă circulație se realizează prin înscrierea în evidențe, indicând data înscrierii mărfurilor și datele cerute din anexa nr. 30a la Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93.

Conform art. 49, înscrierea în evidențe se efectuează în registrul înscrierilor în evidență a mărfurilor, al cărui model este aprobat de biroul vamal.

Depunerea declarației suplimentare, plata drepturilor de import, regularizarea plății taxei pe valoare adăugată și, după caz, a accizelor

Art. 50 are următorul conținut:

„(1) Declarația suplimentară se depune la biroul vamal împreună cu setul de documente care include în mod obligatoriu, atunci când este cazul, și documentele speciale cerute în conformitate cu prevederile art. 269 alin. (2) și (3) din Legea nr. 86/2006, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93, declarația suplimentară se completează astfel:

a) în caseta 1, subdiviziunea a doua, se înscrie codul „Z”;

b)în caseta 40 se înscriu numărul și data înscrierii în evidență, sub următoarea formă:

«Y-CLE-aaaallzz-nr. înregistrării».

Exemplu: înregistrarea mărfurilor a fost făcută pe data de 14 august 2014. Codul este în acest caz „Y-CLE-20140814-7” („Y” pentru a informa că a existat o declarație inițială, «CLE» pentru «înregistrarea», «20140814» reprezintă data înregistrării, anul «2014», luna «08», ziua «14» și «7» numărul de identificare al înregistrării).

În cazul declarației suplimentare depuse pentru mai mult de o înscriere în evidențe se menționează toate înscrierile, la nivel de articol, efectuate în intervalul ce face obiectul declarației respective;

c) în caseta 44 se menționează numărul autorizației de vămuire la domiciliu.

(3) În situația în care declarația suplimentară depusă pentru mai multe înscrieri în evidențe, pe baza notificărilor de sosire pentru care codul incoterms, respectiv codul care se înscrie în prima subdiviziune a casetei 20 este același, însă locurile convenite pentru livrarea mărfurilor sunt diferite, în cea de-a doua subdiviziune a casetei 20 se înscrie mențiunea conform «documentelor comerciale».

Art. 51 prevede următoarele:

„(1) Drepturile de import se achită în momentul depunerii declarației suplimentare, ținându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul înscrierii mărfurilor în evidențele titularului autorizației.

(2) Când, în cadrul termenului maxim stabilit în autorizație, o declarație suplimentară face obiectul unei singure înscrieri în evidență, în condițiile prevăzute la art. 26 lit. d), depunerea acesteia și plata drepturilor de import se fac, potrivit prevederilor art. 218 alin. (1) primul paragraf din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificările și completările ulterioare, cel mai târziu a doua zi după ce mărfurilor li s-a acordat liberul de vamă.

(3) În cazul nerespectării termenului menționat la alin. (2) de mai sus se aplică dispozițiile art. 232 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificările și completările ulterioare”.

Normele privind procedurile simplificate de vămuire (OPANAF nr. 163/2015) was last modified: februarie 2nd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.