Procedura de control al activității desfășurate de aparatul propriu și entitățile aflate în subordinea, în coordonarea și sub autoritatea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni (OMRP nr. 24/2018)

15 feb. 2018
Vizualizari: 2107
Art. 9 („Desfășurarea acțiunilor de control”) din Procedura de control

În art. 9 se stabilește faptul că la începerea unei acțiuni de control, care se desfășoară la sediul structurii verificate, organele de control se vor prezenta la conducătorul acesteia, se vor legitima și vor prezenta ordinul de control.

Pe parcursul desfășurării unei acțiuni de control se vor solicita structurii verificate date, informații, situații și documente care au legătură cu obiectivele de control și se va proceda la verificarea și analizarea cu obiectivitate a acestora, în raport cu reglementările legale aplicabile.

Echipa de control poate solicita puncte de vedere de la alte structuri din cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, în cazul în care aspectele care fac obiectul acțiunii de control intră în atribuțiile acestor structuri.

În situația în care aspectele care fac obiectul acțiunii de control necesită informații suplimentare, se pot solicita informații, puncte de vedere și documente, după caz, de la instituții publice, autorități publice, operatori economici și/sau de la persoane fizice care au legătură cu structura/persoana controlată.

Membrii echipei de control pot utiliza baze de date informatice specifice, la care au drepturi de acces, în vederea obținerii de informații relevante, care sunt necesare pe parcursul derulării acțiunilor de control.

În cazurile în care se constată abateri sau deficiențe, se vor solicita de la persoanele responsabile explicații scrise, sub forma notelor explicative, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din respectiva procedură.

În situațiile în care se impune, se va proceda la colaborarea cu reprezentanții altor instituții ale statului, în limitele competențelor legale și ale mandatului primit.

Pentru deficiențele constatate pe durata acțiunilor de control, care necesită a fi remediate într-un termen scurt, se vor propune măsuri corespunzătoare cu operativitate. Măsurile propuse de Corpul de control se vor transmite spre aprobare ministrului pentru românii de pretutindeni.

 

Art. 10 („Forme, metode și procedee de control”) din Procedura de control

Conform art. 10, organele de control pot aplica pe parcursul desfășurării unei acțiuni de control, în realizarea atribuțiilor, următoarele forme, metode și procedee de control, separat sau combinat:

1. Forme:

a) control general, care constă în acțiunea de verificare a tuturor activităților și operațiunilor specifice desfășurate de structura și/sau personalul supus verificării, raportat la obiectivele stabilite, pentru perioada supusă controlului;
b) controlul parțial, care constă în activitatea de verificare a uneia sau a mai multor activități și/sau operațiuni specifice desfășurate de structura și/ori personalul supus verificării, raportat la obiectivele stabilite, pentru perioada supusă controlului.

2. Metode:

a) control secvențial, care constă în acțiunea de verificare a documentelor, cronologic și/sau sistematic, rezultate în urma activităților și operațiunilor specifice desfășurate de structura și/ori personalul supus verificării;
b) controlul prin sondaj, care constă în activitatea de verificare selectivă a unor activități efectuate, operațiuni semnificative și documente justificative, pe perioada supusă controlului;
c) controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a documentelor justificative ale structurii verificate, stocate în mediu electronic, precum și de verificare a informațiilor relevante necesare, care au legătură cu obiectivele acțiunii de control, stocate în programele informatice specifice la care are drepturi de acces, conform competențelor legale;
d) control documentar, care constă în activitatea de documentare a uneia sau a mai multor activități și/sau operațiuni specifice desfășurate de structura și/ori personalul supus verificării, raportat la obiectivele stabilite, pentru perioada supusă controlului.

3. Procedee:

a) controlul încrucișat, care constă în activitatea de verificare a documentelor justificative ale structurii verificate, în corelație cu cele deținute de alte structuri și/sau persoane;
b) controlul faptic, care constă în activitatea de verificare a datelor scriptice, prezentate de structura verificată, în corelare cu situațiile faptice. Controlul faptic se desfășoară la fața locului, pe terenuri, în încăperi, în depozite și în orice alte incinte, doar în măsura în care acest lucru este necesar pentru a face constatări în legătură cu obiectivele de control.

 

Art. 11 („Finalizarea acțiunilor de control”) din Procedura de control

Art. 11 prevede că la finalizarea acțiunilor de control care s-au desfășurat la structura verificată se vor restitui, după caz, toate documentele solicitate și puse la dispoziție de reprezentanții acesteia și se vor păstra, dacă este cazul, copiile documentelor certificate conform cu originalul, în vederea anexării la actele de control.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Reprezentantul structurii verificate va da o declarație scrisă, pe propria răspundere, din care să rezulte că au fost puse la dispoziție toate documentele și informațiile solicitate de echipa de control, iar acestea au fost restituite la finalizarea acțiunii de control.

Organul de control întocmește, la finalizarea acțiunilor de control, acte în care consemnează aspectele constatate ca urmare a verificării obiectivelor de control stabilite și care cuprind concluzii și propuneri de măsuri, formulate cu obiectivitate.

Pentru abaterile și deficiențele constatate se vor stabili persoanele responsabile și se vor propune măsuri corective în vederea remedierii acestora și/sau de prevenire, conform prevederilor legale, în sarcina structurilor sau persoanelor verificate.

Pentru faptele constatate, prevăzute de lege ca abateri disciplinare, se va propune sesizarea comisiei de disciplină competente, în vederea analizării acestora sau în vederea sesizării organelor abilitate, în situațiile în care sunt indicii că faptele săvârșite de personalul de conducere și/sau de execuție pot angaja răspunderea civilă, contravențională sau penală.

În cazul în care, ca urmare a acțiunii de control, organele de control au luat cunoștință de săvârșirea unei infracțiuni, în condițiile prevăzute de legea penală, se va propune sesizarea organelor de urmărire penală, abilitate de lege.

 

Art. 12 („Valorificarea acțiunilor de control”) din Procedura de control

Potrivit art. 12, după aprobarea actelor de control prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. a), măsurile dispuse prin acestea se vor comunica structurilor verificate, în vederea implementării acestora, în termenele prevăzute.

Corpul de control al ministrului pentru românii de pretutindeni va monitoriza modul de ducere la îndeplinire și de aplicare a măsurilor dispuse prin actele de control, în termenele prevăzute.

 

Art. 13 („Acte de control”) din Procedura de control

 

Art. 13 prevede că organele de control întocmesc următoarele tipuri de acte de control:

a) raport de control, în cazul în care din verificarea obiectivelor s-au constatat abateri și deficiențe cu privire la activitatea structurii ori a persoanelor verificate sau în cazul în care cel puțin unul dintre aspectele sesizate printr-o petiție se confirmă, fiind necesară stabilirea persoanelor responsabile și formularea de propuneri de măsuri în vederea remedierii abaterilor și deficiențelor;
b) notă de control, în cazul în care din verificarea obiectivelor nu s-au constatat abateri și/sau deficiențe ori acestea, prin volumul și importanța lor, nu justifică întocmirea unui raport de control;
c) notă de clasare a petiției, în cazurile în care petiția este anonimă, lipsită de datele de identificare a petentului sau când petiția este repetată și are același conținut;
d) notă de soluționare a petiției, în cazurile în care petiția este lipsită de documente justificative sau acestea sunt irelevante ori când niciunul dintre aspectele sesizate de petent nu se confirmă;
e) alte acte de control, în funcție de specificul și necesitățile impuse de activitatea de control.

Raportul de control conține, în principal, următoarele elemente:

a) date privind acțiunea de control;
b) aspecte semnalate;
c) scopul și obiectivele controlului;
d) date privind structura/persoana verificată;
e) constatări – acestea trebuie să fie precise, explicitate faptic, bazate pe date și documente expuse clar, eliminându-se orice elemente și descrieri inutile și neconcludente, care încarcă nejustificat conținutul raportului de control. Constatările se vor prezenta pentru fiecare obiectiv de control, cu analizarea abaterilor și/sau a deficiențelor, stabilirea persoanelor responsabile și a reglementărilor incidente;
f) concluziile pentru fiecare obiectiv de control al acțiunii de control; se va prezenta o sinteză a deficiențelor constatate;
g) propunerile de măsuri – acestea pot fi: corective, în vederea remedierii deficiențelor constatate, și/sau de prevenire, după caz, și se vor dispune, conform prevederilor legale, în sarcina structurilor și persoanelor verificate;
h) propunerile de sesizare a structurilor competente, în condițiile art. 11 alin. (5) și (6), dacă este cazul;
i) propunerile de informare a unor autorități publice, instituții publice sau direcții de specialitate din cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, dacă este cazul.

La toate actele de control întocmite se vor anexa documente justificative, informații și situații relevante, care au făcut obiectul analizei și verificării.

Circuitul de avizare și aprobare a actelor de control este următorul: rapoartele de control, notele de control, notele de clasare și notele de soluționare a petițiilor, precum și alte acte de control, în funcție de specificul și necesitățile impuse de activitatea de control, întocmite la nivelul Corpului de control, se înaintează spre aprobare ministrului pentru românii de pretutindeni.

 

Art. 14 („Abateri disciplinare”) din Procedura de control

Potrivit art 14, constituie abateri disciplinare, în condițiile art. 45 alin. (1) și art. 77 alin. (2) lit. j) prima teză din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, următoarele fapte:

a) refuzul nejustificat al funcționarilor publici de execuție sau de conducere, implicați în activitatea verificată, de a transmite informațiile și documentele solicitate cu ocazia efectuării acțiunilor de control, cu referire la prevederile art. 6 lit. a);
b) refuzul nejustificat al funcționarilor publici de execuție sau de conducere, implicați în activitatea verificată, de a da note explicative, în condițiile stabilite de organul de control, în situațiile necesare clarificării și definitivării constatărilor privind împrejurările și cauzele unor posibile abateri și deficiențe, cu referire la prevederile art. 6 lit. b).

Constituie abateri disciplinare, în condițiile art. 241 și următoarelor, inclusiv art. 252, din titlul XI al Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, următoarele fapte:

a) refuzul nejustificat al personalului contractual de execuție sau de conducere, implicat în activitatea verificată, de a transmite informațiile și documentele solicitate cu ocazia efectuării acțiunilor de control, cu referire la prevederile art. 6 lit. a);
b) refuzul nejustificat al personalului contractual de execuție sau de conducere, implicat în activitatea verificată, de a da note explicative, în condițiile stabilite de organul de control, în situațiile necesare clarificării și definitivării constatărilor privind împrejurările și cauzele unor posibile abateri și deficiențe, cu referire la prevederile art. 6 lit. b).

 

Anexa nr. 1 din Procedura de control

– Model –

MINISTERUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI

Compartimentul Corpul de control al ministrului
Nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .

ORDIN DE CONTROL
la . . . . . . . . . .

Având în vedere:

– prevederile Regulamentului de organizare și funcționare al Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, aprobat prin OMRP nr. 23/2017*;

Ordinul ministrului pentru românii de pretutindeni nr. 23/2017 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

– Planul de control pe anul . . . . . . . . . ., în temeiul art. 5 alin. (6) din H.G. nr. 17/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 857/2013 privind organizarea și funcționarea Institutului „Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, cu modificările și completările ulterioare, ministrul pentru românii de pretutindeni emite respectivul ordin de control.

Potrivit art. 1, corpul de control al ministrului pentru românii de pretutindeni va efectua o acțiune de control la . . . . . . . . . ., în perioada . . . . . . . . . . .

Art. 2 prevede că obiectivele controlului sunt următoarele:

1. . . . . . . . . . .
2. . . . . . . . . . .

Art. 3 dispune că perioada supusă controlului . . . . . . . . . .

Conform art. 4, controlul se va efectua de către o echipă de control formată din:

1. numele și prenumele – funcția;
2. numele și prenumele – funcția;
3. numele și prenumele – funcția.

Misiunea de control va fi coordonată de . . . . . . . . . . numele și prenumele – funcția . . . . . . . . . .

Art. 5 stabilește că la finalizarea controlului se va întocmi un raport de control care va fi prezentat spre aprobare ministrului pentru românii de pretutindeni.

Ministrul pentru românii de pretutindeni,
. . . . . . . . . .
Compartimentul Corpului de Control al ministrului,
. . . . . . . . . .

 

Anexa nr. 2 din Procedura de control

– Model –

NOTĂ EXPLICATIVĂ

Subsemnatul (a), . . . . . . . . . ., având funcția de . . . . . . . . . . în cadrul . . . . . . . . . ., de la data de . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., telefon . . . . . . . . . ., la întrebările puse de . . . . . . . . . ., având funcția/funcțiile de . . . . . . . . . . în cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni – Compartiment Corp control . . . . . . . . . ., dau următoarele explicații:

1. Întrebare: . . . . . . . . . .
2. Răspuns: . . . . . . . . . .
3. Întrebare: . . . . . . . . . .
4. Răspuns: . . . . . . . . . .
5. Mai aveți ceva de adăugat?
. . . . . . . . . .

Data și semnătura
. . . . . . . . . .
Dată în fața noastră,
echipa de control intern,
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
(numele, prenumele, funcția, semnătura)
Procedura de control al activității desfășurate de aparatul propriu și entitățile aflate în subordinea, în coordonarea și sub autoritatea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni (OMRP nr. 24/2018) was last modified: februarie 15th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.