Regulamentul privind procedurile, la nivelul MApN, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern (OMApN nr. 37/2018)

23 mart. 2018
Vizualizari: 2442
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
OMApN nr. 37/2018
(M. Of. nr. 232 din 15 martie 2018)
Se aprobă Regulamentul privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern, prevăzut în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.

În M. Of. nr. 232 din 15 martie 2018, a fost publicat Ordinul Ministerului Apărării Naționale (OMApN) nr. 37/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Art. 1 din OMApN nr. 37/2018 prevede că se aprobă Regulamentul privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern, prevăzut în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.

Art. 2 din OMApN nr. 37/2018 dispune că la data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă:

a) art. 23-30, art. 36-47, precum și art. 55-57 din Instrucțiunile privind activitatea legislativă și de asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin OMApN nr. M.75/2009 (M. Of. nr. 541 din 4 august 2009; cu modif. ult.);

b) art. 43 alin. (5) lit. c)-e) și art. 109 din Regulamentul de organizare și funcționare al Ministerului Apărării Naționale, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S. 156/2017*.


* Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S. 156/2017 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind clasificat potrivit legii.

Redăm mai jos Anexa la OMApN nr. 37/2018 referitoare la Regulamentul privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern din 5 martie 2018.

Prezentăm structura respectivului regulament:

Cap. I („Elaborarea și avizarea proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale”);
Cap. II  („Prezentarea în vederea adoptării/aprobării în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale”);
Cap. III („Semnarea/Avizarea proiectelor de acte normative inițiate de alte autorități publice”);
– Cap. IV („Dispoziții finale”);
Anexa nr. 1;
Anexa nr. 2;
Anexa nr. 3.

 

Cap. I („Elaborarea și avizarea proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale”) din Regulament

 

Art. 1 prevede că proiectele de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale se elaborează în conformitate cu prevederile Constituției României, republicată, cu dispozițiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, ale H.G. nr. 1.361/2006 privind conținutul instrumentului de prezentare și motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobării Guvernului, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin H.G. nr. 561/2009, denumit în continuare Regulament, cu respectarea principiilor ordinii de drept, precum și cu prevederile respectivului regulament.

Proiectele de acte normative se elaborează de structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale, potrivit domeniilor de competență ale fiecăreia, și se înaintează, ierarhic, numai sub semnătura șefilor structurilor centrale.

Art. 2 dispune că elaborarea proiectelor de acte normative este precedată întotdeauna de o activitate de documentare și analiză științifică pentru cunoașterea temeinică a domeniului ce urmează a fi reglementat, a istoricului legislației interne, precum și a unor reglementări similare din legislația altor state.

La elaborarea proiectelor de acte normative, structura inițiatoare urmărește ca acestea să se integreze organic în sistemul legislației în domeniu, să se armonizeze cu acquis-ul NATO și UE, după caz, și să respecte normele de tehnică legislativă.

Structurile inițiatoare pot solicita pentru documentare legislativă informații suplimentare la Direcția generală juridică.

În activitatea de documentare și elaborare a proiectelor de acte normative este consultat în mod obligatoriu consilierul juridic care asigură asistența juridică a structurii respective.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 3 prevede că proiectul de act normativ, în formă inițială, se transmite pentru consultare și formularea unor puncte de vedere structurilor interesate, după caz, sub semnătura șefului structurii centrale/structurii inițiatoare, subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale, denumite în continuare structuri inițiatoare, după informarea prealabilă a șefului structurii centrale coordonatoare, când se impune acest lucru.

Proiectul de act normativ, revizuit în urma analizării punctelor de vedere formulate de structurile prevăzute mai sus, însușit de către șeful structurii inițiatoare, se transmite, în vederea obținerii avizelor de specialitate, structurilor centrale sau de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale, ale căror domenii de competență intră sub incidența dispozițiilor acestuia, cu documentele aferente, astfel:

a) raportul de prezentare a proiectului de act normativ adresat ministrului apărării naționale;

b) instrumentul de prezentare și motivare;

c) proiectul de act normativ;

d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în vigoare și reglementarea propusă, în situația în care proiectele de acte normative conțin modificări și/sau completări ale actelor normative în vigoare, având rubricile: număr curent, text actual, text propus, cu evidențierea modificărilor sau completărilor propuse, prin îngroșarea caracterelor cu care acestea sunt înscrise;

e) tabelul de concordanță între actul normativ comunitar propus să fie transpus și proiectul de act normativ național care îl transpune, elaborat conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Regulament, dacă este cazul;

f) materialul documentar utilizat la elaborarea proiectului, dacă se consideră necesar;

g) datele de identificare ale specialiștilor implicați în întocmirea acestuia: gradul, numele și prenumele, structura din care fac parte, precum și numărul de telefon de contact.

În situația în care proiectul de act normativ este inițiat împreună cu alte autorități publice, înaintea promovării acestuia, structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale colaborează, în vederea optimizării lui, cu structurile corespondente ori similare din aceste instituții, astfel încât proiectul propus să fie însușit fără observații de coinițiatori.

Art. 4 stabilește că după obținerea avizului favorabil al Direcției generale juridice, care încheie etapa avizării de către structurile Ministerului Apărării Naționale, structura inițiatoare transmite Secretariatului general documentele prevăzute la art. 3 al doilea paragraf.

Documentele prevăzute la art. 3 lit. b)-e) se transmit în mod obligatoriu și în format electronic, editabil, atât Secretariatului general, cât și Direcției generale juridice.

Art. 5 dispune că raportul prevăzut la art. 3 lit. a), semnat de șeful structurii inițiatoare și de șeful structurii centrale în coordonarea căruia se află structura inițiatoare, cuprinde prezentarea succintă a reglementării propuse, necesitatea adoptării, precum și aspecte relevante privind oportunitatea demersului legislativ.

Raportul este însoțit de fișa cu avize/avizele structurilor menționate la art. 3 al doilea paragraf, precum și de avizul Direcției generale juridice.

Art. 6 stabilește că instrumentele de prezentare și motivare a proiectelor de acte normative se elaborează în conformitate cu prevederile incidente ale Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele ale H.G. nr. 1.361/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7 dispune că adresele de înaintare către conducătorii autorităților/instituțiilor publice coinițiatoare și/sau avizatoare, precum și către Secretariatul General al Guvernului se redactează de către Secretariatul general, în conformitate cu prevederile Regulamentului.

Art. 8 prevede că materialul documentar prevăzut la art. 3 lit. f) cuprinde orice element necesar fundamentării deciziei ce se propune a fi adoptată, în legătură cu proiectul de act normativ promovat.

În mod obligatoriu se anexează, în original sau în copie, documentele la care se face referire în raport.

Art. 9 stabilește că după încheierea etapei avizării de către structurile Ministerului Apărării Naționale, proiectele de acte normative prezentate pentru însușire ministrului apărării naționale se expertizează de către Secretariatul general, în conformitate cu prevederile art. 88 din Regulamentul de organizare și funcționare al Ministerului Apărării Naționale, aprobat prin OMApN nr. M.S. 156/2017.

Proiectele de acte normative care nu îndeplinesc condițiile de promovare se înapoiază, de către Secretariatul general, structurii inițiatoare, care le reanalizează și ia măsuri pentru revizuirea, îmbunătățirea sau completarea conținutului acestora, împreună cu Direcția generală juridică, sau, în situații urgente, se revizuiesc, se îmbunătățesc ori se completează de către microstructurile specializate ale Secretariatului general, cu acordul scris al structurii inițiatoare și al Direcției generale juridice.

Potrivit art. 10, în cazul proiectelor de ordonanță de urgență a Guvernului, structura inițiatoare are obligația de a motiva urgența, inclusiv în cuprinsul acestora, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) lit. a) și ale art. 43 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Secretariatul general solicită, după însușirea proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului de către ministrul apărării naționale, avizul de oportunitate al Ministerului pentru Relația cu Parlamentul.

Art. 11 dispune faptul că după însușirea proiectelor de acte normative de către ministrul apărării naționale și de către ceilalți coinițiatori, Direcția generală juridică le supune consultării publice, în condițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, precum și consultării preliminare interinstituționale, în colaborare cu Secretariatul general.

Prevederile de mai sus referitoare la consultarea publică nu se aplică proiectelor de acte normative care privesc elementele și situațiile prevăzute la art. 5 din Legea nr. 52/2003, republicată, precum și altor situații prevăzute expres de lege.

În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun aprobării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.

Consultarea preliminară interinstituțională se realizează în urma afișării proiectului de act normativ, însușit de ministrul apărării naționale, precum și de către coinițiatori, după caz, de către Direcția generală juridică, pe site-ul Ministerului Apărării Naționale, pentru perioada prevăzută de lege, precum și prin transmiterea concomitentă în format electronic/pdf, către Secretariatul General al Guvernului, de către Secretariatul general, însoțită de o adresă de înaintare al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea includerii la lit. d) a agendei reuniunii de lucru pregătitoare.

Direcția generală juridică ține evidența propunerilor și opiniilor exprimate de către persoanele interesate de proiectele actelor normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale și le transmite spre analiză structurilor inițiatoare.

Observațiile și propunerile formulate de autoritățile publice consultate se analizează și se soluționează de către structura inițiatoare, care procedează, ulterior, la definitivarea proiectului și, după caz, a instrumentelor de prezentare și motivare inițiale. La operațiunea de definitivare participă și reprezentanți ai Direcției generale juridice, precum și reprezentanți ai autorităților publice avizatoare, după caz.

Structura/Structurile inițiatoare organizează dezbateri publice asupra proiectului de act normativ la sediul Ministerului Apărării Naționale, în situația în care acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație/fundație sau persoană juridică fără scop lucrativ legal constituită sau de către o autoritate publică. La aceste dezbateri publice participă structurile avizatoare și, dacă situația o impune, Secretariatul general și Direcția generală juridică.

Pentru observațiile și propunerile care nu au fost însușite, structura inițiatoare întocmește o notă cu motivarea neînsușirii acestora.

Art. 12 stabilește că la terminarea perioadei de consultare interinstituțională preliminară, după operațiunea de definitivare, în situația în care au fost formulate observații sau propuneri, proiectul de act normativ, refăcut conform acestora și însușit de ministrul apărării naționale și, după caz, de coinițiatori, se transmite Secretariatului General al Guvernului, conform prevederilor Regulamentului, de către Secretariatul general.

În ziua în care a fost înaintat către Secretariatul General al Guvernului proiectul de act normativ, în original, însoțit de o adresă de înaintare elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Regulament, se transmite, succesiv, de către Secretariatul general autorităților publice avizatoare.

În această etapă, proiectul de act normativ care urmează să fie avizat de Ministerul Finanțelor Publice și/sau de ministrul delegat pentru afaceri europene și/sau de Ministerul Justiției se transmite în copie acestora de către Secretariatul general, în vederea analizei.

După primirea avizelor solicitate potrivit celui de-al doilea paragraf al acestui articol, proiectul de act normativ, în original, se transmite de către Secretariatul general, succesiv, pentru avizare autorităților publice prevăzute în al treilea paragraf.

În situația în care proiectul a fost avizat favorabil cu observații și propuneri sau avizat negativ, Secretariatul general transmite observațiile, în copie, Direcției generale juridice. Totodată, transmite structurii inițiatoare proiectul de act normativ, precum și o copie a observațiilor, urmărește modul de preluare/nepreluare a acestora și organizează, după caz, grupuri de lucru în vederea însușirii/neînsușirii parțiale/totale a observațiilor/propunerilor.

Secretariatul general primește, avizat de Direcția generală juridică, raportul adresat ministrului apărării naționale, semnat de șeful structurii inițiatoare și, după caz, de șeful structurii centrale în coordonarea căruia se află structura inițiatoare, cu privire la modalitatea de însușire sau, după caz, argumentele care au condus la neînsușirea observațiilor și propunerilor, însoțit, după caz, de note justificative semnate de către șeful structurii inițiatoare și șeful Direcției generale juridice.

Notele justificative se expediază cu adresă de înaintare, sub semnătura secretarului general, autorităților publice care au avizat favorabil cu observații și propuneri sau au avizat negativ proiectul de act normativ.

După finalizarea procedurii de avizare interministerială, structura inițiatoare va transmite forma electronică a proiectului Secretariatului general și Direcției generale juridice.

După însușirea de către ministrul apărării naționale a proiectului actului normativ, dacă acesta are caracter economico-social, se supune consultării partenerilor sociali, în ședințe ale Comisiei de dialog social a Ministerului Apărării Naționale.

Proiectele actelor normative dezbătute în cadrul Comisiei de dialog social vor fi însoțite în circuitul de avizare de minuta ședinței Comisiei de dialog social, în care sunt consemnate punctele de vedere ale partenerilor sociali referitoare la actul normativ discutat.

Art. 13 dispune că ecretariatul general coordonează derularea procedurii de avizare, precum și susținerea punctului de vedere al Ministerului Apărării Naționale în fața autorităților publice semnatare/avizatoare, solicitând, în cazul în care situația o impune, asistență de specialitate Direcției generale juridice și structurii inițiatoare.

După finalizarea procedurii de avizare, Secretariatul general întocmește fișa circuitului de avizare, elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Regulament.

Art. 14 prevede că procedura de elaborare și avizare a proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente este prezentată schematic în anexa nr. 1 la respectivul regulament.

 

Cap. II  („Prezentarea în vederea adoptării/aprobării în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale”) din Regulament

 

Art. 15 prevede că după finalizarea procedurii de avizare interministerială, forma finală a proiectului de act normativ, însoțită, dacă este cazul, de observațiile autorităților publice avizatoare și de nota justificativă privind nepreluarea acestora, se transmite de către Secretariatul general autorităților publice prevăzute la art. 22 din Regulament, în vederea obținerii avizelor, dacă obținerea acestora este obligatorie.

După obținerea avizelor autorităților publice prevăzute în primul paragraf, Secretariatul general transmite Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, în original, cât și în copie, precum și pe e-mail, în fișier electronic, forma finală a proiectului de act normativ, însoțit de eventualele observații și propuneri ale tuturor autorităților publice avizatoare, precum și de nota justificativă privind însușirea sau neînsușirea acestora, dacă este cazul, în vederea includerii pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare la lit. a) a acesteia. După caz, vor fi transmise și documentele prevăzute la art. 28 din Regulament.

Nu vor face obiectul transmiterii pe e-mail documentele prevăzute la paragraful anterior care sunt clasificate, situație în care transmiterea în format electronic se va efectua pe medii de stocare a informațiilor, clasificate corespunzător.

Art. 16 dispune că secretariatul general transmite Direcției generale juridice și structurii inițiatoare, în copie, avizul Consiliului Legislativ, precum și, după caz, nota cuprinzând observațiile formulate de Secretariatul General al Guvernului.

După analizarea avizului Consiliului Legislativ:

a) în situația în care avizul conține observații de formă, proiectul de act normativ se reface de către Secretariatul general, cu acordul Direcției generale juridice, și se transmite forma refăcută a proiectului de act normativ atât electronic, cât și în format hârtie la Secretariatul General al Guvernului;

b) în situația în care avizul conține observații de fond, proiectul se reface de către Direcția generală juridică pe baza ultimei forme transmise de către Secretariatul general, odată cu avizul Consiliului Legislativ. Forma astfel refăcută a proiectului de act normativ se înaintează la Secretariatul General al Guvernului de Secretariatul general.

În situația în care Ministerul Apărării Naționale nu acceptă, total sau parțial, observațiile și propunerile formulate în documentele prevăzute în primul paragraf al acestui articol, Direcția generală juridică întocmește, împreună cu structura inițiatoare, o notă justificativă cuprinzând argumentele care au condus la neînsușirea observațiilor și propunerilor respective, pe care o transmite Secretariatului General al Guvernului, prin grija Secretariatului general.

Art. 17 stabilește faptul că secretariatul general, împreună cu Direcția generală juridică, analizează documentele incluse pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare a ședinței Guvernului și pe agenda de lucru a ședinței Guvernului înaintea desfășurării acestora și prezintă ministrului apărării naționale puncte de vedere referitoare la reglementările cu implicații asupra activității Ministerului Apărării Naționale.

Art. 18 prevede că procedura de prezentare în vederea adoptării/aprobării în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente inițiate de Ministerul Apărării Naționale este prezentată schematic în anexa nr. 2 la respectivul regulament.

Regulamentul privind procedurile, la nivelul MApN, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern (OMApN nr. 37/2018) was last modified: martie 22nd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.