Instrucţiunile privind recrutarea, selecţia, formarea profesională şi evoluţia în cariera militară în Armata României – modificări (OMApN nr. 8/2018)

23 ian. 2018
Vizualizari: 5387
Alte prevederi din OMApN nr. 8/2018

Art. II din OMApN nr. 8/2018 dispune faptul că în întreg cuprinsul Instrucțiunilor privind recrutarea, selecția, formarea profesională și evoluția în cariera militară în Armata României, aprobate prin OMApN nr. M.30/2012 (M. Of. nr. 229 din 5 aprilie 2012; cu modif. ult.) sintagmele „Direcția management resurse umane” și „Statul Major General” se înlocuiesc cu sintagmele „Direcția generală management resurse umane”, respectiv „Statul Major al Apărării”.

Art. III din OMApN nr. 8/2018 prevede că în perioada 20 ianuarie-31 decembrie 2018 se suspendă aplicarea:

a) prevederilor cap. VI și a anexelor nr. 12 și 13 din Instrucțiunile privind recrutarea, selecția, formarea profesională și evoluția în cariera militară în Armata României, aprobate prin OMApN nr. M.30/2012 (M. Of. nr. 229 din 5 aprilie 2012; cu modif. ult.) cu excepția art. 90, 91, 101, 102, 111 și 112;

b) prevederilor pct. A lit. k) din anexa nr. 11 la Normele privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare, aprobate prin OMApN nr. M.69/2015 (M. Of. nr. 596 din 7 august 2015; cu modif. ult.).

Art. IV din OMApN nr. 8/2018 stabilește faptul că în perioada prevăzută la art. III se aplică regulile temporare de evoluție în cariera militară, prevăzute în anexa care face parte integrantă din OMApN nr. 8/2018.

În continuare vom reda conținutul respectivei anexe.

Anexa din OMApN nr. 8/2018

Reguli temporare de evoluție în cariera militară

Art. 1 stabilește că încadrarea funcțiilor vacante din structurile Ministerului Apărării Naționale de către cadrele militare se face cu respectarea următoarelor criterii, în ordinea menționată:

a) nevoile de încadrare ale structurilor;

b) opțiunile personale pentru următoarea funcție și aspirațiile în carieră ale cadrului militar;

c) specificațiile de personal ale funcției vacante;

d) experiența profesională necesară încadrării unei funcții de comandă/conducere, dobândită prin exercitarea pe o perioadă de un an a unor funcții de execuție în structuri militare de niveluri ierarhice superioare sau a unor funcții de comandă/conducere în structuri militare de niveluri ierarhice inferioare ori prin exercitarea pe o perioadă de un an a unei funcții inferioare celei ce urmează să fie încadrate din aceeași structură militară;

e) poziția cadrului militar în ierarhia stabilită de către comisia de selecție în funcție de cunoștințele, aptitudinile, competența și experiența profesională dobândite;

f) participarea la misiuni și operații în afara teritoriului statului român poate constitui un avantaj în procesul de selecție pentru promovarea în funcții, cu luarea în considerare a domeniului de activitate al funcției îndeplinite în misiune și a domeniului funcției în care se propune promovarea.

Art. 2 prevede că traseul în carieră al ofițerilor de arme de luptă sau arme pentru sprijin de luptă începe cu acordarea gradului de sublocotenent/aspirant și repartiția în prima funcție, situată la baza ierarhiei militare, specifică fiecărei arme, în cadrul structurilor militare de nivel 1 și 2.

Începând cu ultimul an de stagiu în gradul de sublocotenent/aspirant, ofițerii pot ocupa funcții de locțiitor comandant de companie/similar ori pot opta pentru funcții de execuție corespunzătoare domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din cadrul structurilor militare de nivel 1 sau 2; odată cu obținerea gradului de locotenent, ofițerii pot ocupa funcții de locțiitor comandant de companie/similar sau comandant de companie/similar ori pot opta pentru funcții de execuție corespunzătoare domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 sau 3 și funcții de comandă/conducere cu gradul de căpitan, corespunzătoare domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, în structuri de nivel 1 și 2.

Căpitanii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii militare universitare de licență:

a) funcții de execuție specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare până la nivelul 3 inclusiv;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) funcții de comandant de companie, comandant al altor subunități similare sau șef al altor subunități de același nivel ierarhic, specifice armelor de luptă ori armelor pentru sprijin de luptă, din structuri militare de nivel 1 și 2, dacă au cel puțin un an de experiență în prima funcție de la baza ierarhiei militare din cadrul structurilor militare de nivel 1;

c) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de nivel 1, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare de nivel 2 sau au cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar ori un an de experiență în funcții inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Căpitanii, maiorii/locotenenți-comandorii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii universitare de master:

a) funcții de execuție specifice armelor de luptă și armelor pentru sprijin de luptă până la nivelul 3 inclusiv, precum și funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare până la nivelul 4 inclusiv;

b) funcții de comandă specifice armelor de luptă sau armelor pentru sprijin de luptă, din structuri militare de nivel 1 și 2, dacă au cel puțin un an de experiență într-o funcție inferioară sau de același nivel ierarhic din cadrul structurilor militare de nivel 1;

c) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de nivel 1-3, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar sau dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major.

Maiorii/Locotenenți-comandorii, locotenenți-coloneii/căpitani-comandorii care au master în domeniul de licență pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii:

a) funcții de execuție specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de la nivelul 2 până la nivelul 4 inclusiv;

b) funcții de comandă/conducere specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de la nivelul 1 până la nivelul 4 inclusiv, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major.

Maiorii/Locotenenți-comandorii și locotenenți-coloneii/căpitani-comandorii care au master de conducere interarme pot ocupa funcții de comandă/conducere specifice categoriei de forțe ale armatei în care au obținut specializarea, prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii și cu respectarea prevederilor privind experiența profesională specificate la lit. b) de mai sus.

Ocuparea funcției de comandant de batalion/similar de nivel unitate tactică necesită îndeplinirea cumulativă a următoarelor cerințe:

a) experiență profesională de cel puțin un an în funcții de locțiitor comandant de batalion sau șef de stat major de batalion și cel puțin 2 ani în funcții de comandant de companie/similar ori experiență profesională de cel puțin 2 ani în funcții de comandă/conducere specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major în structuri militare de la nivelul 2, 3 sau 4 și cel puțin 2 ani în funcții de comandant de companie/similar;

b) experiență profesională de cel puțin un an în funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major.

Prevederile lit. a) de mai sus nu se aplică ofițerilor care, la data de 5 aprilie 2014, aveau cel puțin gradul de maior/locotenent-comandor și îndeplineau funcții de comandă/conducere superioare celei de comandant de companie, în cadrul statului major al unității tactice sau la structuri de nivel ierarhic superior.

Îndeplinirea pentru o perioadă de cel puțin 2 ani a unei funcții de comandant de batalion/similar, dintre cele prevăzute mai sus, este o condiție obligatorie pentru ocuparea oricărei funcții de comandant al unei structuri militare începând de la nivel de brigadă/similar.

Coloneii/Comandorii pot ocupa următoarele funcții prevăzute în statele de organizare cu master în domeniul de licență:

a) funcții de execuție specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major în structuri militare de nivel 4;

b) funcții de comandă/conducere specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major în structuri militare de la nivelul 2 sau 3, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții corespondente în structuri militare de niveluri ierarhice inferioare sau au cel puțin un an de experiență în funcții în aceeași structură, inferioare celor în care vor fi încadrați, ori cel puțin un an de experiență în funcții de execuție în domenii similare în structuri militare de niveluri ierarhice superioare;

c) funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 4, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții corespondente, de comandă/conducere, în structuri militare de nivel inferior, sau au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere în aceeași structură, inferioare celor în care vor fi încadrați, ori au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție inferioare celor în care vor fi încadrați.

Coloneii/Comandorii care au master de conducere interarme pot ocupa funcții de comandă/conducere în cadrul structurilor militare de la nivelul 1 până la nivelul 4 inclusiv, prevăzute în statele de organizare cu grade de colonel/comandor și cu acest nivel de studii, cu respectarea prevederilor anterioare, după caz.

Coloneii/Comandorii care au master de conducere interarme pot urma cursul postuniversitar de perfecționare în conducere strategică organizat de Universitatea Națională de Apărare „Carol I” sau cursul Colegiului Național de Apărare ori alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestor cursuri pot ocupa funcții de comandă/conducere specifice armelor de luptă, armelor pentru sprijin de luptă sau serviciului pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, dacă au dobândit competență profesională prin îndeplinirea cel puțin 2 ani a unor funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori cel puțin un an a unor funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați și cu respectarea prevederilor de mai sus referitoare la faptul că  îndeplinirea pentru o perioadă de cel puțin 2 ani a unei funcții de comandant de batalion/similar, dintre cele prevăzute mai sus, este o condiție obligatorie pentru ocuparea oricărei funcții de comandant al unei structuri militare începând de la nivel de brigadă/similar.

Ofițerii care dețin gradul de colonel/comandor și au master de conducere interarme sau master în domeniul de licență pot urma cursul Colegiului Național de Apărare ori alte cursuri echivalente, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestora pot ocupa funcții de conducere specifice serviciului tehnico-ingineresc, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major și serviciilor specializate, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, dacă au dobândit competență profesională prin îndeplinirea cel puțin 2 ani a unor funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori cel puțin un an a unor funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Art. 3 dispune faptul că traseul în carieră al ofițerilor formați pe filiera directă și confirmați în serviciile pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă începe cu acordarea gradului de sublocotenent și repartiția în funcții de execuție în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 sau 3 ori în funcții de comandant de pluton/similar în cadrul structurilor militare de nivel 1 sau 2.

Odată cu obținerea gradului de locotenent, ofițerii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii universitare de licență:

a) funcții de comandă/conducere sau de execuție anterior precizate;

b) funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de nivel 1, 2 și 3.

Căpitanii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii militare universitare de licență:

a) funcții de execuție specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare până la nivelul 3 inclusiv;

b) funcții de comandant de companie, comandant/șef al altor subunități de același nivel ierarhic cu compania, specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, din structuri militare de nivel 1 și 2, dacă au cel puțin un an de experiență într-o funcție de comandant de pluton/similar în cadrul structurilor militare de nivel 1 sau 2;

c) funcții de comandă/conducere specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă din structuri militare de nivel 1 și până la nivel comandament de brigadă inclusiv, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă din structuri militare de nivel 2 sau 3 sau cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar ori cel puțin un an în funcții de execuție inferioare celor în care urmează să fie încadrați;

d) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin și de stat major din structuri militare de nivel 1 sau 2, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare de nivel 2 sau cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar ori cel puțin un an în funcții de execuție inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Maiorii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii militare universitare de master:

a) funcții de execuție specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare până la nivelul 3 inclusiv;

b) funcții de comandă/conducere specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă din structuri militare de nivel 1 și până la nivel comandament de brigadă inclusiv, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă din structuri militare de nivel 2 sau 3 sau cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar ori cel puțin un an în funcții de execuție inferioare celor în care urmează să fie încadrați;

c) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin și de stat major din structuri militare de nivel 1 sau 2, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare de nivel 2 sau cel puțin un an de experiență în funcții de comandant de companie/similar ori cel puțin un an în funcții de execuție inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Căpitanii, maiorii, locotenenți-coloneii și coloneii care au master în domeniul de licență pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii:

a) funcții de execuție specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare de la nivelul 2 până la nivelul 4 inclusiv;

b) funcții de comandă/conducere specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă din toate structurile;

c) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri militare de la nivelul 1 până la nivelul 4 inclusiv, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții corespondente în structuri militare de niveluri ierarhice inferioare ori au cel puțin un an de experiență în aceeași structură, în funcții inferioare celor în care vor fi încadrați, sau au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție în domenii corespondente în structuri militare de niveluri ierarhice superioare, după caz.

Maiorii, locotenenți-coloneii și coloneii care au master de conducere în domeniul logistic pot ocupa funcții de comandă/conducere în toate structurile militare, specifice specializării obținute, prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de niveluri ierarhice inferioare ori au cel puțin un an de experiență în aceeași structură, în funcții inferioare celor în care vor fi încadrați, sau au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție în domenii corespondente în structuri militare de niveluri ierarhice superioare, după caz.

Coloneii care au master de conducere în specializările management logistic pot urma cursul postuniversitar de perfecționare în conducere strategică organizat de Universitatea Națională de Apărare „Carol I” sau cursul Colegiului Național de Apărare ori alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestor cursuri pot ocupa funcții de comandă/conducere specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă sau funcții de conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, până la nivelul comandamentelor de armă inclusiv, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Ofițerii de servicii pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă formați pe filiera directă, care dețin gradul de colonel și au master în domeniul de licență, pot urma cursul Colegiului Național de Apărare sau alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestora pot ocupa funcții de conducere specifice serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Potrivit art. 4, traseul în carieră al ofițerilor formați pe filiera directă și confirmați în serviciul management financiar-contabil începe cu acordarea gradului de sublocotenent și repartiția în funcții de execuție în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 sau 3 ori în funcții de conducere specifice serviciului management financiar-contabil în cadrul structurilor militare de nivel 1.

Locotenenții și căpitanii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii universitare de licență:

a) funcții de execuție precizate în primul paragraf al acestui articol;

b) funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri de nivel 1, 2 sau 3;

c) funcții de comandă/conducere specifice serviciului management financiar-contabil din structuri militare de nivel 1 sau 2, cu excepția celei de contabil-șef/similar la structuri militare de nivel 2; pentru ocuparea funcțiilor de comandă/conducere din structuri militare de nivel 2, altele decât cele de contabil-șef/similar, este necesară o experiență de minimum un an în funcții de execuție specifice serviciului management financiar-contabil.

Maiorii pot ocupa următoarele tipuri de funcții prevăzute în statele de organizare cu studii universitare de master de specialitate:

a) funcții de execuție specifice serviciului management financiar-contabil din structuri militare până la nivel 4 inclusiv;

b) funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major din structuri până la nivelul 3 inclusiv;

c) funcții de comandă/conducere specifice serviciului management financiar-contabil din structuri militare de nivel 1, 2 sau 3, mai puțin cea de contabil-șef/similar la structurile militare ale căror comandanți/șefi au calitatea de ordonatori secundari de credite; pentru ocuparea funcțiilor de comandă/conducere din structuri militare de nivel 2 sau 3 este necesară o experiență de minimum 3 ani în funcții de execuție sau cel puțin 2 ani în funcții de conducere, specifice serviciului management financiar-contabil;

d) funcții de comandă/conducere specifice serviciului management financiar-contabil din structuri aflate în finanțarea nemijlocită a ministrului apărării naționale în calitate de ordonator principal de credite, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de execuție și un an în funcții de conducere, specifice serviciului management financiar-contabil;

e) șef compartiment/șef birou/șef secție independentă, la structuri centrale, în cadrul structurii financiar-contabile, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de execuție și un an în funcții de conducere, specifice serviciului management financiar- contabil;

f) funcții de comandă/conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin și de stat major din structurile militare de nivel 1 sau 2, dacă au cel puțin un an de experiență în funcții de execuție specifice domeniilor funcționale de sprijin ori de stat major din structuri militare de nivel 2 sau cel puțin un an în funcții inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Locotenenți-coloneii și coloneii care au studii militare universitare de master de specialitate sau master de conducere interarme în specializarea management economico-financiar pot ocupa funcții de execuție sau comandă/conducere specifice serviciului management financiar-contabil în toate structurile militare, cu respectarea condițiilor de experiență profesională menționate în al doilea și al treilea pragrafa ale acestui articol; pentru funcția de contabil-șef/similar la structuri militare de nivel 3 ale căror comandanți/șefi au calitatea de ordonatori secundari de credite, precum și pentru funcțiile de conducere superioare celei de șef compartiment/birou/secție independentă din cadrul structurilor centrale, este necesară o experiență de minimum 3 ani în funcții de contabil-șef/similar sau minimum 5 ani în alte funcții de conducere specifice serviciului management financiar-contabil.

Coloneii care au master de conducere în specializarea management economico-financiar pot urma cursul postuniversitar de perfecționare în conducere strategică organizat de Universitatea Națională de Apărare „Carol I” sau cursul Colegiului Național de Apărare ori alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestor cursuri pot ocupa funcții de comandă/conducere specifice serviciului management financiar-contabil sau funcții de conducere specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, până la nivelul comandamentelor de armă inclusiv, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Ofițerii din serviciul management financiar-contabil formați pe filiera directă, care dețin gradul de colonel și au master în domeniul de licență, pot urma cursul Colegiului Național de Apărare sau alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestora pot ocupa funcții de conducere specifice serviciului management financiar-contabil, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Art. 5 prevede faptul că ofițerii de servicii pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă și management financiar-contabil formați pe filiera indirectă pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice acestor servicii, în raport cu nivelul studiilor și cu vechimea în specialitatea dobândită de la finalizarea acestora, în funcție de nevoile Ministerului Apărării Naționale și cu respectarea corelărilor dintre gradul militar, nivelul de studii și nivelul ierarhic, specifice ofițerilor formați pe filieră directă, precizate la art. 3, respectiv la art. 4.

Art. 6 stabilește faptul că traseul în carieră al ofițerilor formați pe filiera directă și confirmați în serviciul tehnico-ingineresc începe cu acordarea gradului de sublocotenent/aspirant și repartiția în funcții specifice acestui serviciu, în toate structurile militare, cu respectarea cerințelor de studii specifice funcțiilor.

Ofițerii prevăzuți la mai sus care aleg să urmeze o carieră în domeniile funcționale de sprijin sau de stat major pot ocupa funcții specifice acestor domenii, cu respectarea cerințelor precizate pentru aceste domenii la art. 3.

Maiorii/Locotenenți-comandorii, locotenenți-coloneii/căpitani-comandorii și coloneii/comandorii care au master de conducere interarme pot ocupa funcții de comandă/conducere specifice specializării obținute, prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii, cu respectarea prevederilor art. 1 și, după caz, a prevederilor privind experiența profesională specificate la art. 2 al 6-lea și al 11-lea paragraf sau la art. 3, dispozițiile din al 6-lea paragaf.

Art. 7 prevede că ofițerii formați pe filiera indirectă și confirmați în specialități militare din serviciul tehnico-ingineresc pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice acestor servicii, în raport cu nivelul studiilor și cu vechimea în specialitatea dobândită de la finalizarea acestora, în funcție de nevoile Ministerului Apărării Naționale.

Conform art. 8, în cadrul serviciilor specializate, ofițerii de arme de luptă, de arme pentru sprijin de luptă sau formați pe filiera directă în cadrul serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, management financiar-contabil și tehnico-ingineresc, care au absolvit instituții civile de învățământ superior și/sau dețin, după caz, certificate de atestare potrivit legii, pot ocupa următoarele tipuri de funcții:

a) funcții de execuție sau de conducere specifice serviciilor specializate în toate structurile militare, cu respectarea cerințelor de studii specifice funcțiilor, a celorlalte criterii precizate la art. 1 și a prevederilor legislației naționale în domeniul de specialitate;

b) funcții specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, cu respectarea cerințelor privind experiența profesională precizate pentru aceste domenii la art. 3.

Ofițerii de servicii specializate proveniți din rândul absolvenților Institutului Medico-Militar pot ocupa următoarele tipuri de funcții:

a) funcții de execuție sau de conducere specifice serviciilor specializate în toate structurile militare, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, cu respectarea cerințelor de studii specifice funcțiilor și a prevederilor legislației naționale în domeniul de specialitate;

b) funcții specifice domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, cu respectarea cerințelor privind experiența profesională precizate pentru aceste domenii la art. 3.

În cadrul serviciului specializat audit intern, ofițerii de arme de luptă, de arme pentru sprijin de luptă sau formați pe filiera directă în cadrul serviciilor pentru sprijin logistic al acțiunilor de luptă, management financiar-contabil și tehnico- ingineresc, care au fost avizați de structura cu responsabilități în domeniu și/sau dețin, după caz, certificate de atestare potrivit legii, pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice auditului intern în toate structurile militare, cu respectarea cerințelor de studii specifice funcțiilor, a celorlalte criterii precizate la art. 1 și a prevederilor legislației naționale în domeniul de specialitate.

Art. 9 dispune că ofițerii de servicii specializate menționați la art. 8 care dețin gradul de colonel pot urma cursul Colegiului Național de Apărare sau alte cursuri echivalente din străinătate, necesare pentru acordarea gradelor de general/similar, iar după absolvirea acestora pot ocupa funcții de conducere specifice serviciilor specializate, domeniilor funcționale de sprijin sau de stat major, prevăzute în statele de organizare cu grade de general/similar, dacă au cel puțin 2 ani de experiență în funcții de comandă/conducere în structuri militare de nivel 3 sau 4 ori au cel puțin un an de experiență în funcții de comandă/conducere inferioare celor în care urmează să fie încadrați.

Potrivit art. 10, ofițerii de servicii specializate formați pe filiera indirectă, cu excepția celor din serviciul medical, pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice acestor servicii, în toate structurile militare, în raport cu nivelul studiilor, cu vechimea în specialitatea dobândită de la finalizarea acestora, corelată cu stagiile minime în gradul militar și cu respectarea criteriilor precizate la art. 8 lit. a) din primul paragraf.

Ofițerii din serviciul medical formați pe filiera indirectă pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice acestui serviciu, în toate structurile militare, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, în raport cu nivelul studiilor, cu vechimea în specialitatea dobândită de la finalizarea acestora, corelată cu stagiile minime în gradul militar și cu respectarea criteriilor precizate la art. 8 lit. a) din cel de-al doilea paragraf.

Ofițerii formați pe filiera indirectă pot ocupa funcții de execuție sau de conducere specifice serviciului specializat audit intern, în toate structurile militare, cu respectarea criteriilor precizate la art. 8, al treilea paragraf.

Potrivit art. 11, traseul în carieră al maiștrilor militari și al subofițerilor formați pe filiera directă începe cu acordarea gradului de maistru militar clasa a V-a/sergent și cu repartiția în prima funcție, specifică armei sau serviciului și specialității militare în care au fost confirmați din structuri militare de nivel 1 sau 2 sau 3.

Conform art. 12, maiștrii militari și subofițerii absolvenți ai studiilor postliceale pot ocupa următoarele tipuri de funcții specifice corpului profesional din care fac parte și prevăzute în statele de organizare cu acest nivel de studii:

a) maiștrii militari clasa a V-a și sergenții pot ocupa funcții de execuție în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 sau 3;

b) maiștrii militari clasa a IV-a și sergenții-majori pot ocupa funcții de comandă/conducere în cadrul structurilor militare de nivel 1 sau 2 sau funcții de execuție în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 și 3;

c) maiștrii militari clasa a III-a și plutonierii pot ocupa funcții de comandă/conducere în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 și 3 sau funcții de execuție în cadrul structurilor militare până la nivelul 4 inclusiv;

d) maiștrii militari clasa a II-a, maiștrii militari clasa I, maiștrii militari principali, plutonierii-majori, plutonierii-adjutanți și plutonierii-adjutanți principali pot ocupa funcții de comandă/conducere și de execuție în cadrul structurilor militare până la nivelul 4 inclusiv.

Maiștrii militari și subofițerii absolvenți ai studiilor universitare de licență cu profil corespunzător domeniului în care își desfășoară activitatea pot ocupa funcții de comandă/conducere și de execuție astfel:

a) maiștrii militari clasa a V-a, maiștrii militari clasa a IV-a, sergenții și sergenții-majori pot ocupa funcții de comandă/conducere sau de execuție în cadrul structurilor militare până la nivelul 3 inclusiv;

b) maiștrii militari clasa a III-a și plutonierii pot ocupa funcții de comandă/conducere în cadrul structurilor militare până la nivelul 3 inclusiv sau funcții de execuție în cadrul structurilor militare până la nivelul 4 inclusiv;

c) maiștrii militari clasa a II-a, maiștrii militari clasa I, maiștrii militari principali, plutonierii-majori, plutonierii-adjutanți și plutonierii-adjutanți principali pot ocupa funcții de comandă/conducere sau de execuție în cadrul structurilor militare până la nivelul 4 inclusiv.

Subofițerii formați pe filiera indirectă pot ocupa aceleași tipuri de funcții și în aceleași condiții ca subofițerii formați pe filiera directă.

Prin excepție de la prevederile din primele două paragrafe, subofițerii din serviciul medical pot ocupa funcții de comandă/conducere și de execuție în toate entitățile medico-sanitare din structurile militare, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, cu respectarea cerințelor de studii specifice funcțiilor, a celorlalte criterii prevăzute la art. 1 și a prevederilor legislației naționale de reglementare a domeniului.

Art. 13 stabilește faptul că evoluția în carieră a soldaților și gradaților profesioniști începe odată cu absolvirea programului de instruire și cu numirea în prima funcție de luptător/specialist, în cadrul structurilor militare de nivel 1, 2 sau 3.

Conform art. 14, cadrele militare în activitate care încheie misiunile permanente în străinătate se numesc în funcții corespunzătoare pregătirii profesionale și experienței dobândite pe timpul executării misiunii, în baza prevederilor art. 75^1 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, la propunerea șefilor structurilor centrale care, potrivit reglementărilor în vigoare, gestionează posturile permanente în străinătate, conform următorului algoritm:

a) identificarea funcțiilor vacante corespunzătoare;

b) solicitarea opțiunilor cadrelor militare privind încadrarea în funcțiile respective;

c) emiterea actelor administrative pentru încadrarea în funcții.

În situația în care mai multe cadre militare care încheie misiunile permanente în străinătate optează pentru încadrarea aceleiași funcții, selecția acestora se realizează prin aplicarea prevederilor art. 12 din Normele privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare, aprobate prin OMApN nr. M.69/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 15 dispune că pentru ocuparea posturilor militare vacante prevăzute cu nivel de competență lingvistică nivel 2.2.2.2 conform descriptorilor STANAG 6001 și superior acestuia sunt admiși la selecție și candidații care dețin certificat de competență lingvistică cu nivel mai mic cu o treaptă la cel mult două deprinderi.

Instrucțiunile privind recrutarea, selecția, formarea profesională și evoluția în cariera militară în Armata României – modificări (OMApN nr. 8/2018) was last modified: ianuarie 23rd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.