Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale Anticorupţie (OMAI nr. 158/2017)

10 ian. 2018
Vizualizari: 5600

Potrivit art. 71, unitatea de implementare a proiectelor se organizează la nivel de birou, este condusă de șeful de birou, se subordonează nemijlocit unui director general adjunct, are ca obiectiv implementarea proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă la nivelul structurilor aparatului propriu și cele subordonate ale direcției generale și are următoarele atribuții principale:

a) asigură și coordonează managementul proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă (programare, identificare, formulare, finanțare, implementare, monitorizare, raportare și evaluare) la nivelul structurilor aparatului propriu și celor subordonate ale direcției generale, precum și al instituțiilor cobeneficiare din România și din străinătate față de care, prin acordurile de finanțare, are calitatea de coordonator;

b) reprezintă direcția generală la comitetele de monitorizare a programelor naționale și la comitetele tehnice de la nivelul MAI sau, după caz, de la nivelul altor autorități responsabile;

c) cooperează cu structuri din cadrul MAI (Direcția fonduri externe nerambursabile, Direcția Generală Afaceri Europene, Schengen și Relații Internaționale etc.), Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Ministerul Finanțelor Publice, Curtea de Conturi a României și cu alte autorități și instituții publice cu competențe în domeniul gestionării proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă;

d) cooperează cu reprezentanții Comisiei Europene, ai Oficiului European de Luptă Antifraudă și ai altor instituții, autorități, organizații internaționale și regionale partenere și/sau finanțatoare ale proiectelor;

e) coordonează, sprijină și îndrumă structurile aparatului propriu și cele subordonate ale unității în activitatea de identificare a oportunităților de accesare a fondurilor externe nerambursabile și de implementare a activităților din cadrul proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă;

f) participă, în colaborare cu Serviciul achiziții publice și beneficiarii finali, la întocmirea documentației de atribuire pentru bunuri și servicii prevăzute a fi achiziționate în proiectele cu finanțare externă;

g) participă la organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziții împreună cu Serviciul achiziții publice, Financiar, Serviciul comunicații și informatică, Biroul juridic și/sau structurile beneficiare, după caz;

h) coordonează, organizează și desfășoară vizite de monitorizare la structurile aparatului propriu și cele subordonate ale direcției generale în scopul verificării elementelor de vizibilitate, livrării și existenței materialelor/echipamentelor în locațiile prevăzute în documentele de achiziții și folosirii acestora în scopul pentru care au fost achiziționate;

i) cooperează cu finanțatorii, inclusiv prin organizarea și participarea la verificările la fața locului (vizite on-the-spot) desfășurate la beneficiarii din cadrul structurilor aparatului propriu și cele subordonate ale direcției generale;

j) cooperează cu autoritățile de audit ale proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă;

k) verifică modul în care se implementează recomandările din rapoartele de verificare și audit din proiectele gestionate;

l) diseminează rezultatele proiectelor la nivelul central, teritorial și internațional.

1.15. Structura de securitate (la nivel de birou)

Art. 72 stabilește faptul că structura de securitate se organizează la nivel de birou, este subordonată nemijlocit directorului general adjunct desemnat șef al Structurii de securitate și are ca obiectiv implementarea măsurilor de protecție a informațiilor clasificate în cadrul direcției generale.

Structura de securitate are următoarele atribuții principale:

a) elaborează și supune aprobării conducerii direcției generale normele interne privind protecția informațiilor clasificate, potrivit legii;

b) întocmește programul de prevenire a scurgerii de informații clasificate și îl supune avizării instituției abilitate, iar după aprobare acționează pentru aplicarea acestuia;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) coordonează, monitorizează și controlează activitatea de aplicare a normelor de protecție a informațiilor clasificate în cadrul direcției generale și modul de respectare a acestora;

d) asigură relaționarea cu Direcția Generală de Protecție Internă a MAI, pe linia protecției informațiilor clasificate;

e) organizează activități de pregătire specifică a persoanelor care au acces la informații clasificate;

f) asigură păstrarea și organizează evidența certificatelor de securitate și autorizațiilor de acces la informații clasificate;

g) întocmește și actualizează listele informațiilor clasificate elaborate sau păstrate de direcția generală, pe clase și niveluri de secretizare;

h) execută transportul, predarea și primirea corespondenței clasificate a direcției generale, cu respectarea normelor legale în vigoare;

i) asigură inventarierea anuală a documentelor clasificate și verifică modul în care au fost respectate prevederile legale în domeniu;

j) asigură, prin componenta de securitate pentru tehnologia informației și comunicațiilor, implementarea și respectarea măsurilor de securitate a sistemelor informatice și de comunicații ce funcționează la nivelul direcției generale, după cum urmează:

(i) implementează metodele, mijloacele și măsurile necesare protecției informațiilor în format electronic;

(ii) asigură exploatarea operațională a sistemelor de prelucrarea automată a datelor (SPAD) și a rețelelor de transmisii de date/sistemelor informatice și de comunicații (RTD/SIC) în condiții de securitate;

(iii) coordonează cooperarea dintre direcția generală și Direcția Generală de Protecție Internă a MAI atunci când:

(iii).1. – planifică dezvoltarea sau achiziția de SPAD sau RTD;

(iii).2. – propune schimbări ale configurației de sistem existente;

(iii).3. – propune conectarea unui SPAD sau a unei RTD/SIC cu un alt SPAD sau RTD/SIC;

(iii).4. – propune schimbări ale modului de operare de securitate ale SPAD sau RTD/SIC;

(iii).5. – propune schimbări în programele existente sau utilizarea de noi programe, pentru optimizarea securității SPAD sau RTD/SIC;

(iii).6. – inițiază proceduri de modificare a nivelului de clasificare a SPAD și RTD/SIC care au fost deja acreditate;

(iii).7. – planifică sau propune întreprinderea oricărei alte activități referitoare la îmbunătățirea securității SPAD sau RTD/SIC deja acreditate;

(iv) asigură implementarea măsurilor de securitate și a celor privind protecția criptografică la nivelul SPAD sau RTD/SIC;

(v) stabilește, cu aprobarea Direcției Generale de Protecție Internă a MAI, standardele și procedurile de securitate care trebuie respectate de către furnizorii de echipamente, pe parcursul dezvoltării, instalării și testării SPAD și RTD/SIC și răspunde pentru justificarea, selecția, implementarea și controlul componentelor de securitate, care constituie parte a SPAD și RTD/SIC;

(vi) stabilește, pentru structurile de securitate și de management ale SPAD și RTD/SIC, încă de la înființare, responsabilitățile pe care le vor exercita pe tot ciclul de viață SPAD și RTD/SIC respective;

k) exercită orice alte atribuții în domeniul protecției informațiilor clasificate, potrivit legii.

Secț. a 2-a („Structurile subordonate”)

Conform art. 73, în fiecare județ, cu excepția județului Ilfov, sunt organizate și funcționează servicii județene anticorupție, care au competența de a desfășura activități de prevenire și combatere a corupției în rândul personalului MAI, la nivel teritorial.

La nivelul municipiului București și al județului Ilfov este organizată și funcționează Direcția Anticorupție pentru Municipiul București și Județul Ilfov, condusă de un director ajutat de un director adjunct, având în compunere: Serviciul investigații, Serviciul anchete și Serviciul prevenire și relații cu publicul.

Structurile prevăzute mai sus sunt subordonate aparatului propriu al direcției generale, iar șefii acestora se subordonează nemijlocit directorilor generali adjuncți anume desemnați de directorul general.

Art. 74 dispune că serviciile județene anticorupție și Direcția Anticorupție pentru Municipiul București și Județul Ilfov realizează atribuțiile ce revin direcției generale, în limita teritorială respectivă, în domeniile investigații, anchete, prevenire, studii și proiecții anticorupție, relații cu publicul, informare și relații publice, respectiv secretariat și arhivă.

La nivelul serviciilor județene anticorupție și al Direcției Anticorupție pentru Municipiul București și Județul Ilfov se realizează activități specifice pe linie de planificare, analiză și evaluare, realizare a indicatorilor statistici, întocmire a raportărilor periodice, respectiv pentru protecția informațiilor clasificate și a datelor cu caracter personal.

Art. 75 prevede că în realizarea sarcinilor ce le revin, structurile subordonate au următoarele obligații:

a) implementează datele obținute din activitățile specifice derulate în sistemele/aplicațiile informatice aparținând direcției generale, conform competențelor;

b) transmit pe cale ierarhică datele și informațiile pe linie de corupție din competența legală a unității, când sunt motive evidente și verificabile de a nu fi exploatate corespunzător pe plan local;

c) raportează situația operativă din competență, periodic și ori de câte ori este nevoie, structurilor corespondente din aparatul propriu;

d) colaborează, în baza protocoalelor încheiate de direcția generală, cu structurile teritoriale ale Ministerului Public, cu celelalte autorități și instituții publice, cu alte persoane juridice, precum și cu structuri din străinătate, în baza aprobării conducerii direcției generale, conform legii;

e) asigură relația cu structurile teritoriale ale MAI, cu alte autorități și instituții publice, cu mass-media și societatea civilă, în limitele competenței stabilite de directorul general;

f) informează de îndată conducerea direcției generale în legătură cu orice situație care poate genera repercusiuni asupra instituției și a intereselor MAI, dacă nu poate fi gestionată favorabil la nivel teritorial;

g) execută misiunile dispuse de conducerea unității, în legătură cu îndeplinirea sarcinilor ce revin direcției generale potrivit legii.

Cap VI („Dispoziții tranzitorii și finale”)

Art. 76 stabilește faptul că până la emiterea ordinului prevăzut la art. 29 (care dispune că Regulamentul privind organizarea, funcționarea și componența Comitetului strategic se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne), activitatea Comitetului strategic se desfășoară potrivit Regulamentului privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Comitetului strategic pentru sprijinirea și evaluarea activității Direcției generale anticorupție, aprobat prin Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 23/2011.

Conform art. 77, personalul direcției generale respectă confidențialitatea datelor în exercitarea atribuțiilor de serviciu și păstrează secretul de stat și profesional, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 78 prevede că activitățile, metodele, mijloacele, procedeele utilizate și sarcinile concrete ce revin personalului direcției generale se stabilesc prin dispoziții, metodologii, proceduri și fișele posturilor.

În art. 79 dispune că organizarea și desfășurarea activității investigative la nivelul direcției generale se desfășoară în baza instrucțiunilor emise de ministrul afacerilor interne, potrivit legii.

Art. 80 stabilește că bugetul direcției generale se aprobă de ordonatorul principal de credite conform prevederilor legale în vigoare, în raport cu atribuțiile ce revin direcției generale.

Gestionarea resurselor se realizează în conformitate cu prevederile legale, cu hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Țării și cu ordinele/instrucțiunile ministrului afacerilor interne, emise în condițiile legii.

Conform art. 81, personalul direcției generale este obligat să cunoască și să aplice întocmai prevederile respectivului regulament, potrivit atribuțiilor specifice.

Potrivit art. 82, anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din respectivul regulament.

Anexa nr. 1

ORGANIGRAMA DIRECȚIEI GENERALE ANTICORUPȚIE

Anexa nr. 2

ORGANIGRAMA DIRECȚIEI GENERALE ANTICORUPȚIE
(Structuri subordonate)

Anexa nr. 3

DIAGRAMA DE RELAȚII A DIRECȚIEI GENERALE ANTICORUPȚIE

Regulamentul de organizare și funcționare a Direcției Generale Anticorupție (OMAI nr. 158/2017) was last modified: ianuarie 10th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.