Procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere – modificări (OMAI nr. 97/2015)

26 aug. 2015
Vizualizari: 8422

Despre

  • M. Of. nr. 639 din 21 august 2015
  • OMAI nr. 97/2015
  • Modificarea şi completarea OMAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere
Art. 16 lit. A pct. 8 OMAI nr. 268/2010 (modificat prin OMAI nr. 97/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 lit. A pct. 8 prevedea faptul că în timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(A) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile A1, A2 și A:

(…)

8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel, stații de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tunele (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 lit. A pct. 8 prevede: „În timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(A) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile A1, A2 și A:

(…)

8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferată, stații de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tuneluri; (…)

 

Art. 16 lit. B.d) pct. 9 OMAI nr. 268/2010 (modificat prin OMAI nr. 97/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 lit. B.d) pct. 9 stabilea faptul că, în timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

(B) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile B1, B și BE:

(…)

d) comportamentul în trafic; candidații trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situații normale de trafic, în condiții de siguranță completă și cu precauțiile necesare, astfel:

(…)

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel, stații de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tunele; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 lit. B.d) pct. 9 stabilește: „În timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

(B) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile B1, B și BE:

(…)

d) comportamentul în trafic; candidații trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situații normale de trafic, în condiții de siguranță completă și cu precauțiile necesare, astfel:

(…)

9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferată, stații de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tuneluri; (…)”.

 

Art. 16 lit. C.a) pct. 5 OMAI nr. 268/2010 (modificat prin OMAI nr. 97/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 lit. C.a) pct. 5 prevedea faptul că, în timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

(C) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb și Tv:

a) pregătirea și controlul tehnic al autovehiculului din punctul de vedere al siguranței traficului; candidații trebuie să facă dovada capacității de a se pregăti pentru conducerea în siguranță, prin respectarea următoarelor cerințe:

(…)

5. să cunoască și să urmărească aparatura de bord, inclusiv aparatura de înregistrare a activității conducătorului auto, astfel cum este definită potrivit Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85. Cerința referitoare la cunoașterea și urmărirea aparaturii de înregistrare a activității conducătorului auto nu se aplică solicitanților unui permis de conducere pentru un vehicul din categoria C1 sau C1E care nu intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 lit. C.a) pct. 5 prevede: „În timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

C) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb și Tv:

a) pregătirea și controlul tehnic al autovehiculului din punctul de vedere al siguranței traficului; candidații trebuie să facă dovada capacității de a se pregăti pentru conducerea în siguranță, prin respectarea următoarelor cerințe:

(…)

5. să cunoască și să urmărească aparatura de bord, inclusiv aparatura de înregistrare a activității conducătorului auto, astfel cum este definită potrivit Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85. Cerința referitoare la cunoașterea și urmărirea aparaturii de înregistrare a activității conducătorului auto nu se aplică solicitanților unui permis de conducere pentru un vehicul din categoria C1 sau C1E care nu intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85, precum și în cazul celor care solicită permis de conducere pentru categoria «Tr»; (…)”.

 

Art. 16 lit. C.c) pct. 9 OMAI nr. 268/2010 (modificat prin OMAI nr. 97/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 lit. C.c) pct. 9 dispunea faptul că, în timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

(C) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb și Tv:

(…)

c) comportamentul în trafic; candidații trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situații normale de trafic, în condiții de deplină siguranță și luând toate precauțiile necesare, astfel:

(…)

9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel, stații de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tunele; (…).

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 lit. C.c) pct. 9 dispune: „În timpul probei practice în traseu, examinatorul urmărește modul de comportare a candidaților, în funcție de categoria autovehiculului, după cum urmează:

(…)

(C) Aptitudini și mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb și Tv:

(…)

c) comportamentul în trafic; candidații trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situații normale de trafic, în condiții de deplină siguranță și luând toate precauțiile necesare, astfel:

(…)

9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecții cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferată, stații de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum și circulația în tuneluri; (…)”.

 

Mențiunea privind transpunerea normelor UE

Vechea reglementare

În vechea reglementare, se menționa faptul că respectivul ordin transpune prevederile art. 5 alin. (2), art. 7 alin. (1) lit. a) și e), art. 11 alin. (6), art. 12, ale anexelor I și II la Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 403 din 30 decembrie 2006, astfel cum a fost modificată prin punctul II din anexa la Directiva 2012/36/UE a Comisiei din 19 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 321 din 20 noiembrie 2012, și prin Directiva 2013/47/UE a Comisiei din 2 octombrie 2013 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 261 din 3 octombrie 2013.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări: „Prezentul ordin transpune în legislația națională prevederile art. 5 alin. (2), art. 7 alin. (1) lit. a) și e), art. 11 alin. (6), art. 12, ale anexei II la Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 403 din 30 decembrie 2006, astfel cum a fost modificată prin pct. II din anexa la Directiva 2012/36/UE a Comisiei din 19 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 321 din 20 noiembrie 2012, prin Directiva 2013/47/UE a Comisiei din 2 octombrie 2013 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 261 din 3 octombrie 2013, și prin pct. 1 din anexa la Directiva 2014/85/UE a Comisiei din 1 iulie 2014 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 194 din 2 iulie 2014”.

 

Anexa nr. 3 la OMAI nr. 268/2010 (modificat prin OMAI nr. 97/2015)

Anexa nr. 3 se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.

 

Alte prevederi ale OMAI nr. 97/2015

Art. III la primul alineat prevede faptul că respectivul ordin intră în vigoare în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

La art. III se stabilește o excepție, și anume prevederile art. 10 alin. (4) lit. c), art. 153, alin. (2), art. 153, alin. (21), art. 16 lit. A pct. 8, art. 16 lit. B.d) pct. 9, art. 16 lit. C.c) pct. 9 intră în vigoare la 31 decembrie 2015.

Potrivit art. IV, prevederile art. 12 din Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin respectivul ordin, se aplică doar candidaților care obțin calificativul „admis” la proba teoretică după intrarea în vigoare a art. I pct. 7.

Republicare

Potrivit art. V, OMAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 16 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin respectivul ordin, se republică în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

Mențiune

Respectivul ordin transpune în legislația națională prevederile pct. 1 din anexa la Directiva 2014/85/UE a Comisiei din 1 iulie 2014 de modificare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, publicată în Jurnalul Oficial ai Uniunii Europene, seria L, nr. 194 din 2 iulie 2014.

 

ISTORIC

Act modificatActe modificatoare
OMAI nr. 268/2010
(M. Of. nr. 843 din 16 decembrie 2010; cu modif. și compl. ult.)
OMAI nr. 157/2012 (M. Of. nr. 430 din 28 iunie 2012)
OMAI nr. 82/2013 (M. Of. nr. 340 din 11 iunie 2013)
OMAI nr. 110/2014 (M. Of. nr. 543 din 22 iulie 2014)
OMAI nr. 173/2014 (M. Of. nr. 879 din 3 decembrie 2014)
OMAI nr. 97/2015 (M. Of. nr. 639 din 21 august 2015)

 

Procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere – modificări (OMAI nr. 97/2015) was last modified: august 31st, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.