Normele privind organizarea şi funcţionarea sistemului de ierarhizare şi selecţie în vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare (OMAPN nr. M.69/2015)

11 aug. 2015
Vizualizari: 1833

Despre

  • M. Of. nr. 596 din 7 august 2015
  • OMAPN nr. M.69/2015
  • Normele privind organizarea şi funcţionarea sistemului de ierarhizare şi selecţie în vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare

Actul de aprobareActul aprobatSumar
OMAPN nr. M.69/2015 (M. Of. nr. 596 din 7 august 2015)Normele privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militareCap. I („Dispoziții generale”)
Cap. II („Organizarea sistemului de ierarhizare și selecție”)
Cap. III („Funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție”)
Cap. IV („Responsabilitățile cadrelor militare și ale structurilor implicate în procesul de analiză, ierarhizare și selecție”)
Cap. V („Organizarea și desfășurarea interviului”)
Cap. VI („Dispoziții tranzitorii și finale”)

 

În M. Of. nr. 596 din 7 august 2015, s-a publicat Ordinul ministrului apărării naționale (OMAPN) nr. M.69/2015 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare.

Cap. I („Dispoziții generale”)

Cap. II („Organizarea sistemului de ierarhizare și selecție”)

Cap. III („Funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție”)

Secț. 1 („Ierarhizarea și selecția cadrelor militare în vederea promovării în funcții”)

Secț. a 2-a („Analizarea cadrelor militare în vederea înaintării în gradul următor”)

Secț. a 3-a („Desfășurarea ședințelor comisiilor de selecție”)

Cap. IV („Responsabilitățile cadrelor militare și ale structurilor implicate în procesul de analiză, ierarhizare și selecție”)

Secț. 1 („Responsabilitățile cadrelor militare”)

Secț. a 2-a („Responsabilitățile structurilor de resurse umane”)

Secț. a 3-a („Responsabilitățile comandanților/șefilor”)

Secț. a 4-a („Responsabilitățile secretariatelor tehnice ale comisiilor de selecție”)

Secț. a 5-a („Responsabilitățile comisiilor de selecție”)

Cap. V („Organizarea și desfășurarea interviului”)

Cap. VI („Dispoziții tranzitorii și finale”)

Vă prezentăm, în continuare, câteva din prevederile respectivelor Norme:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Obiectul

Potrivit art. 1, respectivele norme reglementează selecția cadrelor militare pentru evoluția în carieră, în vederea:

a) promovării în funcții și/sau înaintării în grad a cadrelor militare pe baza performanțelor profesionale obținute de-a lungul carierei, a experienței profesionale acumulate, a nivelului de studii dobândite, precum și a competențelor, aptitudinilor și atitudinilor profesionale;

b) creării cadrului procedural care să permită intrarea în competiție a tuturor candidaților eligibili, în condițiile prevăzute de actele normative, și ierarhizarea acestora în vederea promovării în funcții, în condiții de transparență și egalitate de șanse;

c) trecerii maiștrilor militari și subofițerilor în corpul ofițerilor.

 

Promovarea în funcție

Potrivit art. 2 alin. (1), prin promovarea în funcție se înțelege:

a) eliberarea cadrelor militare din funcțiile deținute și numirea în funcții de execuție sau de comandă/conducere, prevăzute în statele de organizare cu grade superioare gradelor funcțiilor din care au fost eliberate;

b) eliberarea cadrelor militare din funcțiile în care sunt încadrate și numirea în funcții situate la niveluri ierarhice superioare, prevăzute în statele de organizare cu aceleași grade;

c) eliberarea cadrelor militare din funcții cu atribuții de execuție și numirea în funcții cu atribuții de comandă/conducere, prevăzute cu aceleași grade.

Potrivit alineatului următor, în sensul respectivelor norme, noțiunea de „funcție” este aceeași cu cea de „post”.

 

Organizarea sistemului de ierarhizare și selecție

Conform art. 3, structurile implicate în procesul de ierarhizare și selecție a cadrelor militare în vederea promovării în funcții și/sau înaintării în grad sunt:

a) comisiile de selecție;

b) secretariatele tehnice ale comisiilor de selecție;

c) structurile de resurse umane de la toate eșaloanele;

d) comisiile de interviu.

 

Organizarea și desfășurarea interviului

Art. 33 prevede la primul alineat faptul că interviul se desfășoară în cadrul structurii militare din care face parte funcția vacantă, o singură dată cu toți candidații, în urma comunicării de către secretariatul tehnic al comisiei de selecție a candidaților care au optat pentru ocuparea aceleiași funcții și au fost ierarhizați de comisia de selecție.

Potrivit alineatului următor, prin excepție de la prevederile alin. (1), interviul se organizează și la nivelul altor structuri, astfel:

a) la eșalonul superior, pentru încadrarea funcțiilor vacante de comandanți/șefi de unități/mari unități și de locțiitori ai acestora/similare, precum și a celor din structurile militare care nu au în compunere microstructură de resurse umane, cu excepția funcțiilor vacante de comandanți/șefi ai structurilor centrale și ai celor subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale;

b) la nivelul statelor majore ale categoriilor de forțe sau al comandamentelor, după caz, pentru încadrarea funcțiilor vacante alocate României în cadrul structurilor multinaționale dislocate pe teritoriul statului român.

Art. 34 are următorul conținut:

„(1) Prin interviu se verifică, după caz, în ce măsură candidatul deține competența profesională, aptitudinile, pregătirea de specialitate și experiența profesională în raport cu specificul funcției respective și se obțin informații suplimentare privind aspirațiile profesionale, motivațiile și situația socială a acestuia.

(2) Prin interviu se pot evidenția și o serie de elemente ale personalității candidatului, precum abilitatea de comunicare, flexibilitatea în gândire, viziunea de ansamblu, spontaneitatea sau controlul emoțional.

(3) În cadrul interviului se formulează întrebări ce necesită răspunsuri concrete, întrebări analitice și întrebări bazate pe scenarii/studii de caz, care pot viza aspecte cum sunt:

a) date biografice despre candidat și situația sa socială: locuință, familie, locul de muncă al soției/soțului și altele asemenea;

b) aspecte privind evoluția în carieră;

c) motivația care stă la baza opțiunii pentru ocuparea funcției respective;

d) atribuțiile specifice funcției pentru ocuparea căreia se organizează interviul, cu accent pe latura creativă, care ar putea îmbunătăți activitatea în domeniul respectiv;

e) imaginea de sine a candidatului: puncte tari, puncte slabe;

f) cunoștințe militare generale și de specialitate.

(4) Pentru ocuparea funcțiilor de comandanți/șefi de unități/mari unități vacante, stabilite de către comandanții/șefii structurilor imediat ierarhic superioare, interviul poate fi însoțit de prezentarea unui plan de management, prin care se indică și se argumentează măsurile pe care le-ar adopta candidatul pentru creșterea eficienței activității structurii respective.

(5) Solicitarea prezentării planului de management este posibilă numai în condițiile în care acest fapt s-a menționat la publicarea funcției vacante, conform prevederilor prezentelor norme, și li s-au asigurat candidaților toate informațiile necesare pentru elaborarea planului”.

Art. 37 prevede următoarele:

„(1) Interviul poate consta în probe orale, scrise și practice.

(2) Structura și conținutul interviului se stabilesc de către comisia constituită în acest sens.

(3) Pe timpul desfășurării interviurilor toți candidații susțin aceleași probe și răspund la aceleași întrebări, astfel încât rezultatele acestora să poată fi comparate.

(4) Pe timpul desfășurării fiecărei probe de interviu sau la sfârșitul acesteia, după caz, membrii comisiei acordă, individual, puncte de la 1 la 10 fiecărui candidat.

(5) Punctajul interviului se obține prin calcularea mediei aritmetice, cu două zecimale, a punctajelor acordate de fiecare component al comisiei de interviu pentru fiecare probă a interviului.

(6) Candidații care la proba de interviu nu au obținut un punctaj cel puțin egal cu 6 sunt declarați respinși de către comisia de selecție”.

 

Alte prevederi ale OMAPN nr. M.69/2015

Potrivit art. II, la data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă:

a) OMAPN nr. 22/2010 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și funcționarea sistemului de selecție și ierarhizare în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare din Ministerul Apărării Naționale (M. Of. nr. 113 din 19 februarie 2010);

b) 9 din Instrucțiunile privind activitatea legislativă și de asistență juridică în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin OMAPN nr. M.75/2009 (M. Of. nr. 541 din 4 august 2009; cu modif. și compl. ult.).

 

Normele privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare (OMAPN nr. M.69/2015) was last modified: august 11th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.