Schema de ajutor de minimis pentru sprijinirea „Parteneriatelor pentru transfer de cunoştinţe” prin Programul operaţional „Competitivitate” (OMECS nr. 4686/2015)

20 aug. 2015
Vizualizari: 1420
Actul de aprobareActul aprobatSumar
OMECS nr. 4686/2015
(M. Of. nr. 627 din 18 august 2015)
Schema de ajutor de minimis
pentru sprijinirea „Parteneriatelor
pentru transfer de cunoștințe” prin
Programul operațional „Competitivitate”
Cap. I („Dispoziții generale”)
Cap. II („Obiectivul și scopul schemei”)
Cap. III („Baza legală”)
Cap. IV („Domeniul de aplicare”)
Cap. V („Definiții”)
Cap. VI („Condiții de eligibilitate pentru activități și beneficiari”)
Cap. VII („Condiții de acordare a ajutorului de minimis”)
Cap. VIII („Cheltuieli eligibile”)
Cap. IX („Durata schemei”)
Cap. X („Bugetul schemei”)
Cap. XI („Modalitatea de implementare a schemei”)
Cap. XII („Efecte și beneficii”)
Cap. XIII („Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis”)

 

 

În M. Of. nr. 627 din 18 august 2015, s-a publicat Ordinul ministrului educației și cercetării științifice (OMECS) nr. 4686/2015 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea „Parteneriatelor pentru transfer de cunoștințe” prin Programul operațional „Competitivitate” (POC).

Respectiva schemă are următoarea structură:

 

Cap. I („Dispoziții generale”)

Cap. II („Obiectivul și scopul schemei”)

Cap. III („Baza legală”)

Cap. IV („Domeniul de aplicare”)

Cap. V („Definiții”)

Cap. VI („Condiții de eligibilitate pentru activități și beneficiari”)

Cap. VII („Condiții de acordare a ajutorului de minimis”)

Cap. VIII („Cheltuieli eligibile”)

Cap. IX („Durata schemei”)

Cap. X („Bugetul schemei”)

Cap. XI („Modalitatea de implementare a schemei”)

Cap. XII („Efecte și beneficii”)

Cap. XIII („Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis”)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Vă prezentăm, în continuare, o parte din prevederile respectivei scheme:

Dispoziții generale

Potrivit art. 1, Respectiva procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea „Parteneriatelor pentru transfer de cunoștințe” prin Programul operațional „Competitivitate” (POC), axa prioritară 1 „Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor”, acțiunea 1.2.3 „Parteneriate pentru transfer de cunoștințe”.

Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 352 din 24 decembrie 2013.

Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Obiectivul și scopul schemei

Potrivit art. 2, schema are ca obiectiv încurajarea interacțiunii instituțiilor de învățământ superior și instituțiilor de cercetare-dezvoltare (CD) cu mediul de afaceri, prin finanțarea accesului întreprinderilor la expertiză extinsă și la facilitățile organizațiilor de cercetare în scopul comercializării rezultatelor de cercetare către întreprinderile care își dezvoltă afaceri cerute de piață. Schema sprijină de asemenea valorificarea potențialului infrastructurilor de CD dobândite sau modernizate începând cu anul 2007 și a celorlalte resurse de cercetare obținute concomitent cu acestea, pentru a răspunde nevoilor de inovare a întreprinderilor în scopul creșterii valorii adăugate a unor produse/procese, tehnologii cerute de piață.

Domeniul de aplicare

Potrivit art. 4, schema se adresează întreprinderilor [așa cum sunt definite la art. 6 lit. d)].

Art. 5 prevede faptul că în cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor ce activează în toate sectoarele, cu excepția:

a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură;

b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;

c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari ori introduse pe piață de întreprinderile respective;

(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;

d) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție ori destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.

De asemenea, în cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea (principală sau secundară) în mai multe sectoare, sprijinul financiar se acordă pentru sectoarele ori activitățile care nu sunt excluse, cu condiția separării clare a activităților sau a asigurării unei distincții între costuri, care să asigure că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de finanțare în cadrul contractului.

Condiții de eligibilitate pentru activități și beneficiari

Potrivit art. 7, activitățile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:

1. activități privind accesul întreprinderilor la facilitățile, instalațiile, echipamentele organizațiilor de cercetare pentru realizarea de analize, testări, experimente, caracterizări, etichetarea calității și certificare pentru dezvoltarea unor produse/tehnologii/metode noi sau îmbunătățite prin:

– acces la infrastructură/laboratoare/echipamente CD (inclusiv instruire, dacă este cazul);

– accesare bănci de date și biblioteci tehnico-științifice;

– închiriere de spații de lucru pentru activitățile întreprinderii;

2. activități de transfer de abilități/competențe de CD și de sprijinire a inovării:

– activități de cercetare industrială și/sau dezvoltare experimentală contractuale, executate pentru și în numele întreprinderii;

– detașare de personal cu înaltă calificare, care efectuează activități de cercetare, dezvoltare și inovare, din organizația de cercetare în întreprinderi, într-o funcție nou-creată în cadrul întreprinderii, fără să se înlocuiască alți membri ai personalului;

– cercetări de piață realizate de organizația de cercetare pentru întreprinderi;

– servicii de etichetare de calitate, testarea și certificarea calității furnizate de organizația de cercetare.

Art. 8 stabilește faptul că beneficiarii trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:

1. întreprinderea să fie înregistrată și să desfășoare activități în România;

2. întreprinderea să nu se afle în niciuna din următoarele situații:

(i) în stare de faliment ori lichidare, să aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;

(ii) nu și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

(iii) să fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat și decizia să nu fi fost deja executată și creanța să nu fi fost integral recuperată;

(iv) reprezentantul legal a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională;

(v) „în dificultate” în conformitate cu definiția prevăzută la art. 6 lit. f);

(vi) prezintă informații false sau nu prezintă informațiile cerute mai sus;

3. Întreprinderea îndeplinește și alte condiții specificate în apelul de proiecte și Ghidul solicitantului aferent acțiunii 1.2.3 a POC, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de stat/de minimis.

Conform art. 9, numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 1.000.

 

Condiții de acordare a ajutorului de minimis

Art. 10 prevede următoarele:

„(1) Ajutorul de minimis în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor sub formă de ajutor indirect, în limita sumei reprezentate de plafonul[1] de minimis, astfel:

– Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [așa cum este definită la art. 6 lit. e)] nu poate depăși echivalentul în lei[2] a 200.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare.

– Pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [așa cum este definită la art. 6 lit. e)] nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale ori comunitare. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier.

(2) Asistența financiară se acordă de către autoritatea care administrează schema sub formă de granturi nerambursabile, în numerar, unor organizații de cercetare (selectate în urma unei cereri de propuneri de proiecte conform precizărilor din Ghidul solicitantului aferent acțiunii 1.2.3 a POC), care dețin competențe, abilități și facilități de interes pentru întreprinderi și, ulterior, oferă acces întreprinderilor la un portofoliu de activități de cercetare și inovare, inclusiv detașare de personal și acces la facilități CD.

(3) Actul prin care sprijinul financiar este acordat indirect beneficiarului întreprindere îl constituie contractul subsidiar tip de minimis dintre organizația de cercetare și întreprindere (cu aprobarea autorității care administrează prezenta schemă) prin care se stabilesc modalitățile de sprijin acordat prin activități eligibile specifice (conform art. 7) prestate de organizația de cercetare ca răspuns al nevoilor și cerințelor întreprinderii identificate în piață.

(4) Organizația de cercetare acționează ca un simplu intermediar pentru a transmite către destinatarii finali (întreprinderile beneficiare) întreaga sumă provenită din finanțare publică și orice avantaj dobândit printr-o astfel de finanțare, în sensul pct. 22 din Comunicarea Comisiei – Cadrul pentru ajutoarele de stat pentru cercetare, dezvoltare și inovare (2014/C 198/01).

(5) Cu privire la activitățile eligibile prevăzute în contractul subsidiar a fi prestate de organizația de cercetare pentru și în numele întreprinderii este obligatoriu să fie îndeplinită una din condițiile de mai jos:

a) organizația de cercetare furnizează activitățile eligibile la prețul pieței; sau

b) dacă nu există un preț al pieței, organizația de cercetare prestează activitățile eligibile la un preț care:

– reflectă costurile integrale ale serviciului și include în general o marjă stabilită în funcție de marjele aplicate în mod obișnuit de întreprinderi active în sectorul serviciului în cauză; sau

– este rezultatul unor negocieri pe baza principiului deplinei concurențe, în cadrul cărora organizația de cercetare, în calitatea sa de prestator de servicii, negociază pentru a obține beneficiul economic maxim în momentul în care este încheiat contractul și își acoperă cel puțin costurile marginale.

În cazul în care organizația de cercetare păstrează dreptul de proprietate sau drepturile de acces la drepturile de proprietate intelectuală, valoarea de piață a acestora poate fi dedusă din prețul plătibil pentru serviciile în cauză.

Potrivit art. 11, ajutorul de minimis va reprezenta maximum 80% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile prevăzute în contractul subsidiar cu organizația de cercetare. Restul de minimum 20% din cheltuielile eligibile ale contractului vor fi susținute din fondurile proprii ale beneficiarului.

Conform art. 12, ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii beneficiare în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care asistența financiară se plătește organizației de cercetare partenere.

Asistența financiară poate fi plătită organizației de cercetare partenere în una sau mai multe tranșe. Tranșele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului de minimis întreprinderii (data semnării contractului subsidiar cu organizația de cercetare). Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului.

Art. 13 stabilește următoarele:

„(1) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate la art. 10 alin. (1), întreprinderea respectivă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.

(2) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.

(3) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte”.

Cheltuieli eligibile

Potrivit art. 14, cheltuielile eligibile în cadrul schemei pentru activități privind accesul întreprinderilor la facilitățile, instalațiile, echipamentele organizațiilor de cercetare sunt:

1. cheltuieli pentru accesul întreprinderilor la infrastructură/ laboratoare/echipamente CD și instruire în utilizare (unde e cazul);

2. cheltuieli pentru accesul întreprinderilor la bănci de date și biblioteci tehnico-științifice;

3. cheltuieli pentru închiriere de spații de lucru de către întreprinderi.

Cheltuielile eligibile în cadrul schemei pentru activități de transfer de abilități/competențe de CD și de sprijinire a inovării sunt:

1. cheltuieli cu personalul (cheltuieli salariate și de deplasare) aferente activităților prestate la comanda întreprinderii. Cheltuielile de personal aferente detașării și încadrării în muncă a personalului cu înaltă calificare, care efectuează activități de CDI, într-o funcție nou-creată în cadrul întreprinderii, cuprind și indemnizația de deplasare pentru personalul detașat conform Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare (Precizări suplimentare cu privire la detașarea de personal în întreprinderi: costurile aferente folosirii unei agenții de recrutare și costurile unor servicii de consultanță prestate de personalul cu înaltă calificare, fără ca acesta să fie angajat în întreprindere, nu sunt eligibile.);

2. cheltuieli pentru instrumente și echipamente (active corporale sau obiecte de inventar), în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul contractului cu întreprinderea și pe durata acestei utilizări. În cazul în care aceste instrumente și echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viață în contractul cu întreprinderea, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei contractul, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;

3. cheltuielile aferente serviciilor de cercetare, precum și serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru activitățile contractului cu întreprinderea;

4. cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale: cunoștințe tehnice, brevete cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină, folosite exclusiv pentru activitățile contractului cu întreprinderea;

5. alte cheltuieli de exploatare suportate direct ca urmare a contractului cu întreprinderea, inclusiv pentru achiziția materialelor, consumabilelor și a altor produse similare;

6. cheltuieli generale de administrație (de regie).

Aceste cheltuieli sunt eligibile dacă și numai dacă sunt aferente unor contracte subsidiare cu întreprinderi. împreună cu contractele subsidiare încheiate cu întreprinderi și documentele financiare aferente acestora, organizația de cercetare trebuie să prezinte pentru rambursarea cheltuielilor precizate la alin. (1) și metodologia prin care a stabilit costul pe oră aferent accesului/închirierii.

Durata schemei

Conform art. 15, schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial până la 31 decembrie 2020, în limita bugetului alocat. Plățile se efectuează până în 2023.

Efecte și beneficii

Art. 18 preconizează următoarele beneficii aduse prin aplicarea schemei:

– va crește numărul întreprinderilor care stabilesc relații contractuale de parteneriat cu organizații de cercetare și care pot astfel accesa facilitățile și infrastructura CD ale organizațiilor de cercetare și prelua competențe, abilități și rezultate ale cercetării pe care să le transforme în produse noi sau îmbunătățite oferite pe piață;

– va crește numărul întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domenii de înaltă tehnologie;

– va crește numărul publicațiilor științifice scrise cu participarea întreprinderilor;

– va crește numărul cererilor de brevete;

– va crește numărul locurilor de muncă pentru cercetători;

– va crește calitatea produselor și a indicelui de productivitate.


[1] Plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în valori brute, adică înainte de orice deducere de impozite și taxe.
[2] La data semnării contractului subsidiar cu organizația de cercetare.

Schema de ajutor de minimis pentru sprijinirea „Parteneriatelor pentru transfer de cunoștințe” prin Programul operațional „Competitivitate” (OMECS nr. 4686/2015) was last modified: august 20th, 2015 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.