Aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din noul Cod de procedură fiscală (OPANAF nr. 3846/2015)

14 ian. 2016
Vizualizari: 11272

Despre

  • M. Of. nr. 14 din 8 ianuarie 2016
  • OPANAF nr. 3846/2016
  • Procedurile de aplicare a art. 92 din noul Cod de procedură fiscală

Actul de aprobareActele aprobate
OPANAF nr. 3846/2015
(M. Of. nr. 14 din 8 ianuarie 2015)
Procedura privind declararea ca inactivi a contribuabililor/plătitorilor, potrivit art. 92 alin. (1) din noul Cod de procedură fiscală
– Procedura de reactivare a contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi
– Procedura de îndreptare a erorilor materiale
Procedura de scoatere din evidența contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi a contribuabililor/plătitorilor radiați

 

În M. Of. nr. 14 din 8 ianuarie 2016, s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 [(1) Contribuabilul/Plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică este declarat inactiv și îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivității dacă se află în una dintre următoarele situații: a) nu își îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege; b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia; c) organul fiscal central constatată că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat; d) inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului; e) durata de funcționare a societății este expirată; f) societatea nu mai are organe statutare; g) durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată. (2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), declararea în inactivitate nu se poate face înainte de împlinirea termenului de 15 zile prevăzut la art. 107 alin. (1). (3) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. f) și g), declararea în inactivitate se va face după împlinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea către contribuabil/plătitor a unei notificări referitoare la situațiile respective. (4) Declararea ca inactiv a contribuabilului/plătitorului, precum și reactivarea acestuia se efectuează de către organul fiscal central, prin decizie, emisă conform competențelor și procedurii stabilite prin ordin al președintelui ANAF, care se comunică contribuabilului/plătitorului. (5) Contribuabilul/Plătitorul declarat inactiv se reactivează dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții: a) își îndeplinește toate obligațiile declarative prevăzute de lege; b) nu înregistrează obligații fiscale restante; c) organul fiscal central constată că funcționează la domiciliul fiscal declarat. (6) În cazul contribuabilului/plătitorului prevăzut la alin. (1) lit. d)–g), în vederea reactivării, pe lângă condițiile prevăzute la alin. (5), trebuie să nu se mai afle în situația pentru care a fost declarat inactiv, conform mențiunilor înscrise în registrele în care a fost înregistrat. (7) Condiția prevăzută la alin. (5) lit. a) se consideră îndeplinită și în cazul în care obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central. (8) Prin excepție de la prevederile alin. (5), contribuabilul/plătitorul pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, contribuabilul/plătitorul care a intrat în faliment sau contribuabilul/plătitorul pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare se reactivează de organul fiscal central, la cererea acestora, după îndeplinirea obligațiilor declarative. (9) Ori de câte ori se constată că un contribuabil/plătitor a fost declarat inactiv din eroare, organul fiscal central emitent anulează decizia de declarare a contribuabilului/plătitorului ca inactiv, cu efect pentru viitor și pentru trecut. (10) ANAF organizează evidența contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi/reactivați în cadrul Registrului contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați, care conține: a) datele de identificare a contribuabilului/plătitorului; b) data declarării ca inactiv a contribuabilului/plătitorului; c) data reactivării; d) denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare în inactivitate/reactivare; e) alte mențiuni. (11) Registrul contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați este public și se afișează pe site-ul ANAF. (12) Înscrierea în registrul prevăzut la alin. (11) se face de către organul fiscal central emitent, după comunicarea deciziei de declarare în inactivitate/reactivare, în termen de cel mult 5 zile de la data comunicării. (13) Decizia de declarare în inactivitate/reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în registrul prevăzut la alin. (10). (14) Procedura de aplicare a prezentului articol se aprobă prin ordin al președintelui ANAF] din noul Cod de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare.

 

Art. 1-4 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 1-4 prevăd aprobarea următoarelor proceduri:

– Procedura privind declararea ca inactivi a contribuabililor/plătitorilor, potrivit art. 92 alin. (1) din noul Cod de procedură fiscală, prevăzută în anexa nr. 1.

– Procedura de reactivare a contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi, prevăzută în anexa nr. 2.

– Procedura de îndreptare a erorilor materiale, prevăzută în anexa nr. 3.

– Procedura de scoatere din evidența contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi a contribuabililor/plătitorilor radiați, prevăzută în anexa nr. 4.

Art. 5 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 5 prevede aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:

a) Decizie de declarare în inactivitate, cod 14.13.26.90, prevăzută în anexa nr. 5a);

b) Decizie de reactivare, cod 14.13.26.91, prevăzută în anexa nr. 5b);

c) Decizie de îndreptare a erorii materiale, cod 14.13.26.92, prevăzută în anexa nr. 5c);

d) Decizie de respingere a cererii de reactivare/îndreptare a erorii materiale, cod 14.13.26.93, prevăzută în anexa nr. 5d);

e) Notificare privind îndeplinirea condițiilor pentru declararea ca inactiv potrivit prevederilor art. 92 alin. (1) lit. a) și lit. f)/g) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, cod 14.13.07.99/1, prevăzuta în anexa nr. 5e);

f) Notificare privind neconcordanțe între documentele furnizate și evidența fiscală, cod 14.13.07.99/2, prevăzută în anexa nr. 5f);

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

g) Aviz privind propunerea de declarare în inactivitate potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală/de reactivare/de îndreptare a erorii materiale, pentru organele de inspecție fiscală, cod 14.13.26.99/a, prevăzută în anexa nr. 5g);

h) Aviz privind propunerea de declarare în inactivitate potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală/de reactivare/de îndreptare a erorii materiale, pentru Direcția generală antifraudă fiscală, cod 14.13.07.99/d.i., prevăzută în anexa nr. 5h);

i) Înștiințare privind constatarea situațiilor prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală, de către organele de inspecție fiscală, cod 14.13.07.05, prevăzută în anexa nr. 5i).

Art. 6 OPANAF nr. 3846/2015

Potrivit art. 6, caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularelor menționate anterior sunt prevăzute în anexa nr. 6.

Art. 7 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 7 prevede la primul alineat faptul că pe perioada cât contribuabilii/plătitorii sunt declarați inactivi, le sunt aplicabile procedurile de administrare referitoare la declararea, stabilirea, verificarea și colectarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat.

Potrivit alineatului următor, prin excepție de la prevederile anterioare, contribuabilii/plătitorii declarați inactivi nu vor fi supuși procedurilor curente de notificare și de impunere din oficiu pentru nedepunerea declarațiilor.

Art. 8 OPANAF nr. 3846/2015

Potrivit primului alineat de la art. 8, contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi li se anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, începând cu data comunicării deciziei de declarare în inactivitate.

Conform celui de-al doilea alineat, persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA datorită declarării inactivității fiscale, la reactivare vor solicita înregistrarea în scopuri de TVA, la organul fiscal competent. Înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data comunicării Deciziei de înregistrare în scopuri de TVA.

Art. 9 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 9 stabilește faptul că înscrierea și scoaterea inactivității fiscale în/din evidența cazierului fiscal al contribuabilului/plătitorului și al reprezentanților legali ai acestuia se fac potrivit prevederilor O.G. nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.

Art. 10 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 10 prevede la primul alineat faptul că registrul contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați se organizează la nivelul ANAF, potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 7.

Conform alineatului următor, registrul contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați este public și se afișează pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, www.anaf.ro, la secțiunea „Informații publice”.

Art. 11 OPANAF nr. 3846/2015

Potrivit art. 11, competența pentru declararea stării de inactivitate fiscală, reactivare și îndreptarea erorilor, conform art. 92 din Codul de procedură fiscală, revine direcțiilor regionale ale finanțelor publice sau Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, la propunerea compartimentelor cu atribuții în domeniul gestionării registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale centrale în a căror evidență fiscală sunt înregistrați contribuabilii/plătitorii, a organelor de inspecție fiscală sau Direcției generale antifraudă fiscală, după caz.

Art. 12 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 12 are următorul conținut: „(1) Procedurile prevăzute în anexa nr. 1 cap. I, III și IV, anexa nr. 2 cap. I, și IV, anexa nr. 3 cap. I, IV și V, precum și în anexa nr. 4 se aplică de către compartimentele cu atribuții în domeniul gestionării registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale centrale în a căror evidență fiscală sunt înregistrați contribuabilii/plătitorii, denumite în continuare compartimente de specialitate.

(2) Procedurile prevăzute în anexa nr. 1 cap. II secțiunile A, B, C și D, anexa nr. 2 cap. II și Anexa nr. 3 cap. II se aplică de către organele cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, respectiv de structurile de inspecție fiscală din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și unităților subordonate, după caz, numai pentru activitățile desfășurate de acestea, conform competențelor.

(3) Procedurile prevăzute în anexa nr. 1 cap. II, secțiunile E și F, anexa nr. 2 cap. III și în anexa nr. 3 cap. III se aplică de către Direcția generală antifraudă fiscală, numai pentru activitățile desfășurate de aceasta, conform competențelor”.

Art. 13 OPANAF nr. 3846/2015

Conform art. 13, contestațiile împotriva actelor administrative fiscale emise potrivit prezentului ordin se soluționează potrivit prevederilor legale în vigoare de organul fiscal emitent, pe baza documentației și a motivației formulate de organul fiscal, de Direcția generală antifraudă fiscală sau de organul de inspecție fiscală care a formulat propunerea în baza căreia a fost emis respectivul act administrativ fiscal.

Art. 14 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 14 prevede faptul că anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din respectivul ordin.

Art. 15 OPANAF nr. 3846/2015

Potrivit art. 15, referirile la Codul de procedură fiscală din cuprinsul respectivului ordin reprezintă trimiteri la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 16 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 16 dispune publicare respectivului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 17 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 17 prevede faptul că la data publicării respectivului ordin se abrogă OPANAF nr. 1.847/2014 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 781 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare (M. Of. nr. 535 din 18 iulie 2014; cu modif. ult.).

Art. 18 OPANAF nr. 3846/2015

Conform art. 18, contribuabilii declarați inactivi potrivit procedurii aplicabile înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin își păstrează această calitate, până la îndeplinirea condițiilor de reactivare prevăzute de lege.

Art. 19 OPANAF nr. 3846/2015

Art. 19 stabilește faptul că vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin:

– Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor;

– Direcția generală coordonare inspecție fiscală;

– Direcția generală antifraudă fiscală;

– Direcția generală de tehnologia informației;

– Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice;

– Direcția generală de administrare a marilor contribuabili;

– Unitățile fiscale subordonate.

 

Aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din noul Cod de procedură fiscală (OPANAF nr. 3846/2015) was last modified: ianuarie 14th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.