Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedură al Consiliului Concurenţei – modificări (OPCC nr. 228/2015)

15 mai 2015
Vizualizari: 1688

Despre

  • M. Of. nr. 312 din 7 mai 2015
  • OPCC nr. 228/2015
  • Modificarea şi completarea Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedură al Consiliului Concurenţei
Actul modificatActul modificatorSumar
Regulamentul de organizare, funcționare și procedură al Consiliului Concurenței, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 101/2012 (M. Of. nr. 113 din 14 februarie 2012, cu modif. ult.)Anexa la OPCC nr. 228/2015
(M. Of. nr. 312 din 7 mai 2015)
modifică: art. 4 alin. (4) și (5), art. 13 alin. (7), anexa nr. 1
introduce: art. 13 alin. (8) și (9), art. 201
abrogă: art. 25


 
 
În M. Of. nr. 312 din 7 mai 2015, s-a publicat Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 228/2015 privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea și completarea Regulamentului de organizare, funcționare și procedură al Consiliului Concurenței, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 101/2012 (M. Of. nr. 113 din 14 februarie 2012, cu modif. ult.).
 
 

Vom prezenta, în continuare, modificările aduse Regulamentului de organizare, funcționare și procedură al Consiliului Concurenței prin Regulamentul pus în aplicare de OPCC nr. 228/2015:
 
 
Art. 4 alin. (4) și (5) din Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (4) prevedea: Consiliul feroviar era constituit din 7 membri, numiți și revocați prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței. Consiliul feroviar era condus de un președinte, numit prin ordin de către președintele Consiliului Concurenței dintre membrii Plenului Consiliului Concurenței, iar ceilalți membri erau specialiști din domeniile feroviar, afaceri europene, economic, juridic, administrație publică.

De asemenea, art. 4 alin. (5) dispunea faptul că membrii Consiliului feroviar erau numiți pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului o singură dată.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (4) prevede: „Consiliul feroviar este constituit din 5 membri numiți prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței. Consiliul feroviar este condus de un președinte, numit prin ordin de către Președintele Consiliului Concurenței dintre membrii Plenului Consiliului Concurenței, iar ceilalți 4 membri sunt specialiști cel puțin în unul din domeniile: economic, juridic, feroviar, administrație publică”.

De asemenea, art. 4 alin. (5) dispune: „Membrii Consiliului feroviar sunt numiți pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului o singură dată”.

 

Art. 13 alin. (7) din Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (7) prevedea faptul că, în scopul asigurării desfășurării activității Consiliului feroviar, secretariatul acestuia funcționa sub forma unui compartiment cu caracter permanent în structura Consiliului Concurenței.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (7) prevede: „În scopul asigurării desfășurării activității Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar, funcționează, în cadrul Consiliului Concurenței, Direcția de supraveghere feroviară care, în exercitarea atribuțiilor specifice, se subordonează direct Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar. Președintele Consiliului Concurenței dispune asupra aspectelor de natură organizatorică și de personal ale direcției, precum și față de repartizarea fondurilor bugetare pentru aceasta”.

 

Art. 13 alin. (8) și (9) din Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Noua reglementare

La art. 13, după alin. (7) se introduc două noi alineate, alin. (8) și (9).

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (8) prevede: „În cadrul Direcției de supraveghere feroviară sunt încadrate aceleași categorii de personal ca și în restul direcțiilor Consiliului Concurenței. Funcția publică de specialitate este cea de inspector de concurență”.

De asemenea, art. 13 alin. (9) dispune: „În componența Direcției de supraveghere feroviară pot exista posturi la nivelul structurii teritoriale a Consiliului Concurenței”.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 201 din Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Noua reglementare

După art. 20 se introduce un nou articol, art. 201.

Potrivit noii reglementări, art. 201 stabilește: „Direcția de supraveghere feroviară din cadrul Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar are următoarele atribuții:

a) analizarea și elaborarea de propuneri privind soluționarea contestațiilor formulate împotriva deciziilor luate de administratorul infrastructurii feroviare sau de operatorul de transport feroviar cu privire la documentul de referință al rețelei, criteriile conținute în documentul de referință al rețelei, procedura de alocare a capacităților de infrastructură și rezultatele acesteia, sistemul de tarifare, nivelul sau structura tarifelor de utilizare a infrastructurii care i se cer sau i se pot cere a fi plătite, precum și cu privire la măsurile privind accesul în condiții transparente și nediscriminatorii, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

b) monitorizarea activității în sectorul feroviar și, atunci când este cazul, colaborarea cu direcțiile Consiliului Concurenței pentru a asigura consistența intervențiilor pe piață;

c) inițierea și propunerea de măsuri menite să faciliteze dezvoltarea pieței de servicii de transport feroviar;

d) exercitarea puterilor de inspecție prevăzute de Legea concurenței. Personalul abilitat cu puteri de inspecție, potrivit art. 36 din Legea concurenței, poate aplica amenzi conform dispozițiilor art. 51 din aceeași lege, care se aplică în mod corespunzător;

e) propunerea aplicării de sancțiuni în cazurile prevăzute de O.G. nr. 89/2003 privind alocarea capacităților de infrastructură feroviară și tarifarea utilizării infrastructurii feroviare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările și completările ulterioare;

f) analizarea respectării cadrului legal în domeniul de activitate al Consiliului feroviar și formularea de propuneri pentru îmbunătățirea acestuia;

g) urmărirea aplicării efective a deciziilor, respectiv a măsurilor dispuse de Consiliul feroviar;

h) asigurarea, în colaborare cu Direcția relații externe și comunicare, a suportului pentru efectuarea schimburilor de informații cu organisme de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene și din statele candidate la aderare cu privire la activitatea lor, la principiile și practicile lor decizionale, astfel încât principiile decizionale ale Consiliului feroviar să fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene;

i) predarea la arhiva autorității de concurență a tuturor dosarelor, a studiilor, a rapoartelor și a altor documente ce conțin date și informații utile și participarea la crearea bazei centralizate de date și de documentare a Consiliului Concurenței;

j) pregătirea ședințelor Consiliului feroviar, care se desfășoară lunar, pe baza unui program tematic anual sau ori de câte ori este necesar pentru analizarea unor solicitări care nu suportă întârziere;

k) elaborarea regulamentului de organizare, funcționare și procedură. În ceea ce privește exercitarea atribuțiilor sale, direcția elaborează și proiecte de regulamente și instrucțiuni, care urmează a fi aprobate de către Consiliul feroviar și puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței;

l) redactarea și comunicarea deciziilor adoptate de către membrii Consiliului feroviar;

m) publicarea deciziilor și rapoartelor anuale pe pagina web a Consiliului feroviar, în colaborare cu Direcția cercetare și sinteze;

n) sprijinirea Direcției juridic-contencios în vederea îndeplinirii activității de reprezentare a Consiliului Concurenței în fața instanțelor judecătorești;

o) formularea de recomandări pentru adoptarea de măsuri care să asigure caracterul nediscriminatoriu al tarifelor, al accesului la infrastructura feroviară și care să faciliteze dezvoltarea pieței serviciilor de transport feroviar;

p) îndeplinirea oricăror altor atribuții prevăzute de lege în competența Consiliului feroviar, dispuse de către președintele acestuia”.

 

Art. 25 din Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 25 alin. (1) prevedea faptul că secretariatul Consiliului feroviar avea următoarele atribuții:

a) analizarea și elaborarea de propuneri de soluționare a contestațiilor formulate împotriva deciziilor luate de administratorul infrastructurii feroviare sau de operatorul de transport feroviar cu privire la documentul de referință al rețelei, criteriile conținute în documentul de referință al rețelei, procedura de alocare a capacităților de infrastructură și rezultatele acesteia, sistemul de tarifare, nivelul sau structura tarifelor de utilizare a infrastructurii care i se cereau sau i se puteau cere a fi plătite, certificatul de siguranță, aplicarea și monitorizarea standardelor și regulilor de siguranță, precum și cu privire la măsurile privind accesul potrivit prevederilor O.U.G. nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

b) monitorizarea activității în sectorul feroviar și, atunci când este cazul, colaborarea cu direcțiile Consiliului Concurenței pentru a asigura consistența intervențiilor pe piață;

c) inițierea și propunerea de măsuri menite să faciliteze dezvoltarea pieței de servicii de transport feroviar;

d) îndeplinirea oricăror alte atribuții prevăzute de lege în competența Consiliului feroviar, dispuse de către președintele acestuia;

e) analizarea respectării cadrului legal în domeniul de activitate al Consiliului feroviar și formularea de propuneri pentru îmbunătățirea acestuia;

f) urmărirea aplicării efective a deciziilor, respectiv a măsurilor dispuse de Consiliul feroviar;

g) asigurarea, în colaborare cu Direcția relații externe și comunicare, a suportului pentru efectuarea schimburilor de informații cu organisme de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene și din statele candidate la aderare cu privire la activitatea lor, la principiile și practicile lor decizionale, astfel încât principiile decizionale ale Consiliului feroviar să fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene;

h) predarea la arhiva autorității de concurență a tuturor dosarelor, a studiilor, a rapoartelor și a altor documente ce conțin date și informații utile și participarea la crearea bazei centralizate de date și de documentare a Consiliului Concurenței;

i) pregătirea ședințelor Consiliului feroviar, care se desfășoară lunar, pe baza unui program tematic anual sau ori de câte ori este necesar pentru analizarea unor solicitări care nu suportă întârziere;

j) redactarea și difuzarea convocărilor și a ordinii de zi pentru membrii Consiliului feroviar;

k) întocmirea proceselor-verbale ale ședințelor Consiliului feroviar;

l) redactarea, comunicarea și difuzarea deciziilor motivate corespunzător de către membrii Consiliului feroviar, conform consemnării în procesul-verbal al ședinței;

m) publicarea deciziilor și rapoartelor anuale pe pagina de internet a Consiliului feroviar, în colaborare cu Direcția cercetare-sinteze.

De asemenea, la alineatul următor se prevedea că atribuțiile prevăzute la alin. (1) lit. i)-k) reveneau persoanelor nominalizate de către președintele Consiliului feroviar din cadrul secretariatului acestuia.

 

Noua reglementare

Art. 25 – Abrogat.

 

Anexa nr. 1 („Organigrama Consiliului Concurenței”) la Regulamentul modificat prin anexa la OPCC nr. 228/2015

Noua reglementare

Anexa nr. 1 („Organigrama Consiliului Concurenței”) se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din respectivul regulament.

 

Alte prevederi ale OPCC nr. 288/2015

Potrivit art. 2, compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței vor urmări punerea în aplicare a prevederilor respectivului ordin.

Regulamentul de organizare, funcționare și procedură al Consiliului Concurenței – modificări (OPCC nr. 228/2015) was last modified: mai 15th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.