Procedura de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament (Ordinul ministrului muncii nr. 1733/2015)

10 sept. 2015
Vizualizari: 17920

Despre

  • M. Of. nr. 680 din 8 septembrie 2015
  • Ordinul ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1733/2015
  • Procedura de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament

Art. 17 prevede faptul că plata alocației încetează începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:

a) copilul a împlinit vârsta de 18 ani și nu se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 9 alin. (3) și la art. 16 alin. (1) lit. b);

b) nu a fost îndeplinită obligația prevăzută la art. 16 alin. (4), în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plății alocației;

c) tânărul a împlinit vârsta de 26 de ani;

d) s-a produs decesul copilului aflat în plasament, plasament în regim de urgență sau tutelă;

e) s-a produs decesul beneficiarului;

f) a încetat măsura de plasament, plasament în regim de urgență sau tutela.

Art. 18 la primul alineat prevede faptul că lunar, până la data de 7 a fiecărei luni, agențiile teritoriale transmit Agenției fundamentarea necesarului de credite pentru plata alocației.

Potrivit alineatului următor, pe baza fundamentărilor prevăzute anterior, Agenția solicită Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, până la data de 10 a fiecărei luni, necesarul de credite bugetare centralizat.

Art. 19 dispune următoarele:

„(1) Fondurile necesare plății alocației, cheltuielile administrative, precum și cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.

(2) Plata drepturilor la alocație se face de către Agenție, prin agențiile teritoriale.

(3) Drepturile se achită lunar beneficiarului, pe bază de mandat poștal sau, după caz, în cont curent personal ori cont de card, ținând seama de opțiunea beneficiarului.

(4) În cazul copiilor pentru care s-a instituit măsura plasamentului la un organism privat acreditat, plata alocației se efectuează de agențiile teritoriale prin virarea sumelor primite de la Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice în contul special deschis cu această destinație de organismul privat acreditat.

(5) În cazul achitării drepturilor prin mandat poștal, cheltuielile pentru transmiterea drepturilor se stabilesc în condițiile prevăzute de legea bugetară anuală pentru drepturile asigurate din bugetul de stat.

(6) În cazul achitării drepturilor la alocație în cont curent personal sau în cont de card, agențiile teritoriale efectuează plata prin unitățile bancare pe bază de borderou, cu plata unui comision bancar.

(7) Comisionul bancar prevăzut la alin. (6) nu poate fi mai mare de 0,1% din drepturile achitate și va fi stabilit, prin negociere, la nivel teritorial între agențiile teritoriale și unitățile bancare.

(8) Fondurile pentru achitarea sumelor necesare pentru transmiterea drepturilor de alocație se suportă din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, din aceleași fonduri din care se suportă și plata drepturilor”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 20 la primul alineat stabilește faptul că pe baza rapoartelor prevăzute la art. 7, în situația în care acestea conțin elemente ce pot conduce la suspendarea dreptului, agențiile teritoriale pot dispune pe această perioadă suspendarea dreptului, dar nu mai mult de două luni, cu excepția situațiilor în care trebuie să se pronunțe instanțele judecătorești, caz în care termenul se prelungește până la pronunțarea instanței prin sentință executorie.

Potrivit alineatului următor, sumele cu titlu de alocație plătite necuvenit se recuperează în condițiile legii.

Art. 21 prevede următoarele:

„(1) Sumele plătite necuvenit cu titlu de alocație se recuperează pe baza deciziei emise de directorul executiv al agenției teritoriale.

(2) Decizia prin care se recuperează sumele încasate necuvenit se comunică celui obligat la plată în termen de 15 zile de la emitere.

(3) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicării, respectiv de la data semnării.

(4) Pentru recuperarea sumelor acordate necuvenit se procedează după cum urmează:

a) dacă beneficiarul primește în continuare alocație, se vor face rețineri eșalonat din drepturile aferente lunilor următoare, dar nu mai mult de 1/3 din aceste drepturi;

b) dacă beneficiarul nu mai primește drepturi în perioada următoare constatării debitului și titularul consimte, prin angajament scris, să restituie suma încasată necuvenit, acesta va achita suma respectivă în contul agenției teritoriale deschis la Trezoreria Statului sau la sediul acesteia prin casierie, în termenul prevăzut de decizia de recuperare;

c) dacă titularul dreptului nu consimte la restituirea sumei și nu există posibilitatea recuperării din alte drepturi, pe baza deciziei directorului executiv al agenției teritoriale, care constituie titlu executoriu, debitul se transmite la organele de executare silită, acestea urmând să confirme preluarea în continuare a urmăririi debitului respectiv.

(5) În situația în care beneficiarul alocației, persoană singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.

(6) Recuperarea debitelor este supusă prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistență socială, precum și pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap”.

Art. 22 la primul alineat prevede faptul că drepturile la alocație nu pot fi urmărite silit decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.

Potrivit alineatului următor, asupra drepturilor de alocație nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii stabilite de lege.

Art. 23 stabilește faptul că Agenția este abilitată să ia toate măsurile necesare pentru asigurarea plății alocației, inclusiv în ceea ce privește modificarea programelor informatice.

Art. 24 are următorul conținut:

„(1) În vederea menținerii dreptului la alocație, persoanele care la data intrării în vigoare a prezentei proceduri se află în plata alocației au obligația de a completa dosarul cu documentele justificative prevăzute la art. 11 și de a le depune la agențiile teritoriale, în termen de maximum 60 de zile de la data publicării prezentei proceduri.

(2) În situația în care nu este îndeplinită obligația prevăzută la alin. (1), plata alocației se suspendă până la prezentarea documentelor.

(3) Reluarea plății alocației suspendate în condițiile alin. (2) se face cu luna următoare depunerii documentelor, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului”.

Art. 25 stabilește faptul că anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din respectiva procedură.

 

Alte prevederi ale Ordinului ministrului muncii nr. 1733/2015

Potrivit art. 2, următoarele instituții vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin:

– Direcția generală planificare bugetară și management financiar;

– Direcția politici sociale din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice;

– Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție;

– Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială;

– Agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, precum și autoritățile administrației publice locale.

 

Procedura de stabilire și plată a alocației lunare de plasament (Ordinul ministrului muncii nr. 1733/2015) was last modified: septembrie 10th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.