Procedura de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament (Ordinul ministrului muncii nr. 1733/2015)

10 sept. 2015
Vizualizari: 17928

Despre

  • M. Of. nr. 680 din 8 septembrie 2015
  • Ordinul ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1733/2015
  • Procedura de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament

Secț. a 2-a („Stabilirea și plata alocației lunare de plasament”)

Art. 9 prevede următoarele:

„(1) Beneficiază de alocație lunară de plasament, denumită în continuare alocație, fiecare copil față de care s-a luat măsura plasamentului, inclusiv plasamentul în regim de urgență în condițiile prevăzute de Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la o persoană sau familie, la asistentul maternal ori la un serviciu de tip rezidențial al unui organism privat acreditat, precum și copilul pentru care a fost instituită tutela, în condițiile legii.

(2) Alocația se plătește persoanei sau reprezentantului familiei care a luat în plasament copilul, asistentului maternal, reprezentantului organismului privat acreditat ori tutorelui până la împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani, denumiți în continuare beneficiari.

(3) Alocația se acordă și după împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă această măsură se continuă și după această dată, conform prevederilor art. 55 alin. (2) și (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

a) pe toată durata continuării studiilor, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani își continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învățământ de zi, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani;

b) pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament.

(4) În situația în care tânărul beneficiază de prevederile alin. (3) lit. b) și începe o formă de învățământ de zi în această perioadă, care determină prelungirea măsurii de plasament, se poate solicita alocație până la finalizarea studiilor, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani”.

Art. 10 la primul alineat prevede faptul că alocația se acordă în cuantumul prevăzut la art. 128 alin. (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit alineatului următor, pentru copiii cu dizabilități, alocația se majorează în condițiile prevăzute la art. 32 alin. (4) din O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 11 are următorul conținut:

„(1) Alocația se solicită pe bază de cerere care cuprinde lista copiilor aflați în plasament/plasament în regim de urgență/tutelă, însoțită de copia actului de identitate al beneficiarului, a certificatului de naștere al copilului ori a actului de identitate al acestuia în cazul în care copilul are împlinită vârsta de 14 ani, precum și, după caz, de copia dispoziției conducătorului direcției generale sau a hotărârii comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, inclusiv ordonanța președințială.

(2) În cazul în care nu a fost eliberat certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul, cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoțită de actul constatator al nașterii sau de extrasul de naștere. Copia certificatului de naștere al copilului va fi depusă în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai târziu de 12 luni de la solicitarea dreptului, în caz contrar dreptul la alocație se suspendă până la depunerea acestuia, cu reluarea plății drepturilor restante.

(3) În situația în care nu a fost redactată hotărârea judecătorească, până la redactarea acesteia se poate prezenta ca document justificativ certificatul de grefă.

(4) În cazul copilului cu dizabilități, cererea va fi însoțită și de copia certificatului de încadrare în grad de handicap.

(5) În aplicarea prevederilor art. 9 alin. (3) lit. a) pentru tinerii care împlinesc vârsta de 18 ani cererea este însoțită și de copia dovezii continuării studiilor, la o formă de învățământ de zi, eliberată de unitatea de învățământ la care frecventează cursurile, conform prevederilor art. 55 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care a stat la baza prelungirii măsurii de plasament.

(6) Cererea și documentele justificative prevăzute la alin. (2)-(5) se depun și se înregistrează la agențiile teritoriale.

(7) În situația prevăzută la art. 9 alin. (3), chiar dacă măsura plasamentului se continuă la același beneficiar, se va depune o nouă cerere, însoțită de documentele prevăzute la alin. (1)-(4).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(8) Modelul cererii pentru acordarea alocației de plasament este prevăzut în anexa nr. 2.

(9) În vederea facilitării accesului la alocație al beneficiarilor, direcțiile generale și agențiile teritoriale pun la dispoziția acestora modelul de cerere.

(10) Formularul de cerere va fi disponibil și online pe site-urile Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare Agenție, agențiilor teritoriale și direcțiilor generale”.

Art. 12 stabilește următoarele:

„(1) Beneficiarul depune cererea prevăzută la art. 11 însoțită de documentele justificative până la data de 5 a lunii următoare celei în care a fost emisă dispoziția conducătorului direcției generale sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.

(2) Cererile prevăzute la art. 11 se soluționează în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării la agenția teritorială, prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.

(3) Decizia prevăzută la alin. (2) se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. În cazul emiterii unei decizii de respingere, aceasta va conține și motivele respingerii.

(4) Contestațiile formulate împotriva deciziei prevăzute la alin. (3) se soluționează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 13 dispune la primul alineat faptul că dreptul la alocație se stabilește începând cu luna următoare celei în care a fost emisă dispoziția conducătorului direcției generale sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.

Potrivit alineatului următor, plata alocației se efectuează începând cu luna următoare emiterii dispoziției prevăzute la alin. (1).

Art. 14 stabilește la primul alineat faptul că până la data de 5 a lunii următoare celei în care a fost emisă dispoziția conducătorului direcției generale sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori, după caz, a instanței de judecată, direcția generală transmite agenției teritoriale lista cu copiii aflați în plasament și persoanele la care s-a dispus acesta ori organismele private acreditate.

Potrivit alineatului următor, pentru situația prevăzută la art. 11 alin. (2) lista prevăzută la alin. (1) este însoțită și de copia certificatului/certificatelor de grefă, precum și a extrasului de naștere ori a actului constatator al nașterii.

Art. 15 prevede următoarele:

„(1) Beneficiarul sau, după caz, direcția generală are obligația de a comunica agenției teritoriale în termen de 5 zile orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății dreptului la alocație.

(2) Pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani și care beneficiază de măsura plasamentului și după această vârstă, conform prevederilor art. 9 alin. (3), prelungirea acordării alocației se face în baza dispoziției conducătorului direcției generale sau hotărârii comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.

(3) Pentru tinerii prevăzuți la art. 9 alin. (3) lit. a) beneficiarul are obligația de a prezenta din 6 în 6 luni de la emiterea deciziei de acordare a alocației adeverința emisă de unitatea de învățământ care atestă că își continuă studiile la o formă de învățământ cursuri de zi.

(4) Pentru copiii încadrați în grad de handicap și pentru care este dispusă reevaluarea, beneficiarul are obligația de a prezenta la agenția teritorială copia după noul certificat de încadrare în grad de handicap, în termen de maximum 30 de zile de la emiterea acestuia.

(5) Începând cu data încetării valabilității certificatului de încadrare în grad de handicap și până la prezentarea noului certificat de încadrare în grad de handicap în termenul solicitat la alin. (4) alocația se acordă fără aplicarea majorării prevăzute la art. 32 alin. (4) din O.U.G. nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(6) Pentru situația prevăzută la alin. (5) directorul executiv al agenției teritoriale emite o nouă decizie de modificare a cuantumului, pe care o comunică beneficiarului”.

Art. 16 are următorul conținut:

„(1) Plata alocației se suspendă, prin decizia directorului executiv al agenției teritoriale, începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:

a) pentru tinerii peste 18 ani nu s-a îndeplinit obligația prevăzută la art. 15 alin. (3), cu excepția situației de întrerupere a cursurilor din motive medicale;

b) tânărul pentru care s-a stabilit măsura plasamentului a împlinit vârsta de 18 ani și nu a fost prezentată dispoziția conducătorului direcției generale sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz, în vederea prelungirii măsurii de plasament, în condițiile art. 55 alin (2) și (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poștale returnate.

(2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), plata alocației se reia cu luna următoare prezentării actelor doveditoare, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului, cu respectarea termenului general de prescripție prevăzut de lege.

(3) În situația de suspendare a drepturilor prevăzute la alin. (1) lit. c), plata se reia cu luna următoare depunerii de către beneficiar la agenția teritorială a unei cereri scrise, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului.

(4) În situația în care în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plății beneficiarul nu prezintă, după caz, documentele doveditoare sau solicitarea de reluare a plății, agenția teritorială sesizează direcția generală care verifică situația de fapt și face demersurile necesare pentru menținerea ori încetarea măsurii de protecție în baza căreia se plătește alocația.

(5) În cazul în care în perioada de suspendare a plății alocației intervin modificări de natură să conducă la încetarea plății acesteia, se aplică prevederile art. 17.

(6) În situația în care pentru tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani și urmează studiile la o formă de învățământ cursuri de zi înainte de terminarea anului școlar se prezintă documentele prevăzute la art. 15 alin. (2) și (3), plata alocației nu se suspendă”.

Procedura de stabilire și plată a alocației lunare de plasament (Ordinul ministrului muncii nr. 1733/2015) was last modified: septembrie 10th, 2015 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.