Metodologia pentru evaluarea investiţiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul energiei electrice (Ordinul ANRE nr. 139/2015)

24 sept. 2015
Vizualizari: 2027

Despre

  • M. Of. nr. 704 din 18 septembrie 2015
  • Ordinul ANRE nr. 139/2015
  • Metodologia pentru evaluarea investiţiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul energiei electrice

Secț. a 3-a („Etapa 3 de analiză a unui PCI – Cuantificarea economică a efectelor riscurilor specifice PCI”)

Art. 10 stabilește la primul alineat faptul că OTS asigură cuantificarea riscurilor specifice PCI în termeni economici, respectiv a costurilor mai ridicate sau a veniturilor prea mici, precizând valoarea și probabilitatea apariției acestor riscuri.

Potrivit alin. (2), în cazul în care cuantificarea prevăzută la alin. (1) nu este posibilă, OTS prezintă o comparație calitativă a nivelului riscurilor cu riscurile aferente unui proiect comparabil.

Secț. a 4-a („Etapa 4 de analiză a unui PCI – Comparația cu soluții alternative”)

Art. 11 dispune faptul că OTS transmite ANRE informații și detalii complete pentru explicarea motivelor rezonabile ale alegerii PCI cu riscuri mai ridicate comparativ cu o soluție alternativă, care ar avea riscuri mai scăzute.

Potrivit alineatului următor, Comparația riscurilor celor două proiecte prevăzută la alin. (1) se realizează în raport cu impactul net pozitiv al PCI, rezultat din analiza cost-beneficiu și are în vedere și facilitățile acordate PCI față de un proiect non-PCI, ambele fiind proiecte naționale.

Secț. a 5-a („Etapa 5 de analiză a unui PCI – Comparația cu nivelul de acoperire a riscului prevăzut în cadrul de reglementare”)

Art. 12 prevede faptul că OTS trebuie să demonstreze, prin intermediul unei descrieri calitative și a unei estimări cantitative, că metodologia de stabilire a tarifelor reglementate, prevăzută la cap. III, nu asigură un nivel de remunerare corespunzător acoperirii riscurilor specifice PCI.

Secț. a 6-a („Etapa 6 de analiză a unui PCI – Măsuri luate de OTS pentru diminuarea riscurilor specifice PCI”)

Art. 13 dispune următoarele:

„(1) OTS trebuie să diminueze sau să elimine riscurile specifice PCI prin măsuri disponibile în mod rezonabil.

(2) OTS furnizează ANRE informații privitoare la măsurile aplicate sau pe care intenționează să le aplice pentru diminuarea riscurilor PCI, astfel încât costurile proiectului să fie menținute la valoarea minimă posibilă.

(3) Costul măsurilor pentru diminuarea/eliminarea riscurilor sunt incluse în cadrul costurilor de operare și mentenanță controlabile, prin creșterea nivelului aprobat al acestora, la începutul unei perioade de reglementare”.

Secț. a 7-a („Etapa 7 de analiză a unui PCI – Informații privind subvenții, finanțări nerambursabile sau contribuții prin alocarea transfrontalieră de costuri”)

Potrivit art. 14, OTS trebuie să furnizeze toate informațiile relevante privitoare la subvenții, finanțări nerambursabile sau contribuții obținute prin alocarea transfrontalieră de costuri de care a beneficiat, beneficiază sau va beneficia PCI.

Secț. a 8-a („Criterii de evaluare a riscurilor de către ANRE”)

Art. 15 stabilește faptul că fiecare cerere transmisă de către OTS este analizată de ANRE după cum urmează:

a) se verifică rezultatul analizei cost-beneficiu efectuate în concordanță cu prevederile art. 11 din Regulament și cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) se analizează conformitatea informațiilor și datelor transmise pentru evaluarea riscurilor specifice PCI cu datele utilizate la efectuarea analizei cost-beneficiu, precum și cu cele utilizate la evaluarea sustenabilității financiare și la cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI;

c) se evaluează dacă măsurile de diminuare a riscurilor PCI aplicate de OTS sunt adecvate;

d) se analizează comparația PCI cu soluțiile alternative care ar avea riscuri mai scăzute, în corelare cu impactul net pozitiv al PCI și cu rezultatele analizei cost-beneficiu;

e) se compară riscurile specifice PCI cu cele aferente unui proiect comparabil;

f) se analizează natura și mărimea riscurilor specifice PCI și se evaluează, pe baza cuantificării economice transmise de OTS, impactul economic asupra costurilor și veniturilor aferente PCI;

g) se stabilește dacă și în ce măsură riscurile specifice PCI sunt riscuri sistematice, acoperite prin RRR, respectiv prin tariful reglementat;

h) se stabilește dacă măsurile de diminuare totală sau parțială a riscurilor specifice se acoperă prin reglementările în vigoare;

i) se stabilește dacă și în ce măsură PCI care beneficiază deja de subvenții, finanțări nerambursabile sau de contribuții din alocarea transfrontalieră de costuri mai poate beneficia de stimulente în condițiile prezentei metodologii, în vederea evitării supracompensării;

j) se evaluează dacă și în ce măsură riscurile specifice la care este expus PCI pot fi evitate de OTS, prin măsuri adecvate cum ar fi: clauze contractuale privind penalitățile aplicate, încheierea de asigurări și acoperiri împotriva riscului etc.

Secț. a 9-a („Situații de excludere de la acordarea stimulentelor”)

Art. 16 prevede faptul că ANRE nu aprobă acordarea de stimulente PCI, conform prevederilor art. 7, în următoarele cazuri:

a) OTS nu prezintă informațiile necesare în vederea aplicării prezentei metodologii;

b) OTS nu fundamentează existența unor riscuri specifice PCI și nu prezintă rezultatele analizei cost-beneficiu și impactul net pozitiv ale proiectului;

c) riscurile specifice PCI sunt acoperite prin rentabilitatea capitalului sau sunt/pot fi eliminate prin măsuri adecvate;

d) OTS nu adoptă măsurile identificate ca fiind rezonabile pentru diminuarea riscurilor;

e) PCI beneficiază de subvenții finanțări nerambursabile sau din alocarea transfrontalieră de costuri, prin care este deja compensat total riscul specific.

Secț. a 10-a („Principii pentru stabilirea stimulentelor”)

Art. 17 are următorul conținut:

„(1) Stimulentele pentru acoperirea riscurilor specifice PCI stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii respectă următoarele principii:

a) stimulentele se acordă doar pentru PCI eligibile în conformitate cu art. 13 din Regulament;

b) stimulentele sunt proporționale cu nivelul riscurilor specifice PCI;

c) valoarea stimulentelor nu depășește valoarea beneficiilor nete ale PCI;

d) valoarea stimulentelor se stabilește prin mecanismul de împărțire a câștigului asociat implementării PCI între OTS și utilizatorii rețelei.

(2) Stimulentele acordate pentru acoperirea riscurilor specifice PCI prevăzute la alin. (1) nu pot depăși creșterea cu 0,5% a ratei reglementate a rentabilității, conform prevederilor metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate.

(3) OTS este obligat să întocmească și să transmită ANRE o analiză ex-post pe o perioadă de cel mult 3 ani de la realizarea PCI care a primit stimulente, prin aplicarea prevederilor cap. IV.

(4) Analiza prevăzută la alin. (3) se transmite la ANRE în termen de cel mult 6 luni de la încheierea perioadei de analiză.

(5) În cazul în care rezultatele analizei prevăzute la alin. (3) evidențiază că în perioada de dezvoltare, operare și mentenanță a PCI riscurile specifice pentru care au fost acordate stimulente nu s-au produs sau au avut un impact diferit față de cel estimat, ANRE decide asupra cuantumului justificat al stimulentului și aplică corecțiile de venit reglementat corespunzătoare”.

Cap. V („Dispoziții finale”)

Art. 18 prevede următoarele:

„(1) Acordarea de stimulente unui PCI conform prevederilor art. 13 din Regulament și ale prezentei metodologii se aprobă prin decizie a președintelui ANRE.

(2) Decizia prevăzută la alin. (1) stabilește cuantumul stimulentelor, măsurile de reglementare și/sau schemele monetare pentru recompensare sau penalizare aferente acordării stimulentelor.

(3) În cazul în care OTS obține stimulente pentru PCI, acesta este obligat să transmită informațiile privind realizarea proiectului la termenele și în formatul solicitat de ANRE”.

 

Alte prevederi ale Ordinului ANRE nr. 139/2015

Potrivit art. 2, Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica” – S.A. duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin.

Art. 3 prevede faptul că Direcțiile de specialitate din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor respectivului ordin.

Metodologia pentru evaluarea investițiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul energiei electrice (Ordinul ANRE nr. 139/2015) was last modified: septembrie 23rd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.