OPCC nr. 59/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenţei nr. 21/1996

31 ian. 2020
Vizualizari: 1043

Actul publicat în Monitor

Sumar
Ordinul Președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 59/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996

(M. Of. nr.   57 din 29 ianuarie 2020)

 

Se pun în aplicare Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996.

 

În M. Of. nr. 57 din 29 ianuarie 2020 s-a publicat OPCC nr. 59/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996.

Astfel, prin respectivul act normativ se pun în aplicare Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996.

 

Structura

 

– Cap. I („Introducere”);

– Cap. II („Nivelul de bază”);

Secț. 1 („Determinarea nivelului de bază”).

Secț. 2 („Gravitatea și durata”).

– Cap. III („Adaptarea nivelului de bază”);

– Cap. IV („Alte prevederi”).

                                             

Prezentare generală

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit pct. 1, scopul instrucțiunilor este de a stabili modalitățile și criteriile de individualizare a sancțiunilor în cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute la art. 53, 54 și 54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996, ținându-se seama de gravitatea și durata faptei. Totodată, prin respectivele instrucțiuni se urmărește asigurarea transparenței și a obiectivității în procesul de individualizare a sancțiunilor pentru săvârșirea uneia dintre contravențiile mai sus menționate, realizarea efectului disuasiv al sancțiunilor, precum și asigurarea certitudinii juridice întreprinderilor sau asociațiilor de întreprinderi, precum și autorităților și instituțiilor administrației publice centrale și locale.

Nivelul de bază se determină în funcție de gravitatea și durata faptei, potrivit prevederilor art. 57 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996, iar ca punct de plecare este avută în vedere cifra de afaceri totală realizată de contravenient în anul financiar anterior sancționării.

De pildă, pentru instituțiile de credit și alte instituții financiare, de afaceri avută în vedere în scopul aplicării amenzii este alcătuită, cumulativ, din următoarele elemente de venit, după deducerea impozitelor și taxelor legate direct de acestea, conform legislației specifice fiecărui domeniu:

– venituri din dobânzi și venituri asimilate;

– venituri privind titlurile: venituri din acțiuni și din alte titluri cu venit variabil, venituri din participații, venituri din părți în cadrul societăților legate;

– venituri din comisioane;

– profitul net din operațiuni financiare;

– alte venituri din exploatare;

– alte categorii de venituri prevăzute de legislația specifică fiecărui domeniu.

În funcție de gravitate, faptele se împart în 3 categorii:

încălcări de gravitate mică:

(i) un cuantum de la 0,12% până la 0,3% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 12.000 lei și 200.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;

(ii) o sumă cuprinsă între 1.500 lei și 5.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;

(iii) o sumă cuprinsă între 20.000 lei și 25.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege;

– încălcări de gravitate medie:

(i) un cuantum de la 0,3% până la 0,5% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 200.001 lei și 500.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;

(ii) o sumă cuprinsă între 5.001 lei și 9.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;

(iii) o sumă cuprinsă între 25.001 lei și 35.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege;

– încălcări de gravitate mare,:

(i) un cuantum de la 0,5% până la 0,9% din cifra de afaceri totală, în cazul contravențiilor prevăzute la art. 53 din lege, sau o sumă cuprinsă între 500.001 lei și 800.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. a) din lege;

(ii) o sumă cuprinsă între 9.001 lei și 13.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54 din lege, săvârșite de autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale;

(iii) o sumă cuprinsă între 35.001 lei și 45.000 lei, în cazul faptelor prevăzute la art. 54^1 din lege.

De asemenea, nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% și 10% pentru fiecare circumstanță agravantă sau atenuantă reținută.

OPCC nr. 59/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 53-54^1 din Legea concurenței nr. 21/1996 was last modified: ianuarie 30th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.