OPANAF nr. 3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare – modificări (OPANAF nr. 3289/2017)

28 nov. 2017
Vizualizari: 3252
Anexa nr. 2 din OPANAF nr. 3846/2015 (modificat prin OPANAF nr. 3289/2017)

 

PROCEDURA
de reactivare a contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi

Cap. I („Procedura privind reactivarea contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscală”)

A. Prevederi generale

1. Pentru a fi reactivați, contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscală trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) să își îndeplinească toate obligațiile declarative prevăzute de lege;
b) să nu înregistreze obligații fiscale restante;
c) organul fiscal central care a propus reactivarea să constate că aceștia funcționează la domiciliul fiscal declarat, în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală;
d) pe lângă condițiile prevăzute la lit. a) și b), contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală trebuie să nu se mai afle în situația pentru care au fost declarați inactivi, conform mențiunilor înscrise în registrele în care au fost înregistrați, precum în nicio altă situație din cele prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală.

2. Condiția prevăzută la pct. 1 lit. a) se consideră îndeplinită și în cazul în care obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central.

3. Contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, contribuabilii care au intrat în faliment sau cei pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare se reactivează de organul fiscal central, la cererea acestora, după îndeplinirea obligațiilor declarative.

4. Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicării deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.

B. Fluxul de reactivare a contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a)-g) din Codul de procedură fiscală

1. În cazul în care un contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare, acesta poate solicita reactivarea, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat.

2. (1) După primirea cererii, compartimentul de specialitate solicită verificarea în evidențele fiscale proprii ale organului fiscal competent a îndeplinirii condițiilor de reactivare de către respectivul contribuabil.
2. (2) Perioada supusă verificării cuprinde termenele de declarare și de plată aferente perioadei de prescripție a dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale, inclusiv pentru perioada în care contribuabilul a fost declarat inactiv.

3. Pentru contribuabilii declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate verifică dacă aceștia nu se mai află în situația pentru care au fost declarați inactivi, conform mențiunilor înscrise în registrele în care au fost înregistrați, precum în nicio altă situație din cele prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. d)-g) din Codul de procedură fiscală

4. Verificarea îndeplinirii condiției de reactivare referitoare la obligațiile declarative se realizează de către compartimentul cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale.

5. Se consideră că un contribuabil și-a îndeplinit obligațiile declarative pentru perioada în care acesta a beneficiat de regimul derogatoriu de declarare sau pentru care obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central.

6. Îndeplinirea condiției de reactivare referitoare la obligațiile de plată se verifică de compartimentul cu atribuții în organizarea evidenței pe plătitori, la solicitarea compartimentului de specialitate.

7. (1) Dacă se constată că respectivul contribuabil nu îndeplinește condițiile de reactivare referitoare la obligațiile declarative și de plată, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:
– datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);
– numărul și data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
– motivația propunerii de respingere a solicitării de reactivare.
7. (2) Pe baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de reactivare, care se înaintează spre semnare directorului general al Direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de respingere a cererii de reactivare este prevăzut în anexa nr. 5d) la ordin.
7. (3) Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.
7. (4) Decizia de respingere a cererii de reactivare se emite în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

8. (1) Dacă se constată că respectivul contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare referitoare la obligațiile declarative și de plată, compartimentul de specialitate verifică în evidențele fiscale dacă acel contribuabil nu se încadrează în una dintre situațiile de declarare în inactivitate fiscală prevăzute de art. 92 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.
8. (2) În cazul în care contribuabilul se încadrează în una dintre situațiile de declarare în inactivitate, compartimentul de specialitate întocmește un referat motivat și propune respingerea solicitării de reactivare. Prevederile pct. 7.(1)-7. (4) se aplică corespunzător.
8. (3) Contribuabilul poate depune o nouă solicitare de reactivare după înlăturarea situației care a condus la respingerea solicitării de reactivare.

9. Pentru contribuabilii care și-au îndeplinit condițiile de reactivare referitoare la obligațiile de declarare și de plată și nu se încadrează în altă situație de declarare în inactivitate prevăzută de art. 92 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:
– datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);
– numărul și data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
– motivația propunerii de reactivare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

10. (1) În cazul contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) și d)-g) din Codul de procedură fiscală, pe baza referatului, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de reactivare.
10. (2) Decizia de reactivare se înaintează spre semnare directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de reactivare este prevăzut în anexa nr. 5b) la ordin.
10. (3) Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.
10. (4) Decizia de reactivare se emite în două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

11. În termen de cel mult 5 zile de la data comunicării Deciziei de reactivare, potrivit legii, compartimentul de specialitate înscrie în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați, prin intermediul Direcției generale de tehnologia informației, următoarele date:

a) denumirea contribuabilului;
b) codul de identificare fiscală;
c) domiciliul fiscal;
d) data reactivării, și anume data comunicării deciziei de reactivare a contribuabilului;
e) denumirea organului fiscal central care a emis Decizia de reactivare, respectiv organul fiscal competent în administrarea contribuabilului.

12. Decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.

13. (1) Pentru contribuabilii care au fost declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea organelor de inspecție fiscală, referatul cuprinzând propunerea de reactivare, prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune, se transmite organului de inspecție fiscală competent, în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.
13. (2) Verificarea condiției menționate la pct. 13.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. II.

14. (1) Pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală, referatul prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune se transmite acesteia, în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.
14. (2) Verificarea condiției menționate la pct. 14.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. III.

15. (1) Pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedură fiscală, la propunerea organelor cu atribuții de executare silită, referatul prevăzut la pct. 9 din prezenta secțiune se transmite acestora în vederea verificării condiției privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.
15. (2) Verificarea condiției menționate la pct. 15.(1) referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat se realizează potrivit procedurii prevăzute la cap. IV.

16. Ca urmare a verificărilor efectuate, organul de inspecție fiscală, organul de control din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală sau organul cu atribuții de executare silită, după caz, întocmește documentația specifică, precum și avizul cuprinzând propunerea de reactivare sau de respingere a cererii, înscriind ca motivație dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția privind funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat.

17. Avizul se semnează de conducătorul organului de inspecție fiscală competent, al Direcției generale antifraudă fiscală/organului cu atribuții de executare silită sau de către șeful de administrație adjunct – colectare în cazul administrațiilor județene ale finanțelor publice/administrațiilor de sector ale finanțelor publice, șeful de administrație adjunct – colectare contribuabili mijlocii în cazul administrațiilor pentru contribuabili mijlocii, directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate, în cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili sau conducătorul unității fiscale competente, după caz, și se transmite organului fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat contribuabilul.

18. În cazul în care avizul organului de inspecție fiscală, al organului de control din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală sau al organului cu atribuții de executare silită, după caz, cuprinde propunerea de respingere a cererii de reactivare, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de reactivare. Prevederile pct. 7.(2)-7.(4) din prezenta secțiune se aplică corespunzător.

19. În cazul în care contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, îndeplinesc toate condițiile de reactivare prevăzute de lege, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de reactivare, prevederile pct. 10.(2)-10.(4), 11 și 12 din prezenta secțiune fiind aplicate în mod corespunzător.

20. În cazul în care contribuabilul revine cu o nouă cerere, fluxul de reactivare a contribuabililor inactivi, prevăzut în prezenta procedură, se reia în mod corespunzător.

21. Prezenta procedură se aplică și în cazul reactivării contribuabililor pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, a contribuabililor care au intrat în faliment sau a contribuabililor pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, după îndeplinirea obligațiilor declarative, la cererea acestora.

Cap. II („Procedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi la propunerea organelor de inspecție fiscală”)

1. În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, compartimentul de specialitate transmite organului de inspecție fiscală competent referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare, care au fost declarați în inactivitate, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) și c) din Codul de procedură fiscală, după caz, la propunerea organelor de inspecție fiscală.

2. După primirea referatului, organul de inspecție fiscală se va deplasa la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru efectuarea unui control în vederea verificării că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat.
În acest sens, organul de inspecție fiscală verifică existența faptică a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat și, după caz, a sediilor secundare declarate, precum și dacă contribuabilul desfășoară activitatea comercială în limita obiectului înscris în autorizația de funcționare, dacă spațiul folosit ca domiciliul fiscal/sediu secundar permite desfășurarea activităților pentru care societatea este autorizată.

3. La finalizarea controlului organul de inspecție fiscală va întocmi un dosar care va cuprinde:

a) un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat;
b) avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5g) la ordin, care va cuprinde și motivația dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul organului de inspecție fiscală competent.

4. Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 3, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, iar celălalt exemplar rămâne la organul de inspecție fiscală care l-a întocmit.

Cap. III („Procedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi, la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală”)

1. În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, pentru contribuabilii declarați inactivi la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală, compartimentul de specialitate transmite Direcției generale antifraudă fiscală referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare.

2. După primirea referatului, Direcția generală antifraudă fiscală efectuează un control la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului în vederea constatării existenței faptice a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat, precum și a faptului că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat.

3. La finalizarea controlului organul de control va întocmi un dosar care va cuprinde:

a) un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat;
b) avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5h) la ordin, care va cuprinde și motivația dacă a fost îndeplinită sau nu a fost îndeplinită condiția de reactivare prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul organului de control.

4. Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 3, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, iar celălalt exemplar rămâne la organul de control care l-a întocmit.

Cap. IV („Procedura privind verificarea îndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, a contribuabililor declarați inactivi, la propunerea organelor cu atribuții de executare silită”)

1. În sensul prezentei proceduri, organele cu atribuții de executare silită sunt: Direcția generală executări silite cazuri speciale și structurile subordonate, precum și compartimentele cu atribuții de executare silită din cadrul organelor fiscale centrale în a căror evidență fiscală sunt înregistrați contribuabilii.

2. În vederea verificării condiției de reactivare referitoare la funcționarea contribuabilului la domiciliul fiscal declarat, pentru contribuabilii declarați inactivi la propunerea organelor cu atribuții de executare silită, compartimentul de specialitate transmite organului cu atribuții de executare silită referatul privind contribuabilii propuși pentru reactivare.

3. După primirea referatului, organul cu atribuții de executare silită se deplasează la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului în vederea constatării existenței faptice a spațiului aferent domiciliului fiscal declarat, precum și a faptului că acesta funcționează la domiciliul fiscal declarat.

4. Organul cu atribuții de executare silită întocmește un dosar care va cuprinde:

a) un proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care să ateste că respectivul contribuabil funcționează la domiciliul fiscal declarat;
b) avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, prevăzut în anexa nr. 5j) la ordin, care va cuprinde și motivația îndeplinirii sau neîndeplinirii condiției de reactivare, prevăzută la art. 92 alin. (51) din Codul de procedură fiscală, semnat de către conducătorul structurii de executare silită cazuri speciale, șeful de administrație adjunct – colectare din cadrul administrațiilor județene ale finanțelor publice/administrațiilor de sector ale finanțelor publice/administrațiilor pentru contribuabili mijlocii, directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate, din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, sau conducătorul unității fiscale competente, după caz, în cazul compartimentelor cu atribuții de executare silită.

5. Dosarul cuprinzând documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, prevăzut la pct. 4, va fi întocmit în două exemplare, un exemplar va fi transmis organului fiscal în a cărui evidență este înregistrat respectivul contribuabil, în vederea întocmirii de către compartimentul de specialitate a Deciziei de reactivare sau a Deciziei de respingere a cererii de reactivare, după caz, iar celălalt exemplar rămâne la organul de executare silită care l-a întocmit.

Cap. V („Dispoziții finale”)

La data radierii unui contribuabil, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

Anexa nr. 3 din OPANAF nr. 3846/2015 (modificat prin OPANAF nr. 3289/2017)

 

PROCEDURA
de îndreptare a erorilor materiale

Cap. I („Procedura de îndreptare a erorilor materiale pentru contribuabilii declarați inactivi/reactivați potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) și d)-g) din Codul de procedură fiscală”)

A. Prevederi generale

1. Îndreptarea erorilor materiale în cazul contribuabililor declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) și d)-g) din Codul de procedură fiscală, se realizează, din oficiu, de către organul fiscal competent sau la solicitarea scrisă a contribuabilului declarat inactiv, după caz.

2. În cazul în care un contribuabil constată că, din eroare, a fost înscris în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați, poate solicita îndreptarea erorii materiale, prin depunerea la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat, direct sau prin împuternicit, a unei cereri.

B. Fluxul privind îndreptarea erorilor materiale în cazul contribuabililor declarați inactivi

1. După primirea cererii pentru îndreptarea erorii, organul fiscal central verifică în evidențele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori a organului fiscal.

2. Dacă între datele și documentele furnizate de contribuabil prin cerere și datele din evidența fiscală există neconcordanțe privitoare la condițiile pe baza cărora contribuabilul a fost declarat inactiv, compartimentul de specialitate solicită prezența contribuabilului la sediul său, în vederea clarificării situației fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute în anexa nr. 5f) la ordin.

3. Notificarea se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar cel de-al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.

4. În cazul în care contribuabilul notificat nu se prezintă pentru clarificarea situației fiscale în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, solicitarea de îndreptare a erorii materiale se respinge.

5. În acest caz, compartimentul de specialitate întocmește o notă care cuprinde în mod obligatoriu motivația respingerii, la care se anexează notificarea transmisă contribuabilului. Nota se supune aprobării conducătorului organului fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat contribuabilul. În cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, nota se aprobă de directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate.

6. În baza notei aprobate, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale, care se înaintează spre semnare directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale este prevăzut în anexa nr. 5d) la ordin.

7. Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.

8. Decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale se emite în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

9. În cazul în care contribuabilul revine cu o nouă cerere, se reia procedura.

10. Dacă se constată, din oficiu sau ca urmare a solicitării contribuabilului, că un contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:

a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală);
b) numărul și data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) dacă propunerea de scoatere din evidența contribuabililor inactivi/reactivați este făcută din oficiu de către organul fiscal sau ca urmare a unei cereri a contribuabilului (numărul și data cererii);
d) descrierea situației care a condus la înscrierea, din eroare, a contribuabilului în evidența contribuabililor declarați inactivi;
e) propunerea de îndreptare a erorii materiale.

11. Referatul se semnează de către persoana care l-a întocmit, se vizează de către conducătorul compartimentului de specialitate și se înaintează spre aprobare conducătorului organului fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat contribuabilul. În cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aprobă de directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate.

12. Pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de îndreptare a erorii materiale, cu efect pentru viitor și pentru trecut. Decizia de îndreptare a erorii materiale, prevăzută în anexa nr. 5c) la ordin, se înaintează spre semnare directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz.

13. Copia deciziei se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.

14. Decizia se emite în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar un exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

15. Procedura prevăzută la pct.10-13 se desfășoară în maximum 5 zile lucrătoare.

16. Contribuabilii pentru care s-a îndreptat eroarea materială privind declararea inactivității fiscale se elimină din Registrul contribuabililor inactivi/reactivați și își păstrează calitatea de contribuabili activi pe toată perioada cuprinsă între data comunicării Deciziei de declarare în inactivitate și data comunicării Deciziei de îndreptare a erorii materiale.

17. În cazul acestor contribuabili se anulează și scoaterea din evidența persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. În acest caz se menține data înregistrării în scopuri de TVA inițială, contribuabilul păstrându-și această calitate inclusiv pe perioada cuprinsă între data comunicării Deciziei de declarare în inactivitate și data comunicării Deciziei de anulare a acesteia.

18. În cazul erorii materiale privind reactivarea, procedura de îndreptare a erorii materiale prevăzută de prezenta secțiune se aplică corespunzător.

19. În cazul contribuabililor pentru care s-a îndreptat eroarea materială privind reactivarea, se operează corespunzător în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați, în sensul eliminării mențiunilor privind reactivarea, acești contribuabili păstrând calitatea de contribuabili inactivi de la data comunicării Deciziei de declarare în inactivitate.

20. Pentru contribuabilii prevăzuți la pct. 19 care, în urma reactivării, au fost înregistrați în scopuri de TVA, organul fiscal anulează decizia de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA.

21. Dacă, în urma solicitării depuse de contribuabil, se constată că respectivul contribuabil nu a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, compartimentul de specialitate întocmește o notă care va cuprinde în mod obligatoriu motivația respingerii cererii. Nota se supune aprobării conducătorului organului fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat contribuabilul. În cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, nota se aprobă de directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate.

22. Prevederile pct. 6-8 se aplică corespunzător.

23. Documentația care a stat la baza aprobării/respingerii cererii de îndreptare a erorii materiale se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului

Cap. II („Procedura de îndreptare a erorilor materiale pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală, la propunerea organelor de inspecție fiscală”)

1. Îndreptarea erorilor materiale în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală se realizează la solicitarea scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv. Cererea se depune la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul.

2. Compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent transmite cererea, spre soluționare, organului de inspecție fiscală competent numai pentru contribuabilii declarați inactivi la propunerea organelor de inspecție fiscală.

3. Organul de inspecție fiscală, după primirea cererii, verifică dacă contribuabilul a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori a organului de inspecție fiscală și în acest sens va efectua un control pentru verificarea realității datelor furnizate de contribuabil prin cerere.

La finalizarea controlului, organul de inspecție fiscală va întocmi un proces-verbal, la care va anexa documentele justificative care să ateste funcționarea la domiciliul fiscal declarat.

4. După derularea procedurilor prevăzute la pct. 3, organul de inspecție fiscală întocmește avizul, prevăzut în anexa nr. 5g) la ordin, privind propunerea de aprobare sau respingere, după caz, a cererii de îndreptare a erorii, care se semnează de către conducătorul organului de inspecție fiscală competent.

5. Avizul prevăzut la pct. 4 se transmite, împreună cu procesul-verbal întocmit ca urmare a acțiunii de control, compartimentului de specialitate, în vederea întocmirii Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale sau a Deciziei de îndreptare a erorii materiale, după caz.

Cap. III („Procedura de îndreptare a erorilor materiale pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală, la propunerea Direcției generale antifraudă fiscală”)

1. Îndreptarea erorilor materiale în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală se realizează la solicitarea scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv. Cererea se depune la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul.

2. Compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent transmite cererea, spre soluționare, Direcției generale antifraudă fiscală.

3. Direcția generală antifraudă fiscală, după primirea cererii, verifică dacă contribuabilul a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori a organului de control și în acest sens va efectua un control pentru verificarea realității datelor furnizate de contribuabil, prin cerere.

La finalizarea controlului, inspectorii antifraudă întocmesc un proces-verbal, la care anexează documentele justificative care atestă identificarea domiciliului fiscal și/sau funcționarea la domiciliul fiscal declarat.

4. După derularea procedurilor prevăzute la pct. 3, Direcția generală antifraudă fiscală întocmește avizul, prevăzut în anexa nr. 5h) la ordin, privind propunerea de aprobare sau respingere, după caz, a cererii de îndreptare a erorii, care se semnează de către conducătorul organului de control.

5. Avizul prevăzut la pct. 4. se transmite împreună cu procesul-verbal întocmit ca urmare a acțiunii de control compartimentului de specialitate, în vederea întocmirii Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale sau a Deciziei de îndreptare a erorii materiale, după caz.

Cap. IV („Procedura de îndreptare a erorilor materiale pentru contribuabilii declarați inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedură fiscală, la propunerea organelor cu atribuții de executare silită”)

1. În sensul prezentei proceduri, organele cu atribuții de executare silită sunt: Direcția generală de executări silite cazuri speciale și structurile subordonate, precum și compartimentele cu atribuții de executare silită din cadrul organelor fiscale centrale în a căror evidență fiscală sunt înregistrați contribuabilii.

2. Îndreptarea erorilor materiale în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedură fiscală se realizează la solicitarea scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv. Cererea se depune la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul.

3. Compartimentul de specialitate transmite cererea spre soluționare organului cu atribuții de executare silită.

4. Organul cu atribuții de executare silită, după primirea cererii, verifică dacă contribuabilul a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori a organului de executare silită și în acest sens verifică realitatea datelor furnizate de contribuabil, prin cerere.

Organul cu atribuții de executare silită întocmește un proces- verbal, la care anexează documentele justificative care atestă identificarea domiciliului fiscal și/sau funcționarea la domiciliul fiscal declarat.

5. După derularea procedurilor prevăzute la pct. 4, organele cu atribuții de executare silită întocmesc avizul, prevăzut în anexa nr. 5j) la ordin, privind propunerea de aprobare sau respingere, după caz, a cererii de îndreptare a erorii, care se semnează de către conducătorul structurii de executare silită cazuri speciale, șeful de administrație adjunct – colectare din cadrul administrațiilor județene ale finanțelor publice/administrațiilor de sector ale finanțelor publice/administrațiilor pentru contribuabili mijlocii, directorul general adjunct care coordonează compartimentul de specialitate, din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili sau conducătorul unității fiscale competente, după caz, în cazul compartimentelor cu atribuții de executare silită.

6. Avizul prevăzut la pct. 5 se transmite împreună cu procesul-verbal întocmit ca urmare a acțiunii de control compartimentului de specialitate, în vederea întocmirii Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale sau a Deciziei de îndreptare a erorii materiale, după caz.

Cap. V („Procedura de emitere a Deciziei de îndreptare a erorii materiale/Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale, în cazul contribuabililor declarați inactivi potrivit art. 92 alin. (1) lit. b) sau c) din Codul de procedură fiscală”

1. Pe baza documentației organului de inspecție fiscală, Direcției generale antifraudă fiscală sau a organului cu atribuții de executare silită, după caz, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale/Decizia de îndreptare a erorii materiale, după caz.

2. Dacă organul de inspecție fiscală, Direcția generală antifraudă fiscală sau organul cu atribuții de executare silită, după caz, propune respingerea cererii de îndreptare a erorii materiale, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale, care cuprinde, în mod obligatoriu, motivația organului de inspecție fiscală competent, a Direcției generale antifraudă fiscală sau a organului cu atribuții de executare silită, după caz, care se înaintează, spre semnare, directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de respingere a cererii de îndreptare a erorii materiale este prevăzut în anexa nr. 5d) la ordin.

3. Prevederile pct. 7 și 8 din secțiunea B a cap. I se aplică corespunzător.

4. Dacă organul de inspecție fiscală, Direcția generală antifraudă fiscală sau organul cu atribuții de executare silită, după caz, propune aprobarea cererii de îndreptare a erorii materiale, compartimentul de specialitate întocmește Decizia de îndreptare a erorii materiale, cu efect pentru viitor și pentru trecut, care se înaintează, spre semnare, directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz. Modelul Deciziei de îndreptare a erorii materiale este prevăzut în anexa nr. 5c) la ordin.

5. Prevederile pct. 13 și 14 din secțiunea B a cap. I se aplică corespunzător.

Cap. VI („Dispoziții finale”)

La data radierii unui contribuabil, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

OPANAF nr. 3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare – modificări (OPANAF nr. 3289/2017) was last modified: noiembrie 28th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.