OPANAF nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare – modificări (OANAF nr. 2.853/2017)

5 oct. 2017
Vizualizari: 1299
Act modificatAct modificatorSumar
OPANAF nr. 3.845/2015
(M. Of. nr. 15 din 8 ianuarie 2016)
OANAF nr. 2853/2017
(M. Of. nr. 783 din 3 octombrie 2017)
– modifică: anexa 1 pct. 1, anexa nr. 3

– introduce: art. 1^1, art. 3^1, anexa nr. 1, anexa nr. 1.1, anexa nr. 3.1

În M. Of. nr. 783 din 3 octombrie 2017, s-a publicată OANAF nr. 2853/2017 din 29 septembrie 2017 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Art. I din OANAF nr. 2853/2017

Potrivit art. I, OPANAF nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, publicat în M.Of. al României, Partea I, nr. 15 din 8 ianuarie 2016, se modifică și se completează după cum urmează:

 

Art. 1^1 din OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 1 se introduce un nou articol, art. 1^1, având următorul cuprins:

„Se aprobă Procedura de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social, prevăzută în anexa nr. 1.1”.

 

Art. 3^1 din OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, care dispune următoarele:

„Se aprobă Procedura de modificare a domiciliului fiscal pentru persoanele fizice care dețin cod numeric personal, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu, prevăzută în anexa nr. 3.1”.

 

Punctul 1 din OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, punctul 1 din Anexa nr. 1 la OANAF nr. 2853/2017 prevedea faptul că:

„ 1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal la/de la organul fiscal central, potrivit legii, și anume:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat sau la locul în care se află majoritatea activelor;
b) dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social”.

Noua reglementare

Potrivit noilor prevederi, la anexa nr. 1 „Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului”, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane juridice, persoane fizice autorizate să desfășoare activități economice, întreprinderilor individuale și familiale, precum și altor entități care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal, potrivit legii, dacă:

a) se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor sau la locul în care se află majoritatea activelor;
b) se solicită înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de către entitățile autorizate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016;
c) se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepția cazului în care acesta este stabilit la sediul social”.

 

Anexa nr. 3 la OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, Anexa nr. 3 la OANAF nr. 2853/2017 prevedea „Procedură de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal”, după cum urmează

„1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale.

2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 care își modifică domiciliul fiscal, potrivit legii, revine, de la data modificării domiciliului fiscal, organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal.

3. În maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii primei declarații fiscale de către contribuabilii prevăzuți la pct. 1, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal transmite o solicitare scrisă organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal.

4. Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult 10 zile de la primirea solicitării prevăzute la pct. 3 și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor, cu confirmare de primire.

5. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa nr. 3 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la respectivul ordin.

 

Anexa nr. 1.1 la OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

 

Noua reglementare

Conform noii reglementări, după anexa nr. 1 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 1.1, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 2 la respectivul ordin.

 

Anexa nr. 3.1 la OPANAF nr. 3.845/2015 (modificat prin OANAF nr. 2853/2017)

 

Noua reglementare

În noua reglementare se prevede faptul că după anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 3.1, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 3 la respectivul ordin.

 

Art. II din OANAF nr. 2853/2017

Conform art. II, anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din respectivul ordin.

 

Art. III din OANAF nr. 2853/2017

În art. III, se precede că respectivul ordin se publică în M.Of. al României, Partea I.

 

Art. IV din OANAF nr. 2853/2017

Art. IV dispune că Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de tehnologia informației, precum și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin.

 

Anexa nr. 1 la OANAF nr. 2853/2017

 

Noua reglementare

În anexa nr. 1 la respectivul ordin se reglementează „Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal”, după cum urmează:

„1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane juridice care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sediul social reprezintă și domiciliul fiscal;
b) au solicitat înregistrarea mențiunilor privind modificarea sediului social în registrul comerțului.

2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 trece la noul organ fiscal începând cu ziua următoare expirării termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunilor privind modificarea sediului social.

3. În cazul contribuabililor care își modifică sediul social, iar adresa noului sediu social este în raza teritorială a organului fiscal în a cărui rază teritorială se află și ultimul domiciliu fiscal al contribuabilului, schimbarea domiciliului fiscal se face de către Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, cu data înscrierii mențiunii în registrul comerțului.
4. Pentru ceilalți contribuabili care își modifică sediul social, pe baza informațiilor primite de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală transmite electronic atât organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social informația privind adresa noului sediu social precum și data înscrierii acestei mențiuni în registrul comerțului.

5. Informația privind modificarea sediului social se transmite organelor fiscale implicate în ziua când a fost comunicată de Oficiul Național al Registrului Comerțului sau cel târziu în a doua zi lucrătoare, în vederea demarării formalităților de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului.

6. În termen de 12 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal pregătește dosarul fiscal al contribuabilului pentru a fi transferat către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social.

7. Dosarul fiscal al contribuabilului va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.

8. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
9. Înainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifică în Registrul contribuabililor dacă respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, după modificarea sediului social, prin depunerea formularului 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.

10. Dacă respectivul contribuabil a depus un formular 050 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sistează.

11. Dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul sediu social.

12. La împlinirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, Direcția generală de tehnologia informației transmite electronic, atât organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal de la noul domiciliu fiscal, informația privind împlinirea termenului legal pentru modificarea competenței de administrare a contribuabilului.
13. La primirea informației, organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social înregistrează contribuabilul în evidența sa fiscală, iar organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal radiază contribuabilul din evidența proprie.

14. Toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

15. Dacă pe parcursul derulării procedurii contribuabilul se radiază, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului”.

 

Anexa nr. 2 la OANAF nr. 2853/2017

 

Noua reglementare

Anexa nr. 2 la respectivul ordin dispune cu privire la „Procedura de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social”, având următorul cuprins:

„1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane juridice care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sediul social reprezintă și domiciliul fiscal;
b) au solicitat înregistrarea mențiunilor privind modificarea sediului social în registrul comerțului.

2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 trece la noul organ fiscal începând cu ziua următoare expirării termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunilor privind modificarea sediului social.
3. În cazul contribuabililor care își modifică sediul social, iar adresa noului sediu social este în raza teritorială a organului fiscal în a cărui rază teritorială se află și ultimul domiciliu fiscal al contribuabilului, schimbarea domiciliului fiscal se face de către Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, cu data înscrierii mențiunii în registrul comerțului.

4. Pentru ceilalți contribuabili care își modifică sediul social, pe baza informațiilor primite de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală transmite electronic atât organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social informația privind adresa noului sediu social precum și data înscrierii acestei mențiuni în registrul comerțului.

5. Informația privind modificarea sediului social se transmite organelor fiscale implicate în ziua când a fost comunicată de Oficiul Național al Registrului Comerțului sau cel târziu în a doua zi lucrătoare, în vederea demarării formalităților de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului.

6. În termen de 12 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal pregătește dosarul fiscal al contribuabilului pentru a fi transferat către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social.
7. Dosarul fiscal al contribuabilului va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.

8. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.

9. Înainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifică în Registrul contribuabililor dacă respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, după modificarea sediului social, prin depunerea formularului 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.

10. Dacă respectivul contribuabil a depus un formular 050 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sistează.

11. Dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul sediu social.
12. La împlinirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind modificarea sediului social, Direcția generală de tehnologia informației transmite electronic, atât organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal de la noul domiciliu fiscal, informația privind împlinirea termenului legal pentru modificarea competenței de administrare a contribuabilului.

13. La primirea informației, organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul sediu social înregistrează contribuabilul în evidența sa fiscală, iar organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal radiază contribuabilul din evidența proprie.

14. Toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

15. Dacă pe parcursul derulării procedurii contribuabilul se radiază, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului”.

 

Anexa nr. 3 la OANAF nr. 2853/2017

 

Noua reglementare

Anexa nr. 3 la respectivul ordin stabilește „Procedura de modificare a domiciliului fiscal pentru persoanele fizice care dețin cod numeric personal, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu”, cu următorul cuprins:

„1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale, al căror domiciliu reprezintă și domiciliul fiscal și au înregistrat modificarea domiciliului în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.

2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 trece la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu, în termen de 15 zile lucrătoare de la data modificării domiciliului.
3. În cazul contribuabililor care își modifică domiciliul, potrivit legii, iar adresa noului domiciliu este în raza teritorială a organului fiscal în a cărui rază teritorială se află și ultimul domiciliu fiscal al contribuabilului, schimbarea domiciliului fiscal se face de către Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după primirea informațiilor de la Ministerul Afacerilor Interne, cu data înscrierii mențiunii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.

4. Pentru ceilalți contribuabili care își modifică domiciliul, pe baza informațiilor primite de la Ministerul Afacerilor Interne, Direcția generală de tehnologia informației din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală transmite electronic atât organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal în a cărui rază teritorială a fost stabilit noul domiciliu informația privind adresa noului domiciliu, precum și data înscrierii acestei mențiuni în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii.

5. Informația privind modificarea domiciliului se transmite organelor fiscale implicate în ziua în care a fost primită de la Ministerul Afacerilor Interne sau în ziua lucrătoare imediat următoare, în vederea demarării formalităților de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului.
6. În termen de 12 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii, a mențiunii privind modificarea domiciliului contribuabilului, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal pregătește dosarul fiscal al contribuabilului, pentru a fi transferat către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu al persoanei fizice.

7. Dosarul fiscal al contribuabilului va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.

8. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.

9. Înainte de a transfera dosarul fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal verifică în Registrul contribuabililor dacă respectivul contribuabil a solicitat modificarea domiciliului fiscal, după modificarea domiciliului, prin depunerea formularului 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.

10. Dacă respectivul contribuabil a depus un formular 050 la alt organ fiscal, procedura de transfer al dosarului fiscal se sistează.
11. Dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul domiciliu.

12. La împlinirea termenului de 15 zile lucrătoare de la data înscrierii în registrele în care sunt înregistrați, potrivit legii, a mențiunii privind modificarea domiciliului contribuabilului, Direcția generală de tehnologia informației transmite electronic, atât organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal, cât și organului fiscal de la noul domiciliu fiscal, informația privind împlinirea termenului legal pentru modificarea competenței de administrare a contribuabilului.

13. La primirea informației, organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu înregistrează contribuabilul în evidența sa fiscală, iar organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal radiază contribuabilul din evidența proprie.

14. Toate documentele emise sau primite în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului”.

OPANAF nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare – modificări (OANAF nr. 2.853/2017) was last modified: noiembrie 12th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.