Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară – modificate (OMFP nr. 150/2015)

25 feb. 2015
Vizualizari: 6514

Despre

  • M. Of. nr.136 din 23 februarie 2015
  • OMFP nr. 150/2015
  • Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară
Pct. 161 din Reglementări

Noua reglementare

După pct. 16 se introduce un nou punct, pct. 161.

Potrivit noii reglementări, pct. 161 prevede: „(1) În notele explicative la situațiile financiare, societățile prezintă, pe lângă informațiile cerute de IFRS, totalul onorariilor aferente exercițiului financiar percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru auditul statutar al situațiilor financiare anuale și totalul onorariilor percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru alte servicii de asigurare, pentru servicii de consultanță fiscală și pentru alte servicii decât cele de audit.

(2) Filialele care sunt consolidate în situațiile financiare ale unui grup, întocmite conform prezentelor reglementări, sunt scutite de la obligația prezentării informațiilor menționate la alin. (1), cu condiția ca aceste informații să fie furnizate în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate.

(3) În cazul unui grup, informațiile menționate la alin. (1) se prezintă nu numai în ceea ce privește auditorul grupului, dar și pentru fiecare auditor sau firmă de audit implicat(ă) în auditul grupului. Dacă un auditor sau o firmă de audit a auditat mai multe entități din grup, totalul onorariilor financiare percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit se poate prezenta pe o bază agregată, în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate”.

 
Pct. 24 din Reglementări

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 24 prevedea faptul că întocmirea de către entități a situațiilor financiare anuale consolidate se face în conformitate cu cerințele IFRS.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 24 prevede: „Perimetrul de consolidare și regulile de întocmire a situațiilor financiare anuale consolidate se stabilesc potrivit IFRS”.

 
Pct. 241 din Reglementări

Noua reglementare

După pct. 24 se introduce un nou punct, pct. 241.

Potrivit noii reglementări, pct. 241 dispune: „Perimetrul de consolidare stabilit potrivit pct. 24 este folosit și pentru aplicarea prevederilor cap. III1 «Raportarea plăților efectuate către guverne»”.

 
Pct. 271 din Reglementări

Noua reglementare

După pct. 27 se introduce un nou punct, pct. 271.

Potrivit noii reglementări, pct. 271 prevede: „Atunci când se solicită un raport consolidat al administratorilor, pe lângă raportul administratorilor, cele două rapoarte pot fi prezentate sub forma unui singur raport”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Pct. 30 din Reglementări

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 30 prevedea faptul că raportul auditorilor statutari cuprinde:

a) o introducere care identifică cel puțin situațiile anuale consolidate care fac obiectul auditului statutar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;

b) o descriere a ariei auditului statutar care identifică cel puțin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul statutar;

c) o opinie de audit care exprimă în mod clar concluzia auditorilor statutari, potrivit căreia situațiile anuale consolidate oferă o imagine fidelă conform cadrului relevant de raportare financiară și, după caz, dacă situațiile anuale consolidate respectă cerințele legale, precum și o referință privind gradul de conformitate a raportului consolidat al administratorilor cu situațiile financiare anuale consolidate pentru același exercițiu financiar; opinia de audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie contrară sau, dacă auditorii statutari ai situațiilor financiare anuale consolidate nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit, imposibilitatea exprimării unei opinii;

d) o referire la orice aspecte asupra cărora persoanele responsabile cu auditarea statutară a situațiilor financiare anuale consolidate atrag atenția printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 30 prevede: „Raportul de audit privind situațiile financiare anuale consolidate trebuie să respecte cerințele prevăzute la pct. 16. În cazul situațiilor financiare anuale consolidate, atunci când raportează asupra consecvenței raportului administratorilor cu situațiile financiare, așa cum se prevede la pct. 16 alin. (1) lit. e), auditorul statutar sau firma de audit are în vedere situațiile financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor. Dacă situațiile financiare anuale ale societății – mamă sunt prezentate în vederea aprobării odată cu situațiile financiare anuale consolidate, iar societatea-mamă are obligația de auditare, cele două rapoarte de audit pot fi prezentate sub forma unui singur raport”.

Pct. 31 și 32 din Reglementări

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 31 prevedea faptul că în cazul în care situațiile financiare anuale consolidate sunt auditate statutar de către firme de audit, raportul se semnează de către auditorii statutari în numele firmelor de audit și se datează.

De asemenea, pct. 32 dispunea faptul că în cazul în care situațiile financiare anuale ale entității (societate-mamă) se atașează la situațiile financiare anuale consolidate, raportul auditorilor statutari, cerut de prezenta secțiune, se atașează raportului de audit întocmit de auditorii statutari ai situațiilor financiare anuale ale entității (societate-mamă), prevăzut de prezentele reglementări.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 31 și 32 se abrogă.

 
Cap. III1, „Raportarea plăților efectuate către guverne” din Reglementări

După pct. 36 se introduce un nou capitol, Cap. III1, „Raportarea plăților efectuate către guverne”, cu următorul cuprins:

Cap. III1: „Raportarea plăților efectuate către guverne”

Secț. 1: „Definiții referitoare la raportarea privind plățile către guverne”

Secț. 1 cuprinde art. 361-363, prin care prevede următoarele:

361. — (1) În înțelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiții:

1. entitate activă în industria extractivă înseamnă o entitate care desfășoară activități ce implică explorarea, prospectarea, descoperirea, exploatarea și extracția zăcămintelor de minerale, petrol, gaze naturale sau alte materiale, în cadrul activităților economice enumerate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice[2], la secțiunea B INDUSTRIA EXTRACTIVĂ ȘI EXPLOATAREA ÎN CARIERE, diviziunile 05 Extracția cărbunelui și lignitului, 06 Extracția țițeiului și a gazelor naturale, 07 Extracția minereurilor metalifere și 08 Alte activități din industria extractivă;

2. entitate activă în sectorul exploatării pădurilor primare înseamnă o întreprindere care desfășoară, în pădurile primare, activități prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006, respectiv secțiunea A — AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ȘI PESCUIT, diviziunea 02 Silvicultură și exploatare forestieră, grupa 02.2 Exploatare forestieră, din anexa I la acel Regulament;

3. guvern înseamnă orice autoritate națională, regională sau locală a unui stat membru sau a unei țări terțe. Sunt incluse departamentele, agențiile sau întreprinderile controlate de acea autoritate;

4. proiect înseamnă activități operaționale care sunt reglementate de un singur contract, licență, locație, concesiune sau alte acorduri juridice similare și care formează baza pentru o obligație de plată cu un guvern. Cu toate acestea, dacă mai multe astfel de acorduri sunt interconectate pe fond și formează baza pentru o obligație de plată cu un guvern, acestea sunt considerate a fi un proiect;

5. plată înseamnă o sumă plătită fie în numerar, fie în natură, pentru activitățile menționate la pct. 1 și 2, de următoarele tipuri:

a) drepturi de producție;

b) impozite percepute asupra venitului, producției sau profiturilor societăților, cu excepția impozitelor percepute asupra consumului, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venitul personal sau impozitul pe vânzări;

c) redevențe;

d) dividende;

e) prime de semnare, descoperire și producție;

f) taxe de licență, taxe de închiriere, taxe de înregistrare și alte taxe aferente licențelor și/sau concesiunilor; și

g) plăți pentru îmbunătățiri aduse infrastructurii.

(2) Plățile menționate la alin. (1) pct. 5 sunt cele prevăzute de legislația în vigoare, aplicabilă societății. Plățile respective presupun transfer de beneficii economice incluzând fluxuri de trezorerie, transferuri de bunuri sau prestări de servicii efectuate în cursul exercițiului financiar de raportare, indiferent de perioada în care a fost înregistrată obligația corespunzătoare.

362. — În accepțiunea prezentului capitol, plățile către guverne pot lua forma cotizațiilor definite potrivit interpretării IFRIC 21 „Cotizații”, atunci când o autoritate impune o cotizație societăților care operează pe o piață specifică sau într-o anumită țară.

363. — (1) Pentru a determina dacă o entitate este activă sau un grup este activ în industria extractivă ori în sectorul exploatării pădurilor primare, definițiile respective se referă la clasificarea activităților economice pentru scopuri statistice, prezentate în secțiunile relevante ale Regulamentului (CE) nr. 1.893/2006.

(2) Se consideră, de asemenea, că o entitate care este parte a unei asocieri în participație sau a unei entități controlate în comun este activă în industria extractivă ori în sectorul exploatării pădurilor primare dacă acea asociere în participație sau entitate controlată în comun se califică pentru clasificarea NACE”.

Secț. a 2-a: „Obligația de raportare a plăților către guverne”

Secț. a 2-a este constituită din pct. 364, prin care prevede:

364. — (1) Toate societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, indiferent de natura acționarilor, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare au obligația de a întocmi și a publica anual un raport asupra plăților către guverne.

(2) Cerințele de raportare prevăzute de prezentul capitol se aplică și în cazul în care societatea este parte a unei asocieri în participație care își desfășoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare. În acest caz, în scopul întocmirii raportului prevăzut de prezenta secțiune, sunt avute în vedere plățile corespunzătoare participației deținute în acea asociere în participație”.

Secț. a 3-a: „Conținutul raportului”

Secț. a 3-a cuprinde art. 365-368, prin care prevede:

365. — Nu este necesar ca o plată, indiferent dacă este plată unică sau o serie de plăți conexe, să fie luată în considerare în raport dacă este mai mică de 100.000 EUR în cursul unui exercițiu financiar.

366. — (1) Raportul prezintă următoarele informații în legătură cu activitățile descrise la pct. 361 (1) pct. 1 și 2, aferente exercițiului financiar în cauză:

a) suma totală a plăților efectuate către fiecare guvern;

b) suma totală pe tip de plată, în conformitate cu pct. 361 (1) pct. 5 lit. a)—g) efectuată către fiecare guvern;

c) dacă plățile au fost atribuite unui proiect specific, suma totală pe tip de plată, în conformitate cu pct. 361 (1) pct. 5 lit. a)—g), efectuată pentru fiecare astfel de proiect, și suma totală a plăților pentru fiecare astfel de proiect.

(2) Plățile efectuate de societate pentru obligații impuse la nivelul societății pot fi prezentate la nivelul acesteia, și nu la nivel de proiect.

367. — Dacă se efectuează plăți în natură către guverne, ele sunt raportate în valoare și, dacă este cazul, în volum. Se prezintă note justificative pentru a explica modul în care a fost determinată această valoare.

368. — Informațiile publicate cu privire la plățile menționate în prezenta secțiune reflectă substanța mai curând decât forma plății sau a activității în cauză. Plățile și activitățile nu pot fi separate sau agregate în mod artificial, în vederea evitării aplicării cerințelor prezentelor reglementări”.

Secț. a 4-a: „Raportul consolidat asupra plăților către guverne”

Secț. a 4-a cuprinde pct. 369 și 3610, prin care prevede:

369. — (1) Societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, care intră sub incidența legislației naționale, au obligația de a întocmi un raport consolidat asupra plăților efectuate către guverne în conformitate cu pct. 364—368 dacă, în calitate de societăți – mamă, au obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate.

(2) O societate-mamă este considerată, de asemenea, a fi activă în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare dacă oricare dintre filialele sale este activă în industria sau în sectorul menționat. Filialele avute în vedere în acest scop sunt aceleași cu cele cuprinse în perimetrul de consolidare utilizat la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate.

3610. — (1) Raportul consolidat cuprinde numai plățile către guverne rezultate în urma operațiunilor de extracție și/sau de exploatare forestieră.

(2) În cazul în care o entitate controlată în comun, cuprinsă în consolidare, își desfășoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, în scopul întocmirii raportului consolidat prevăzut de prezenta secțiune sunt avute în vedere plățile corespunzătoare participației deținute în acea entitate controlată în comun”.

Secț. a 5-a: „Publicarea”

Secț a 5-a cuprinde pct. 3611 și 3612, prin care prevede:

„3611. — Raportul prevăzut la pct. 364 și raportul consolidat prevăzut la pct. 369 asupra plăților către guverne se publică potrivit legislației naționale.

3612. — Membrii organelor responsabile ale unei societăți, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea de a se asigura, aplicând la nivel maxim cunoștințele și abilitățile de care dispun, că raportul asupra plăților către guverne este întocmit și publicat în conformitate cu cerințele legislației naționale. Entitățile menționate la pct. 364 și 369, care întocmesc și publică un raport în conformitate cu cerințe de raportare ale unei țări terțe evaluate ca fiind echivalente cu cele prevăzute în prezentele reglementări, sunt exceptate de la cerințele prezentului capitol, cu excepția obligației de a publica respectivul raport potrivit legislației naționale în vigoare”.

Pct. 422 Reglementări

După pct. 421 se introduce un nou punct, pct. 422, cu următorul cuprins:

Potrivit noii reglementări, pct. 422 prevede: „În situația în care cheltuielile de dezvoltare nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu excepția cazului în care suma rezervelor disponibile pentru distribuire și a profitului reportat este cel puțin egală cu cea a cheltuielilor neamortizate”.

 
Pct. 67 alin. (2) din Reglementări

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 67 alin. (2) prevedea faptul că în categoria altor investiții pe termen scurt intră și depozitele bancare pe termen scurt.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 67, alin. (2) se abrogă.

 
Pct. 70 alin. (1) din Reglementări

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 70 alin. (1) prevedea: Conturile la bănci cuprind: valorile de încasat, cum sunt cecurile și efectele comerciale depuse la bănci, disponibilitățile în lei și valută, cecurile entității, creditele bancare pe termen scurt, precum și dobânzile aferente disponibilităților și creditelor acordate de bănci în conturile curente.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 70 alin. (1) prevede: „Conturile la bănci cuprind: valorile de încasat, cum sunt cecurile și efectele comerciale depuse la bănci, disponibilitățile în lei și valută, cecurile entității, precum și dobânzile aferente disponibilităților și creditelor acordate de bănci în conturile curente. Depozitele bancare pe termen de cel mult 3 luni pot fi incluse în numerar și echivalente de numerar doar în măsura în care acestea sunt deținute cu scopul de a acoperi nevoia de numerar pe termen scurt, și nu în scop investițional”.

 


[2] JOUE, seria L, nr. 393 din 30 decembrie 2006, p. 1.

Reglementările contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară – modificate (OMFP nr. 150/2015) was last modified: februarie 27th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.