Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j^1), k), l) şi m) Cod fiscal şi la art. X şi XI din Acordul dintre România şi SUA privind statutul forţelor SUA în România, modificate (OMFP nr. 138/2015)

16 feb. 2015
Vizualizari: 4761

Despre

  • M. Of. nr. 113 din 12 februarie 2015
  • Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j1), k), l) şi m) Cod fiscal
  • Acordul dintre România şi SUA privind statutul forţelor SUA în România
Modificarea art. 3 alin. (2) lit. a) și d) din Norme

Art. 3 alin. (2) din Norme prevede documentele pe care trebuie sa le prezinte solicitanții în vederea restituirii taxei pe valoarea adăugată.

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (2) lit. a) din Norme prevedea prezentarea de către solicitant a unei cereri de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, și, în cazul persoanelor scutite prevăzute la art. 1 alin. (1) și (2), avizul în scris privind condițiile de reciprocitate din partea Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe care răspunde pentru verificarea respectării condițiilor de reciprocitate. Direcția protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe eliberează un singur aviz de reciprocitate trimestrial aferent fiecărei cereri de restituire, fără a se putea reveni retroactiv asupra acestuia;

De asemenea, art. 3 alin. (2) lit. d) dispunea prezentarea unor copii de pe bonurile fiscale emise în cursul trimestrului pentru care se face restituirea, conform O.U.G. nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ștampilate și având înscrise denumirea cumpărătorului și numărul de înmatriculare al autovehiculului, în cazul achizițiilor de carburanți auto de la stațiile de distribuție;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) lit. a) din Norme prevede prezentarea următorului document: „o cerere de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, și, în cazul persoanelor scutite prevăzute la art. 1 alin. (1) [sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii în favoarea misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare, a personalului acestora, precum și a cetățenilor străini cu statut diplomatic sau consular în România, în condiții de reciprocitate] și (2) [scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii în favoarea organismelor internaționale, altele decât cele menționate la art. 143 alin. (1) lit. j1) din Codul fiscal, recunoscute ca atare de autoritățile publice din România, precum și a membrilor acestora], avizul în scris privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate, respectiv confirmarea în scris privind încadrarea în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu, din partea Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Direcția protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe eliberează trimestrial un singur aviz privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate, respectiv o singură confirmare privind încadrarea în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu, aferente fiecărei cereri de restituire, fără a se putea reveni retroactiv asupra acestora”.

De asemenea, art. 3 alin. (2) lit. d) din Norme prevede prezentarea unor: „copii de pe bonurile fiscale emise în cursul trimestrului pentru care se face restituirea, conform O.U.G. nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a căror valoare individuală, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro, la cursul de schimb prevăzut la art. 1391 din Codul fiscal. În situația în care această valoare este depășită, solicitanții trebuie să prezinte copii de pe facturile emise în conformitate cu prevederile art. 155 alin. (19) din Codul fiscal”.

Modificarea art. 4 alin. (4) din Norme

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (4) din Norme prevedea: Certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă vor fi autentificate prin semnare și ștampilare de autoritățile competente din România care vor aplica un număr de ordine. Certificatul poate fi autentificat dacă se respectă condițiile valabile pentru persoanele scutite respective în cazul scutirii interne, cu excepția condițiilor de reciprocitate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 alin. (4) din Norme prevede: „Certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă sunt autentificate prin semnare și ștampilare de autoritățile competente din România care aplică un număr de ordine. Certificatul poate fi autentificat dacă se respectă condițiile valabile pentru persoanele scutite respective în cazul scutirii interne, cu excepția condițiilor de reciprocitate și a încadrării în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu”.

 
Modificarea art. 7 alin. (1) din Norme

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 7 alin. (1) din Norme prevedea faptul că, dacă nu a fost aplicată scutirea directă prevăzută la pct. 4.1, restituirea taxei pe valoarea adăugată plătită în România de către persoanele scutite menționate la art. 1 alin. (3), (4) și (6), stabilite în alt stat membru, se va solicita la Direcția Generală a Finanțelor Publice a Municipiului București, cu menționarea denumirii băncii și a numărului contului bancar în care poate fi transferată taxa.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (1) din Norme dispune: „Dacă nu a fost aplicată scutirea directă prevăzută la pct. 4.1, restituirea taxei pe valoarea adăugată plătită în România de către persoanele scutite menționate la art. 1 alin. (3), (4) și (6), stabilite în alt stat membru, se va solicita la Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, cu menționarea denumirii băncii și a numărului contului bancar în care poate fi transferată taxa”.

 
Alte prevederi ale OMFP nr. 138/2015

OMFP nr. 138/2015 mai prevede și faptul că certificatele de scutire de TVA eliberate până la data intrării în vigoare a respectivului ordin de autoritățile competente persoanelor scutite stabilite în România prevăzute la art. 1 alin. (1) din Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j1), k), l) și m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal și la art. X și XI din Acordul dintre România și Statele Unite ale Americii privind statutul forțelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002, aprobate prin OMFP nr. 2.389/2011, cu modificările și completările ulterioare, vor fi avute în vedere pentru aplicarea scutirii directe de TVA pentru închirierea sau leasingul de bunuri imobile, până la expirarea valabilității acestora.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Normele privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. j), j^1), k), l) și m) Cod fiscal și la art. X și XI din Acordul dintre România și SUA privind statutul forțelor SUA în România, modificate (OMFP nr. 138/2015) was last modified: februarie 27th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.