OMADR nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare în agricultura ecologică

5 sept. 2016
Vizualizari: 1570

Despre

  • M. Of. nr. 669 din 31 august 2016
  • OMADR nr. 895/2016

Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar

OMADR nr. 895/2016

(M. Of. nr. 669 din 31 august 2016)

Cap. I („Prevederi generale. Reguli privind organizarea sistemului de inspecție și certificare”)
Cap. II („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în alt stat membru”)
Cap. III („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în România”)
Cap. IV („Condiții de depunere a documentelor pentru aprobarea organismelor de control care au sediul principal în alt stat membru, precum și a celor care au sediul principal în România”)
Cap. V („Atribuțiile organismelor de control aprobate”)
Cap. VI („Atribuțiile specifice structurilor autorității competente cu elaborarea politicilor și supravegherea organismelor de control”)
Cap. VII („Sancțiuni aplicate organismelor de control și condițiile de retragere a aprobării acestora”)
Cap. VIII („Obligațiile operatorilor din sistemul de agricultură ecologică”)
Cap. IX („Dispoziții tranzitorii și finale”)

În M. Of. nr. 669 din 31 august 2016, a fost publicat OMADR nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecție și certificare în agricultura ecologică.

În continuare, vom prezenta structura respectivului ordin.

Cap. I („Prevederi generale. Reguli privind organizarea sistemului de inspecție și certificare”)
Cap. II („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în alt stat membru”)
Cap. III („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în România”)
Cap. IV („Condiții de depunere a documentelor pentru aprobarea organismelor de control care au sediul principal în alt stat membru, precum și a celor care au sediul principal în România”)
Cap. V („Atribuțiile organismelor de control aprobate”)
Cap. VI („Atribuțiile specifice structurilor autorității competente cu elaborarea politicilor și supravegherea organismelor de control”)
Cap. VII („Sancțiuni aplicate organismelor de control și condițiile de retragere a aprobării acestora”)
Cap. VIII („Obligațiile operatorilor din sistemul de agricultură ecologică”)
Cap. IX („Dispoziții tranzitorii și finale”)

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Cap. I („Prevederi generale. Reguli privind organizarea sistemului de inspecție și certificare”)

Capitolul I prevede faptul că se instituie un sistem de control având autoritatea competentă Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, care deleagă atribuțiile de control unor organisme de control, denumite în continuare OC.

OC reprezintă organismele care desfășoară activități de inspecție și certificare în domeniul producției ecologice; acestea sunt persoane juridice din sectorul public sau privat, care îndeplinesc cerințele art. 27 din R(CE) nr. 834/2007.

Cap. II („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în alt stat membru”)

Potrivit capitolului al II-lea, OC trebuie să îndeplinească criteriile prevăzute la art. 27 din R(CE) nr. 834/2007, precum și următoarele cerințe:

a) să fie acreditate pentru grupele de produse pentru care solicită aprobarea, în conformitate cu standardul European EN ISO/CEI 17065, de către un organism de acreditare din Uniunea Europeană, semnatar al acordului de recunoaștere multilaterală EA-MLA pentru domeniul certificare;
b) să fie independente față de toate părțile implicate, imparțiale și integre; OC și personalul acestora nu trebuie să fie supuse niciunei presiuni comerciale sau financiare care ar putea să le influențeze deciziile;
c) să dețină documente care să ateste existența echipamentului și a infrastructurii aflate la dispoziția unității din România, necesare pentru a îndeplini sarcinile de inspecție și certificare;
d) să dețină un document de descriere a activității pentru unitatea din România.

Cap. III („Condițiile de aprobare a organismelor de control cu sediul principal în România”)

Conform capitolului al III-lea, OC candidat trebuie să îndeplinească criteriile prevăzute la art. 27 din R(CE) nr. 834/2007, precum și următoarele cerințe:

a) să fie persoane juridice române, înregistrate conform legislației în vigoare;
b) să fie acreditate pentru grupele de produse pentru care solicită aprobarea, în conformitate cu standardul SR EN ISO/CEI 17065, de către Organismul Național de Acreditare din România sau de alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană semnatar al acordului de recunoaștere multilaterală a acreditării europene EA-MLA;
c) să fie independente față de toate părțile implicate, imparțiale și integre; OC și personalul acestora nu trebuie să fie supuse niciunei presiuni comerciale sau financiare care ar putea să le influențeze deciziile;
d) să dețină documente care să ateste existența echipamentului și a infrastructurii necesare pentru a îndeplini sarcinile de inspecție și certificare;
e) să dețină un document de descriere a activității.

Cap. IV („Condiții de depunere a documentelor pentru aprobarea organismelor de control care au sediul principal în alt stat membru, precum și a celor care au sediul principal în România”)

În capitolul al IV-lea este prevăzut faptul că documentele se depun de către OC la MADR oricând în timpul anului. În cazul OC aprobat de MADR, acestea vor depune documentele cu minimum 60 de zile înainte de expirarea datei certificatului de aprobare. Documentele vor fi însoțite de opis, vor fi prezentate pe suport hârtie, redactate în limba română sau în traduceri autorizate în limba română, după caz, certificate „pentru conformitate cu originalul”, însușite prin semnătura persoanei responsabile.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Documentele trebuie să fie numerotate manual, pe față, centru, jos, în ordine crescătoare, de la 1 la … n, unde „n” este numărul total al filelor din dosarul depus în vederea aprobării, iar ultima pagină a dosarului trebuie să conțină mențiunea „acest dosar cuprinde «n» file” și este semnată, ștampilată, după caz, de către persoana responsabilă.

Cap. V („Atribuțiile organismelor de control aprobate”)

Potrivit capituloului al V-lea, printre obligațiile OC față de operatorii care desfășoară activități în sectorul de agricultură ecologică, se regăsesc:

– să aplice în unitățile/fermele de producție care fac obiectul inspecției și certificării cerințele de control prevăzute la titlul IV „Controale” din R (CE) nr. 889/2008;
– să verifice declarația operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 63 din R (CE) nr. 889/2008;
– să efectueze cel puțin o inspecție/an la fiecare operator înregistrat în sistemul de agricultură ecologică, aflat sub contract de prestări servicii, în conformitate cu art. 65 alin. (1) din R(CE) nr. 889/2008, care să includă inspecția fizică obligatorie completă a tuturor locațiilor/punctelor de lucru ale operatorului; inspecțiile la operatori trebuie realizate în perioada optimă astfel încât să se asigure eficacitatea și oportunitatea controalelor în toate etapele de producție, procesare și distribuire a produselor, în conformitate cu art. 4 alin. (2) lit. a) din R (CE) nr. 882/2004;
– fac excepție de la prevederile lit. b) comercianții care fac dovada unor proceduri standardizate și aplicate întregului lanț de unități de comercializare direct către consumatorul final; în acest caz inspecțiile se efectuează pe un eșantion de minimum 7% din unitățile din lanțul de comercializare;
– să efectueze cel puțin o inspecție/an la fiecare subcontractant al operatorilor aflați sub contract de prestări servicii, conform prevederilor art. 28 alin. (1) din R (CE) nr. 834/2007; inspecțiile la operatori trebuie realizate în perioada optimă astfel încât să se asigure eficacitatea și oportunitatea controalelor în toate etapele de producție, procesare și distribuire a produselor, în conformitate cu art. 4 alin. (2) lit. a) din R (CE) nr. 882/2004;
– să verifice existența tuturor documentelor contabile care să asigure trasabilitatea produselor certificate;

Cap. VI („Atribuțiile specifice structurilor autorității competente cu elaborarea politicilor și supravegherea organismelor de control”)

În capitolul al VI-lea sunt prevăzute atribuțiile specifice structurii responsabile cu elaborarea politicilor în domeniul agriculturii ecologice din cadrul MADR. Acestea sunt următoarele:

a) centralizează și verifică datele transmise de OC aprobate, prevăzute la art. 10, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile R (CE) nr. 834/2007 și R (CE) nr. 889/2008;
b) acordă derogări în conformitate cu prevederile art. 36, 37, 39 și art. 40 alin. (1) din R (CE) nr. 889/2008;
c) acordă autorizări în conformitate cu prevederile R (CE) nr. 889/2008, altele decât cele acordate de către OC;
d) acordă individual operatorilor exceptări de la regulile de producție, cuprinse în art. 22 din R (CE) nr. 834/2007, și fixează reguli și proceduri pentru eventualele excepții de la aceste reguli;
e) efectuează, anual, instruirea și evaluarea personalului cu atribuții de inspecție din cadrul OC;
f) asigură, ori de câte ori este nevoie, comunicarea cu Organismul Național de Acreditare din România sau alt organism de acreditare echivalent din Uniunea Europeană semnatar al acordului de recunoaștere multilaterală a acreditării europene EA-MLA;
g) publică pe site-ul MADR, după o verificare formală, certificatele de conformitate eliberate de OC în conformitate cu prevederile art. 92b din R (CE) nr. 889/2008.

Cap. VII („Sancțiuni aplicate organismelor de control și condițiile de retragere a aprobării acestora”)

Capitolul al VII-lea prevede sancțiunile administrative pe care MADR le aplică OC, în funcție de gravitatea neregulilor constatate, și anume: avertismentul scris și retragerea aprobării.

Retragerea aprobării se realizează în următoarele situații:
a) aplicarea a două avertismente scrise într-un an calendaristic;
b) în caz de încălcări ale legislației comunitare, ale art. 27 alin. (8) și (9) din R (CE) nr. 834/2007 și art. 9 alin. (1) lit. d) și f) din respectivul ordin;
c) în situația în care OC emite documente justificative prevăzute la art. 9 alin. 1) lit. o) sau orice alte documente conform procedurii proprii a căror neconformitate, ca formă și conținut, se demonstrează ulterior.

Cap. VIII („Obligațiile operatorilor din sistemul de agricultură ecologică”)

Potrivit capitolului al VIII-lea, operatorii din sistemul de agricultură ecologică trebuie să respecte toate normele de producție ecologică, prevăzute de R (CE) nr. 834/2007 și R (CE) nr. 889/2008. De asemenea, aceștia trebuie să înregistreze activitatea în sectorul de agricultură ecologică la MADR, conform prevederilor art. 28 alin. (1) din R (CE) nr. 834/2007, respectiv conform prevederilor naționale în vigoare privind înregistrarea operatorilor în agricultura ecologică, și să facă dovada acestei înregistrări la orice control efectuat de OC.

Cap. IX („Dispoziții tranzitorii și finale”)

Potrivit respectivului ordin, certificatele de aprobare emise organismelor de control aprobate în temeiul prevederilor OMADR nr. 181/2012 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecție și certificare în agricultura ecologică, cu modificările și completările ulterioare, își mențin valabilitatea până la expirarea lor.

Alte prevederi relevante din OMADR nr. 895/2016

La data intrării în vigoare a respectivului ordin, OMADR nr. 181/2012 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecție și certificare în agricultura ecologică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 27 august 2012, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

OMADR nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecție și certificare în agricultura ecologică was last modified: septembrie 5th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.