O.G. nr. 27/2016 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile poştale

6 sept. 2016
Vizualizari: 2519

Despre

  • M. Of. nr. 672 din 31 august 2016
  • O.G. nr. 27/2016
  • O.U.G. nr. 13/2013

Actul modificatActul modificatorSumar
O.U.G. nr. 13/2013
(M. Of. nr. 139 din 15 martie 2013)
O.G. nr. 27/2016
(M. Of. nr. 672 din 31 august 2016)

modifică: art. 2 pct. 12;  art. 2 pct. 13;  art. 2 pct. 18 și 23; art. 7 alin. (6); art. 8 alin. (3) lit. a)-c); art. 16;  art. 22 alin. (1); art. 23; art. 26; art. 30 alin. (1)-(4); art. 31 alin. (1)-(4); art. 35 alin. (1), lit. b); art. 42 alin. (1), lit. a); art. 472 alin. (2) și (3);  art. 52 alin. (1), pct. 1, lit. b); art. 52 alin. (2), pct. 4-7; art. 52 alin. (2), pct. 7 și 16; art. 58 alin. (2)

introduce: art. 2 pct.  111; art. 2 pct. 161-166; art. 8 alin. (6) lit. b1) și b2); art. 10 alin. (6);  art. 42 alin. (1), lit. c); art. 52 alin. (2), lit. c),  pct. 7; art. 57 alin. (1), lit. c); art. 58 alin. (1), lit. m)

În M. Of. nr. 672 din 31 august 2016, a fost publicată O.G. nr. 27/2016 pentru modificarea O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile poștale.

În continuare, vom prezenta modificările aduse O.U.G. nr. 13/2013 prin O.G. nr. 27/2016.

Art. 2 pct. 12 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 pct. 12 prevedea faptul că prin trimitere poștală înregistrată se înțelege trimitere poștală care face obiectul unui serviciu ce are drept particularitate eliberarea de către furnizor expeditorului a unui document care atestă data depunerii, precum și, de regulă, plata tarifului.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 pct. 12 dispune următoarele:

12. trimitere poștală înregistrată – trimitere poștală care face obiectul unui serviciu care are drept particularitate eliberarea de către furnizor expeditorului a unui document care să permită furnizorului identificarea internă a trimiterii în rețeaua poștală, să ateste data depunerii, precum și, de regulă/plata tarifului”.

 

Art. 2 pct. 13 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 pct. 13 prevedea faptul că prin trimitere poștală se înțelege bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat și livrat la adresa indicată de expeditor. Pe lângă trimiterile de corespondență, în această categorie sunt incluse, de exemplu, cărțile, cataloagele, ziarele, periodicele, coletele poștale care conțin bunuri cu sau fără valoare comercială și mandatele poștale pe suport hârtie.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 pct. 13 dispune următoarele:

13. trimitere poștală – bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat și livrat la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine, pe ambalaj sau într-o listă de distribuție. Pe lângă trimiterile de corespondență, în această categorie sunt incluse, de exemplu, imprimatele, sacii «M», pachetele mici, coletele poștale care conțin bunuri cu sau fără valoare comercială și mandatele poștale pe suport hârtie”.

 

Art. 2 pct. 11din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

La art. 2, după pct. 11, se introduce un nou punct, pct. 111.

Potrivit noii reglementări, art. 2 pct. 111 dispune următoarele:

111. trimiteri de corespondență în număr mare – trimiteri interne și internaționale din această categorie expediate în număr de minimum 5.000 de trimiteri, în decurs de o lună, de către același expeditor sau integrator, în baza unui contract încheiat în formă scrisă cu furnizorul de servicii poștale”.

 

Art. 2 pct. 161-166 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 2, după pct. 16, se introduc, șase noi puncte, pct. 161-166.

Potrivit noii reglementări, art. 2 pct. 161-166 dispun următoarele:

161. colete poștale în număr mare – trimiteri poștale interne și internaționale din această categorie expediate în număr de minimum 50 de colete, în decurs de o lună, de către același expeditor sau integrator, în baza unui contract încheiat în formă scrisă cu furnizorul de servicii poștale;

162. imprimate – trimiterile poștale realizate prin tipărire sau alt mijloc de multiplicare, care nu conțin comunicări cu caracter personal sau individual; în această categorie se includ, de exemplu, ziare, periodice, cărți, cataloage, hărți geografice, partituri muzicale;

163. imprimate în număr mare – trimiteri interne și internaționale din această categorie expediate în număr de minimum 500 de trimiteri, în decurs de o lună, de către același expeditor sau integrator, în baza unui contract încheiat în formă scrisă cu furnizorul de servicii poștale;

164. sac «M» – trimitere poștală cu o greutate maximă de 30 kg conținând imprimate și/sau obiecte atașate sau asociate printr-un alt mijloc imprimatelor cu care acestea sunt expediate, respectiv discuri, benzi magnetice, casete, eșantioane comerciale expediate de fabricanți și distribuitori, articole comerciale care nu fac obiectul drepturilor vamale sau materiale de informare care nu pot fi vândute, alte obiecte care au un raport cu imprimatele pe care le însoțesc, adresate aceluiași destinatar, la aceeași adresă de livrare;

165. pachet mic – trimiteri poștale ce conțin bunuri cu sau fără valoare comercială la care se pot atașa orice documente care au caracter de corespondență, în greutate de până la 2 kg, inclusiv, și care urmează fluxul tehnologic utilizat pentru trimiterile de corespondență, astfel cum prevăd Convenția Poștală Universală și Regulamentul poștei de scrisori;

166. pachete mici în număr mare – trimiteri poștale interne și internaționale din această categorie expediate în număr de minimum 500 de trimiteri, în decurs de o lună, de către același expeditor sau integrator, în baza unui contract încheiat în formă scrisă cu furnizorul de servicii poștale”.

 

Art. 2 pct. 18 și 23  din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 pct. 18 prevedea faptul că prin serviciu de trimitere recomandată se înțelege serviciul poștal ale cărui particularități constau în oferirea unei garanții forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totală sau parțială ori deteriorare a trimiterii poștale înregistrate și în eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea trimiterii poștale sau livrarea la destinatar, fără a fi confirmată în scris de către acesta.

Pct. 23 al art. 2, prevedea faptul că prin cecograme se înțelege trimiteri poștale în greutate de până la 7 kg, precum trimiterile poștale cecografice prezentate deschise, clișeele care poartă însemne ale cecografiei, înregistrările sonore și pe hârtie specială destinate numai pentru folosința nevăzătorilor, dacă sunt expediate de sau către un institut pentru nevăzători.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 pct. 18 și 23 dispun următoarele:

18. serviciu de trimitere recomandată – serviciul poștal ale cărui particularități constau în oferirea unei garanții forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totală sau parțială ori deteriorare a trimiterii poștale înregistrate și în eliberarea, la cerere, ulterior depunerii, respectiv livrării trimiterii poștale, a unei dovezi privind depunerea trimiterii poștale sau livrarea la destinatar, fără a fi confirmată în scris de către acesta;
(…)
23. cecograme – trimiteri poștale în greutate de până la 7 kg, inclusiv, precum trimiterile poștale cecografice prezentate deschise, clișeele care poartă însemne ale cecografiei, înregistrările sonore și pe hârtie specială destinate numai pentru folosința nevăzătorilor”.

 

Art. 7 alin. (6)  din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 7 alin. (6) prevedea faptul că la cerere sau din oficiu, autoritatea de reglementare va elibera în cel mult 7 zile persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispozițiilor legale un certificat-tip prin care se atestă dreptul de a furniza servicii poștale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (6) dispune următoarele:

(6) La cerere sau din oficiu, autoritatea de reglementare va elibera în cel mult 15 zile lucrătoare persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispozițiilor legale un certificat-tip prin care se atestă dreptul de a furniza servicii poștale”.

 

Art. 8 alin. (3) lit. a)-c)  din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (3) lit. a)-c) prevedea faptul că serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:

a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale, în greutate de până la două kg;

b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg;

c) distribuirea coletelor poștale în greutate de până la 20 kg expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (3) lit. a)-c) dispun următoarele:

a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale având ca obiect trimiteri de corespondență, pachete mici și imprimate, în greutate de până la două kg, inclusiv;
b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg, inclusiv;
c) distribuirea coletelor poștale în greutate de până la 20 kg, inclusiv, expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia”.

 

Art. 8 alin. (6) lit. b1) și b2 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 8 alin. (6), după litera b), se introduc două noi litere, lit. b1) și b2).

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (6) lit. b1) și b2) dispun următoarele:

b1) trimiterile de corespondență în număr mare, coletele poștale în număr mare, imprimatele în număr mare, precum și pachetele mici în număr mare;
b2) sacii «M»”.

 

Art. 10 alin. (6) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 10, după alin. (5), se introduce un nou alineat, alin. (6).

Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (6) dispune următoarele:

(6) În vederea asigurării furnizării permanente a serviciului universal, furnizorul desemnat are dreptul să înființeze posturi și să angajeze salariați cu contracte individuale de muncă pe durată determinată, pe perioada concediilor de odihnă ale salariaților care ocupă posturi unice, în cazul localităților unde furnizorul nu are alți salariați cu aceeași calificare”.

 

Art. 16 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 prevedea faptul că tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru fiecare dintre serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze trebuie să fie accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri și să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.

Furnizorul de serviciu universal are obligația de a supune spre aprobare autorității de reglementare tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze și de a le aduce la cunoștința publicului cu cel puțin 30 de zile înainte de data la care acestea intră în vigoare, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare.

Modificarea tarifelor prevăzute la alin. (2) este supusă aprobării autorității de reglementare, în condițiile stabilite de aceasta.

În vederea asigurării respectării principiilor prevăzute la alin. (1), autoritatea de reglementare poate impune modalitățile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația să le presteze, ținând seama și de caracteristicile specifice ale acestor servicii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 dispune următoarele:

Art. 16

(1) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze trebuie să fie accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri și să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.

(2) În vederea asigurării respectării principiilor prevăzute la alin. (1), autoritatea de reglementare va impune una sau mai multe dintre următoarele măsuri:
a) plafoane tarifare și formule de control al modificării tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal;
b) modalitățile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația să le presteze, ținând seama și de caracteristicile specifice ale acestor servicii;
c) stabilirea unor tarife individuale pentru serviciile din sfera serviciului universal.

(3) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a stabili, respectiv de a modifica tarifele pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze cu respectarea măsurilor impuse de autoritatea de reglementare în conformitate cu dispozițiile alin. (2).

(4) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a aduce la cunoștința publicului tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze, precum și orice modificări ale acestor tarife, cu cel puțin 30 de zile înainte de data la care acestea intră în vigoare, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare.

(5) La solicitarea furnizorului de serviciu universal sau din oficiu, autoritatea de reglementare va analiza necesitatea revizuirii măsurilor impuse potrivit alin. (2).

(6) Până la data impunerii uneia dintre măsurile prevăzute la alin. (2), furnizorul de serviciu universal are obligația de a supune spre aprobare autorității de reglementare orice modificare a tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare”.

 

Art. 22 alin. (1) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 22 alin. (1) prevedea faptul că în cazul în care estimează că din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile art. 8–12, rezultă un cost net care constituie o sarcină injustă pentru furnizorii de serviciu universal, autoritatea de reglementare va decide să compenseze costul net prin intermediul unui mecanism de partajare a acestui cost între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori și, atunci când este cazul, din fonduri publice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 22 alin. (1) dispune următoarele:

Art. 22

(1) În cazul în care autoritatea de reglementare decide că din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile art. 8-12, rezultă un cost net care constituie o sarcină injustă pentru furnizorii de serviciu universal, prin hotărâre a Guvernului se va stabili un mecanism de compensare a acestui cost net prin utilizarea uneia dintre următoarele surse de finanțare:

a) din fonduri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat;
b) prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat”.

 

Art. 23 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 prevedea faptul că:
(1) În vederea aplicării prevederilor art. 22 alin. (1), autoritatea de reglementare determină, cu respectarea principiilor transparenței, al minimei atingeri aduse concurenței, al nediscriminării și al proporționalității, un mecanism de compensare care va fi bazat pe contribuții ale furnizorilor de servicii poștale și/sau ale utilizatorilor și care va fi administrat de autoritatea de reglementare, în condițiile stabilite de aceasta. În acest scop, autoritatea de reglementare stabilește prin decizie cu caracter normativ:
a) criteriile de determinare a furnizorilor de servicii poștale și/sau a utilizatorilor care au obligația să contribuie la fondul de compensare;
b) modalitatea de stabilire a cuantumului contribuțiilor datorate
c) baza de calcul al contribuțiilor datorate de furnizorii de servicii poștale astfel încât să se evite dubla impunere a anumitor categorii de venituri;
d) modalitatea și termenul de plată a contribuțiilor;
e) orice alte elemente necesare în vederea funcționării mecanismului de compensare.

(11) În măsura în care sumele care ar putea fi colectate din contribuțiile prevăzute la alin. (1), în condițiile stabilirii unui cuantum al contribuțiilor rezonabil și care să nu aducă atingere viabilității economice a furnizorilor, sunt insuficiente, diferența dintre costul net determinat și aceste sume se suportă din fonduri publice.

(12) În acest scop, dacă autoritatea de reglementare previzionează existența unei diferențe între costul net determinat și suma colectată prin mecanismul de partajare a costului între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, aceasta o comunică Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 15 septembrie a fiecărui an, iar Ministerul Finanțelor Publice are obligația introducerii acesteia în proiectul legii bugetului de stat pentru anul următor.

(13) Autoritatea de reglementare stabilește și comunică Ministerului Finanțelor Publice condițiile în care se virează furnizorilor de serviciu universal diferența determinată conform prevederilor alin. (12), iar Ministerul Finanțelor Publice are obligația de a vira furnizorilor de serviciu universal aceste sume, în termen de 30 de zile de la data comunicării condițiilor stabilite de autoritatea de reglementare.

(2) Contribuțiile datorate de furnizorii de servicii poștale sau sumele colectate de furnizorii de servicii poștale de la utilizatori pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, în temeiul prezentului articol, constituie creanțe bugetare administrate de autoritatea de reglementare, fiind aplicabile în mod corespunzător dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) În cazul în care s-a realizat compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, autoritatea de regle

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 dispune următoarele:

Art. 23

(1) În vederea aplicării prevederilor art. 22 alin. (1), în termen de 160 de zile de la primirea unei cereri de compensare a costului net corecte și complete, autoritatea de reglementare va comunica Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională decizia privind cuantumul costului net determinat în urma analizării acestuia, iar Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională are obligația de a iniția proiectul de hotărâre a Guvernului privind mecanismul de compensare.

(2) Guvernul stabilește utilizarea uneia dintre cele două surse de finanțare a costului net cu respectarea principiilor transparenței, al minimei atingeri aduse concurenței, al nediscriminării și al proporționalității.

(3) Mecanismul de compensare prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. b) poate fi utilizat doar în măsura în care cuantumul sumelor care ar putea fi colectate ar fi rezonabil și nu ar aduce atingere viabilității economice a furnizorilor, fără a putea depăși limita maximă de 0,6% din cifra de afaceri din furnizarea de servicii din sfera serviciului universal a sectorului sau substituibile acestora, cifră de afaceri calculată de autoritatea de reglementare și comunicată Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională în termenul prevăzut la alin. (1).

(4) Contribuțiile datorate de furnizorii de servicii poștale sau sumele colectate de furnizorii de servicii poștale de la utilizatori pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, în temeiul prezentului articol, constituie creanțe bugetare asimilate creanțelor fiscale și sunt administrate de autoritatea de reglementare, fiind aplicabile în mod corespunzător dispozițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(5) În cazul în care s-a realizat compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, autoritatea de reglementare publică un raport anual privind acest cost și mecanismul de compensare al acestuia”.

 

Art. 26 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 26 prevedea faptul că în cazul în care autoritatea de reglementare decide că nu se justifică stabilirea mecanismului prevăzut la art. 23 pentru compensarea costurilor ocazionate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, iar furnizorul de serviciu universal nu beneficiază direct sau indirect de măsuri de natura ajutorului de stat sau cu efecte similare, asigurându-se astfel existența unei concurențe efective, autoritatea de reglementare poate decide să nu impună obligația de a ține evidența contabilă separată.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 26 dispune următoarele:

Art. 26

În cazul în care nu s-a stabilit un mecanism pentru compensarea costurilor ocazionate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, iar furnizorul de serviciu universal nu beneficiază direct sau indirect de măsuri de natura ajutorului de stat ori cu efecte similare, asigurându-se astfel existența unei concurențe efective, autoritatea de reglementare poate decide să nu impună obligația de a ține evidența contabilă separată”.

 

Art. 30 alin. (1)-(4) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 30 alin. (1)-(4) prevedeau faptul că:
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a respecta cerințele minime de calitate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze.

(2) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a respecta cumulativ următoarele condiții:
a) de a asigura livrarea la destinatari, în 3 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor poștale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard la punctele de acces, a 85% din aceste trimiteri poștale;
b) de a asigura livrarea la destinatari, în 5 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor poștale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard la punctele de acces, a 97% din aceste trimiteri poștale.

(3) Cerințele minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile poștale interne din sfera serviciului universal, precum și alte cerințe de calitate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația să le presteze se stabilesc de autoritatea de reglementare.

(4) Cerințele minime de calitate privind normele de distribuire a trimiterilor poștale interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard se stabilesc astfel încât să se asigure respectarea cerințelor de calitate privind normele de distribuire pentru serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri poștale intracomunitare, prevăzute la alin. (2), și se comunică de către autoritatea de reglementare Comisiei Europene.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 30 alin. (1)-(4) dispun următoarele:

Art. 30

(1) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a respecta cerințele minime de calitate pentru trimiterile de corespondență interne și intracomunitare din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze.

(2) Furnizorul de serviciu universal are obligația de a respecta cumulativ următoarele condiții:

a) de a asigura livrarea la destinatari, în 3 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor de corespondență intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard la punctele de acces, a 85% din aceste trimiteri;
b) de a asigura livrarea la destinatari, în 5 zile lucrătoare de la data depunerii trimiterilor de corespondență intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard la punctele de acces, a 97% din aceste trimiteri.

(3) Cerințele minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard, precum și alte cerințe de calitate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligația să le presteze, se stabilesc de autoritatea de reglementare.

(4) Cerințele minime de calitate privind normele de distribuire a trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard se stabilesc astfel încât să se asigure respectarea cerințelor de calitate privind normele de distribuire pentru serviciile poștale ce au ca obiect trimiteri de corespondență intracomunitare, prevăzute la alin. (2), și se comunică de către autoritatea de reglementare Comisiei Europene”.

 

Art. 31 alin. (1)-(4) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 31 alin. (1)-(4) prevedeau faptul că:
(1) Respectarea cerințelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile poștale interne din sfera serviciului universal face anual obiectul evaluării de către un organism independent, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare întocmit se publică anual pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal.

(2) Furnizorul de serviciu universal realizează un raport anual cu privire la respectarea altor cerințe minime de calitate, stabilite potrivit art. 30 alin. (3), care se transmite autorității de reglementare.

(3) Autoritatea de reglementare ia toate măsurile necesare pentru asigurarea realizării evaluării privind respectarea cerințelor minime de calitate stabilite potrivit art. 30, verificarea acestora și publicarea rapoartelor prevăzute la alin. (1) și (2).

(4) Evaluarea respectării cerințelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile poștale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard și publicarea raportului de evaluare se realizează în condițiile stabilite de Comisia Europeană.
Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31 alin. (1)-(4) dispun următoarele:

Art. 31

(1) Respectarea cerințelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard face anual obiectul evaluării de către un organism independent, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare întocmit se publică anual pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal.
(…)
(4) Evaluarea respectării cerințelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile de corespondență intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard și publicarea raportului de evaluare se realizează în condițiile stabilite de Comisia Europeană”.

 

Art. 35 alin. (1), lit. b) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 35 alin. (1), lit. b) prevedea faptul că sunt excluse de la colectare, sortare, transport și livrare:

b) trimiterile poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum și trimiterile poștale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 35 alin. (1), lit. b) dispune următoarele:

b) trimiterile poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum și trimiterile poștale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate sau în ambalaj transparent”.

 

Art. 42 alin. (1), lit. a) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 42 alin. (1), lit. a) prevedea faptul că furnizorii de servicii poștale răspund pentru trimiterile poștale interne după cum urmează:
a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:

1. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;

2. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, până în momentul livrării la destinatar;

3. cu întreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii poștale a omis încasarea rambursului de la destinatar;

4. cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 42 alin. (1), lit. a) dispune următoarele:

a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:

1. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată, inclusiv dacă respectiva trimitere poștală tace sau nu obiectul unui serviciu ramburs;

2. cu valoarea rambursului, pentru o trimitere poștală care face obiectul unui serviciu ramburs fără valoare declarată;

3. cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau unui serviciu ramburs”.

 

Art. 42 alin. (1), lit. c) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 42 alin. (1), după lit. b), se introduce o nouă literă, lit. c).

Potrivit noii reglementări, art. 42 alin. (1), lit. c) dispune următoarele:

c) în cazul unei trimiteri care face obiectul unui serviciu ramburs, furnizorul de servicii poștale răspunde cu întreaga valoare a rambursului pentru situația în care nu a restituit expeditorului întreaga valoare a acestuia sau cu diferența corespunzătoare până la valoarea integrală a acestuia, în cazul în care rambursul a fost încasat parțial de la destinatar”.

 

Art. 472 alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 472 alin. (2) și (3) prevedeau faptul că:
(2) Planurile emisiunilor de timbre și efecte poștale și condițiile de emitere, tipărire, punere în circulație, retragere din circulație și de comercializare a acestora se stabilesc cu respectarea prevederilor legale și a acordurilor internaționale la care România este parte.

(3) Planurile emisiunilor de timbre și efecte poștale se stabilesc anual de către Comisia filatelică, la propunerea persoanei juridice de interes public prevăzute la art. 47alin. (2).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 472 alin. (2) și (3) dispun următoarele:

(2) Condițiile de emitere, tipărire, punere în circulație, retragere din circulație și de comercializare a timbrelor și efectelor poștale se stabilesc cu respectarea prevederilor legale și a acordurilor internaționale la care România este parte.

(3) Planurile emisiunilor de timbre și efecte poștale se stabilesc anual de către Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională, la propunerea persoanei juridice de interes public prevăzute la art. 471 alin. (2), cu avizul Comisiei filatelice”.

 

Art. 52 alin. (1), pct. 1, lit. b) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 alin. (1), pct. 1, lit. b) prevedea faptul că sunt constituite contravenții următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să constituie, potrivit legii penale, infracțiuni depunerea de:
(…)
b) trimiteri poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum și trimiteri poștale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacă se depun neambalate;
(…)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (1), pct. 1, lit. b) dispune următoarele:
(…)
b) trimiteri poștale al căror ambalaj prezintă inscripții care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum și trimiteri poștale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau buhelor moravuri, dacă se depun neambalate ori în ambalaj transparent”.
(…)

 

Art. 52 alin. (2), pct. 4-7 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 alin. (2), pct. 4-7 prevedeau faptul că:

4. prestarea sau oferirea de servicii poștale de către persoane care nu sunt autorizate să furnizeze servicii poștale în sensul prezentei ordonanțe de urgență;

5. prestarea sau oferirea de către furnizorii de servicii poștale a altor servicii poștale decât cele pentru care au obținut dreptul de furnizare;

6. nerespectarea de către furnizorii de servicii poștale a obligațiilor care le incumbă, potrivit regimului de autorizare generală;

7. încălcarea de către furnizorul de serviciu universal a obligațiilor prevăzute la art. 16 alin. (2)–(3), precum și nerespectarea modalităților stabilite de către ANCOM potrivit art. 16 alin. (4);

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (2), pct. 4-7 dispune următoarele:

4. împiedicarea instalării cutiilor poștale sau a instalațiilor fizice care constituie puncte de acces ori puncte de contact;

5. deschiderea neautorizată a cutiilor poștale sau a instalațiilor fizice care constituie puncte de acces ori de contact;

6. amplasarea în vecinătatea sau pe suprafața unui obiect a oricăror semne, inscripții, mărci, embleme ori alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cutiile poștale sau cu instalațiile fizice care constituie puncte de acces ori de contact;

7. introducerea în cutiile poștale sau în instalațiile fizice care constituie puncte de acces ori de contact a unor bunuri, materiale sau substanțe care pot pricinui distrugeri, deteriorări, leziuni, pagube persoanelor, mediului, instalațiilor utilizate sau altor bunuri”.

 

Art. 52 alin. (2), pct. 7 și 16 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 alin. (2), pct. 7 și 16 prevedeau faptul că:

7. încălcarea de către furnizorul de serviciu universal a obligațiilor prevăzute la art. 16 alin. (2)–(3), precum și nerespectarea modalităților stabilite de către ANCOM potrivit art. 16 alin. (4);
(…)
16. nerespectarea de către furnizorul de serviciu universal a cerințelor minime de calitate stabilite potrivit art. 30 alin. (1)–(3);

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (2), pct. 7 și 16 dispun următoarele:

7. nerespectarea de către furnizorul de serviciu universal a obligațiilor prevăzute la art. 16 alin. (3) și (4);
(…)
16. nerespectarea de către furnizorul de serviciu universal a obligației prevăzute la art. 30 alin. (1) privind cerințele minime de calitate prevăzute la art. 30 alin. (2) sau cele stabilite potrivit art. 30 alin. (3)”.

 

Art. 52 alin. (2), lit. c), pct. 71 din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 52 alin. (2), după pct. 7, se introduce un nou punct, pct. 71.

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (2), lit. c), pct. 71 dispune următoarele:

71. nerespectarea de către furnizorul de serviciu universal a obligației de a supune orice modificare a tarifelor aprobării autorității de reglementare, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (6)”.

 

Art. 57 alin. (1), lit. c) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 57 alin. (1), după lit. b), se introduce o nouă literă, lit. c).

Potrivit noii reglementări, art. 57 alin. (1), lit. c) dispune următoarele:

c) să se conformeze măsurilor dispuse potrivit art. 56”.

 

Art. 58 alin. (1), lit. m) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Noua reglementare

La art. 58 alin. (1), după lit. l), se introduce o nouă literă, lit. m).

Potrivit noii reglementări, art. 58 alin. (1), lit. m) dispune următoarele:

m) în cazul prestării sau oferirii de către un furnizor de servicii poștale a altor servicii decât cele pentru care a obținut dreptul de furnizare”.

 

Art. 58 alin. (2) din O.U.G. nr. 13/2013 (modificată prin O.G. nr. 27/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 58 alin. (2) prevedea faptul că în cazul prestării sau oferirii de către un furnizor de servicii poștale a altor servicii decât cele pentru care a obținut dreptul de furnizare, ANCOM va retrage furnizorului în cauză dreptul de a furniza servicii poștale pe baza regimului de autorizare generală, acesta nemaiputând furniza servicii poștale pe o perioadă de 3 ani de la aplicarea sancțiunii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 58 alin. (2) dispune următoarele:

(2) În caz de retragere a dreptului de a furniza servicii poștale, furnizorul nu mai poate dobândi dreptul de a furniza servicii poștale pe o perioadă de 3 ani de la aplicarea sancțiunii”.

 

Alte prevederi relevante din O.G. nr. 27/2016)

Prevederile art. I pct. 6 sunt aplicabile notificărilor transmise Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, după data intrării în vigoare a respoectivei ordonanțe.

Prevederile art. I pct. 11 și 12 sunt aplicabile începând cu prima decizie a președintelui ANCOM emisă după intrarea în vigoare a respectivei ordonanțe, prin care se va realiza o compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal.

Dispozițiile art. I pct. 3, 7 și 8, precum și cele de la pct. 4, cu referire la pct. 161, 163 și 166 ale art. 2, intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2017.

Dispozițiile art. I pct. 20-23 intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării respectivei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.

O.G. nr. 27/2016 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 13/2013 privind serviciile poștale was last modified: septembrie 5th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.