Oamenii democrației

21 nov. 2015
2 voturi, medie: 3,00 din 52 voturi, medie: 3,00 din 52 voturi, medie: 3,00 din 52 voturi, medie: 3,00 din 52 voturi, medie: 3,00 din 5 (2 votes, average: 3,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 952
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Interviu publicat în revista Legal Point, 2015.

Ciprian Bucur este șef serviciu în cadrul Comisiei Juridice, de Disciplină și Imunități a Camerei Deputaților. Impecabil, șarmant și politicos, hotărât, calm și discret, Bucur și-a câștigat autoritatea printre colegi și deputați prin competență și viziune. Imparțial, tributar doar consolidării democrației în România, unește interesele puterii cu ale opoziției, în elaborarea de noi inițiative legislative. Este unul dintre oamenii democrației, care promit să schimbe fața României.

Codul administrativ - 2019. Editie tiparita pe hartie alba
Cornel Dărvășan

Cornel Dărvășan: În deschiderea interviului aș dori să vorbim despre dificultățile serviciului pe care îl conduceți, aici în „laboratorul de legi al țării”, care este Comisia Juridică din Parlamentul României.


Ciprian Bucur: Aș dori să vă spun, în primul rând, ce înseamnă Comisia Juridică. Este în sine o instituție, are o competență materială vastă, abordează probleme atât din punct de vedere al constituționalității legilor, cât și din punct de vedere al legalității lor, proiectelor de acte normative.

Comisia juridică are în competență și așa-numitele probleme de imunități parlamentare, care se disjung în încuviințări de rețineri, arestări sau percheziții de deputați, sau avizarea începerii urmăririi penale a unor miniștri sau foști miniștri pentru fapte din timpul mandatului în care au fost miniștri. Comisia Juridică mai are o componentă de disciplină: constată și sancționează problemele de disciplină parlamentară, atitudinea deputaților din cadrul Camerei Deputaților. Modul în care aceștia se manifestă este urmărit și „sancționat” de Comisia Juridică în urma unei sesizări evidente.

Ciprian Bucur

Cornel Dărvășan: Care ar fi problemele de disciplină?

Ciprian Bucur: Probleme legate de disciplină sunt de genul situației cu „votul la două mâini”, fiind la momentul respectiv o mare preocupare în spațiul public, când colegii deputați au votat unul pentru celălalt pe anumite acte normative. Alte probleme legate de sancțiuni au fost cele legate de limbajul necolocvial al deputaților în cadrul ședințelor de plen sau de comisii.

Cornel Dărvășan: Dar „provocările” Comisiei Juridice?

Ciprian Bucur: Provocările Comisiei Juridice ar fi, în mare parte, cele legate de faptul că 88% dintre proiectele de acte normative trec pe la Comisia Juridică, într-un fel sau altul. Tot ce înseamnă act normativ trece pe la Comisia Juridică pentru avizare sau pentru dezbatere pe fond. Marile proiecte privind starea justiției, reformele care au fost făcute în domeniul civil, penal, procedură civilă, procedură penală, au trecut pe la comisie. Se poate spune că este laboratorul legilor.

Cornel Dărvășan: Cam cât de lung este drumul de la o idee la o lege scrisă și ce rol are Comisia Juridică în acest proces?

Ciprian Bucur: Ideea și gândul rezidă dintr-o necesitate. Inițiatorul are în spate necesitatea elaborării unei legi, majoritatea venind din nevoile cetățenilor pe care îi reprezintă, din nevoia de a echilibra anumite abordări juridice, însă distanța, ecartul dintre gând și lege e de cele mai multe ori destul de mare. Gândul și ideea prind viață în cadrul comisiei, însă nu este suficient, acestea trebuie să se plieze și pe cadrul normativ general.

Cornel Dărvășan: Cât timp durează acest proces?

Ciprian Bucur: Spre exemplu, în cazul inițiativei legislative privind activitățile de lobby, procesul a durat vreo 3 ani. În același timp pot fi și proiecte de acte normative care apar și se dezvoltă mai repede, ca o urgență, pentru a rezolva dezechilibrele din societate.

Cornel Dărvășan: Intervin niște probleme subiective, care se pot transforma în niște probleme obiective. Cum se împacă interesele politice cu inițiativele pur juridice, în cazul inițiativelor de mare impact?

Ciprian Bucur: Una dintre condițiile de eligibilitate ale acestei funcții este de a fi apolitic, m-aș feri să abordez partea referitoare la interesul politic raportat la interesul legii, dar e clar că fiecare partid politic, fiecare entitate politică are un program de guvernare, măsuri economice, măsuri sociale, justiție, afaceri interne, economie, criterii.

Fiecare inițiator de lege se raportează teoretic la acele criterii din programul partidului lui de guvernare. Din păcate, ca tehnocrat, interesul politic uneori „schilodește” – cuvântul poate este un pic dur – actul normativ. De cele mai multe ori, interesul politic duce cadrul într-o altă logică.

Cornel Dărvășan: Urmăresc și eu, nu ca un foarte mare specialist, de ceva vreme, disputele și interesele, atât cât îmi este dat să le văd, pentru că unele nu se vor ști niciodată probabil, dar am observat un lucru: indiferent ce propunere legislativă ar aduce un partid mic, care nu este la guvernare, este respinsă și toți ceilalți consideră că este o prostie, chiar dacă este o chestie foarte bună. Orice proiect și orice idee, aduse de partidul aflat la putere, vor fi criticate întotdeauna de ceilalți, care vor spune că nu sunt bune, dar au șanse mari de reușită, chiar dacă nu sunt temeinic fundamentate. Va fi clasa politică românească vreodată capabilă să distingă între interesul politic și beneficiile pe care o lege le-ar putea aduce, indiferent că e dată de un partid?

Ciprian Bucur: Eu sunt convins că da. Nu știu dacă actuala clasă politică, dar pot să dau exemplu de anumite proiecte de legi inițiate de partide mici, proiecte de legi bune, care au fost respinse pe logica dumneavoastră, dar care, ulterior, au fost preluate de partide mari și au fost adoptate. Este vorba de capitalul imagologic pe care fiecare partid și-l atrage.

Cornel Dărvășan: Care ar fi obiectivele pe acest an și până la următoarele alegeri ale Comisiei Juridice?

Ciprian Bucur: Comisia Juridică în general a avut obiective mărețe de fiecare dată. Încercăm ca până la finalul acestui mandat, adică până anul viitor să rezolvăm o parte din problemele legislative care există încă în spațiul public, atât al profesiilor liberale și mă refer la notari, avocați, executori și a celorlalte categorii, cât și problemele care mai sunt în domeniul legislației din domeniul juridic.

Având în vedere noile coduri și intrarea lor în vigoare ne-am dat seama, și profesioniștii, practicienii dreptului și-au dat seama că sunt sincope în implementare.

Cornel Dărvășan: O întrebare directă: Intenționați să candidați la următoarele alegeri? Este Comisia Juridică o bună rampă de lansare, fără sens peiorativ, pur și simplu un bun loc de unde ai putea să accezi?

Ciprian Bucur: Comisia Juridică este o rampă de lansare, este un loc în care te formezi ca om, ca practician, ca tehnocrat în profesia asta. Comisia Juridică este un loc în care se întâmplă foarte multe lucruri bune. Nu vă ascund că am primit oferte de a candida de la mai multe partide politice, nu am luat încă o decizie în acest sens, dar probabil că voi candida. Simt că e nevoie, nealterând în niciun fel discuția legată de clasa politică, de tineri bine pregătiți, neangrenați politic până acum, dar care să cunoască mecanismele sistemului, tineri care să fie guvernați de buna credință, bine intenționați, care să-și reprezinte cetățenii, tineri care au altă viziune despre România, despre noi toți până la urmă, pentru că până acum am văzut cu toții ce s-a întâmplat. Este nevoie de o nouă clasă politică.

Cornel Dărvășan: Vă doresc succes dacă veți hotărî să fiți de partea aceasta!

Ciprian Bucur: Oricum, dacă o voi face, va fi în baza unor proiecte proprii, pe care le-am gândit de-a lungul timpului și pe care acum cred că pot să le dezvolt din partea cealaltă, cea politică.

Cornel Dărvășan: Sunt în asentimentul dumneavoastră, în sensul că eu cred că este nevoie de înnoire, de viziune, atât a clasei politice cât și a percepției societății față de clasa politică.

Ciprian Bucur: Da, a oamenilor, a mentalităților celor care conduc. Clasa politică se poate înnoi, dar este nevoie să se înnoiască și mentalitatea celor care compun clasa politică.

Cornel Dărvășan: Aveți competențe în mai multe domenii, în drept civil, drept penal, drept financiar și fiscal, procedura insolvenței, avizarea inițiativelor legislative comunitare, securitatea națională, analiza privind proiectele de acte normative, tehnică legislativă, elaborarea proiectelor legislative. Care este domeniul favorit, în care vă face plăcere să lucrați și de ce?

Ciprian Bucur: Una dintre ramurile de drept pe care o abordez cu responsabilitate și plăcere este dreptul civil, fiind partea care mă preocupă cel mai mult, urmând partea legată de legile securității naționale, unde am studiat și am o aplecare mai profundă. Multe acte normative care acum sunt legi, au fost gândite și trecute prin filtrul meu.

Cornel Dărvășan: Vă rog să faceți un exercițiu de imaginație pe finalul interviului.

Imaginați-vă că nu sunteți la Comisia Juridică, ci că sunteți un tânăr absolvent de drept în anul 2015, aveți posibilitatea să alegeți dintre profesiile liberale, ce v-ați dori să fiți?

Ciprian Bucur: Nu mi-am pus întrebarea asta, dar căutând așa în mine, făcând o analiză așa asupra modului în care sunt, cred că m-aș regăsi foarte mult în profesia de notar public.

Cornel Dărvășan: Ce părere aveți despre proiectul Legal Point? Este un proiect tânăr, încă merge cu pași mici, dar ne dorim să promovăm modele în societatea românească.

Ciprian Bucur: În primul rând, vă felicit pentru demers, Legal Point, din ce știu eu, este un proiect ambițios, cu oameni ambițioși, care are o plajă destul de largă de abordare și un proiect pe care-l văd bine angrenat în logica revistelor de drept. Vă urez succes! Știu că nu e ușor, în același timp mă uit la dumneavoastră și înțeleg că lucrurile pentru această revistă se vor petrece în mod destul de constructiv.

Oamenii democrației was last modified: noiembrie 6th, 2017 by Ciprian Bucur
0 Shares

Vă recomandăm:

Despre autor:

Ciprian Bucur

Ciprian Bucur

Este ministru delegat pentru relația cu Parlamentul.
A mai scris:

Abonează-te la newsletter