O.U.G. nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS – modificări (O.G. nr. 30/2022)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
 

O.U.G. nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia – IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST

(M. Of. nr. 655 din 30 iunie 2022)

 

 

O.G. nr. 30/ 2022 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale şi bugetare

(M. Of. nr. 850 din 30 august 2022)

 

– modifică: Anexă: art. 5 alin. (1)-(3), (5) și (9), art. 16 alin. (1), (2), (4), art. 17;

introduce: art. 3 alin. (2).

 

În M. Of. nr. 850 din 30 august 2022 s-a publicat O.G. nr. 30/ 2022 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale şi bugetare.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivului act normativ.

 

Art. 5 alin. (1)-(3), (5) și (9)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, în anexă, la art. 5, alin. (1)-(3), (5) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

Art. 5

(1) Beneficiarii schemei de ajutor de stat, care au contractat credite de investiţii şi/sau credite/linii de credit garantate conform art. 4 alin. (2), beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, pe toată durata de valabilitate a garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioadă de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 500.000 de euro pe întreprindere, respectiv echivalentul în lei a 62.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare şi 75.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniile pescuitului şi acvaculturii. În cazul UAT-urilor, valoarea grantului acordat nu poate depăşi echivalentul în lei a 500.000 de euro.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), beneficiarii componentei AGRO IMM INVEST din domeniul agriculturii primare, pescuitului şi acvaculturii beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, pe toată durata de valabilitate a garanţiei acordate, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 62.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, respectiv echivalentul în lei a 75.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniile pescuitului şi acvaculturii, şi nu beneficiază de dobândă finanţată de la bugetul de stat în baza prezentei scheme de ajutor de stat.

(3) În cazul în care finanţarea este folosită pentru refinanţarea creditelor de investiţii, ajutorul de stat sub formă de garanţie se asimilează unui grant şi se cumulează cu grantul menţionat la alin. (1), dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 500.000 de euro pe întreprindere, respectiv 62.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare şi 75.000 de euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniile pescuitului şi acvaculturii.

……………………………………………………………………………………..

(5) Granturile vor fi acordate cu respectarea prevederilor pct. 2.1 din Cadrul temporar Ucraina, respectiv:

(i) ajutorul total nu depăşeşte 500.000 de euro pe întreprindere în orice moment; toate cifrele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;

(ii) ajutorul se acordă cel târziu la data de 31 decembrie 2022;

(iii) ajutorul se acordă întreprinderilor afectate de criză;

(iv) se poate acorda ajutor întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul prelucrării şi comercializării de produse agricole, cu condiţia ca acest ajutor să nu fie transferat parţial sau total către producători primari; cuantumul ajutorului nu se stabileşte pe baza preţului sau a cantităţii de produse introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză sau achiziţionate de la producători primari, cu excepţia cazului în care, în acest din urmă caz, produsele fie nu au fost introduse pe piaţă, fie au fost utilizate în scopuri nealimentare, cum ar fi distilarea, metanizarea sau compostarea de către întreprinderile în cauză;

(v) pentru sectoarele agriculturii primare, pisciculturii şi acvaculturii, pe lângă criteriile menţionate la pct. (ii), respectiv (iii), se aplică următoarele condiţii:

a) ajutorul nu depăşeşte 62.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul agriculturii primare, respectiv 75.000 de euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii; toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;

b) cuantumul ajutorului acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor introduse pe piaţă;

c) ajutorul acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii nu se încadrează în niciuna dintre categoriile de ajutoare menţionate la art. 1 alin. (1) lit. (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimisîn sectorul pescuitului şi acvaculturii;

(vi)în cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite, întreprinderea în cauză asigură, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că pentru fiecare dintre aceste activităţi se respectă plafonul aferent şi că, în total, nu se depăşeşte cuantumul maxim total de 500.000 de euro pe întreprindere, cu excepţia întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea exclusiv în sectoarele agriculturii primare, cărora li se aplică un plafon de 62.000 de euro, respectiv sectoarele pescuitului şi acvaculturii, caz în care nu se va depăşi cuantumul maxim total de 75.000 de euro pe întreprindere.

……………………………………………………………………………………..

(9) Ajutorul de stat sub forma grantului se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor – Acţiuni generale, şi se virează trimestrial în contul F.N.G.C.I.M.M., F.R.C. sau F.G.C.R., după caz, pe baza situaţiilor centralizatoare privind dobânzile lunare datorate, transmise lunar de instituţiile de credit pe propria răspundere. Ministerul Finanţelor virează sumele aferente ajutorului de stat sub forma grantului trimestrial, în prima lună a trimestrului pentru sumele aferente trimestrului anterior.

 

Art. 16 alin. (1), (2), (4)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, în anexă, la art. 16 alin. (1), (2), (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

Art. 16

(1) Programul IMM INVEST PLUS va deveni operaţional la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, iar contractele de garantare aferente programului vor fi emise până la 31 decembrie 2022. Plata dobânzilor se realizează în termen de maximum 13 luni de la data acordării creditului.

(2) Plafonul total al garanţiilor care pot fi acordate în cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate, respectiv de la aprobarea acesteia de către Comisia Europeană până la data de 31 decembrie 2022, este de 17.750.000.000 de lei, echivalentul în lei a aproximativ 3.590.000.000 de euro, care include şi diferenţa rămasă neutilizată la data de 30 iunie 2022 din plafoanele totale aprobate pentru anul 2022 aferente Programului IMM INVEST ROMÂNIA, Subprogramului AGRO IMM INVEST, precum şi programelor aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, cu modificările ulterioare.

……………………………………………………………………………………..

(4) Bugetul schemei de ajutor de stat pentru ajutorul de stat sub formă de grant este de maximum 1.930.018.000 de lei, echivalentul în lei a aproximativ 390.320.000 de euro, şi se implementează numai în limita fondurilor anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Finanţelor – Acţiuni generale.

 

Art. 17

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, în anexă, la art. 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Art. 17

Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 24.786 de beneficiari.

 

Art. 3 alin. (2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, în anexă, la art. 3, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:

(2) Ajutoarele acordate pe baza schemelor aprobate în temeiul pct. 2.1 din Cadrul temporar Ucraina, care sunt rambursate înainte de acordarea unor noi ajutoare în acelaşi temei, nu trebuie luate în considerare pentru a se stabili dacă s-au depăşit plafoanele prevăzute la art. 5.

 

De asemenea, prezenta Ordonanță mai modifică și următoarele acte normative:

O.U.G. nr. 90/2022 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori;

O.U.G. nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă.