Noutăți privind contravențiile și infracțiunile prevăzute în O.U.G. nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare (Legea nr. 80/2021)

15 apr. 2021
Vizualizari: 270

Actul modificat

Actul modificatorSumar
 

O.U.G.nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni cu produse militare

(rep. M. Of. nr. 601 din 26 septembrie 2013; cu modif. ult.)

 

 

Legea nr. 80/2021 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni cu produse militare

(M. Of. nr. 384 din 13 aprilie 2021)

 

modificăart. 10, art. 11, art. 15, art. 33, art. 34, art. 35;

– introduce: art. 32^1, Anexa.

 

În M. Of. nr. 384 din 13 aprilie 2021 s-a publicat Legea nr. 80/2021 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni cu produse militare.

Redăm, în cele ce urmează, o parte dintre modificările, dar și completările aduse respectivului act normativ.

 

Art. 10

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 10 – (1) Persoanele prevăzute la art. 3 pot solicita efectuarea de operațiuni de comerț exterior cu produse militare numai după primirea confirmării de înregistrare de către MAE prin ANCEX, potrivit legii.

(2) Soluționarea cererilor de înregistrare cuprinse la alin. (1) ale persoanelor prevăzute la art. 3 este condiționată de obținerea avizului Ministerului Apărării Naționale.”

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 10

(1) Persoanele prevăzute la art. 3 pot solicita efectuarea operațiunilor cu produse militare prevăzute la art. 1 alin. (1) numai după primirea confirmării de înregistrare de către MAE prin ANCEX, potrivit legii.

(2) Soluționarea cererilor de înregistrare prevăzute la alin. (1) este condiționată de obținerea avizului favorabil al Ministerului Apărării Naționale.

 

 

Art. 11

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 11 – Pentru fiecare operațiune prevăzută la art. 1 alin. (1) persoanele prevăzute la art. 3 sunt obligate să solicite MAE prin ANCEX eliberarea de licențe, potrivit prevederilor art. 12.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 11

Persoanele prevăzute la art. 3, care au și calitatea de destinatar, pot beneficia de licențele generale de transfer de produse militare către companii certificate, emise de autorități din alte state membre ale Uniunii Europene, numai după certificarea lor de către MAE prin ANCEX.

 

 

Art. 15

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 15 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 15 – Persoanele înregistrate, certificate, după caz, precum și titularii licențelor au obligația să declare MAE prin ANCEX orice modificări sau diferențe constatate față de datele înscrise în documentele de înregistrare, de certificare ori în licențe, precum și la predarea sau preluarea produselor militare respective. În cazul în care asemenea modificări sau diferențe schimbă condițiile în temeiul cărora a fost emis documentul de înregistrare, de certificare ori licența, acesta/aceasta este anulat/ă, iar declararea acestor modificări sau diferențe poate fi considerată ca o nouă cerere de înregistrare, de certificare sau de licență, după caz.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 15

(1) Persoanele înregistrate, certificate și titularii licențelor au obligația să declare MAE prin ANCEX orice modificări sau diferențe constatate față de datele înscrise în documentele de înregistrare, de certificare ori în licențe, precum și la predarea sau preluarea produselor militare respective, în termen de 10 zile de la data la care au intervenit acele modificări. În cazul în care asemenea modificări sau diferențe schimbă condițiile în temeiul cărora a fost emis documentul de înregistrare, de certificare ori licența, acesta/aceasta este anulat/ă, iar declararea acestor modificări sau diferențe poate fi considerată ca o nouă cerere de înregistrare, de certificare sau de licență, după caz.

(2) Titularii licențelor de import sau transfer de introducere de produse militare au obligația să solicite MAE prin ANCEX aprobarea schimbării utilizatorului final sau a utilizării finale a produselor militare.

 

 

Art. 33

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 33 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 33 – Nerespectarea destinației sau a utilizării finale a produselor militare, înscrise în documente în baza declarației prevăzute la art. 14 alin. (3), constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 33 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 33

Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de persoanele prevăzute la art. 3:

a) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (1) de a declara MAE prin ANCEX orice modificări sau diferențe constatate față de datele înscrise în documentele de înregistrare, de certificare ori în licențe, precum și la predarea sau preluarea produselor militare, în termen de 10 zile de la data în care au intervenit acele modificări;

b) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) de a solicita la MAE prin ANCEX aprobarea schimbării utilizatorului final sau a utilizării finale a produselor militare la import sau transfer de introducere;

c) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2) de a notifica MAE prin ANCEX datele de identificare ale tuturor persoanelor de care au cunoștință că sunt implicate în operațiunea de export, transfer ori de intermediere;

d) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (5) și art. 21 alin. (2) privind prezentarea la MAE prin ANCEX a certificatului de control al livrării sau a unui document echivalent, în termen de 4 luni de la livrarea produselor militare;

e) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (2) privind notificarea MAE prin ANCEX despre declarațiile de asigurare ale utilizatorului final, respectiv de utilizare finală, transmise anterior partenerului extern;

f) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (3) de a notifica MAE prin ANCEX datele de identificare ale tuturor persoanelor de care au cunoștință că sunt implicate în operațiunea de import sau de transfer;

g) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) privind notificarea MAE prin ANCEX asupra tuturor activităților care sunt avute în vedere și asupra persoanelor române sau străine cu care urmează să se negocieze ori să se organizeze operațiuni de intermediere, anterior efectuării acestora;

h) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1) privind furnizarea de date, prin raportări periodice, cu privire la activitatea desfășurată;

i) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (4) privind transmiterea la termenele stabilite a documentelor, datelor și informațiilor solicitate de MAE prin ANCEX;

j) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5) privind păstrarea timp de 15 ani a documentelor privind operațiunile efectuate cu produse militare supuse controlului;

k) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (7) privind păstrarea cel puțin 20 sau 30 de ani a documentelor privind operațiunile efectuate cu produse militare supuse controlului care fac obiectul unor instrumente internaționale privind trasabilitatea, de către operatorii economici care derulează operațiuni cu acestea, respectiv le manufacturează;

l) nerespectarea clauzelor și condițiilor înscrise în licențele generale.

 

 

Art. 34

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 34 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 34 – Încălcarea prevederilor art. 7 alin. (2), art. 15, art. 18 alin. (4) și (5), art. 21 alin. (1) și (2), art. 22 și art. 25 alin. (4), (5) și (6) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 34 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 34

(1) Contravențiile prevăzute la art. 33 se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei cele prevăzute la lit. b), d), g), i), j) și k);

b) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei cele prevăzute la lit. c) și f);

c) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei cele prevăzute la lit. a), e) și h);

d) cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei cele prevăzute la lit. l) și, după caz, cu anularea sau suspendarea înscrierii ca utilizator al licenței generale.

(2) În cazul repetării faptei prevăzute la art. 33 lit. h) de cel puțin o dată în intervalul unui an de la săvârșirea primei contravenții, sancțiunea este amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei.

 

 

Art. 35

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 35 se prezenta sub următoarea formă:

„Art. 35 – (1) Încălcarea prevederilor art. 23 alin. (1) și ale art. 25 alin. (7) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

(2) În cazul repetării faptei prevăzute la alin. (1) de cel puțin o dată în intervalul unui an de la săvârșirea primei contravenții, sancțiunea este amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 35 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 35

Pe lângă sancțiunile stabilite la art. 34 se poate aplica și sancțiunea contravențională complementară de suspendare a dreptului de înregistrare pe o perioadă de maximum 6 luni.

 

 

Art. 32^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 32 se introduce un nou articol, art. 32^1, cu următorul cuprins:

Art. 32^1

(1) Operațiunile prevăzute la art. 1 alin. (1) cu produse militare din categoriile ML1, ML2, ML3, ML4, ML6, ML9, ML10, cu excepția accesoriilor și componentelor aferente, efectuate fără drept, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 5 la 12 ani.

(2) Operațiunile prevăzute la art. 1 alin. (1) cu produse militare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), efectuate fără drept, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la unu la 5 ani sau amendă.

(3) Tentativa la infracțiunile prevăzute la alin. (1) și (2) se pedepsește.

 

 

 

Anexa

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 43 se introduce o anexă cu următorul conținut:

ANEXĂ:

LISTA cuprinzând categoriile de produse militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni

ML1. Arme cu țeavă lisă cu un calibru mai mic de 20 mm, alte arme de foc și arme automate cu un calibru mai mic sau egal cu 12,7 mm (calibru 0,50 inchi) și accesorii, precum și componente special concepute pentru acestea

ML2. Arme cu țeavă lisă cu un calibru de 20 mm sau mai mare, alte arme sau armament cu un calibru mai mare de 12,7 mm (calibru 0,50 inchi), lansatoare și accesorii, precum și componente special concepute pentru acestea

ML3. Muniții și dispozitive de reglare a focosului, precum și componente special concepute pentru acestea

ML4. Bombe, torpile, rachete nedirijate, rachete dirijate, alte dispozitive și încărcături explozive și echipamente și accesorii conexe, precum și componente special concepute pentru acestea

ML5. Sisteme de conducere a focului și echipamente și sisteme aferente de alertare și avertizare, echipamente de testare, reglare și contraacțiune, special concepute pentru utilizări militare, precum și componente și accesorii special concepute pentru acestea

ML6. Vehicule terestre și componente pentru acestea

ML7. Agenți chimici, agenți biologici, agenți pentru combaterea dezordinii publice, materiale radioactive, echipamente, componente și materiale aferente

ML8. Materiale energetice și substanțele aferente

ML9. Nave de război (de suprafață sau subacvatice), echipamente navale speciale, accesorii, componente și alte nave de suprafață

ML10. Aeronave, vehicule mai ușoare decât aerul, vehicule fără pilot (UAV), motoare de aviație și echipamente pentru aeronave, echipamente și componente aferente, special concepute sau modificate pentru utilizări militare

ML11. Echipamente electronice, vehicule spațiale și componente, care nu sunt specificate în altă parte în prezenta listă

ML12. Sisteme de arme cu energie cinetică de mare viteză și echipamente aferente, precum și componente special concepute pentru acestea

ML13. Echipamente și construcții blindate sau de protecție și componente

ML14. Echipamente specializate pentru instruire militară sau pentru simularea de scenarii militare, simulatoare special concepute pentru antrenamentul utilizării armelor și armamentului specificate la ML1 sau ML2, precum și componente și accesorii special concepute pentru acestea

ML15. Echipamente pentru formarea de imagini sau de contraacțiune, special concepute pentru utilizări militare, precum și componente și accesorii special concepute pentru acestea

ML16. Produse forjate, turnate și alte semifabricate, special concepute pentru produsele specificate la ML1-ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 sau ML19

ML17. Alte echipamente, materiale și biblioteci, după cum urmează, precum și componente special concepute pentru acestea

ML18. Echipamente de producție și componente

ML19. Sisteme de arme cu energie dirijată (DEW), echipamente aferente sau de contraacțiune și modele de testare, precum și componente special concepute pentru acestea

ML20. Echipamente criogenice și supraconductoare, precum și componente și accesorii special concepute pentru acestea

ML21. Software

ML22. Tehnologie

Noutăți privind contravențiile și infracțiunile prevăzute în O.U.G. nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor și altor operațiuni cu produse militare (Legea nr. 80/2021) was last modified: aprilie 15th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.