Noul Statut al UNNPR

Noul Statut al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din Romania a fost publicat în Monitorul Oficial, acesta intrând în vigoare pe data de 24 noiembrie 2014.

Statutul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din Romania (UNNPR) a fost aprobat prin Hotărarea UNNPR nr. 10/2014 şi publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 853 din 24 noiembrie 2014.

Potrivit prevederilor din Statut, UNNPR, denumită în continuare Uniunea, este unica organizaţie profesională a notarilor publici din România, înfiinţată potrivit legii, cu personalitate juridică, de interes public, cu patrimoniu şi buget proprii, având sediul în Bucureşti.

 Organele de conducere ale Uniunii sunt:
a) Congresul constituit din reprezentanţii notarilor publici, aleşi de adunarea generală a fiecărei Camere, la care se adaugă membrii Consiliului Uniunii, precum şi vicepreşedinţii Colegiilor directoare ale Camerelor;
b) Consiliul Uniunii constituit din preşedinte, un prim-vicepreşedinte, 2 vicepreşedinţi şi din reprezentanţii fiecărei Camere;
c) Biroul executiv al Consiliului Uniunii compus din preşedinte, prim-vicepreşedinte, 2 vicepreşedinţi şi 5 membri aleşi de Consiliul Uniunii dintre membrii săi;
d) Preşedintele Uniunii.

În realizarea obiectivelor sale, Uniunea funcţionează pe baza următoarelor principii:
a) egalitatea de tratament a tuturor notarilor publici;
b) apărarea intereselor profesionale şi economice ale membrilor săi;
c) perfecţionarea continuă a pregătirii profesionale a notarilor publici;
d) stabilirea, în beneficiul membrilor Uniunii, a politicilor de reprezentare;
e) responsabilizarea notarilor aleşi în organele de conducere ale Uniunii, Camerelor şi ale organismelor profesionale interne şi internaţionale specifice profesiei de a reprezenta cu bună-credinţă şi competenţă interesele profesiei;
f) colaborarea cu instituţiile statutului, pentru sprijinirea acestora în garantarea circuitului civil, a protecţiei cetăţenilor şi a statului de drept, prin încheierea de protocoale de colaborare cu aceste instituţii;
g) neangajarea politică a Uniunii şi a entităţilor sale;
h) colaborarea cu organizaţiile celorlalte profesii liberale care funcţionează la nivel intern şi internaţional;
i) autonomia funcţională şi financiară.

Uniunea are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi implementează strategia profesiei, cu consultarea membrilor săi;
b) apără şi promovează interesele membrilor săi, precum şi imaginea instituţiei, în scopul întăririi autorităţii şi prestigiului profesiei de notar public;
c) elaborează regulamente şi norme, cu caracter obligatoriu pentru membrii săi, pentru Camere, pentru ea însăşi şi pentru entităţile sale.
d) elaborează studii şi puncte de vedere referitoare la activitatea profesională, în scopul unificării practicii notariale, acestea putând deveni uzanţe profesionale;
e) realizează programe şi tehnologii necesare managementului activităţii notariale, asigurând implementarea acestora;
f) verifică respectarea de către Camere şi entităţile Uniunii a intereselor notarilor publici, precum şi respectarea de către acestea a scopului pentru care au fost înfiinţate;
g) administrează şi gestionează patrimoniul propriu în folosul tuturor notarilor publici şi în scopul pentru care acesta a fost înfiinţat;
h) sprijină material notarii publici, la cerere, în cazuri justificate, din fondul de solidaritate;
i) asigură membrilor săi şi angajaţilor acestora instrumentele de formare profesională permanentă şi continuă, inclusiv în ceea ce priveşte utilizarea noilor tehnologii în desfăşurarea activităţii notariale;
î) sprijină participarea membrilor Uniunii la manifestări naţionale şi internaţionale de interes notarial;
j) elaborează şi editează publicaţii de interes profesional, pe care le transmite gratuit membrilor săi;
k) informează notarii publici, prin publicaţiile de interes profesional, cu privire la practica notarială şi judiciară, doctrina de specialitate, precum şi legislaţia incidentă în activitatea notarială;
l) asigură condiţiile necesare exprimării de către notarii publici, în publicaţiile Uniunii, a opiniilor cu caracter profesional şi statutar şi sprijină exprimarea acestora în publicaţiile Uniunii Internaţionale a Notariatului (UIN), Consiliului Notariatelor din Uniunea Europeană (CNUE) şi în alte publicaţii de specialitate;
m) organizează colocvii profesionale, reuniuni, simpozioane şi alte activităţi la nivel teritorial, naţional şi internaţional;
n) elaborează studii statistice şi social-economice, pe baza datelor şi informaţiilor interne şi internaţionale, în scopul stabilirii dinamicii numărului de membri, a componentei economice a actului notarial, precum şi a competenţelor profesionale;
o) exercită controlul profesional-administrativ, în scopul aplicării corecte a prevederilor legii, a regulamentului de aplicare a acesteia, a regulamentelor proprii, a statutului şi a Codului deontologic, atât la nivelul Camerelor şi al notarilor publici, cât şi la nivelul entităţilor Uniunii;
p) exercită controlul asupra activităţilor Institutului Notarial Român, denumit în continuare INR, în scopul asigurării pregătirii şi perfecţionării profesionale iniţiale, permanente şi continue a notarilor publici;
q) mediază conflictele dintre Camere, precum şi conflictele dintre o Cameră si ceilalţi membri ai Uniunii;
r) poate promova şi susţine programele altor instituţii sau entităţi, dacă acestea sunt în concordanţă cu obiectivele sale.

Notarii publici sunt organizaţi în Camerele Notarilor Publici, denumite în continuare Camere. Acestea funcţionează în circumscripţia fiecărei Curţi de Apel, în structura prevăzută în anexa la Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, denumită în continuare lege. Conform acesteia, fiecare Cameră are personalitate juridică şi este alcătuită din totalitatea notarilor publici care funcţionează în circumscripţia acesteia.

Organele de conducere ale Camerei sunt:
a) Adunarea generală a Camerei;
b) Colegiul director al Camerei;
c) preşedintele Colegiului director al Camerei.
Alegerea în funcţiile de conducere se face numai prin vot secret, în condiţiile prevăzute de statut.