Noul Cod fiscal – modificări (Legea nr. 358/2015)

5 ian. 2016
Vizualizari: 9924
Art. 409 alin. (2) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 409 alin. (2) dispunea faptul că situațiile în care sistemul informatizat este considerat indisponibil în România, precum și normele și procedurile care trebuie urmate în aceste situații sunt stabilite prin normele metodologice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 409 alin. (2) dispune: „Situațiile în care sistemul informatizat este considerat indisponibil în România, precum și normele și procedurile care trebuie urmate în aceste situații sunt stabilite prin ordin al președintelui ANAF”.

 

Art. 410 alin. (1) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 410 alin. (1) stabilea faptul că monitorizarea deplasărilor produselor accizabile în regim suspensiv de accize, care se desfășoară integral pe teritoriul României, se realizează potrivit procedurilor aprobate prin normele metodologice, stabilite pe baza prevederilor art. 402-408.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 410 alin. (1) stabilește: „Monitorizarea deplasărilor produselor accizabile în regim suspensiv de accize, care se desfășoară integral pe teritoriul României, se realizează potrivit procedurilor aprobate prin ordin al președintelui ANAF, stabilite pe baza prevederilor art. 402-408”.

 

Art. 412 alin. (8) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 412 alin. (8) dispunea faptul că în sensul respectivului articol, neregulă înseamnă o situație apărută în cursul unei deplasări a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, diferită de aceea prevăzută la art. 340 alin. (5) și (6), din cauza căreia o deplasare sau un segment dintr-o deplasare a unor produse accizabile nu s-a încheiat conform art. 401 alin. (7).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 412 alin. (8) dispune: „În sensul prezentului articol, neregulă înseamnă o situație apărută în cursul unei deplasări a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, diferită de aceea prevăzută la art. 340 alin. (10) și (11), din cauza căreia o deplasare sau un segment dintr-o deplasare a unor produse accizabile nu s-a încheiat conform art. 401 alin. (7)”.

 

Art. 432 alin. (1) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 432 alin. (1) prevedea faptul că toți operatorii economici cu produse accizabile sunt obligați să accepte orice control ce permite autorității competente prevăzute în normele metodologice să se asigure de corectitudinea operațiunilor cu produse accizabile.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 432 alin. (1) prevede: „Toți operatorii economici cu produse accizabile sunt obligați să accepte orice control ce permite autorității competente prevăzute prin ordin al președintelui ANAF. să se asigure de corectitudinea operațiunilor cu produse accizabile”.

 

Art. 434 noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 434 stabilea faptul că efectuarea formalităților vamale de import aferente benzinelor și motorinelor se face prin birourile vamale la frontieră stabilite prin normele metodologice.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 434 stabilește: „Efectuarea formalităților vamale de import aferente benzinelor și motorinelor se face prin birourile vamale la frontieră stabilite prin ordin al președintelui ANAF”.

 

Art. 435 alin. (3), (4) și (9) lit. a) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 435 alin. (3) dispunea faptul că operatorii economici care doresc să distribuie și să comercializeze angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili – sunt obligați să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor din normele metodologice.

De asemenea, art. 435 alin. (4) stabilea faptul că operatorii economici care intenționează să comercializeze în sistem en detail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili – sunt obligați să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor din normele metodologice.

În sfârșit, art. 435 alin. (9) lit. a) prevedea faptul că în cazul comercializării și transportului de tutun brut și tutun parțial prelucrat, trebuie îndeplinite următoarele cerințe:

a) operatorii economici care doresc să comercializeze tutun brut sau tutun parțial prelucrat provenit din operațiuni proprii de import, din achiziții intracomunitare proprii sau din producția internă proprie pot desfășura această activitate numai în baza unei autorizații eliberate în acest scop de către autoritatea competentă potrivit prevederilor din normele metodologice.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 435 alin. (3) dispune: „Operatorii economici care doresc să distribuie și să comercializeze angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili – sunt obligați să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al președintelui ANAF”.

De asemenea, art. 435 alin. (4) stabilește: „(4) Operatorii economici care intenționează să comercializeze în sistem en datail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili – sunt obligați să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al președintelui ANAF”.

În sfârșit, art. 435 alin. (9) lit. a) prevede: „În cazul comercializării și transportului de tutun brut și tutun parțial prelucrat, trebuie îndeplinite următoarele cerințe:

a) operatorii economici care doresc să comercializeze tutun brut sau tutun parțial prelucrat provenit din operațiuni proprii de import, din achiziții intracomunitare proprii sau din producția internă proprie pot desfășura această activitate numai în baza unei autorizații eliberate în acest scop de către autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al președintelui ANAF”.

 

Art. 455 alin. (2) și (4) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 455 alin. (2) dispunea faptul că pPentru clădirile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință, după caz, oricăror entități, altele decât cele de drept public, se stabilește taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosință, după caz, în condiții similare impozitului pe clădiri.

De asemenea, art. 455 alin. (4) prevedea faptul că taxa pe clădiri se stabilește proporțional cu perioada pentru care este constituit dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosință.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 455 alin. (2) dispune: „Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință, după caz, oricăror entități, altele decât cele de drept public, se stabilește taxa pe clădiri, care se datorează de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință, după caz, în condiții similare impozitului pe clădiri. În cazul transmiterii ulterioare altor entități a dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosință asupra clădirii, taxa se datorează de persoana care are relația contractuală cu persoana de drept public”.

De asemenea, art. 455 alin. (4) prevede: „În cazul clădirilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosință ce se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri se stabilește proporțional cu numărul de luni pentru care este constituit dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosință. Pentru fracțiunile mai mici de o lună, taxa se calculează proporțional cu numărul de zile din luna respectivă”.

 

Art. 455 alin. (41) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)
Noua reglementare

La art. 455, după alin. (4) se introduce un nou alineat, alin. (41).

Potrivit noii reglementări, art. 455 alin. (41) stabilește: „În cazul clădirilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosință ce se referă la perioade mai mici de o lună, taxa pe clădiri se datorează proporțional cu numărul de zile sau de ore prevăzute în contract”.

 

Art. 455 alin. (51) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)
Noua reglementare

La art. 455, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (51).

Potrivit noii reglementări, art. 455 alin. (51) prevede: „În cazul în care pentru o clădire proprietate publică sau privată a statului ori a unității administrativ-teritoriale se datorează impozit pe clădiri, iar în cursul unui an apar situații care determină datorarea taxei pe clădiri, diferența de impozit pentru perioada pe care se datorează taxa pe clădiri se compensează sau se restituie contribuabilului în anul fiscal următor”.

 

Art. 457 alin. (3) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 457 alin. (3) stabilea faptul că în cazul unei clădiri care are pereții exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabelul prevăzut la alin. (2) valoarea impozabilă cea mai mare corespunzătoare materialului cu ponderea cea mai mare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 457 alin. (3) stabilește: „În cazul unei clădiri care are pereții exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabelul prevăzut la alin. (2) valoarea impozabilă corespunzătoare materialului cu ponderea cea mai mare”.

 

Art. 458 alin. (1) lit. a) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 458 alin. (1) lit. a) prevedea faptul că pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 458 alin. (1) lit. a) prevede: „Pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință”.

 

Art. 460 alin. (6) noul Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 358/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 460 alin. (6) stabilea faptul că valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 460 alin. (6) stabilește: „Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință”.

Noul Cod fiscal – modificări (Legea nr. 358/2015) was last modified: ianuarie 4th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.