Noul Cod fiscal (M. Of. nr. 688/10.09.2015)

Monitorul Oficial Act normativ
M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015 Noul Cod fiscal

 

În M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015, s-a publicat Noul Cod fiscal. Menționăm faptul că acesta a fost promulgat la data de 7 septembrie 2015.

 

Vă prezentăm, în continuare, o parte dintre prevederile respectivului cod:

 

Scopul și sfera de cuprindere a Codului fiscal

Art. 1 prevede la primul alineat faptul că respectivul cod stabilește: cadrul legal privind impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii, prevăzute la art. 2 alin. (2) care sunt venituri ale bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale; contribuabilii care au obligaţia să plătească aceste impozite, taxe şi contribuţii sociale; modul de calcul de plată a acestora; procedura de modificare a acestor impozite, taxe şi contribuţii sociale. De asemenea, autorizează Ministerul Finanţelor Publice să elaboreze norme metodologice, instrucţiuni şi ordine în aplicarea respectivului cod şi a legilor de ratificare a convenţiilor de evitare a dublei impuneri în aplicare.

Potrivit alineatului următor, cadrul legal de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale obligatorii reglementate de respectivul cod este stabilit prin Codul de procedură fiscală.

În continuare, dispune faptul că, dacă orice prevedere a respectivului cod contravine unei prevederi a unui tratat la care România este parte, se aplică prevederea acelui tratat.

În sfârșit, la ultimul alineat prevede faptul că orice masură de natură fiscală care constituie ajutor de stat se acordă potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind ajutorul de stat.

 

Impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii reglementare de Codul fiscal

Art. 2 prevede la primul alineat impozitele şi taxele reglementate prin respectivul cod, astfel:

a) impozitul pe profit;

b) impozitul pe veniturile microîntreprinderilor;

c) impozitul pe venit;

d) impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenţi;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) taxa pe valoare adăugată;

g) accizele;

h) impozitele şi taxele locale;

i) impozitul pe construcții.

Potrivit alineatului următor, contribuțiile sociale obligatorii reglementate prin respectivul cod sunt următoarele:

a) contribuţiile de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat;

b) contribuţiile de asigurări sociale de sănătate datorate bugetului Fondului naţional unic

de asigurări sociale de sănătate;

c) contribuția pentru concedii şi indemnizații de asigurări sociale de sănătate datorate de angajator bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sanatate;

d) contribuţiile asigurărilor pentru şomaj datorate bugetului asigurărilor pentru şomaj;

e) contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurărilor sociale de stat;

f) contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, datorată de persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare.

 

Principiile fiscalității

Potrivit art. 3, impozitele și taxele reglementate de respectivul cod au la bază următoarele principii:

a) neutralitatea măsurilor fiscale în raport cu diferitele categorii de investitori și capitaluri, cu forma de proprietate, asigurând prin nivelul impunerii condiții egale investitorilor, capitalului român și străin;

b) certitudinea impunerii prin elaborarea de norme juridice clare, care să nu conducă la interpretări arbitrare, iar termenele, modalitatea și sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare plătitor, respectiv aceştia să poată urmări şi înţelege sarcina fiscală ce le revine, precum şi să poată determina influenţa deciziilor lor de management financiar asupra sarcinilor fiscale;

c) justeţea impunerii sau echitatea fiscală asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcţie de mărimea veniturilor sau a proprietăţilor acestuia;

d) eficienţa impunerii asigură niveluri similare ale veniturilor bugetare de la un exerciţiu bugetar la altul prin menţinerea randamentului impozitelor, taxelor şi contribuţiilor în toate fazele ciclului economic, atât în perioadele de avânt economic, cat şi în cele de criză; e) predictibilitatea impunerii asigură stabilitatea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puţin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe şi contribuții obligatorii;

e) predictibilitatea impunerii asigură stabilitatea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puţin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe şi contribuţii obligatorii.

 

Intrarea în vigoare

Noul Cod fiscal intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2016, cu excepţia cazului în care în respectivul cod se prevede altfel.