Normele privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (ASPAAS nr. 105/2018)

1 oct. 2018
Vizualizari: 1276

 

Actul publicat în Monitor

Sumar

Normele privind înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, aprobate prin  Ordinul ASPAAS nr. 105/2018

(M. Of. nr. 801 din 19 septembrie 2018)

Cap. I („Dispoziții generale”);

Cap. II („Înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic și actualizarea acestuia”);

Cap. III („Alte mențiuni în Registrul public electronic”);

Cap. IV („Dispoziții tranzitorii și finale”);

Anexa nr. 1 („Cerere de înregistrare a auditorilor din țări terțe”);

Anexa nr. 2 („Cerere de înregistrare a entităților din țări terțe”);

Anexa nr. 3 („Notificare pentru actualizarea datelor”);

Anexa nr. 4 („Declarație privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi”).

În M. Of. nr. 801 din 19 septembrie 2018 a fost publicat Ordinul ASPAAS nr. 105/2018 pentru aprobarea Normelor privind înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit.

Normele aprobate prin Ordinul ASPAAS nr. 105/2018 reglementează procedura ce trebuie urmată în vederea înregistrării auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit. Această înregistrare se va face potrivit dispozițiilor art. 3 alin. (1), art. 14-19, art. 50, art. 51, art. 66-68, art. 73 alin. (2), art. 75 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative și cu prevederile Ordinului ASPAAS nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării.

Astfel, respectivele norme sunt structurate în patru capitole și patru anexe conținând modelele pentru următoarele documente: Cererea de înregistrare a auditorilor din țări terțe, Cererea de înregistrare a entităților din țări terțe, Notificarea pentru actualizarea datelor, precum și Declarația privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi.

 

Structura Ordinului ASPAAS nr. 105/2018

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Cap. I („Dispoziții generale”);

Cap. II („Înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic și actualizarea acestuia”);

Cap. III („Alte mențiuni în Registrul public electronic”);

Cap. IV („Dispoziții tranzitorii și finale”);

Anexa nr. 1 („Cerere de înregistrare a auditorilor din țări terțe”);

Anexa nr. 2 („Cerere de înregistrare a entităților din țări terțe”);

Anexa nr. 3 („Notificare pentru actualizarea datelor”);

Anexa nr. 4 („Declarație privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi”).

 

Normele privind înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit

 

Competența în materia reglementării activităților pe care le implică înregistrarea, întocmirea și actualizarea și publicarea Registrului public electronic revine Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS), în acest registru urmând a se înregistra:

– auditorii financiari autorizați în România de către ASPAAS în condițiile art. 3, art. 13 și art. 66 din Legea nr. 162/2017, înscriși ca membri ai CAFR;

– firmele de audit autorizate în România de către ASPAAS în condițiile art. 3 din Legea nr. 162/2017i, înscrise ca membri ai CAFR;

– firmele de audit autorizate în alt stat membru de origine și înregistrate la autoritatea competentă din statul membru de origine, cărora le-a fost recunoscută autorizarea conform art. 4 din Legea nr. 162/2017;

– auditorii și entitățile de audit din țărit erțe în conformitate cu art. 67 din actul normative anterior menționat.

În ceea ce îi privește pe auditorii financiari autorizați în România de către ASPAAS în condițiile art. 3, art. 13 și art. 66 din Legea nr. 162/2017, înscriși ca membri ai CAFR, înregistrarea acestora se va face pe două categorii, după cum urmează: auditori activi și auditori nonactivi. Această înregistrare se realizează în baza declarației pe propria răspundere.

În acest sens, trebuie făcută și precizarea că în categoria auditorilor financiari nonactivi sunt cuprinse persoanele care, potrivit legii, sunt incompatibile cu exercitarea activității de audit financiar, iar auditorii financiari persoane fizice, care își desfășoară activitatea în România în calitate de liber-profesionist, sunt obligați să depună la ASPAAS certificatul de înregistrare fiscală, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.

În cadrul Registrului public electronic, identificarea fiecărui auditor financiar și a fiecărei firmă de audit se va face printr-un număr individual atribuit de ASPAAS, acest registru fiind accesibil publicului pe pagina de internet a ASPAAS și actualizându-se lunar. Registul va conține informațiile referitoare la auditorii financiari și firmele de audit în conformitate, dar și adresa și datele de contact ale ASPAAS, dar în situațiile temeinic justificate și la solicitarea persoanelor interesate, anumite informații pot să nu fie făcute publice. Prin sintagma „cazuri temeinic justificate” se definesc situațiile în care nepublicarea informațiilor este menită să reducă o amenințare iminentă și semnificativă la adresa securității unei persoane. De asemenea, în vederea exercitării atribuțiilor conferite de lege, ASPAAS are dreptul să solicite auditorilor financiari, ori de câte ori este necesar, și alte informații decât cele trecute în registru.

Pe de altă parte, exercitarea activității de audit financiar de către persoane care au promovat examenul de competență profesională, dar nu s-au înregistrat în Registrul public electronic constituie contravenție potrivit art. 44 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 162/2017.

Referitor la informațiile ce urmează a fi consemnate în respectivul registru, pentru auditorii financiari se vor menționa următoarele:

– numele, adresa poștală și cea de poștă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, precum și data obținerii ultimei vize anuale de la ASPAAS pentru exercitarea activității de audit financiar;

–numele, adresa poștală și cea de poștă electronică, adresa paginii de internet, dacă este cazul, și numărul de înregistrare a firmelor de audit la care este angajat auditorul financiar sau cu care este asociat ca partener sau în vreun alt mod, dacă este cazul;

– informații cu privire la toate celelalte înregistrări ca auditor financiar (autorizat și înscris într-un registru public) la autoritățile competente ale altor state membre și/sau ale altor țări terțe, inclusiv numele autorităților de înregistrare și, dacă este cazul, numerele de înregistrare în evidențele acestora.

Totuși, în ceea ce privește informațiile referitoare la firmele de audit, acestea includ:

– denumirea, adresa poștală și cea de poștă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, precum și data obținerii ultimei vize anuale de la ASPAAS necesare exercitării activității de audit;

– forma juridică;

– informații de contact, respectiv adresa poștalăși de poștă electronică a persoanei principale de contact și, acolo unde este cazul, adresa paginii de internet;

– adresa poștală și cea de poștă electronică a fiecărui birou deschis în România;

– numele și numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor financiari angajați, asociați ca parteneri sau în alt mod cu firma de audit;

– numele și adresele poștaleși de poștă electronică profesionale ale tuturor acționarilor sau asociaților;  l – numele și adresele poștale și de poștă electronică profesionale ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere;

– dacă este cazul, apartenența la o rețea și o listă cu denumirea și adresele firmelor membre și afiliate sau o indicare a locului unde aceste informații sunt disponibile public;

– informații cu privire la toate celelalte înregistrări ca firmă de audit la autoritățile competente ale altor state membre și ca entitate de audit pe lângă țări terțe, inclusiv denumirea și adresa autorității de înregistrare și, după caz, numerele de înregistrare;

– dacă firma de audit este înregistrată în temeiul art. 4 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, după caz.

Potrivit art. 6, înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari și a firmelor de audit se face în baza ordinului de autorizare emis de către președintele ASPAAS, potrivit prevederilor Legii nr. 162/2017 și ale hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru, iar după primirea hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru, personalul ASPAAS din cadrul BRAIFC efectuează verificarea dosarului și elaborează un raport care este înaintat președintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a înregistrării.  Dacă înregistrarea este aprobată, se emite ordinul președintelui ASPAAS, în două exemplare originale, un exemplar arhivându-se la nivelul instituției, iar cel de-al doilea exemplar comunicându-se auditorului ori firmei de audit.  Respectivul ordin se emite în termen de 30 de zile de la data comunicării de către CAFR a hotărârii Consiliului privind înscrierea ca membru, dispozițiile anterior menționate aplicându-se corespunzător și în situația redobândirii autorizării ca auditor financiar.

Pe de altă parte, în cazul firmelor de audit autorizate într-un stat membru, ordinul președintelui ASPAAS se va emite în baza ordinului său privind recunoașterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru, ASPAAS având obligația să informeze competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.

Apoi, în ceea ce privește celelalte mențiuni ce se pot regăsi în Registrul public electronic, trebuie smintite consemnările privind suspendarea exercitării activității, respectiv încetarea suspendării exercitării activității. De asemenea, dacă are lor retragerea autorizării ca auditor financiar, prin ordin al președintelui ASPAAS, auditorul financiar sau firma de audit vor fi radiate din Registrul public electronic.

Atât auditorii financiari, cât și firmele de audit au obligația notificării ASPAAS în termen de 30 de zile de la apariția modificărilor informațiilor cuprinse în Registrul public electronic, sens în care se va depune o notificare pentru actualizarea datelor, însoțită de documente justificative. Cererea și documentele justificative, vor fi analizte de către BRAIFC, acesta putând solicita lămuriri sau documente justificative suplimentare.  Astfel, dacă documentele justifică operarea modificărilor, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS va proceda la actualizarea Registrului public electronic fără nicio întârziere nejustificată, nerespectarea termenului de 30 de zile atrăgând declanșarea procedurii administrative. Totuși, de la această prevedere fac excepție cazurile de forță majoră.

În fine, cele patru anexe la Normele privind înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit cuprind modelele pentru următoarele cereri, respective notificări: Cererea de înregistrare a auditorilor din țări terțe, Cerere de înregistrare a entităților din țări terțe, Notificarea pentru actualizarea datelor, dar și Declarația privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi.

 

 

 

 

 

Normele privind înregistrarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit (ASPAAS nr. 105/2018) was last modified: octombrie 1st, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.