Normele privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării (Ordin ASPAAS nr. 87/2018)

23 aug. 2018
Vizualizari: 1136

În M. Of. nr. 721 din 21 august 2018 s-a publicat Ordinul Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) nr. 87/2018 prin care au fost aprobate Normele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit din România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării.

Respectivul ordin este însoțit de trei anexe care fac parte integrantă din acesta:

–  anexa nr. 1 conține modelul Cererii A de autorizare pentru persoane fizice;

– anexa nr. 2 reprezintă modelul Cererii de autorizare pentru persoane juridice;

– anexa nr. 3 conține modelul Cererii de recunoaștere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru.

Autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, precum și recunoașterea firmelor de audit sunt reglementate prin respectivele norme, cu respectarea dispozițiilor corespunzătoare ale Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normativ. De asemenea, aceste norme au ca obiect și reglementarea cadrului în care se realizează recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea autorizării și redobândirea acesteia. Îndeplinirea tuturor acestor operațiuni este dată în sarcina Autorității de Supraveghere Publică a Activității de Audit Statutar (ASPASS).

Potrivit prevederilor respectivelor norme, în vederea obținerii autorizării, persoanele interesate trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

– Pentru persoana fizică: condiția de bună reputație prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017 și cerințele educaționale prevăzute la art. 7-11 din același act normativ;

– Pentru firmele de audit: condițiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-d) din Legea nr. 162/2017, condiția de bună reputație potrivit art. 3 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 162/2017 (se analizează raportat la îndeplinirea criteriilor de bună reputație, în conformitate cu reglementările ASPAAS), dar și exercitarea activităților de audit financiar să constituie obiectul principal de activitate al persoanei juridice solicitante;

– Pentru auditorii autorizați în alte state membre sau state terțe: condițiile prevăzute atât la art. 13 din Legea nr. 162/2017, cât și prin Ordinul ASPAAS nr. 54/2018 privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizați în alte state membre și a auditorilor autorizați în țări terțe.

În ceea ce privește recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, aceasta se poate face cu respectarea unei condiții indispensabile: partenerul-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit străine, trebuie să fie autorizat în această calitate în România. În acest sens, firma solicitantă trebuie să facă dovada că este înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de origine, iar certificatul emis în acest sens trebuie să nu aibă o vechime mai mare de 3 luni.

Retragerea autorizării unui auditor financiar intervine în cazul în care buna sa reputație a fost compromisă. Următoarele situații atrag retragerea autorizării:

Condamnarea auditorului printr-o hotărâre definitivă, pentru fapte penale legate de exercitarea activității în vederea căreia fusese autorizat (audit financiar) sau aplicarea pedepsei complementare a interzicerii dreptului de a desfășura o astfel de activitate ori luarea unei măsuri de siguranță;

– Săvârșirea unor abateri administrative și aplicarea sancțiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;

– Auditorul nu mai îndeplinește unul dintre criteriile de bună reputație și aceasta este serios compromisă, conform dispozițiilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 și reglementărilor ASPAAS.

Retragerea se face prin ordin al președintelui ASPAAS și se va adăuga la dosarul de autorizare existent, alături de restul documentelor justificative.  Pe de altă parte, redobândirea autorizării la cererea persoanelor fizice se poate solicita numai o singură dată, fără a se mai susține examenul de competență profesională, pe baza unui interviu, dar nu mai târziu de 5 ani de la aprobarea cererii de retragere. Astfel, în cazul în care solicitantul promovează interviul, președintele ASPAAS va emite un ordin de autorizare ca auditor financiar, acest ordin fiind emis în trei exemplare. Câte un exemplar se comunică auditorului financiar și CAFR, iar cel de-al treilea se arhivează la nivelul ASPAAS.

Pentru a fi considerată ca îndeplinită cerința comunicării către auditori sau firmele de audit financiar, a ordinelor, hotărârilor sau a oricăror acte administrative, aceste documente trebuie să fie trasmise persoanelor interesate astfel:

Pentru auditorul financiar/ firma de audit: prin înmânarea actului, sub semnătură de primire, auditorului financiar ori împuternicitului acestuia sau, în cazul firmei de audit, reprezentantului legal ori împuternicitului persoanei juridice;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Pentru persoanele fizice: prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, la adresa auditorului financiar înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondență comunicată de acesta, după caz;

– Pentru persoanele juridice: prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau la adresa firmei de audit înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondență comunicată de aceasta.

Potrivit dispozițiilor tranzitorii, se consideră stagiu de pregătire practică efectuat un stagiu minim 3 ani organizat de CAFR până la data intrării în vigoare a respectivelor norme, efectuat pe lângă un auditor financiar care își exercită activitatea ca liber-profesionist sau în cadrul unei firme de audit, cu respectarea reglementărilor în vigoare la data efectuării acestuia. Stagiul va cuprinde, printre altele, participarea la auditarea situațiilor financiare anuale sau a situațiilor financiare anuale consolidate, certificată printr-un document oficial eliberat de către auditorul financiar care își exercită activitatea ca liber-profesionist sau firma de audit, care să ateste efectuarea stagiului. Condițiile în care un auditor financiar sau o firmă de audit poate oferi îndrumare în activitatea de audit al situațiilor financiare anuale sau al situațiilor financiare anuale consolidate sunt cele stabilite de CAFR conform reglementărilor în vigoare în perioada desfășurării stagiului de pregătire practică.

 

 

Normele privind autorizarea auditorilor financiari și a firmelor de audit în România, recunoașterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea și redobândirea autorizării (Ordin ASPAAS nr. 87/2018) was last modified: august 27th, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.