Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante – modificări (H.G. nr. 495/2019)

25 iul. 2019
Vizualizari: 1406
Actul modificatActul modificatorSumar

Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii

(M. Of. nr. 496 din 18 iunie 2018)

H.G. nr. 495/2019 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O..U.G. nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii

(M. Of. nr. 612 din 24 iulie 2019)

– modifică: partea introductivă a art. 1 alin. (1) și alin. (2); art. 2 alin. (4); art. 3 alin. (1), (8), (9); art. 3 alin. (2) lit. b); partea introductivă a art. 3 alin. (4); art. 11 alin. (1); art. 15 alin. (6); art. 18 alin. (1) lit. d); art. 23;

– introduce: art. 3 alin. (1^1) – (1^3); art. 11 alin. (1^1);

– abrogă: art. 3 alin. (6) lit. f); art. 3 alin. (10) – (12); art. 13 alin. (5).

 

În M. Of. nr. 612 din 24 iulie 2019 s-a publicat H.G. nr. 495/2019 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O..U.G. nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii.

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii.

 

Partea introductivă a art. 1 alin. (1) și alin. (2) din Norme (modificată prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, partea introductivă a art. 1 alin. (1) și alin. (2) prevedea următoarele:

„(1) Activitatea de control ex ante, prevăzută la art. 6 alin. (2) și (3) din ordonanța de urgență, se inițiază odată cu emiterea deciziei de verificare și înștiințarea autorității contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanța de urgență și se finalizează la:”

„(2) În termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea activității de control ex ante, verificatorii ex ante întocmesc un raport de activitate care se transmite, în copie, autorităților de management pentru contractele finanțate din fonduri europene nerambursabile, respectiv Agenției Naționale de Integritate, atunci când sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanța de urgență.”

 

Noua reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Potrivit noii reglementări, partea introductivă a art. 1 alin. (1) și (2) se modifică și o să aibă următorul conținut:

„(1) Activitatea de control ex ante, prevăzută la art. 6 alin. (2) – (4) din ordonanța de urgență, se inițiază odată cu emiterea deciziei de verificare și înștiințarea autorității contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se finalizează la:”

„(2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), verificatorii ex ante întocmesc un raport de activitate în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea activității de control ex ante, care se transmite, în copie, Agenției Naționale de Integritate, atunci când sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanța de urgență.”

 

 

Art. 2 alin. (4) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 alin. (4) prevedea următoarele aspecte:

„(4) Echipele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) sunt desemnate prin ordin al președintelui ANAP în termen de 3 zile lucrătoare de la publicarea anunțului de participare/de concurs/de participare simplificat/de concesionare, respectiv în termen de o zi lucrătoare de la momentul includerii în programul de verificare a modificării contractuale, respectiv a procedurii de negociere fără publicarea prealabilă.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) Echipele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) sunt desemnate prin ordin al președintelui ANAP, în baza programului de verificare, în termen de:

a) 3 zile lucrătoare de la publicarea anunțului de participare/de concurs/de participare simplificat/de concesionare;

b) o zi lucrătoare de la momentul includerii în programul de verificare a modificării contractuale sau a procedurii de negociere fără publicarea prealabilă.”

 

Art. 3 alin. (1), (8), (9) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (1), (8) și (9) prevedeau următoarele aspecte:

„(1) Metodologia de selecție, prevăzută în capitolul II, secțiunea 1 din ordonanța de urgență, are la bază evaluarea riscului asociat procedurilor de atribuire a contractelor sau modificărilor contractuale și, pe baza rezultatului obținut prin aplicarea unor filtre, criterii și indicatori de risc, se realizează includerea acestora în programul de verificare.”

”(8) Programul de verificare se realizează prin includerea cu preponderență a procedurilor de atribuire a contractelor și a modificărilor contractuale în funcție de încadrarea în categoriile de risc de la alin. (7), în ordine descrescătoare, de la risc foarte ridicat la risc scăzut, iar în cazul în care se înregistrează același grad de risc, repartizarea se face aleatoriu printr-un instrument informatic.”

„(9) Caracterul aleatoriu al metodologiei de selecție este asigurat prin respectarea unor condiții cum ar fi:

a) distribuirea în mod echilibrat a procedurilor de atribuire selectate în vederea controlului ex ante în funcție de numărul celor inițiate de o autoritate contractantă într-o anumită perioadă de timp;

b) distribuția geografică a autorităților contractante;

c) gradul de încărcare al echipelor de verificatori ex ante.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (1), (8) și (9) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Metodologia de selecție, prevăzută în capitolul II secțiunea 1 din ordonanța de urgență, se aplică zilnic, în toate situațiile în care numărul de solicitări în vederea realizării controlului ex ante de către ANAP este mai mare decât procentul de 5% aplicat la numărul procedurilor de atribuire aferente contractelor cu o valoare estimată mai mare decât pragul stabilit de legislație pentru realizarea achiziției directe, încărcate de către autoritățile contractante în SEAP în ziua precedentă.”

„(8) Programul de verificare se realizează prin includerea tuturor procedurilor de atribuire a contractelor pentru care a fost solicitat control ex ante, în corelare cu rezultatele aplicării metodologiei de selecție, după caz, în scopul respectării țintei prevăzute la art. 7 alin. (3) din ordonanța de urgență, și se aprobă de președintele ANAP.”

„(9) Includerea în programul de verificare, ca urmare a aplicării metodologiei de selecție, se face în funcție de încadrarea în categoriile de risc de la alin. (7), în ordine descrescătoare, de la risc foarte ridicat la risc scăzut, ținând cont de îndeplinirea unor condiții cum ar fi:

a) distribuirea în mod echilibrat a procedurilor de atribuire selectate în vederea controlului ex ante în funcție de numărul celor inițiate de o autoritate contractantă într-o anumită perioadă de timp;

b) distribuția geografică a autorităților contractante;

c) gradul de încărcare al echipelor de verificatori ex ante.”

 

Art. 3 alin. (2) lit. b) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (2) lit. b) prevedea următoarele aspecte:

„Art. 3 – (2) Filtrele sunt utilizate pentru a repartiza procedurile de atribuire a contractelor și modificările contractuale, care urmează să fie introduse în programul de verificare și se referă la:

b) valoarea estimată, corespunzător unor praguri valorice care se stabilesc periodic prin ordinul prevăzut la alin. (12).”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 3 – (2) Filtrele sunt utilizate pentru a repartiza procedurile de atribuire a contractelor și modificările contractuale, care urmează să fie introduse în programul de verificare și se referă la:

b) valoarea estimată.”

 

Partea introductivă a art. 3 alin. (4) din Norme (modificată prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, partea introductivă a art. 3 alin. (4) prevedea următoarele aspecte:

„(4) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. a) este evaluat, pentru fiecare caz în parte, în funcție de următoarele criterii, prin raportare la praguri valorice stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12), acestea fiind diferite de cele prevăzute la alin. (2) lit. b):”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, partea introductivă a art. 3 alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. a) este evaluat, pentru fiecare caz în parte, în funcție de următoarele criterii:”

 

Art. 11 alin. (1) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 alin. (1) prevedea următoarele aspecte:

„Art. 11 – (1) Notificarea intenției de a iniția procedura de negociere fără publicare prealabilă, respectiv de a modifica contractul, se transmite către ANAP prin mijloacele de comunicare prevăzute în cap. II secțiunea 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau prin intermediul SEAP, și conține informațiile prevăzute în anexa nr. 1.1., respectiv anexa nr. 1.2. la prezentele norme metodologice.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 11 – (1) Notificarea intenției de a iniția procedura de negociere fără publicare prealabilă, respectiv de a modifica contractul, însoțită de solicitarea de control ex ante, se transmite către ANAP prin mijloacele de comunicare prevăzute în cap. II secțiunea a 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau prin intermediul SEAP, simultan cu transmiterea invitațiilor către operatorii economici vizați, cu respectarea termenelor prevăzute la art. 20, respectiv art. 21 din ordonanța de urgență, între data transmiterii notificării la ANAP și cea pentru începerea demersurilor aferente derulării negocierii/modificării contractuale.”

 

Art. 15 alin. (6) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 15 alin. (6) prevedea următoarele aspecte:

„(6) Cererea de conciliere, respectiv scrisoarea de intenție prevăzute de prezentul articol se elaborează conform modelului din anexa nr. 1.3, respectiv anexa nr. 1.4.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15 alin. (6) se modifică și va avea următorul conținut:

„(6) Cererea de conciliere, respectiv scrisoarea de intenție prevăzute de prezentul articol se elaborează conform modelului din anexa nr. 1.4, respectiv anexa nr. 1.5.”

 

Art. 18 alin. (1) lit. d) din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 alin. (1) lit. d) prevedea următoarele aspecte:

„Art. 18 – (1) Cererea de conciliere este respinsă ca inadmisibilă, fără examinare pe fond, în cazul în care:

d) nu conține toate informațiile prevăzute de modelul de cerere de conciliere din anexa nr. 1.3.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 alin. (1) lit. d) se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 18 – (1) Cererea de conciliere este respinsă ca inadmisibilă, fără examinare pe fond, în cazul în care:

d) nu conține toate informațiile prevăzute de modelul de cerere de conciliere din anexa nr. 1.4;”

 

 

Art. 23 din Norme (modificat prin H.G. nr. 495/2019)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 prevedea următoarele aspecte:

„Art. 23 – Anexele nr. 1.1.-1.4. fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 23 – Anexele nr. 1.1 – 1.5 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.”

 

 

Art. 3 alin. (1^1) – (1^3) din Norme (introduse prin H.G. nr. 495/2019)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, după alin. (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1) – (1^3), cu următorul cuprins:

„(1^1) Metodologia de selecție are la bază evaluarea riscului asociat procedurilor de atribuire a contractelor și, pe baza rezultatului obținut prin aplicarea unor filtre, criterii și indicatori de risc, se realizează includerea acestora în programul de verificare.

(1^2) În cazul procedurilor de atribuire inițiate prin SEAP, solicitarea de control ex ante se consideră înregistrată dacă aceasta a fost încărcată în SEAP odată cu documentația de atribuire, în secțiunea dedicată strategiei de contractare, prin completarea formularului prevăzut în anexa nr. 1.3.

(1^3) În cazul modificărilor contractuale, metodologia de selecție se aplică zilnic asupra cererilor primite de la autoritățile contractante și înregistrate la ANAP în ziua precedentă, urmărindu-se încadrarea în țintele anuale stabilite prin ordinul președintelui ANAP prevăzut la art. 7 alin. (31) din ordonanța de urgență, în funcție de rezultatul obținut prin aplicarea unor filtre, criterii și indicatori de risc.”

 

 

Art. 11 alin. (1^1) din Norme (introdus prin H.G. nr. 495/2019)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11, după alin.(1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:

„(1^1) Informațiile ce trebuie cuprinse în notificările și solicitarea de control ex ante prevăzute la alin. (1) sunt prezentate în anexele nr. 1.1 și 1.2, respectiv în anexa nr. 1.3.”

 

Totodată, menționăm că următoarele articole se abrogă:

– art. 3 alin. (6) lit. f);

– art. 3 alin. (10) – (12);

– art. 13 alin. (5).

Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante – modificări (H.G. nr. 495/2019) was last modified: iulie 25th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.