Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică – modificări (H.G. nr. 414/2018)

14 iun. 2018
Vizualizari: 1502

Actul modificat

Actul modificatorSumar
Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin H.G. nr. 1.470/2007 

(M. Of. nr. 870 din 19 decembrie 2007; cu modif. ult.)

H.G. nr. 414/2018 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică

  (M. Of. nr. 481 din 12 iunie 2018)

modifică: subpct. 3.2.1 lit. a), pct. 4.1.a), b).1^2, pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 7, pct. 4.1.a), b) 2^1 subpct. 5.9, subpct. 4.1.1;

introduce: pct. 2.d) două noi liniuțe după a 35-a liniuță, pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 11, pct. 4.1.a), b)2^1 subpct. 5.13.

 

În M. Of. nr. 481 din 12 iunie 2018, s-a publicat H.G. nr. 414/2018 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin H.G. nr. 1.470/2007 (M. Of. nr. 870 din 19 decembrie 2007; cu modif. ult.).

H.G. nr. 414/2018 aduce modificări, dar și completări Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin H.G. nr. 1.470/2007 .

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse respectivului act normativ:

 

Pct. 2.d) două noi liniuțe după a 35-a liniuță din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (introdus prin H.G. nr. 414/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 2.d), după liniuța a 35-a, se introduc două noi liniuțe, cu următorul conținut:

„În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

(…)

2.d) Datoria publică guvernamentală este alcătuită din datoria publică guvernamentală directă și datoria publică guvernamentală garantată. 

(…)

– agent de informare, răscumpărare anticipată sau preschimbare – entitate selectată de către Ministerul Finanțelor Publice să îndeplinească rolul de agent de informare a investitorilor în titluri de stat și de procesare a ofertelor, în cadrul operațiunilor de răscumpărare anticipată sau preschimbare a titlurilor de stat emise în valută pe piețele internaționale; 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

– agent de proces – entitate selectată de către Ministerul Finanțelor Publice să îndeplinească rolul de agent privind transmiterea de notificări sau documente în eventualitatea apariției unor acțiuni în justiție din partea unor terțepărți pentru titlurile de stat emise pe piețele externe de capital;”.

 

Subpct. 3.2.1 lit. a) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (modificat prin H.G. nr. 414/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, subpct. 3.2.1 lit. a) prevedea:

Instrumentele de datorie publică guvernamentală ce pot fi contractate, nefiind însă limitate la acestea, sunt:

a) titlurile de stat lansate pe piețele internaționale, precum și titlurile de stat lansate pe piața internă, fie pe piața interbancară supravegheată de către Banca Națională a României și/sau pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București – S.A. și supravegheată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, fie cele lansate pentru populație prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, inclusiv certificatele de trezorerie pentru populație, nerăscumpărate la scadență și transformate în certificate de depozit;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, subpct. 3.2.1 lit. a) se modifică și va avea următorul cuprins:

Instrumentele de datorie publică guvernamentală ce pot fi contractate, nefiind însă limitate la acestea, sunt: 

a) titlurile de stat lansate pe piețele internaționale, precum și titlurile de stat lansate pe piața internă, fie pe piața interbancară supravegheată de către Banca Națională a României și/sau pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București – S.A. și supravegheată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, fie cele lansate pentru populație prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, subunităților poștale din rețeaua Companiei NaționalePoșta Română – S.A. șiinstituțiilor de credit, inclusiv certificatele de trezorerie pentru populație, nerăscumpărate la scadențăși transformate în certificate de depozit;”.

 

Pct. 4.1.a), b).1^2 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (modificat prin H.G. nr. 414/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 4.1.a), b).1^2 prevedea:

„4.1.a), b).1^2. Procedura lansării emisiunilor de titluri de stat destinate populației prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului presupune parcurgerea următoarelor etape:

1. În cadrul programului indicativ de emisiuni de titluri de stat pentru anul următor se stabilesc plafonul anual alocat emisiunilor de titluri de stat destinate populației prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, ca procent din valoarea planului total de finanțare anunțat de Ministerul Finanțelor Publice pentru anul respectiv, precum și frecvența lansării emisiunilor. Titlurile de stat destinate populației sunt titluri de stat în formă dematerializată, emise de Ministerul Finanțelor Publice prin subscripție publică prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului; titlurile de stat nu pot fi răscumpărate înainte de scadență și sunt netransferabile.

2. Prospectul de emisiune se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe pagina de web a Ministerului Finanțelor Publice și include condițiile de derulare și termenii specifici fiecărei emisiuni, caracteristicile principale ale titlurilor de stat și alte elemente considerate relevante de către emitent.

3. Referatul de aprobare a ordinului privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populației emise prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului va cuprinde principalele elemente caracteristice ale emisiunilor, cum ar fi: suma anunțată, perioada de subscriere, maturitatea sau structura de maturități, după caz, plafonul alocat fiecărei emisiuni, nivelul de dobândă pentru fiecare maturitate propusă și alte elemente considerate relevante de către emitent.

4. Decontarea emisiunilor de titluri de stat destinate populației se realizează prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului. Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să plătească comisioane, cheltuieli legate de realizarea de activități de promovare a tranzacției, prin mijloace de comunicare mass-media, și alte costuri aferente lansării emisiunilor de titluri de stat destinate populației din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, cap. 55.01 «Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi», art. 20 «Bunuri și servicii», alin. 20.24 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor», alin. 20.24.02 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor interne».

5. Procedura detaliată privind modalitatea de emitere, de vânzare și distribuție, rambursare și plată a dobânzilor, de înregistrare și raportare prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 4.1.a), b).1^2 se modifică și va avea următorul cuprins:

„4.1.a), b).1^2 Procedura lansării emisiunilor de titluri de stat destinate populației prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, subunităților poștale din rețeaua Companiei Naționale Poșta Română – S.A. șiinstituțiilor de credit presupune parcurgerea următoarelor etape: 

1. În cadrul programului indicativ de emisiuni de titluri de stat pentru anul următor se stabilește plafonul anual alocat emisiunilor de titluri de stat destinate populației, ca procent din valoarea planului total de finanțareanunțat de Ministerul Finanțelor Publice pentru anul respectiv. 

2. Titlurile de stat destinate populației sunt titluri de stat în formă dematerializată, emise de Ministerul Finanțelor Publice prin subscripție publică; titlurile de stat nu pot fi răscumpărate înainte de scadențăși sunt netransferabile. 

3. Prospectul de emisiune se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe pagina web a Ministerului Finanțelor Publice și include condițiile de derulare și termenii specifici fiecărei emisiuni, caracteristicile principale ale titlurilor de stat și alte elemente considerate relevante de către emitent. 

4. Referatul de aprobare a ordinului privind prospectul de emisiune a titlurilor de stat destinate populației va cuprinde, după caz, principalele elemente caracteristice ale emisiunilor, cum ar fi: suma anunțată, perioada de subscriere, maturitatea sau structura de maturități, plafonul alocat fiecărei emisiuni, nivelul de dobândă pentru fiecare maturitate propusă și alte elemente considerate relevante de către emitent. 

5. Decontarea emisiunilor de titluri de stat destinate populației se realizează prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, subunitățilorpoștale din rețeaua Companiei NaționalePoșta Română – S.A. șiinstituțiilor de credit. 

6. Responsabilitatea pentru sumele colectate de la investitorii persoane fizice și transferate către Ministerul Finanțelor Publice în cadrul emisiunilor de titluri pentru populațieși pentru plata serviciului datoriei aferent acestor titluri către investitorii persoane fizice revine Companiei NaționalePoșta Română – S.A., respectiv instituțiilor de credit, după caz. 

7. Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să plătească comisioane, cheltuieli legate de realizarea de activități de promovare a tranzacției, prin mijloace de comunicare mass- media, și alte costuri aferente lansării emisiunilor de titluri de stat destinate populației din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, capitolul 55.01 «Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi», titlul 20 «Bunuri și servicii», articolul 20.24 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor», alineatul 20.24.02 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor interne». 

8. Procedura detaliată privind modalitatea de emitere, de vânzare și distribuție, rambursare și plată a dobânzilor, de înregistrare și raportare prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului șiinstituțiilor de credit se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice. Procedura detaliată privind modalitatea de emitere, de vânzare șidistribuție, rambursare și plată a dobânzilor, de înregistrare și raportare prin intermediul subunităților poștale din rețeaua Companiei NaționalePoșta Română – S.A. se aprobă prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și al ministrului comunicațiilor și societății informaționale”.

 

Pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 7 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (modificat prin H.G. nr. 414/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 7 prevedea:

„7. Pentru efectuarea activităților de administrare a fluxurilor financiare aferente obligațiunilor externe, Ministerul Finanțelor Publice poate selecta una sau mai multe instituții care să furnizeze servicii de agent fiscal și plătitor, ținând cont de experiența, capacitatea acestora de a desfășura astfel de activități pe diferite piețe, precum și de nivelul costurilor oferite în furnizarea serviciilor”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

„7. Pentru efectuarea activităților de administrare a fluxurilor financiare aferente obligațiunilor externe, Ministerul Finanțelor Publice poate selecta una sau mai multe instituții care să furnizeze servicii de agent fiscal și plătitor și de agent de proces, ținând cont de experiența, capacitatea acestora de a desfășura astfel de activități pe diferite piețe, precum și de nivelul costurilor oferite în furnizarea serviciilor”.

 

Pct. 4.1.a), b) 2 subpct. 17 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (introdus prin H.G. nr. 414/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 4.1.a), b) 2, după subpct. 16, se introduce un nou subpunct, subpct. 17, cu următorul conținut:

„17. Plata comisioanelor și eventualelor cheltuieli percepute de agentul de proces reprezintă cheltuială a bugetului de stat și se suportă de la bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, capitolul 55.01 «Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi», titlul 20 «Bunuri și servicii», articolul 20.24 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor», alineatul 20.24.01 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor externe»”.

 

Pct. 4.1.a), b) 2^1 subpct. 5.9 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (modificat prin H.G. nr. 414/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 4.1.a), b) 2^1 subpct. 5.9 prevedea:

„5.9. Documentația specifică noii emisiuni, conform pct. 4.1.a), b)2, subpct. 11, precum și documentația specifică operațiunilor de răscumpărare anticipată sau preschimbare se semnează de către ministrul finanțelor publice. Documentația specifică operațiunilor de răscumpărare anticipată sau preschimbare poate include după caz: Tender Offer Memorandum, contractul dintre emitent și administratorii tranzacției, contractul dintre emitent și agentul mandatat să distribuie Tender Offer Memorandum, scrisoarea de notificare a bursei de valori și altele asemenea”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 4.1.a), b) 2^1 subpct. 5.9 se modifică și va avea următorul cuprins:

„5.9. Documentația specifică noii emisiuni, conform pct. 4.1.a), b)2, subpct. 11, precum șidocumentația specifică operațiunilor de răscumpărare anticipată sau preschimbare se semnează de către ministrul finanțelor publice. Documentația specifică operațiunilor de răscumpărare anticipată sau preschimbare poate include: Tender Offer Memorandum, contractul dintre emitent și administratorii tranzacției, contractul dintre emitent și agentul de informare, răscumpărare anticipată sau preschimbare, scrisoarea de notificare a bursei de valori și altele asemenea. Ministerul Finanțelor Publice poate selecta una sau mai multe instituții care să furnizeze servicii de agent de informare, răscumpărare anticipată sau preschimbare, ținând cont de experiența, capacitatea acestora de a desfășura astfel de activități, precum și de nivelul costurilor oferite în furnizarea serviciilor”.

 

Pct. 4.1.a), b) 2^1 subpct. 5.13 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (introdus prin H.G. nr. 414/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la pct. 4.1.a), b) 2^1, după subpct. 5.12, se introduce un nou subpunct, subpct. 5.13, cu următorul conținut:

„5.13. Plata comisioanelor și eventualelor cheltuieli percepute de agentul de informare, răscumpărare anticipată sau preschimbare reprezintă cheltuială a bugetului de stat și se suportă de la bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, capitolul 55.01 «Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi», titlul 20 «Bunuri și servicii», articolul 20.24 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor», alineatul 20.24.01 «Comisioane și alte costuri aferente împrumuturilor externe»”.

 

Subpct. 4.1.1 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică  (modificat prin H.G. nr. 414/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, subpct. 4.1.1 prevedea:

„4.1.1. Contractarea datoriei publice prin emiterea de titluri de stat se realizează ținându-se cont de obiectivele specifice privind dezvoltarea pieței titlurilor de stat, care vor fi incluse în strategia pe termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale. Astfel, în luna decembrie a fiecărui an, Ministerul Finanțelor Publice va anunța programul indicativ de emisiuni de titluri de stat pe piața internă și externă pentru anul următor. Programul poate fi modificat în cursul anului, în funcție de evoluțiile piețelor financiare și de modificarea necesităților de finanțare. Programul anual se detaliază prin anunțuri trimestriale și prospecte de emisiune emise în cursul anului și poate conține informații cu privire la planul emisiunilor de titluri de stat pentru populație, atât cele lansate pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București – S.A. și supravegheată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cât și cele realizate prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului, precum și alte operațiuni cu titluri de stat, cum ar fi operațiuni de răscumpărări în avans (buybacks) sau de preschimbare a titlurilor de stat (exchange)”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, subpct. 4.1.1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„4.1.1. Contractarea datoriei publice prin emiterea de titluri de stat se realizează ținându-se cont de obiectivele specifice privind dezvoltarea pieței titlurilor de stat, care vor fi incluse în strategia pe termen mediu privind administrarea datoriei publice guvernamentale. Astfel, în luna decembrie a fiecărui an, Ministerul Finanțelor Publice va anunța programul indicativ de emisiuni de titluri de stat pe piața internă și externă pentru anul următor. Programul poate fi modificat în cursul anului, în funcție de evoluțiilepiețelor financiare și de modificarea necesităților de finanțare. Programul anual se detaliază prin anunțuri trimestriale și prospecte de emisiune emise în cursul anului și poate conțineinformații cu privire la planul emisiunilor de titluri de stat pentru populație, precum și alte operațiuni cu titluri de stat, cum ar fi operațiuni de răscumpărări în avans (buybacks) sau de preschimbare a titlurilor de stat (exchange)”.

Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică – modificări (H.G. nr. 414/2018) was last modified: iunie 13th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.