Norma nr. 3/2015 privind obligaţiile de raportare şi transparenţă ale Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private

În M. Of. nr. 106 din 10 februarie 2015, s-a publicat Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2015 privind obligaţiile de raportare şi transparenţă ale Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.

Respectiva normă a fost emisă având în vedere următoarele prevederi:

– prevederile art. 26 alin. (2) şi (3), art. 36 şi 37 din Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private (M. Of. nr. 766 din 31 octombrie 2011);

– în temeiul dispoziţiilor art. 24 lit. j) şi o) din O.U.G. nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (M. Of. nr. 509 din 15 iunie 2005, cu modif. ult.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005 (M. Of. nr. 1010 din 15 noiembrie 2005), cu modificările şi completările ulterioare;

– în baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b) şi d), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din O.U.G. nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară (M. Of. nr. 874 din 21 decembrie 2012, cu modif. ult.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013 (M. Of. nr. 234 din 23 aprilie 2013), cu modificările şi completările ulterioare.

Vom prezenta conținutul respectivei norme, în cele ce urmează:

Prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2015

Cap. I: Dispoziţii generale

Art. 1 prevede obiectul de reglementare al Normelor. Potrivit acestuia, respectiva normă reglementează obligaţiile de raportare şi transparenţă ale Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, denumit în continuare Fond de garantare, înfiinţat potrivit Legii nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, denumită în continuare Legea nr. 187/2011.

Art. 2 are următorul conținut:

„(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 187/2011.

(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) indicatori primari – date şi informaţii colectate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare Autoritate, în vederea supravegherii şi controlului modului în care Fondul de garantare îşi desfăşoară activitatea;

b) instrucţiuni tehnice – reguli prin care se stabilesc cerinţele minime de raportare specifice fiecărui raport periodic;

c) format de raportare – format standardizat folosit de sistemul informatic de raportări pentru transferul de date, respectiv standardul formatului de raportare extensible Markup Language, denumit în continuare XML;

d) raport periodic – indicatori solicitaţi de Autoritate, care se regăsesc într-un formular de raportare şi au aceeaşi periodicitate de transmitere şi acelaşi termen de raportare;

e) sistem informatic de raportări – sistemul informatic prin care Autoritatea colectează indicatori primari de la entităţile raportoare, denumit în continuare SIR”.

Cap. II: Obligaţiile Fondului de garantare

Secţ. 1: Dispoziţii generale privind rapoartele periodice

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 3 prevede următoarele:

„(1) Rapoartele periodice transmise Autorităţii de către Fondul de garantare se completează conform documentelor justificative.

(2) Rapoartele periodice transmise Autorităţii trebuie să fie reale, corecte şi complete.

(3) În cazul în care nu există date, rapoartele sunt completate cu zero.

(4) Rapoartele periodice se completează în limba română”.

Art. 4 are următorul conținut:

„(1) Fondul de garantare notifică Autorităţii, sub semnătura electronică extinsă a reprezentantului legal, numele, funcţia şi datele de contact ale persoanei/persoanelor responsabile cu întocmirea şi transmiterea raportărilor.

(2) Orice decizie de modificare a informaţiilor prevăzute la alin. (1) se comunică Autorităţii, în format letric sau electronic, în ziua lucrătoare următoare celei în care a intervenit modificarea.

(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se completează de către persoana/persoanele responsabile, în baza regulamentelor interne ale Fondului de garantare”.

Art. 5 prevede următoarele:

„(1) Rapoartele periodice semnate cu semnătură electronică extinsă sunt transmise electronic, în formatul standard de raportare XML, conform instrucţiunilor tehnice de raportare, cu excepţia cazurilor în care se prevede altfel.

(2) Pentru transmiterea electronică, Fondul de garantare are obligaţia de a înregistra utilizatori în aplicaţia SIR”.

Potrivit art. 6, Fondul de garantare este obligat să pună la dispoziţia Autorităţii, la cerere, în forma şi în termenul stabilite de aceasta, informaţiile şi documentele care să evidenţieze şi să justifice operaţiunile privind activitatea desfăşurată, sub toate aspectele sale.

Secţ. a 2-a: Obligaţiile de raportare ale Fondului de garantare

Conform art. 7, Fondul de garantare este obligat să întocmească şi să transmită rapoartele periodice, în formatul standard de raportare XML, în structura şi la termenele stabilite de Autoritate.

Art. 8 are următorul conţinut:

„(1) Fondul de garantare întocmeşte şi transmite Autorităţii situaţiile financiare anuale şi raportările contabile semestriale, conform reglementărilor contabile în vigoare.

(2) Planul de audit intern anual, aprobat de consiliul de administraţie, se notifică Autorităţii până la data de 31 ianuarie a anului pentru care urmează a se efectua misiunile de audit intern, conform anexei nr. 6.

(3) Raportul actuarial anual, aprobat de consiliul de administraţie, se notifică Autorităţii până la data de 31 ianuarie pentru anul în curs şi include metodele actuariale utilizate pentru calculul contribuţiei anuale datorate Fondului de garantare, precum şi rezultatele acestor calcule, conform anexei nr. 8”.

Art. 9 prevede următoarele:

„(1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului de garantare, aprobat de consiliul de administraţie, include resursele financiare legate de activitatea de garantare, precum şi resursele financiare legate de administrarea şi funcţionarea Fondului de garantare.

(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului de garantare se transmite Autorităţii până la data de 1 noiembrie a anului curent, pentru anul următor, însoţit de un raport privind execuţia bugetară pentru primele trei trimestre ale anului curent.

(3) Fondul de garantare întocmeşte şi transmite Autorităţii, concomitent cu bugetul de venituri şi cheltuieli menţionat la alin. (1), strategia anuală privind resursele financiare ale Fondului de garantare, aprobată de consiliul de administraţie”.

Art. 10 are următorul conținut:

„(1) Anual, Fondul de garantare are obligaţia de a întocmi:

a) un raport cuprinzând misiunile de audit intern din care să reiasă constatările şi recomandările acestuia, aşa cum este prevăzut în anexa nr. 7;

b) un raport cuprinzând acţiunile de control intern din care să reiasă constatările şi recomandările acestuia, aşa cum este prevăzut în anexa nr. 9.

(2) Rapoartele anuale prevăzute la alin. (1) se transmit Autorităţii până la data de 31 ianuarie a anului următor celui pentru care se face raportarea”.

Potrivit art. 11, semestrial, Fondul de garantare transmite Autorităţii balanţa de verificare analitică prevăzută în anexa nr. 5, până la data de 25 a lunii următoare semestrului pentru care se face raportarea.

Art. 12 prevede următoarele:

„(1) Trimestrial, Fondul de garantare întocmeşte următoarele rapoarte:

a) situaţia privind resursele financiare ale Fondului de garantare, conform structurii prezentate în anexa nr. 1;

b) situaţia activelor investite şi a obligaţiilor Fondului de garantare, conform structurii prezentate în anexa nr. 2;

c) situaţia sumelor utilizate pentru acoperirea plăţii compensaţiei către participanţi şi beneficiari, conform structurii prezentate în anexa nr. 3;

d) situaţia detaliată a investiţiilor pentru activitatea de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, prevăzută în anexa nr. 4.

(2) Rapoartele trimestriale prevăzute la alin. (1) se transmit Autorităţii până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea”.

Cap. III: Obligaţii privind transparenţa activităţii Fondului de garantare

Art. 13 are următorul conţinut:

„(1) În aplicarea prevederilor art. 10 pct. I lit. g) şi ale art. 24 alin. (2) din Legea nr. 187/2011, Fondul de garantare întocmeşte şi transmite Autorităţii un raport anual de activitate care cuprinde cel puţin:

a) informaţii de identificare a Fondului de garantare şi conducerea acestuia;

b) informaţii privind mediul de activitate;

c) informaţii privind garantarea drepturilor participanţilor şi ale beneficiarilor, după caz, dobândite în cadrul sistemului de pensii private, reglementat şi supravegheat de către Autoritate, inclusiv:

(i) detalii privind strategia anuală privind resursele financiare ale Fondului de garantare;

(ii) detalii privind metodele actuariale utilizate pentru calculul contribuţiei anuale, precum şi rezultatele acestor calcule;

(iii) detalii privind colectarea contribuţiilor şi plasamentele efectuate;

(iv) detalii privind compensarea pierderilor participanţilor şi/sau beneficiarilor la fondurile de pensii private, atât în perioada de acumulare a contribuţiilor, cât şi după deschiderea dreptului la pensie, provenite din incapacitatea administratorilor sau a furnizorilor de pensii de a onora obligaţiile asumate;

(v) detalii privind asigurarea plăţii drepturilor participanţilor şi ale beneficiarilor la fondurile de pensii private, în cazul imposibilităţii asigurării lor de către administratorii sau furnizorii de pensii private, după caz;

d) informaţii privind managementul riscurilor;

e) informaţii privind resursele financiare;

f) informaţii privind auditul intern şi controlul intern;

g) raportul auditorului financiar şi situaţiile financiare anuale ale Fondului de garantare, întocmite şi aprobate conform actelor normative aplicabile.

(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite Autorităţii până la data de 31 mai a anului următor celui pentru care se face raportarea”.

Cap. IV: Dispoziţii finale

Potrivit art. 14, Fondul de garantare asigură reprezentanţilor Autorităţii accesul nelimitat la sistemul informatic de gestiune al operaţiunilor Fondului de garantare, precum şi la toate sistemele informatice utilizate în vederea ducerii la îndeplinire a obiectului de activitate.

Conform art. 15, Autoritatea poate adopta orice măsuri, inclusiv de natură administrativă şi financiară, împotriva Fondului de garantare şi a persoanelor fizice responsabile, după caz, în scopul prevenirii sau remedierii oricăror situaţii care sunt de natură să prejudicieze drepturile participanţilor şi ale beneficiarilor garantate conform Legii nr. 187/2011.

Art. 16 prevede următoarele:

„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:

a) neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea de date sau informaţii eronate către Autoritate;

b) nerespectarea de către Fondul de garantare a prevederilor referitoare la cerinţele de publicare pe pagina proprie de internet a informaţiilor prevăzute la art. 24 alin. (2) din Legea nr. 187/2011;

c) publicarea de către Fondul de garantare în mod eronat a informaţiilor prevăzute la art. 24 alin. (2) din Legea nr. 187/2011.

(2) Săvârşirea de către persoana fizică responsabilă sau Fondul de garantare a vreuneia dintre faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează în funcţie de gravitatea faptelor cu:

a) avertisment scris;

b) amendă contravenţională între 1.000 lei şi 100.000 lei.

(3) Dacă fapta este imputabilă mai multor persoane, acestea sunt ţinute solidar la repararea prejudiciului cauzat.

(4) Constatarea contravenţiilor se face de către personalul împuternicit în acest scop, prin decizie a preşedintelui Autorităţii.

(5) Amenzile contravenţionale se fac venit la bugetul de stat”.

Potrivit art. 17, anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezenta normă.

Potrivit art. 18 alin. (1), norma se publică în Monitorul Oficial al României, intrând în vigoare, conform art. 18 alin. (2), la data publicării acesteia în Monitorul Oficial.

Potrivit art. 19, la data intrării în vigoare a respectivei norme se abrogă Norma nr. 18/2012 privind obligaţiile de raportare şi transparenţă ale Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 889 din data de 27 decembrie 2012.