Încheierea exerciţiului financiar 2014 pentru societăţile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 4/2015)

24 feb. 2015
Vizualizari: 5141

Despre

  • M. Of. nr. 131 din 20 februarie 2015
  • Norma (ASF) nr. 4/2015
  • Încheierea exerciţiului financiar 2014 pentru societăţile din domeniul asigurărilor

Art. 10 are următorul conținut:

„(1) Asigurătorii și brokerii de asigurare vor completa datele de identificare (denumirea societății, adresa, telefonul și numărul de înmatriculare la registrul comerțului), precum și pe cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate și codul unic de înregistrare, citeț, fără a se folosi prescurtări sau inițiale. În căsuțe se vor trece codurile care delimitează încadrarea asigurătorilor și a brokerilor de asigurare.

(2) Asigurătorii și brokerii de asigurare completează codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activități) din Clasificarea activităților din economia națională – CAEN, aprobată prin H.G. nr. 656/1997 (M. Of. nr. 301 din 5 noiembrie 1997; cu actualizările ult.).

(3) Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului «Bilanț» a datelor prevăzute la alin. (1) și (2) conduce la imposibilitatea identificării societății și, în consecință, se consideră că lucrarea nu a fost depusă, asigurătorii sau brokerii de asigurare fiind sancționați potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Forma de proprietate se va înscrie conform nomenclatorului prevăzut în cap. I din anexă.

(5) Asigurătorii care întocmesc situații financiare anuale au obligația de a completa pe formularul de bilanț și datele de identificare ale firmei de audit care a realizat auditul statutar al situațiilor financiare anuale/consolidate (denumirea, numărul din registrul Camerei Auditorilor Financiari din România și codul unic de înregistrare)”.

Potrivit art. 11, asigurătorii și brokerii de asigurare care au în subordine sucursale sau alte subunități fără personalitate juridică, care desfășoară activitate și au sediul în străinătate, vor evalua în lei rulajele și soldurile exprimate în valută din balanțele de verificare a conturilor sintetice transmise de acestea, la cursul valutar din ultima zi a exercițiului financiar 2014, și le vor centraliza cu balanța de verificare întocmită pentru operațiunile economico-financiare desfășurate în țară.

Art. 12 are următorul conținut:

„(1) Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, situațiile financiare anuale vor fi însoțite de o declarație scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din aceeași lege, prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale și confirmă că:

a) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

b) situațiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziției financiare, performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată;

c) persoana juridică își desfășoară activitatea în condiții de continuitate.

(2) Potrivit art. 29 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, situațiile financiare anuale vor fi însoțite și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile”.

Potrivit art. 13, situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2014 se întocmesc în lei. Această unitate de măsură se va trece pe fiecare formular în parte.

Art. 14 prevede următoarele:

„(1) Situațiile financiare anuale și situațiile financiare consolidate aprobate în mod corespunzător și raportul administratorilor, împreună cu raportul de audit statutar, se publică potrivit legislației în vigoare. Aceste situații vor fi publicate în formă electronică și pe site-ul asigurătorilor.

(2) Ori de câte ori situațiile financiare anuale și raportul administratorilor se publică în întregime, acestea trebuie să fie reproduse în forma și conținutul pe baza cărora auditorii și-au întocmit raportul lor. Acestea trebuie să fie însoțite de textul complet al raportului de audit”.

Art. 15 are următorul conținut:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(1) Brokerii de asigurare care, la data bilanțului, depășesc limitele a două dintre următoarele 3 criterii de mărime:

a) total active: 3.650.000 euro;

b) cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro;

c) număr mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50 au obligația auditării situațiilor financiare anuale, potrivit legii.

(2) Brokerii de asigurare care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a două dintre criteriile de mărime prevăzute la alin. (1) au obligația verificării situațiilor financiare anuale, potrivit legii.

(3) Brokerii de asigurare care au auditat situațiile financiare anuale vor asigura verificarea situațiilor financiare anuale numai dacă în două exerciții financiare consecutive nu depășesc limitele a două dintre cele 3 criterii de mărime prevăzute la alin. (1).

(4) Brokerii de asigurare care au verificat situațiile financiare anuale conform prevederilor alin. (2) vor audita situațiile financiare anuale numai dacă în două exerciții financiare consecutive depășesc limitele a două dintre cele 3 criterii de mărime prevăzute la alin. (1).

(5) Brokerii de asigurare care au obligația auditării situațiilor financiare anuale/consolidate, potrivit criteriilor de mărime menționate la alin. (1), vor completa pe formularul de bilanț și datele de identificare (denumirea/numele și prenumele, numărul din registrul Camerei Auditorilor Financiari din România și Codul fiscal) ale firmei de audit/auditorului persoană fizică, după caz”.

Art. 16 prevede următoarele:

„(1) Asigurătorii și brokerii de asigurare vor depune până la data de 17 aprilie 2015 la Autoritatea de Supraveghere Financiară situațiile financiare anuale listate, semnate și ștampilate, împreună cu:

a) o copie a codului unic de înregistrare;

b) raportul administratorului;

c) declarația scrisă a persoanelor răspunzătoare pentru organizarea și conducerea contabilității;

d) raportul de audit statutar (pentru situațiile financiare pentru care auditarea este obligatorie);

e) raportul cenzorilor sau al expertului contabil, după caz;

f) o copie a procesului-verbal al adunării generale a acționarilor sau asociaților;

g) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile;

h) o copie a balanței de verificare a conturilor sintetice, semnată de persoanele în drept.

(2) Asigurătorii care practică cele două categorii de asigurări (asigurări de viață și asigurări generale) vor depune la Autoritatea de Supraveghere Financiară balanțele sintetice aferente fiecărei categorii de asigurări, precum și balanța sintetică centralizată. Asigurătorii care administrează fonduri de pensii facultative vor depune și balanța sintetică specifică activității de administrare de fonduri de pensii facultative.

(3) Balanța de verificare a conturilor sintetice și balanța de verificare a conturilor analitice, centralizate și distinct pentru cele două categorii de asigurări (asigurări de viață și asigurări generale), vor fi depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară în format electronic (CD) – format Excel.

(4) Prevederile alin. (1) referitoare la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale întocmite de asigurătorii și brokerii de asigurare se aplică și subunităților deschise în România de subunitățile asigurătorilor și brokerilor de asigurare rezidente în state aparținând Spațiului Economic European pentru raportarea anuală întocmită la 31 decembrie 2014”.

Art. 17 are următorul conținut:

„(1) Asigurătorii, brokerii de asigurare și subunitățile acestora menționați/menționate la art. 2, respectiv la art. 5 alin. (5) vor depune la Autoritatea de Supraveghere Financiară situațiile financiare anuale/raportarea anuală, astfel:

a) în format electronic, prin încărcarea datelor în aplicația EWS;

b) pe suport hârtie, semnate și ștampilate, conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus.

(2) Asigurătorii și brokerii de asigurare care nu au desfășurat activitate de la data înființării până la data de 31 decembrie 2014 nu întocmesc situații financiare la data de 31 decembrie 2014, urmând să depună, potrivit legii, o declarație pe propria răspundere la Autoritatea de Supraveghere Financiară și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare ale societății:

a) denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);

b) adresa și numărul de telefon;

c) numărul de înregistrare la registrul comerțului;

d) codul unic de înregistrare;

e) capitalul social.

(3) Situațiile financiare anuale auditate vor fi prezentate Autorității de Supraveghere Financiară și în situația transferului de portofoliu de asigurări în conformitate cu prevederile art. 23 din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, a fuziunii sau a divizării.

(4) Pe perioada lichidării asigurătorii și brokerii de asigurare aflați în lichidare depun, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la Autoritatea de Supraveghere Financiară și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, o raportare anuală compusă din formularul de bilanț, cont de profit și pierdere, date informative, situația activelor imobilizate semnate de persoanele care au obligația gestionării societății și de persoanele abilitate potrivit legii să semneze situațiile financiare anuale. Raportarea anuală va fi întocmită pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie 2014.

(5) Potrivit art. 185 din Legea societăților nr. 31/1990 (rep. M. Of. nr. 1066 din 17 noiembrie 2004; cu modif. și compl. ult.), consiliul de administrație, respectiv directoratul, după caz, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă, situațiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz.

(6) Situațiile financiare anuale, însoțite de documentele prevăzute la art. 16 și de raportarea anuală la 31 decembrie 2014, se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar. Entitățile depun situațiile financiare anuale la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, pe suport magnetic, împreună cu situațiile financiare anuale listate cu ajutorul programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice, semnate și ștampilate, potrivit legii”.

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) Entitățile care îndeplinesc condițiile specificate în Reglementările contabile conforme cu directivele europene privind situațiile financiare consolidate ale societăților din domeniul asigurărilor, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005 (M. Of. nr. 1187 din 29 decembrie 2005; cu modif. și compl. ult.), au obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor.

(2) Situațiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administrație al societății-mamă și semnate în numele consiliului de președintele acestuia, se depun la Autoritatea de Supraveghere Financiară până la data de 30 septembrie 2015, documentația cuprinzând:

a) bilanțul consolidat;

b) contul de profit și pierdere consolidat;

c) note la situațiile financiare consolidate;

d) raportul consolidat al administratorilor;

e) raportul de audit al situațiilor financiare consolidate, întocmit în conformitate cu prevederile Normelor privind cerințele de informare și de raportare referitoare la auditul statutar al situațiilor financiare ale societăților de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008, cu modificările și completările ulterioare;

f) declarația scrisă a administratorului societății-mamă prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că:

(i) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

(ii) situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului.

(3) Conform prevederilor art. 185 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, consiliul de administrație, respectiv directoratul societății-mamă, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice copii ale situațiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) din aceeași lege urmând a fi aplicate în mod corespunzător”.

Conform art. 19, nedepunerea situațiilor financiare anuale și consolidate, a declarațiilor și a celorlalte informații solicitate la termenele prevăzute în prezenta normă, prezentarea unor situații financiare anuale care conțin date eronate, necorelate sau care nu respectă unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancționează conform prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 41 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit art. 20, la data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1/2014 privind încheierea exercițiului financiar 2013 pentru societățile din domeniul asigurărilor (M. Of. nr. 181 și 181 bis din 13 martie 2014).

 

Încheierea exercițiului financiar 2014 pentru societățile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 4/2015) was last modified: februarie 24th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.