Încheierea exercițiului financiar 2015 pentru societățile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 14/2016)

26 feb. 2016
Vizualizari: 3161

Despre

  • M. Of. nr. 140/2016
  • Norma ASF nr. 14/2016
Art. 16 din Norma ASF nr. 14/2016

Art. 16 dispune următoarele: „Asigurătorii, brokerii de asigurare și subunitățile acestora menționați/menționate la art. 2, respectiv la art. 4 alin. (5) vor depune la Autoritatea de Supraveghere Financiară situațiile financiare anuale/raportarea anuală, astfel:

a) în format electronic, prin încărcarea datelor în aplicația EWS;
b) pe suport hârtie, semnate și ștampilate, conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus.”

În plus, asigurătorii și brokerii de asigurare care nu au desfășurat activitate de la data înființării până la 31 decembrie 2015 nu întocmesc situații financiare la data de 31 decembrie 2015, urmând să depună, conform legii, o declarație pe propria răspundere la Autoritatea de Supraveghere Financiară și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare ale societății:

a) denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);
b) adresa și numărul de telefon;
c) numărul de înregistrare la registrul comerțului;
d) codul unic de înregistrare;
e) capitalul social.

De asemenea, în vederea depunerii declarației de inactivitate în formă electronică, la Ministerul Finanțelor Publice, având atașată o semnătură electronică extinsă, sau numai în format hârtie și în format electronic, entitățile folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor Publice pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Depunerea declarației se efectuează în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar.

În același sens, este prevăzut faptul că situațiile financiare anuale auditate vor fi prezentate Autorității de Supraveghere Financiară și în situația transferului de portofoliu de asigurări a fuziunii sau a divizării.

Alineatul următor dispune faptul că asigurătorii și brokerii de asigurare aflați în lichidare depun, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la Autoritatea de Supraveghere Financiară și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice o raportare anuală compusă din formularul de bilanț, cont de profit și pierdere, date informative, situația activelor imobilizate semnate de persoanele care au obligația gestionării societății și de persoanele abilitate potrivit legii să semneze situațiile financiare anuale. Raportarea anuală va fi întocmită pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie 2015.

Penultimul alineat prevede faptul că potrivit art. 185 din Legea societăților nr. 31/1990, rep., cu modif. și compl. ult., consiliul de administrație, respectiv directoratul, după caz, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă, situațiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz.

În final, este prevăzut faptul că situațiile financiare anuale, însoțite de documentele prevăzute la art. 15 și de raportarea anuală la 31 decembrie 2015, se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar. Entitățile depun situațiile financiare anuale la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, pe suport magnetic, împreună cu situațiile financiare anuale listate cu ajutorul programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice, semnate și ștampilate, potrivit legii.

Art. 17 din Norma ASF nr. 14/2016

Art. 17 dispune faptul că entitățile care îndeplinesc condițiile specificate în Reglementările contabile conforme cu directivele europene privind situațiile financiare consolidate ale societăților din domeniul asigurărilor, prevăzute la art. 3 alin. (1), au obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor.

În continuare, este prevăzut faptul că situațiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administrație al societății-mamă și semnate în numele consiliului de președintele acestuia, se depun la Autoritatea de Supraveghere Financiară până la data de 30 septembrie 2016, documentația cuprinzând:

a) bilanțul consolidat;
b) contul de profit și pierdere consolidat;
c) note la situațiile financiare consolidate;
d) raportul consolidat al administratorilor;
e) raportul de audit al situațiilor financiare consolidate ale anului 2015, întocmit în conformitate cu prevederile aplicabile, respectiv Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 21/2014 privind activitatea de audit financiar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
f) declarația scrisă a administratorului societății-mamă prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că:
(i) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
(ii) situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului.

De asemenea, conform prevederilor art. 185 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, rep., cu modif. și compl. ult., consiliul de administrație, respectiv directoratul societății-mamă, este obligat să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice copii ale situațiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) din aceeași lege urmând a fi aplicate în mod corespunzător.

Art. 18 din Norma ASF nr. 14/2016

Art. 18 stabilește faptul că nedepunerea situațiilor financiare anuale și consolidate, a declarațiilor și a celorlalte informații solicitate la termenele prevăzute în respectiva normă, prezentarea unor situații financiare anuale care conțin date eronate, necorelate sau care nu respectă unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancționează conform legislației specifice în materie.

Art. 20 din Norma ASF nr. 14/2016

Art. 20 dispune faptul că la data intrării în vigoare a respectivei norme se abrogă Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 4/2015 privind încheierea exercițiului financiar 2014 pentru societățile din domeniul asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 131 și 131 bis din 20 februarie 2015.

Încheierea exercițiului financiar 2015 pentru societățile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 14/2016) was last modified: februarie 25th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.