Autorizarea fondului de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 22/2015)

13 ian. 2016
Vizualizari: 996

Despre

  • M. Of. nr. 11 din 7 ianuarie 2016
  • Norma ASF nr. 22/2015
  • Autorizarea fondului de pensii administrat privat

Actul normativSumar
Norma ASF nr. 22/2015
(M. Of. nr. 11 din 7 ianuarie 2016)
Art. 1-34

 

În M. Of. nr. 11 din 7 ianuarie 2016, s-a publicat Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 22/2015 privind autorizarea fondului de pensii administrat privat.

 

Vă prezentăm, în continuare, conținutul respectivei norme:

 

Cap. I („Dispoziții generale”)

Art. 1 stabilește obiectul de reglementare al respectivei norme, și anume procedura, condițiile de autorizare și documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare ASF, în procesul de autorizare a fondului de pensii administrat privat.

Art. 2 stabilește înființarea Fondului de pensii administrat privat în scopul punerii în practică a unei scheme de pensii private al cărei prospect a fost autorizat de ASF în condițiile legii.

Art. 3 dispune faptul că Fondurile de pensii administrate privat pot funcționa pe teritoriul României numai pe baza deciziei de autorizare emise de ASF.

Conform art. 4, termenii și expresiile utilizate în respectiva normă au semnificația prevăzută în Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege.

Cap. II („Înființarea fondului de pensii administrat privat”)

Secț. 1 („Dispoziții generale”)

Art. 5 are următorul conținut:

„(1) Fondul de pensii administrat privat se constituie pe bază de contract de societate, potrivit dispozițiilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Codul civil, prevederilor Legii și ale prezentei norme.

(2) Inițiativa constituirii unui fond de pensii administrat privat aparține fondatorilor acestuia, care îndeplinesc condițiile pentru a deveni participanți conform prevederilor Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia.

(3) Numărul fondatorilor necesar constituirii unui fond de pensii administrat privat este de minimum 5 persoane”.

Art. 6 prevede faptul că sediul fondului de pensii administrat privat este același cu cel al administratorului.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 7 dispune la primul alineat faptul că membrii fondatori semnează un contract de administrare cu un administrator de fond de pensii administrat privat, denumit în continuare administrator, contract prin care fondul de pensii administrat privat își însușește schema de pensii private al cărei prospect a fost autorizat de ASF

Potrivit alineatului următor, prin contractul de administrare, membrii fondatori ai fondului de pensii împuternicesc administratorul să reprezinte fondul de pensii administrat privat în raporturile cu terții, inclusiv în fața instanțelor judecătorești.

Secț. a 2-a („Conținutul minim al contractului de societate”)

Conform art. 8, contractul de societate are următorul conținut minim:

a) părțile contractante;

b) denumirea fondului de pensii administrat privat;

c) fundamentarea legală a constituirii fondului de pensii administrat privat;

d) durata fondului de pensii administrat privat;

e) obiectivele fondului de pensii administrat privat;

f) drepturile și obligațiile părților;

g) atribuțiile și responsabilitățile administratorului referitoare la activitatea de administrare a fondului de pensii administrat privat;

h) limitele mandatului acordat fondatorilor;

i) unitatea de fond – definiția, descrierea, valoarea inițială;

j) forța majoră – definire;

k) clauze privind încetarea contractului în condițiile prevăzute în Codul civil și de Lege, proceduri și modalități de protecție a participanților în asemenea cazuri;

l) dispoziții din care să rezulte că participanții devin parte contractuală prin semnarea actului individual de aderare;

m) alte clauze.

Cap. III („Procedura de modificare a contractului de societate”)

Secț. 1 („Dispoziții generale”)

Art. 9 la primul alineat prevede posibilitatea modificării contractului de societate cu îndeplinirea procedurii prevăzute în respectiva normă.

Conform alineatului următor, procedura de modificare a contractului de societate cuprinde două etape:

a) obținerea avizului prealabil de modificare a contractului de societate, emis în baza cererii și a documentelor depuse de administratorul care solicită modificarea;

b) obținerea avizului definitiv de modificare a contractului de societate, după îndeplinirea tuturor cerințelor stabilite prin prezenta normă.

Art. 10 prevede faptul că modificarea contractului de societate se poate face la propunerea administratorului sau a majorității participanților la fondul respectiv, dacă în contractul de societate nu este prevăzut altfel.

Secț. a 2-a („Procedura de avizare prealabilă a modificării contractului de societate”)

Art. 11 stabilește următoarele:

„(1) Pentru a obține avizul prealabil de modificare a contractului de societate, administratorul depune la ASF o cerere de avizare prealabilă a modificării acestuia, însoțită de următoarele documente:

a) nota de fundamentare a administratorului;

b) proiectul actului adițional la contractul de societate;

c) documentul de informare și solicitare a consimțământului participanților;

d) dovada plății taxei de avizare a modificării contractului de societate.

(2) Nota de fundamentare prevăzută la alin. (1) lit. a) conține cel puțin următoarele:

a) motivația modificării contractului de societate;

b) modificările propuse de administratori și/sau de către participanții la fondul de pensii, evidențiate comparativ;

c) mențiunea că exprimarea voinței proprii a participantului trebuie să se realizeze în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data transmiterii documentului de informare și solicitare a consimțământului participanților.

(3) Documentul de informare și solicitare a consimțământului participanților prevăzut la alin. (1) lit. c) conține cel puțin:

a) modificările propuse la contractul de societate, evidențiate comparativ cu prevederile din contractul în vigoare;

b) mențiunea că exprimarea voinței proprii a participantului trebuie să se realizeze în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data transmiterii documentului;

c) mențiunea că participanții care nu sunt de acord cu modificările propuse la contractul de societate pot solicita, în scris, transferul la un alt fond de pensii administrat privat, fără penalități de transfer, toate cheltuielile aferente transferului fiind în sarcina administratorului.

(4) Prin documentul de informare și solicitare a consimțământului, participanților le este adus la cunoștință faptul că, în cazul în care nu se obține acordul participanților cu privire la modificările aduse contractului de societate, solicitările de transfer depuse ca urmare a exprimării dezacordului cu privire la modificarea contractului de societate nu produc efecte, iar modificarea contractului de societate nu are loc”.

Art. 12 are următorul conținut:

„(1) ASF hotărăște cu privire la cererea de avizare prealabilă în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document aferent cererii, transmis de către solicitant.

(2) Orice solicitare a ASF privind informații suplimentare sau modificarea documentelor prezentate inițial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informații sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării ASF, sub sancțiunea respingerii cererii.

(3) În situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și în cazul lipsei unor documente se solicită completarea sau înlocuirea acestora, după caz”.

Art. 13 prevede următoarele:

„(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a uneia dintre condițiile prevăzute în prezenta normă atrage respingerea cererii de avizare prealabilă a modificării contractului de societate.

(2) Avizul prealabil sau decizia de respingere, scrisă și motivată, se comunică solicitantului în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.

(3) În termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării acesteia, decizia de respingere poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 554/2004”.

Art. 14 stabilește faptul că o nouă cerere de avizare prealabilă a modificării contractului de societate poate fi adresată ASF numai după ce au fost remediate deficiențele care au constituit motivele de respingere a cererii inițiale.

Secț. a 3-a („Procedura de obținere a consimțământului participanților cu privire la modificarea contractului de societate”)

Art. 15 prevede la primul alineat faptul că pentru modificarea contractului de societate este necesară obținerea consimțământului participanților la respectivul fond de pensii administrat privat, existenți la data comunicării avizului prealabil.

Conform alineatului următor, în vederea obținerii consimțământului participanților cu privire la modificarea contractului de societate, administratorul fondului de pensii administrat privat procedează, în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării avizului prealabil, la publicitatea operațiunii, după cum urmează:

a) publicarea pe pagina proprie de internet a documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a)-c);

b) publicarea unui anunț, în cel puțin două cotidiene de circulație națională, pe o perioadă de cel puțin 3 zile consecutive, prin care face cunoscută publicarea pe pagina proprie de internet a documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a)-c);

c) transmiterea către participanți a documentului de informare și solicitare a consimțământului prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. c).

Art. 16 stabilește faptul că administratorul este obligat să transmită documentul de informare și solicitare a consimțământului participanților, prin servicii poștale, la ultima adresă de corespondență a participantului.

Art. 17 dispune la primul alineat faptul că participanții își pot exprima voința în mod expres, în scris, în termenul prevăzut la art. 11 alin. (3) lit. b).

Potrivit alineatului următor, în cazul în care participanții nu își manifestă voința în termenul prevăzut la art. 11 alin. (3) lit. b), se consideră că și-au dat consimțământul în mod tacit.

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) În termen de maximum 40 de zile lucrătoare de la data avizului prealabil, dar nu mai devreme de cea de-a 35-a zi lucrătoare de la data obținerii acestuia, administratorul întocmește un raport referitor la îndeplinirea obligațiilor privind obținerea consimțământului participanților.

(2) În raportul prevăzut la alin. (1) trebuie să se menționeze cel puțin modul de îndeplinire a obligațiilor de publicitate cu menționarea exactă a datelor de efectuare a acestora, numărul participanților care au fost informați în scris și numărul participanților care și-au exprimat dezacordul cu privire la modificarea contractului de societate.

(3) Dacă în urma întocmirii raportului prevăzut la alin. (1) se constată că nu s-a obținut consimțământul participanților, expres sau tacit, administratorul publică pe pagina proprie de internet un anunț prin care se aduce la cunoștința acestora faptul că modificarea contractului de societate nu mai are loc și notifică ASF în acest sens”.

Secț. a 4-a („Procedura de avizare definitivă a modificării contractului de societate”)

Art. 19 stabilește faptul că ASF hotărăște cu privire la avizarea definitivă a modificării contractului de societate, în baza cererii de avizare definitivă și a documentelor depuse de administrator.

Conform art. 20, cererea se depune însoțită de raportul prevăzut la art. 18 alin. (1), de actul adițional la contractul de societate în original și de documentele din care să reiasă îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 15.

Art. 21 are următorul conținut:

„(1) ASF hotărăște cu privire la cererea de avizare definitivă a modificării contractului de societate, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document aferent cererii, transmis de către solicitant.

(2) Orice solicitare a ASF privind informații suplimentare sau modificarea documentelor prezentate inițial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informații sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării ASF, sub sancțiunea respingerii cererii.

(3) În situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și în cazul lipsei unor documente se solicită completarea ori înlocuirea acestora, după caz”.

Art. 22 stabilește următoarele:

„(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a uneia dintre condițiile prevăzute în prezenta normă atrage respingerea cererii de avizare definitivă a modificării contractului de societate.

(2) Avizul definitiv sau decizia de respingere, scrisă și motivată, se comunică solicitantului în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.

(3) Decizia de respingere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării ei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004”.

Art. 23 prevede la primul alineat faptul că în ziua lucrătoare următoare comunicării avizului definitiv, administratorul publică pe pagina proprie de internet un anunț prin care se aduce la cunoștința participanților modificarea contractului de societate, precum și actul adițional la contractul de societate, în forma actualizată.

Conform alineatului următor, în cazul în care ASF emite decizie de respingere, administratorul publică pe pagina proprie de internet, în ziua următoare primirii deciziei, un anunț prin care se aduce la cunoștința participanților faptul că modificarea contractului de societate nu mai are loc.

Cap. IV („Autorizarea fondului de pensii administrat privat”)

Secț. 1 („Condiții de autorizare”)

Art. 24 stabilește faptul că în vederea autorizării fondului de pensii administrat privat, la momentul depunerii cererii de autorizare acesta trebuie să îndeplinească cumulativ, condițiile prevăzute de Lege, precum și următoarele:

a) fondul să fie constituit prin contract de societate, contract întocmit cu respectarea prevederilor prezentei norme privind conținutul minim;

b) administratorul să fie autorizat de ASF sau de autorități similare dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European;

c) administratorul să aibă prospectul schemei de pensii private autorizat de ASF, în condițiile Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia;

d) actul individual de aderare la fondul de pensii administrat privat să fie avizat de ASF, în condițiile Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia;

e) depozitarul activelor fondului de pensii administrat privat să fie avizat de ASF, în condițiile Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia;

f) auditorul financiar al fondului de pensii administrat privat să fie avizat de ASF, în condițiile Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia;

g) membrii fondatori ai fondului de pensii administrat privat îndeplinesc condițiile pentru a deveni participanți conform prevederilor Legii și ale normelor emise în aplicarea acesteia.

Secț. a 2-a („Documentația necesară pentru autorizarea fondului de pensii administrat privat”)

Potrivit art. 25, decizia de autorizare a fondului de pensii administrat privat se eliberează în baza unei cereri pentru autorizarea fondului de pensii administrat privat, întocmită de către administrator conform anexei.

Conform art. 26, cererea de autorizare a fondului de pensii administrat privat se depune de către reprezentantul legal al administratorului la ASF, însoțită de următoarele documente, în copie:

a) documentul care atestă autorizarea ca administrator de fonduri de pensii, eliberat de către ASF sau de către autorități similare dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, după caz;

b) contractul de administrare încheiat între administrator și membrii fondatori ai fondului de pensii administrat privat și care intră în vigoare la data autorizării acestuia;

c) contractele de depozitare și custodie încheiate între administratorul fondului și depozitar, contracte încheiate sub condiția autorizării fondului de pensii administrat privat și care intră în vigoare la data autorizării acestuia;

d) contractul încheiat între administratorul fondului și auditorul financiar, pentru auditarea activității fondului de pensii administrat privat, contract încheiat sub condiția autorizării fondului de pensii administrat privat și care intră în vigoare la data autorizării acestuia;

e) contractul de societate de constituire a fondului de pensii;

f) actele individuale de aderare la contractul de societate prin care se înființează fondul de pensii și la prospectul schemei de pensii private;

g) copia actului de identitate al fiecărui membru fondator al fondului de pensii administrat privat, a cărei conformitate cu originalul este certificată de titular, prin semnătură olografă, pe aceeași pagină pe care este reprodusă imaginea prin copiere;

h) documentația necesară pentru a dovedi îndeplinirea de către fiecare dintre membrii fondatori a condițiilor prevăzute de Lege și de normele emise în aplicarea acesteia, pentru a deveni participant.

Art. 27 prevede faptul că ASF poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii administrat privat, fiind îndreptățită să se adreseze autorităților competente sau să solicite alte documente și informații din alte surse.

Secț. a 3-a („Procedura de aprobare sau respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat”)

Art. 28 prevede la primul alineat faptul că ASF verifică dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de Lege și de prezenta normă, avizează contractul de societate și hotărăște, în termen de 30 de zile calendaristice, aprobarea sau respingerea motivată a cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat.

Potrivit alineatului următor, Decizia de aprobare a cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat se comunică administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia de către ASF

Art. 29 dispune la primul alineat faptul că orice solicitare a ASF de informații suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate inițial întrerupe termenul prevăzut la art. 28 alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informații sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării ASF, sub sancțiunea respingerii cererii de autorizare.

Potrivit alineatului următor, în situația în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum și lipsa unor documente, se solicită completarea ori înlocuirea acestora, după caz.

Art. 30 are următorul conținut:

„(1) ASF respinge cererea de autorizare a fondului de pensii administrat privat, în condițiile prevăzute de Lege, inclusiv dacă documentația prezentată:

a) rămâne incompletă și după expirarea termenului de 30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informații sau documente suplimentare;

b) nu este întocmită în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

c) conține clauze care pot prejudicia interesele participanților sau nu le protejează în mod corespunzător.

(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat, scrisă și motivată, se comunică în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.

(3) Decizia de respingere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004”.

Conform art. 31, o nouă cerere de autorizare poate fi adresată ASF numai dacă au fost remediate deficiențele care au constituit motivele de respingere a cererii inițiale.

Cap. V („Dispoziții finale”)

Art. 32 prevede la primul alineat faptul că toate documentele depuse la ASF sunt numerotate, semnate pentru conformitate de către reprezentanții legali ai solicitantului și sunt însoțite de un opis în care acestea sunt menționate.

Conform alineatului următor, toate documentele și informațiile prevăzute în prezenta normă se transmit în limba română, iar documentele emise într-o altă limbă vor fi depuse în original, în formă autentică, după caz, împreună cu traducerea legalizată.

Potrivit art. 33, anexa face parte integrantă din respectiva normă.

Art. 34 prevede la primul alineat faptul că respectiva normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

Conform alineatului următor, la data intrării în vigoare a respectivei norme se abrogă Norma nr. 4/2007 privind autorizarea fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2007 (M. Of. nr. 182 din 16 martie 2007; cu compl. ult.), precum și orice alte dispoziții contrare.

 

Autorizarea fondului de pensii administrat privat (Norma ASF nr. 22/2015) was last modified: ianuarie 13th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.