Noile cerințe de reglementare privind canalele digitale de înrolare a clienților impun modificări în procesele și procedurile băncilor. Care sunt provocările?

Vizualizari: 88

După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet bankingului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie.

Autoritatea Bancară Europeană a publicat ghidul cu privire la procesul de înrolare la distanță a clienților

Pentru a putea înrola un client nou prin intermediul canalelor digitale, băncile trebuie să respecte o serie întreagă de cerințe din partea autorităților de reglementare. Însă divergențele în materie de reglementare reprezintă un obstacol în calea inovării și a furnizării transfrontaliere de servicii financiare, ele putând crea lacune și expune piața UE la riscuri legate de criminalitatea financiară. Din acest motiv, în noiembrie 2022, Autoritatea Bancară Europeană (ABE) a publicat ghidul cu privire la procesul de înrolare la distanță a clienților în conformitate cu Directiva (EU) 849/2015, art. 13 (1). Acest ghid stabilește standarde comune privind dezvoltarea și punerea în aplicare a unor procese și politici solide referitoare la obligația de cunoaștere a clientelei pentru a preveni riscurile asociate spălării banilor și finanțării terorismului.

Care sunt cerințele cu privire la procesul de înrolare la distanță a clienților?

Ghidul ABE asigură o abordare comună în ceea ce privește procesul de identificare a clienților la distanță și introduce noi principii cu privire la politicile și procedurile interne ale băncilor, autenticitatea documentelor, procesul de externalizare și gestionarea riscurilor de securitate informatică.

În materie de politici și proceduri interne, este foarte important ca instituțiile de credit și financiare să efectueze evaluări prealabile ale soluției de înrolare la distanță a clienților și să poată demonstra autorității competente rezultatul acestora. De asemenea, este indicată stabilirea unei liste preliminare cu toate datele necesare pe care banca le va colecta și utiliza în procesul de identificare a clientului.

Provocările din cadrul procesului de înrolare la distanță a clienților

Externalizarea reprezintă principala provocare. Instituțiile de credit și financiare trebuie să efectueze evaluări de risc pentru a se asigura că furnizorii de servicii sunt suficient de bine echipați și capabili să efectueze procesul de înrolare la distanță a clienților și că acesta respectă și pune în aplicare în mod eficient politicile și procedurile instituției de credit sau financiare.

În ultimii ani, soluțiile de externalizare din industria financiară au luat amploare. Odată cu ele, și riscurile de securitate informatică. Din acest motiv, băncile trebuie să utilizeze protocoale securizate și algoritmi criptografici în conformitate cu bunele practici din industrie pentru a proteja confidențialitatea, autenticitatea și integritatea datelor clienților lor.

Beneficiile pentru instituțiile de credit și financiare

Ghidul ABE vine cu beneficii semnificative pentru instituțiile de credit și financiare, întrucât acestea vor putea urma un standard comun. Acest standard contribuie la atenuarea riscurilor care rezultă din utilizarea soluțiilor digitale de înrolare la distanță a clienților, cum ar fi frauda, uzurparea identității sau riscurile asociate cu spălarea banilor și cu finanțarea terorismului.

Materialul integral este disponibil aici.

 

Noile cerințe de reglementare privind canalele digitale de înrolare a clienților impun modificări în procesele și procedurile băncilor. Care sunt provocările? was last modified: mai 9th, 2023 by Dimitrios Goranitis

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice