Noi măsuri de digitalizare și simplificare în Codul de procedură fiscală

2 sept. 2021
Vizualizari: 392

Starea de alertă continuă în care ne regăsim, de un an și jumătate, conduce la modificări pe care altfel nu le-am fi sperat curând. Cel puțin din perspectivă procedural-fiscală, nu ne-am fi așteptat la verificarea documentară instituită ca regulă, la controlul ulterior pentru rambursări TVA sau la simplificarea procedurilor de obținere a unor eșalonări pentru plata principalului și/sau anularea unor dobânzi.

Proaspăt aprobată Ordonanță nr. 11/2021 pentru modificarea Codului de procedură fiscală ridică la rang de „Cod” măsuri provizorii regăsite de-a lungul anilor 2020-2021. Ceea ce înseamnă, pe de-o parte, că soluțiile provizorii s-au dovedit eficiente și, pe de altă parte, că la baza acestor modificări este o realitate care nu s-a modificat încă, din păcate.

Modificările din sfera procedural-fiscală sunt cele care reflectă pe deplin cele două principii care stau la baza evoluției fiscale: digitalizare și simplificare. Chiar dacă majoritatea prevederilor importante au termene de aplicare în 2022, fiecare dintre noi trebuie să se pregătească din timp pentru implementarea și bugetarea lor. Bugetul societăților comerciale pentru anul 2022 va ține cont de termene mai scurte de rambursare a TVA , dar și de posibilitatea de a solicita eșalonări simplificate a sumelor datorate în ultimul an.

În sfera digitalizării, principalele măsuri adoptate țin de SAF-T și de obligativitatea utilizării SPV de către persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent.

SAF-T (Standard Audit File for Tax – fișierul standard de control fiscal) este recunoscut ca „declarație informativă” ce va conține elemente din evidența contabilă și fiscală. Nedepunerea și depunerea incorectă (și necorectată în termen) se vor sancționa cu amenzi de la 500 la 5.000 lei. Până la 1 ianuarie 2022, când aceste prevederi vor intra în vigoare, președintele ANAF are treabă: trebuie să stabilească prin ordine detalii privind natura informațiilor pe care le conține SAF-T, termenul și procedura de depunere. Indicații cu privire la conținutul acestor viitoare ordine se regăsesc, deja, aici – Programe si strategii (anaf.ro) – , ghidul implementării SAF-T fiind actualizat la 9 august 2021. Din 1.09.2021 este programată demararea testării acestor fișiere la nivelul contribuabililor voluntari și este de așteptat ca ordinele președintelui ANAF să preia observațiile celor care le testează.

Între timp, dată fiind complexitatea structurii datelor ce vor trebui integrate în aceste fișiere de către majoritatea contribuabililor din 2023, este indicată identificarea unor specialiști IT care să sprijine departamentele de contabilitate cu verificările pe care aceste fișiere standard le vor impune.

Utilizarea serviciilor SPV de către persoanele fizice independente/liberale/autorizate va deveni obligatorie din martie 2022. Codul nu stabilește dacă SPV-ul persoanei fizice autorizate se va suprapune cu cel al persoanei fizice titulare și nici care va fi autoritatea fiscală competentă (cea de la domiciliul persoanei fizice sau cea de la sediul entității utilizate de aceasta). Se specifică însă că va exista un singur interlocutor fiscal pentru contribuabilul persoană fizică, și acesta, mai mult digital.

Simplificarea este sfera în care măsurile instituite sunt dintre cele surprinzătoare. Nu pentru caracterul de noutate (fuseseră deja adoptate de-a lungul anului 2020-2021), ci pentru permanentizarea mecanismelor. Cele mai importante, din perspectiva noastră sunt eșalonarea simplificată și regula controlului ulterior pentru rambursarea TVA.

Materialul integral poate fi consultat aici.

Noi măsuri de digitalizare și simplificare în Codul de procedură fiscală was last modified: septembrie 2nd, 2021 by George Trantea

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice