Metamorfoze juridice (I)
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
👍Vezi și: Metamorfoze juridice (II)
👍Vezi și: Metamorfoze juridice (III)
Când privești din afara spațiului românesc sau, mai degrabă, de peste Prut, mediul editorial juridic românesc pare unul extrem de ofertant și generos cu cititorii și iubitorii cărții juridice.
Când îl privești din interior sau, mai exact, ca actor implicat, acesta capătă anumite nuanțe, unele extrem de fine și neobservabile din afară chiar de către autorii sau cititorii avizați.
Peste 3.000 de titluri de carte juridică aflate în circuitul comercial, peste 1.000 de autori, peste 400.000 de exemplare vândute anual – iată câteva repere care dau măsura acestuia, într-un moment în care piața se reașeza după boomul și emoția produse de intrarea în vigoare a noilor coduri.
Apropo de aceasta, niciuna dintre editurile care activează pe această piață n-a fost cu adevărat pregătită pentru acest moment unic, nereușind să anticipeze și să se detașeze prin proiecte care să le pună într-o poziție privilegiată față de competitori. Rămân în urmă mai degrabă autorii și/sau titlurile care au scris o pagină importantă pe această piață în ultimii 5 ani. Unele dintre ele rezistă și astăzi. Odată cu intrarea în vigoare a noilor coduri sau, poate, generate de aceasta, au apărut inițiative curajoase, venite mai degrabă dinspre autori decât dinspre editori. Sigur că un grup de, să zicem, maximum 10 persoane, care pot iniția, susține și promova proiecte ca reprezentanți ai editurilor (fie ei acționari, directori editoriali ori redactori), nu poate avea atâtea idei câte pot avea cei peste 1.000 de autori. Poate este natural să fie așa. Poate nu.
Tributar unor preconcepții promovate prin autorii francofili, spațiul editorial românesc își manifestă încă timid propria personalitate, adaptându-se greu în acest proces de căutare a propriei identități. Nu mai sunt timpurile în care a scrie presupunea a scrie o carte fundamentală ori un tratat. Acum, mai mult decât oricând, a scrie în special pentru mediul universitar are o alternativă importantă în a scrie furnizând mai degrabă răspunsuri unei multitudini de probleme pe care cititorul le întâmpină în practică.
Promovată mai ales prin intermediul mediului academic și pentru a răspunde în special criteriilor impuse de acesta și mai puțin cititorilor din afara lui, doctrina juridică românească a fost și este încă tributară unor mentalități desuete. Aproximativ 20 ani după Revoluție, cititorul din afara mediului universitar a fost văduvit de accesul la prea multe proiecte editoriale care să-i fie dedicate. Era însă greu să convingi autori care proveneau din acest mediu să accepte provocarea scrisului, atâta timp cât piața era inoculata de concepția că o carte trebuie să fie neapărat o operă fundamentală și că doar autorii din mediul universitar pot/trebuie să scrie.
Iată însă că noile coduri au dărâmat bariere și au schimbat ierarhii. Dar mai ales au schimbat mentalități bine înrădăcinate și întreținute în interiorul mediului editorial juridic. Autorii și proiectele dedicate mediului profesional au prevalat, schimbând în 5 ani o piață care altfel nu avea șansa să se trezească și care prefera să meargă pe drumurile bătătorite – ale doctrinei franceze în special.
Afirm cu tărie că în acești 5 ani s-au câștigat câteva zeci de ani. Fără efervescența noilor coduri, oferta editorială din domeniul juridic ar fi fost în continuare săracă și neadaptată necesităților (în special ale practicienilor). Perspectivele bune de vânzare, dacă ne referim la editori, sau de câștigare a unor nișe de piață, dacă ne referim la autori, dar și așteptările cititorilor au făcut ca, în acest context, printr-un efort comun, autori-editori-cititori, piața editorială juridică să facă un imens pas înainte.
Posibil ca piața să fi avansat cu 30-40 de ani în acești 5 ani. Poate cu mai mult. Poate cu mai puțin. Un lucru este însă cert – momentul intrării în vigoare a noilor coduri a dat un impuls important pieței editoriale, creionând nu numai o nouă față, dar, mai ales, o nouă perspectivă a acesteia.
Să fii contemporan unui asemenea moment nu-i puțin lucru, să-l conștientizăm și să-l asimilăm constituie resortul principal care va sta la baza etapei de maturizare a mediului editorial juridic.